uhma-ikä 2v.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2 vuotiaan äiti.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2 vuotiaan äiti.

Vieras
Miten tulisi toimia 2 vuotiaan uhma-ikäisen kanssa?
Hänelle on tullut parin kuukauden aikana todella kova uhma,
ei kuuntele puhetta, heittäytyy lattialle, saattaa paiskoa ovia ja leluja kun hermostuu, hermostuu kun kielletään jotain asiaa mikä on vaarallista, tai mitä ei saa tehdä.
Tuntuu että olen kaikki keinot käyttänyt, yritän aina ensin jutella ja selittää miksi se asia on väärin, tai jos hän raivoaa kovasti otan syliin hetken päästä.
Hän on aloittanut päiväkodin muutama kuukausi sitten, voiko se vaikuttaa miten asiaan?

No kuulostaa mun mielestä täysin normaalilta uhmalta jonka ei tarvitse johtua mistään muusta kuin normaalista kehityksestä. Meidän kaksivuotias on juuri tuollainen!

Voi vaikuttaa asiaan.

Meillä ei tällä hetkellä ole uhmakausi päällä, tai siis meillä ne on tulleet sykleittäin et välillä uhmaa pahemmin ja sit on jonkun aikaa seesteistä. Joten toivottavasti teilläkin taas hetkeksi helpottaa.

Mä oon ottanut sen linjan et uhmaa mitä uhmaa, jos johonkin asiaan ei voi omalla tahdollaan vaikuttaa , niin sit ei vaan voi. Mut yleensä luovin sillä lailla et päätöksiä saa tehdä ja asioihinsa vaikuttaa enkä ala kaikesta riitelemään. Jos huutaa ihan turhasta ja tyhjästä, niin käsken lopettaa ja sanon että tää asia menee nyt näin ja piste ja jos ei lopeta huutamista niin se jää kotiin (jos jonnekin ollaan lähdössä) tai jää ilman jotain namia tms.

Uhmahan on oman tahdon kehittymistä eikä mitään henkilökohtasta aikuista kohtaan, joten se tarkoittaa sitä että lapsi haluaa tehdä asioita itsenäisemmin. Jos hää haluaa kengät laittaa jalkaan itse ja ne menee väärin, niin voi voi, antaa mennä, en tappele. Sama vähän kaiken muun kanssa: jos lapsi jonkun pystyy jollain lailla tehdä itse, niin antaa tehdä vaikka se ei minun mielestäni meniskään ihan nappiin.

Niin se varmaan on, mietityttää kun se on muuttunut niin nopeasti kovaksi uhmaksi,
mutta niinhän se lapsi kasvaa nopeasti.
Hänellä on myös että saattaa heittää ruokaa lattialle kun hermostuu.
Miten sitten sellasta lasta voi neuvoa ja rauhoitella kun uhma on jokapäiväistä ja samat tilanteet tulee tällä hetkellä usein. Onko syli ainoa rauhoittelu keino tai keskusteleminen.
Yleensä poika ei edes kuuntele heti vaan vasta sitten kun on rauhoittunut, eikä oikein ymmärrä miksi jotain asiaa ei saa tehdä. Ja joskus kun yrittää ottaa syliin, hän vetää itsensä ihan vängälle ja sillon on mahdotonta pitää sylissä. Mutta kun se alkaa rauhoittua, tulee itse syliin.

Yhteistyössä