Tyyny vauvalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyyni*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyyni*

Vieras
Oletteko käyttäneet vauvoillanne tyynyä? Meillä on tilanne, jossa tyynyn käyttäminen vauvalla pidentää ja rauhoittaa olennaisesti yöunia (hoksasin tän, kun käytin nuhaisella lapsella tyynyä pari yötä, ja olen testaillut sen jälkeen). Ilman tyynyä vauvan eka unijakso on 2-3 tuntia, tyynyn kanssa viisi tuntia, eikä hän pulauttele tai pyöri sängyssä. Ilmeisesti hän siis herää ilman tyynyä enemmän siihen, että maito nousee suuhun, kuin siihen että on oikeasti nälissään.

Ennenhän kuulemma ä-paketissakin tuli tyyny mukana, ja nyt sitä ei suositella. Käsittääkseni kuitenkin tukehtumisvaaran takia tyynyä ei sais olla, mutta tämä tyyny on niin leveä, et sen saa taitettua patjan ja pinnojen väliin, ja kuitenkin sen verran matala, ettei nosta lasta kuin kolmisen senttiä. Voiko tyynyn käyttämisellä olla sitten muita haittavaikutuksia lapselle?

Olen huomannut meidän 10 kk ikäisellä tytöllä saman jutun. Nukkuu tosi levottomasti omassa sängyssä, mutta kun jossain vaiheessa siirrän meidän sänkyyn nukkumaan, tyttö oikeen hakeutuu pää tyynylle (selällään ja mahallaan sekä kyljellään) ja nukkuu siinä paljon rauhallisemmin. Uskon, että tyynyn käytössä on jotain taikaa...

Koska te muut olette ottaneet vauvalle ohuen tyynyn käyttöön?

Meillä lapsi vaatinut jo pitkään äidin tyynyn itselleen. Vieressä ei nuku, ennen kuin saa pään meidän tyynylle ja omassa sängyssä nukkuu huonosti, myös lasten tyynyllä. Hänellä onkin käytössä iso tyyny, joka tosin on liuttanampi, kuin lasten tyyny. Vauvan tyyny on ihan yhtä tyhjän kanssa. Poika meillä 11kk.

Kiitos vastauksista! Taitaa siis jäädä meidän vauvan sänkyyn toi tyyny ihan pysyvästi.
Minä en myöskään oikein ymmärrä noita markkinoilla olevia vauvantyynyjä. Nehän ne vasta siltä näyttääkin, että seilaavat pitkin sänkyä eivätkä pysy tukevasti paikallaan, vaikka vauva liikkuisikin.

Yhteistyössä