Tyttöni 13v. joulutodistus:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No nyt pikkaisen tarttee muutakin kuin kehuja. Kannustusta peliin, että vitoset nousee kevääksi! Selkeästi nimittäin LUKUaineissa on noi viitoset. Eli tyttö ei ole lukenut pätkääkään! Matikassa ja äikässä pärjää, jos on yhtään taipumusta lukemattakin.

Jos jotakin haluaa kehittää toisessa, positiivinen palaute on aivan yhtä tärkeää kuin kritiikki. Siksi pn tärkeää osoittaa ne onnistumiset, eikä ainoastaan haukkua niitä huonompia numeroita.

Vähän mietitytti että kuinka nuo reaaliaineet on noin heikot kun äikkä on hyvä? Ei varmaan saisi sanoa ääneen, mutta hyvä kirjoittaja äkkiä sutii kohtuullisen koevastauksen heikommistakin eväistä...joku asennepuolen juttu?

Mein 11v pojalla oli yksi kutonen, suurin osa seiskoja ja joitakin kaseja.

Kutonen tuli enkusta jota jo odotettiin, on vaikeaapojalle. Ainoa mitä ihmeteltiin oli käytös. Sai kasin vaikka on opettajan mukaan rauhallisin luokassa... Mutta ei niin sosiaalinen, eli ei väldesti mene oma aloitteisesti auttamaan tms....

Jos jotakin haluaa kehittää toisessa, positiivinen palaute on aivan yhtä tärkeää kuin kritiikki. Siksi pn tärkeää osoittaa ne onnistumiset, eikä ainoastaan haukkua niitä huonompia numeroita.

Vähän mietitytti että kuinka nuo reaaliaineet on noin heikot kun äikkä on hyvä? Ei varmaan saisi sanoa ääneen, mutta hyvä kirjoittaja äkkiä sutii kohtuullisen koevastauksen heikommistakin eväistä...joku asennepuolen juttu?
Mä arvelen, että on älykäs tyttö ja pärjää äidinkielessä ihan hyvän kielitajun ansiosta, mutta ei viitsi lukea mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25281632:
miksikähän se on nykyisin niin, että kaikkien pitäis olla jotain hikipinkoja, ja vetää 9-10 keskiarvoisia todistuksia. eikö voida vain arvostelematta hyväksyä, että kaikki ei ole hikipinkoja, eikä tarvii olla
AP:n lapsen todistuksen keskiarvo on 6,67. Ehkä sinä tyydyt omilla lapsillasi moisiin lukemiin, useimmat meistä eivät.

Mitä apua sitä voisi ajatella, kun meidän tyty tuumaa kokeisiin lukemisesta, ettei jaksa? Mä itse olen kuulustellut ja kannustanut lukemaan vaikka ääneen, ja tekemään muistiinpanoja, eli opettanut erilaisia opiskelutekniikoita. Silti kaikki muu kiinnostaa enemmän... :D

Toisaalta se on tuo ikäkin. Ja usein numerot tipahtavat seiskalle siirryttäessä, kun teiniys vaivaa, eikä vielä oma järki sano, että pitäis jatko-opiskelupaikan saamiseksi opiskella. No, onneksi on kasi ja ysi... ja aina vanhempi voi toivoa parempaa menestystä, kannustaa siihen ja palkita hyvästä yrityksestä =)

No joo, motivointi on mun mielestä tärkein osa tukiopetusta. Se on varmasti vaikeaa, mutta hyvä opettaja voi tehdä aineesta tosi kiinnostavan. Esim. itse tykkäsin paljon kemiasta ja sain kokeista kymppejä, vaikka olin muuten huono koulussa. Mitä inhottavampi opettaja, sitä huonompi olin hänen opettamassa aineessa.

[QUOTE="Äiti";25281547]ON siellä hyviäkin!! Olin tosi yllättynyt positiivisesti, kun tyttö kantoi kotiin tokarin, jossa äidinkieli on 9!! Itse olen äidinkielen lehtori. ;)[/QUOTE]

No pikkasen epäilyttää ammattisi ;) Lapsi on ilmeisesti eri koulussa kuin sinä?

aikalailla samanlainen todistus kuin meidän Likalla, on nyt kasilla..oli yksi aine pudonnut, nostanut neljää numeroa kuitenkin.
Likka yrittää ja yrittää, mun ei tulis mieleenkään motkottaa niistä huonoista numeroista, parhaansa se tekee..yrittää saada vielä nostettua niitä numeroitaan, ja hyvä niin.
ainoa missä se on hyvä, on englanti ja siinä sen ei edes tarvitse tehdä mitään, mut aineet joihin se panostaa, on sit huonompia numeroiltaan.
kaikki vaan ei ole koulussa hyviä, eikä tarvitsekkaan olla.

Minä luulen että ap:n yläasteelle siirtyneellä lapsella on "kaikkea muuta kivaa" tekemistä ja lukeminen jäänyt vähemmälle. Varmasti nuo maantiedot, historiat ja muut lukuaineet saisi helposti nousemaan jos vaan lukisi enemmän kokeisiin...

Ja netin käyttö välitunnilla saisi loppua....

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;25281673:
aikalailla samanlainen todistus kuin meidän Likalla, on nyt kasilla..oli yksi aine pudonnut, nostanut neljää numeroa kuitenkin.
Likka yrittää ja yrittää, mun ei tulis mieleenkään motkottaa niistä huonoista numeroista, parhaansa se tekee..yrittää saada vielä nostettua niitä numeroitaan, ja hyvä niin.
ainoa missä se on hyvä, on englanti ja siinä sen ei edes tarvitse tehdä mitään, mut aineet joihin se panostaa, on sit huonompia numeroiltaan.
kaikki vaan ei ole koulussa hyviä, eikä tarvitsekkaan olla.

Mulla oli englanti aina ihan hirveä murheenkryyni. Muistan, että sinä vuonna, kun oikein erityisesti yritin, sain vitosen. Se oli semmonen oppiaine, jota oikein pelkäsin, kun se oli jotenkin niin vaikeaa. Sama minun pojalla nyt, siksi olenkin siitä hänen kutosesta ihan tyytyväinen. ei puutu kyllä yrityksestä, mutta kun ei tajuu niin ei tajuu. Jatketaan vaan yrittämistä ja toivotaan, että se jossain vaiheessa aukeaa jotenkin.

[QUOTE="Pomm";25281681]Minä luulen että ap:n yläasteelle siirtyneellä lapsella on "kaikkea muuta kivaa" tekemistä ja lukeminen jäänyt vähemmälle. Varmasti nuo maantiedot, historiat ja muut lukuaineet saisi helposti nousemaan jos vaan lukisi enemmän kokeisiin...

Ja netin käyttö välitunnilla saisi loppua....[/QUOTE]

Vasta pari kuukautta sitten ostettiin se netti ja ei olla kyllä ihan heti pois heittämässä. On se niin kätevä. Mullakin on netti kännykkästä ja hyvin tarpeellinen.

Oppilaana lähinnä hieman hävettäisi, nykyään kun on koulupaikoista melko kova kilpailu niin jos sama meno jatkuu ysille asti, ei tuolla todistuksella mihinkään pääse. Varsinkin kun meillä ainakin päättönumeroihin vaikutti myös seiskaluokan todistus. Vaikka ysiluokkaa painotettiin, ei sieltä kymppejä satele jos on kutosta seiskalla.

Ois kyllä preppaamista aika paljon, eikä se silti tarkoita sitä että pitäisi olla hikipinko ja kaikki pitäis olla 9-10. Kannattaa ajatella tulevaisuuttakin, etä saa haluamansa opiskelupaikan.

[QUOTE="Äiti";25281690]Vasta pari kuukautta sitten ostettiin se netti ja ei olla kyllä ihan heti pois heittämässä. On se niin kätevä. Mullakin on netti kännykkästä ja hyvin tarpeellinen.[/QUOTE]

Mihin 13 v. lapsi tarvii nettiä 24/7? Facebookissa koko ajan? Jos kotona on tietokone, kännykkänetti on tarpeeton ja kuten ap:n lapsen todistuksesta huomaa, suorastaan haitallinen keskittymiskyvylle.

• Tykkää
Reactions: rops
[QUOTE="Äiti";25281448]Matikka.......................................7
Äidinkieli.....................................9
Englanti......................................7
Ruotsi.........................................6
Maantieto....................................5
Biologia.......................................5
Uskonto.......................................8
Historia........................................5
Terveystieto..................................6
Liikunta........................................7
Musiikki........................................6
Kotitalous.....................................9

Mielipiteitä? On hyviä numeroita, huonojakin. Kehuin tyttöä.[/QUOTE]

No jos tämä ihan vilpitön kysymys on (mielipiteistä) niin olisin aika kauhistunut, jos oma tyttäreni tuollaisen todistuksen kotiin kantaisi.

Kun kerran äidinkieli on 9, niin lukemisen pitäisi periaatteessa sujua. Käytännössä ei sitten ole luettu bg:tä ja historiaa yhtään... Jos kerran ap on äidinkielen lehtori (peruskoulussa?) niin tiedät kyllä, että peruskoulussa seiskan saa aika vähällä - ellei ole lukihäiriöinen tms. Eli näyttää siltä, että lapsesi on täysin lusmuillut.

Minä vaadin lapsiltani peruskoulussa seiskaa, ja ellei sitä tule, vaadin selityksiä. Ei niin, etteikö selitykset menisi läpi, jos on tarvis, mutta toistaiseksi ei ole tarvinnut sitä tilannetta kohdata. Lapseni tietävät, että sen verran pitää lukea.

Eikä siihen seiskaan todellakaan paljon tarvita.

Joten en todellakaan olisi kehunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
aika paljon vitosia,niitä kannattas ainakin yrittää nostaa.
Mun 15v. pojalla kekiarvo 7,7 ja vain yksi kutonen,sitä huonompia ei lainkaan.

Yläasteella yleensä pääsee jo 7 numerona kun vähän keskittyy ( tämä ap:lle) ja on hiljaa ja tekee hommansa.
Mun poika kans 15v ja laski itse keskiarvon, sai 8,86 tms. Yksi 7 on valinnaisesta kielestä ja yksi 10 elglannista, muut sitten enemmäkseen 9 ja muutama 8. Mutta hyvä on tuo 7,7 keskiarvo myös, sillä jo jatkopaikkoja irtoaa aika mukavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25281632:
miksikähän se on nykyisin niin, että kaikkien pitäis olla jotain hikipinkoja, ja vetää 9-10 keskiarvoisia todistuksia. eikö voida vain arvostelematta hyväksyä, että kaikki ei ole hikipinkoja, eikä tarvii olla

Ei tarvitse ollakaan, mutta toiset on vaan niin hyviä.

Lapsen lapsi ysillä, kaks kymppiä, kaks kasia ja loput ysejä.

Yhteistyössä