Hae Anna.fi-sivustolta

Ufosieppaukset suomessa

Viestiketju osiossa 'Yliluonnolliset ilmiöt' , käynnistäjänä kyselevä, 31.12.2007.

1. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    16
    Minä hyväksyn ja otan vastaan minkä tahansa tiedon, kunhan tieto on tarpeeksi uskottavaa, eli objektiivista. Ihmisten subjektiiviset kokemukset eivät ole tarpeeksi uskottavia tiedon lähteitä millään alueella. Tuollaiset kokemukset ovat joskus ihan mielenkiintoisia, mutta skeptikkona en voi yksittäisen ihmisen kokemuksista päätellä yhtään mitään varmaa.

2. leah valoa jokaiseen päivään.

Saadut tykkäykset:
    0
    Kaikkea kokemaansa muutenkin kannattaa tarkkailla, tai ainakin itse teen niin, ennen kuin puhun kenellekkään mitään.
    Eikä kaikkea aina tarvitsekkaan puhua.
    Eikä kannata purematta niellä mitään sanoisin ,no joskus tietenkin kolahtaa heti joku totuus mutta kaikelle totuudelle on oma aikansa.
    Mielstäni kaikkiin asioihin kanattaa suhtautua rauhassa miettien moneen kertaan, totuutta ei pääse karkuun silti, sanoisin,eli kyllä se nostaa päätään vaikka itse väittäisi vastaan (olen kyllä väittänyt itseni kanssa ja se on ihan terveellistä) eli kuuluu kyseenalaistaa joskus itseään.
    Vaikka kerran päivässä:)

3. original alte Se aito ja alkuperäinen

Saadut tykkäykset:
    0
    Totta ja juuri noin tein myös minä!
    Vuosia etsittiin selitystä näyllemme ja siitä vaitettiin, kunnes rohkaisin mieleni ja tein ilmoituksen!
    Asia tutkittiin alan ammattilaisen toimesta[suomen ufotutkijat] ja luokiteltiin toisen asteen ufokontaktiksi!

Siis minä ja kaksi muuta henkilöä näimme läheltä [n 30m] ja valveilla sekä selvinpäin olessamme erittäin oudon ja erittäin poliikkeuksellisesti käyttäytyvän valoilmiön !

Jotkut rautahermot ei usko ennenkuin itse näkee tai kokee.
    Ennen tuota tapausta pidin ufoja hullujen tai mieleltään vinksahtaneiden näkyinä!

Sieppauksiin en silti usko sillä 'heillä' on mahdolliisuus kerta tarkkailla meitä noinkin läheltä, ties vaikka vierellä näkymättömästi niin ei ole heillä tarpeen sieppaillakkaan ketään!

4. leah valoa jokaiseen päivään.

Saadut tykkäykset:
    0
    :) niin silloin on "pakko "uskoa kun sattuu omalle kohdalle.

5. Healer (ei kirj) Vierailija

Niinkö? Jos naapurisi on polttanut sormensa liedessä niin vaaditko dokumentteja että uskot että palorakkula on totta..onhan sormensa polttaminen hyvinkin subjektiivinen kokemus......

6. lumisade* Vierailija

Sivaltaja,
    ihmisten subjektiiviset kokemukset ovat hyvinkin tärkeitä esim. lääkärillä käydessä. Ne ovat osa diagnostiikan tekoa jonka pohjalta toimenpiteet tehdään. Joskun jopa ainoa mahdollinen mittari.

Myös keskustelussa suurin osa tietoa perustuu ihmisten subjekstiivisiin kokemuksiin jonka pohjalta on muodostettu esim demokraattinen yhteiskuntamalli, sosiaaliturva yms.

Moni tieteellinen tutkimus perustuu myös määrättyyn määrään ihmisten subjektiivisia kokemuksia.

ja monella muullakin alueella ihmisten subjektiiviset kokemukset ovat tarpeeksi uskottavia tiedon lähteitä.
    Itsekin olen tehnyt ihmisten subjektiivisiin kokemuksiin pohjaavan maisteritasoisen työn. Monellakin tieteenalalla käytäntönä.

Otosmäärän ja analyysin on tietenkin oltava tieteellinen mutta pohjana ei ole ettei yksittäisellä subjektiivisella kokemuksella olisi merkitystä.

Mutta olen samaa mieltä että jos ei minulla olisi omia kokemuksia niin en minäkään voisi ainakaan keskustelupalstan yksittäisten ihmisten kokemuksista päätellä yhtään mitään varmaa.

Nämä palstat ovatkin lähinnä toimineet (ainakin ennen) keskustelupalstoina niille jotka ovat kokeneet jotain em. asioista ja siksi ovat kokoontuneet foorumille keskustelemaan niistä tai pelkästään kokemaan samanmielisten kanssa yhteistä tunnelmaa.
    Eli tämä tuskin onkaan mikään käännytyspalsta niin, että täällä kukaan pystymetsästä tullut tällaisen foorumin takia alkaisi "uskomaan". Nekin täällä joilla on missio, kohdistavat nähdäkseni missionsa niihin ja varsinki niihin joilla on jo jokin oma kokemus tai näkemys näistä asioista.
    Muuten he hakeutuisivat elämänkatsomuspalstalle tms.

Mielenkiinnosta kysyisin kun mainitsit että "tuollaiset kokemukset ovat joskus ihan mielenkiintoisia, mutta skeptikkona en voi yksittäisen ihmisen kokemuksista päätellä yhtään mitään varmaa" että mitkä kokemukset sinusta ovat olleet mielenkiintoisia ja missä mielessä ?

Eli vaikka et voi sanoa mitään varmaa niin kerro hiukan edes ajatuksistasi, vai oletko ehkä jossain kertonut (siis noista mielenkiintoiseksi kokemistasi) mutta en vain ole ollut paikalla. Hyvin mahdollista. Laita minulle linkki siinä tapauksessa niin luen sieltä :)

7. lumisade* Vierailija

Sivaltaja ei nyt taida olla koneen äärellä joten tulen tähän väliin kommentoimaan kunnes Sivaltaja itse pääsee tulemaan :) Ajatus tuosta sormensa polttamisesta että se olisi samanarvoinen kuin tilanne jota luulen Sivaltajan tarkoittavan on vain niin hauska että siksi tulen väliin :)

Luulen nimittäin että Sivaltaja vaatisikin dokumenttia jos joku sanoisi polttaneensa sormensa kylmällä liedellä tai vaikka pidettyyään sormeaan sohvapöydällä. Analogisesti se silloin vastaisi tilannetta jossa puhutaan kokemuksista hengistä joita ei esim nyt vaikka Sivaltaja ja moni muukaan ole nähnyt.

8. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    16
    Tietyissä asiossa subjektiiviseen kokemukseen voi hyvin luottaa. Tuo lääkärillä käynti on hyvä esimerkki, mutta aina ei potilaankaan kertomukseen voida täysin luottaa. Ja tieteellisessä tutkimuksessakin ne ovat usein tärkeitä, mutta niiden arviointi vaikeaa ja epäluotettavaa. Mutta tieteessäkin subjektiivisia kokemuksia vertaillaan toisiinsa, ja vertailujen perusteella tehdään mahdollisesti tarkentavia kokeita, ja kokeiden perusteella vasta voidaan tehdä jonkinlainen johtopäätös.

Uskon asiat perustuvat vain subjektiiviselle kokemuksille ja tuntemuksille, ja näiden kokemusten lähdettä on vaikeaa tai mahdotonta selvittää. Usein näille kokemuksille löytyy kulttuurinen selitys, niissä kulttureissa, joissa uskotaan jälleensyntymään, on paljon kokemuksia jälleensyntymästä, ja kristillisessä kulttuurissa paljon kokemuksia enkeleistä tai Jeesuksesta. Sitten on olemassa subjektiivisia kokemuksia, jotka ovat yleisiä ihan kaikissa kulttuureissa ja ihmisissä, joten näistä voidaan päätellä niiden olevan objektiiviseen todellisuuteen viittavia kokemuksia.

Olen huomannut myös sen, että täällä käy myös henkilöitä, jotka eivät ole aivan varmoja omasta kannastaan näissä asioissa, ja helposti täällä saa asioista liian yksispuolisia ja melko ehdottomiakin kantoja. Oma "missioni" on tuoda näihin asioihin tieteellisempää ja kyseenalaistavaa kantaa, jotta jokainen lukija voisi sitten muodostaa oman mielipiteensä asioihin. Samalla saan myös omiin näkökulmiini "hiontaa".

Oikeastaan kaikki yliluonnolliset kokemukset ovat mielenkiintoisia, varsinkin silloin kun niistä kertoja ei selvästikään ole oikeasti mielenvikainen. Minusta on mielenkiintoista pohtia, mikä näitä kokemuksia aiheuttaa. Koska en itse, eikä suurin osa tiedemaailmastakaan, usko aitoihin yliluonnollisiin tapahtumiin, ajattelen näitä asioita usein evoluution kannalta. Miksi evoluutio on muokannut aivojamme niin, että osa meistä kokee tämäntyyppisiä "harhoja", ja miksi esimerkiksi minä en. Ketään haluamatta loukata, nämä "harmittomia harhoja" kokevat ihmiset ovat mielestäni mielenkiintoisia tutkimuskohteita.

Juurikin näin. Jos kuka tahansa sanoisi polttaneensa liedellä sormensa, en näkisi mitään syytä epäillä väitettä, koska on yleisesti tiedossa se tosiasia, että kuumuus aiheuttaa palovammoja.

Taisi tulla pituutensa puolesta ennätysposti.

9. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 844
    Nyt ihan joku aika sitten on ilmestyny kirja Kuudes aisti, jonka on kirjoittanu
    Diane Hennacy Powell. (Powell on se sukunimi,jonka mukaan se on hyllyssä)
    Se on kyllä rajatiedon luokassa 15, mutta mun käsittääkseni se pyrkii aika tieteellisesti selvittämään, onko ihmisen aivoissa joku, joka mahdollistaa toisilla nää yliluonnolliset kokemukset. En oo lukenu sitä (vielä), mutta takakannen perusteella sain tuon käsityksen. Yhtenä asiasananakin on parapsykologia : tieteellinen ajattelu

10. lumisade* Vierailija

Moi Vesmies :)

Dean Hamer uskoo myös löytäneensä tieteellisen todistuksen noille kokemuksille, VMAT2-geenin eli ns "uskisgeenin":
    Geeni altistaa uskonnolle | Tieteen Kuvalehti

laitan ilolla tähän seuraavankin linkin kun siinä on sinun mieleisesti eritelty tuo uskonnillisuus ja henkisyyssana :) Mutta muutenkin tosi hyvä analyysi ja tiivistelmä Hamerin tutkimuksesta, nähdäkseni.
    Jumala-geeni

Ja laitanpa tähän vielä tiedelehden keskustelijoiden aatoksia ja analyyseja mukaan.
    Jumalageeni - Keskustelut - Tiede.fi

Kun googlettaa VMAT2-geeni niin löytää lisää jos haluaa.

Täytyypä kesälukemiseksi katsastaa tuo sinun löytämäsi kirja! Meillä alkaa remppa ja ties minne mieron tielle joudun kesäksi niin on hyvä olla mielenkiintoista lukemista.

11. lumisade* Vierailija

No niin, ylläpito halusi lukea tekstini ja vei sen joten uusiksi:

Moi Vesmies,
    geenitutkija Hamerkin uskoo löytäneensä selityksen yliluonnollisille kokemuksille VMAT2-geenin eli ns. "uskisgeenin" avulla
    Tässä tieteen kuvalehden maininta

tässä jonkun uskiksen (petri Paavola?) esitys asiasta ja analyysi
    Uskonnollisuusgeeni uskonto ja geenit

Tässä Luotain sivuston (henkinen?) esittelu ao geenistä ja analyysia:
    Jumala-geeni

ja lopuksi vielä tiedelehden keskustelijoiden mielenkiintoiset analyysit ja mielipiteet samasta asiasta ja koeasettelusta:

Saa nähdä antaako sensuuri edellisen kirjoitukseni tulla läpi. Tähän tuli nyt sitten hiukan useampi linkki. Ainakin tuo uskislinkki tuli lisää, tasapuolisuuden vuoksi :)

12. lumis Vierailija

Moi Vesimies. Olen jo kaksi kertaa peräkkäin kirjoittanut sinulle mutta ylläpito vie nyt kirjoitukseni. Ehkä tulee myöhemmin tänne? Sanovat että haluavat lukea ne jutut ensin???

Mutta googleta VMAT2-geeni niin saat Hamerin geenitutkimuksista tietoa esiin. Toivittavasti tämä tulee palstalle :)

13. lumis Vierailija

No niin, ylläpito halusi lukea tekstini ja vei sen joten uusiksi:

Moi Vesmies,
    geenitutkija Hamerkin uskoo löytäneensä selityksen yliluonnollisille kokemuksille VMAT2-geenin eli ns. "uskisgeenin" avulla
    Tässä tieteen kuvalehden maininta

tässä jonkun uskiksen (petri Paavola?) esitys asiasta ja analyysi
    Uskonnollisuusgeeni uskonto ja geenit

Tässä Luotain sivuston (henkinen?) esittelu ao geenistä ja analyysia:
    Jumala-geeni

ja lopuksi vielä tiedelehden keskustelijoiden mielenkiintoiset analyysit ja mielipiteet samasta asiasta ja koeasettelusta:

Saa nähdä antaako sensuuri edellisen kirjoitukseni tulla läpi. Tähän tuli nyt sitten hiukan useampi linkki. Ainakin tuo uskislinkki tuli lisää, tasapuolisuuden vuoksi :)

terv. lumisade

14. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 844
    Tuli. Googletan. Kiitos. Heh, mitä oikeen oot tehny, että ylläpito on niin epäileväksi tullu? ;D ;D

15. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 844
    Joo, tosta geenistä oon aiemminkin kuullu. Ajattelinkin heti, että liittyyköhän se tuohon kirjaan kuinka. Kyllä siitä varmaan siinäkin puhutaan.

16. lumisade* Vierailija

Kokeilen pääsenkö läpi vai tuliko bannia ;)
    Kerran jollain pallon palstalla muutama kuukausi sitten joku ihan kiltti harvoin kirjoittava nikki ihmetteli mitä tarkoittaa kun ylläpito halusi ensin lukea. En silloin ihan ymmärtänyt että miten niin mutta nyt ymmärrän. En sitten tiedä oliko se ihminen tehnyt jotain vai pistokkaitako vain tekevät :)

On se hyvä että välillä tarkistavat vaikka toisaalta en ihan ymmärrä eikö näy palstaltakin onko jotain sopimattomia kirjoittanut ? Mutta sainpahan tuon "kuuman" ja salaisen geenitiedon sinne ujutettua. Saankohan enää tätä läpi :))))

17. lumisade* Vierailija

Totta, niiden lähteen selvittäminen on vaikeaa ja tällä hetkellä varmasti mahdotontakin. Kaikilta osin ei tosin ole enää kaukana (suhteellinen käsite toki) se että ns. yliluonnollisten kokemusten ólemassaolo voidaan todentaa. Tosin täytyy huomata että mikään ei ole enää "yliluonnollista" sen kälkeen kun sen mekanismi tunnetaan. Yliluonnollinen on sana kuvaamaan jotain jota ei tavallisilla tunnustetuilla aisteilla koeta eikä ko. aisteja ole samalla tavalla hyväksytty kuin esim. eläinten vaistojen olemassaolo vaikka ei niidenkään alkuperää ole aina tiedetty. Kuten nyt esim. lintujen suunnistus"vaistoa" pitkllä matkoilla.

18. Eli sinä tahdot olla se, joka ohjailee ihmisten ajatuksia "oikeaan" suuntaanko? Sillä muutenhan antaisit ihmisten ITSE sanoa mitä mieltä mistäkin ovat. Vai kuvitteletko, että vain sinun mielipiteesi tai "ohjailusi" ovat ne ainoat oikeat?

19. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 844
    Lumis, nuo linkit oli kans kiinnostavia.

20. original alte Se aito ja alkuperäinen

Saadut tykkäykset:
    0
    Jospa ne kyylää sitä kirjoitatteko te asiattomuuksia? heh heh..

21. vesinäkki Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tiede kuitenkin on rakentanut jo esimerkiksi robottikäsiä vammautuneiden käyttöön, joita voidaan ohjata ajattelemalla, siis "telepaattisesti". (Myös simpanssi oppi liikuttamaan robottikättä ajatuksen voimalla)
    Minusta myös kirjoittaminen on saatu onnistumaan keskittämällä ajatukset sanoihin kirjain kerrallaan... vaatii kuitenkin harjoitusta. Kysymyksessä oli tietenkin erityinen laite joka tulkitsi aivotoimintaa.

Myös koomassa olevien ajatuksiin/tietoisuuteen on saatu yhteys jonkinlaisen laitteen avulla.

En tiedä että onko kysymys eri asiasta kuin varsinaisessa telepatiassa, mutta luulen että on. Mutta asiasta keskustellaan nykyisin tiede-julkaisuissa. Yliluonnollisuudesta ei näissä yhteyksissä enää puhuta.

22. 'wink' Vierailija

Muutama kuukausi sitten tuli tv:stä dokumentti...eräänä aiheena oli koomassa muutaman vuoden ollut nainen, joka herättyään kertoi olleensa "tajuissaan" lähes koko ajan. Hän oli siis kuullut ja tuntenut kaiken, muttei pystynyt itse reagoimaan millään tavalla eivätkä hänen refleksinsä toimineet. Harvinaista tässä oli se, että tämä nainen muisti kooma-aikansa heräämisensä jälkeen.
    Kooma ei siis ollutkaan kooma. Onkohan tällaisia tapauksia useamminkin?

23. lumisade* Vierailija

Otitpa hyviä esimerkkejä "yliluonnollisista" asioista tieteen sovelluksen puolelta :) Samoin kuin siitäkin miten yliluonnollinen ei enää ole yliluonnollista kun ne otetaan toeteen käyttöön ja niiden mekanismi tunnetaan tai ainakin niin, että löydöstä osataan käyttää.
    Noissa esimerkeissä keskittyneen ajatuksen voima tulee hyvin esiin :)

Luulin kirjoittaneeni tämän jo aiemmin. Ehkä unohdin painaa lähetänappia mutta jos en niin sitten ylläpito halusi lukea ja tulee myöhemmin tähän väliin samaa juttua. Ei sitten ole minun vikani että ketjut ovat täynnä vain minun kirjoituksiani :D

24. Koomapotilas olikin tajuissaan 23 vuotta - Maailma - Uutiset - Ilta-Sanomat

Koomapotilaihin on joihinkin saatu yhteys ja huomattu että Herrajestas, hehän ovat koko ajan tietoisia!
    Se kommunikointi on ollut jotakuinkin yksinkertaistettuna semmosta että kun he haluavat vastata kysymykseen "kyllä", he ajattelevat golfin peluuta, kun he haluavat vastata "ei" he ajattelevat kirjan lukemista. Heidän aivotoiminnassaan tapahtuneista muutoksista on sitten kyetty lukemaan heidän vastauksiaan.

25. 'wink' Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari