Uhmaikäisen kurinpidosta kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rikollinenko?!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rikollinenko?!

Vieras
Missä teidän mielestänne menee väkivallan raja - saako nelivuotiasta taluttaa napakalla ranneotteella vai joko siinä on joku kipuraja ylitetty?! Toimin näin tänään kaupan parkkipaikalla kun poistuttiin ostoksilta, lapsi oli tosi väsynyt ja sai ihan kauheat kiljuraivarit kassalla (sinänsä ymmärrettävää). Talutin hänet sitten autoon puoliväkisin, kuvatulla otteella, kiljuvana tietysti (ja itse sekaan mäkättäen).

Joku mies siinä sitten huusi jotakin perään, sattuneesta syystä en kuullut että mitä. Mutta sellainen olo oli että minua toppuutteli. Olin ihan että *HÄH*, ei se nyt mikään elämän tähtihetki ollut mutta en mä ihan äkkiä keksinyt mitään valovoimaista vaihtoehtoakaan. Sillä päällä ollessaan lapsi on kuitenkin vielä niin arvaamaton, että saattaisi vaikka sännätä kiukuspäissään autojen sekaan kun oikein on tunteet pinnassa. Mutta mielipiteitä, saa kritisoida vapaasti ja kertoa parempia tapoja - ruumiillinen kuritus ei kuulu kuvioon meillä enkä ole noissa tilanteissa itse niin vihainen ettenkö pystyisi paremminkin toimimaan.

No en mä ajattelisi tuosta mitään, ja "taluttaisin" itsekin. Nykyään äideillä ei saisi mennä ikinä hermot. Pitäisi varmaan vaan lässyttää vaikka lapsi huutaa kurkku suorana ja juoksee auton alle.
Olen väkivaltaa ehdottomasti vastaan enkä puolestapuhu fyysisiä rangaistuksiakaan, mutta tuo nyt ei minusta edes mene sinne puolelle.

No eihän tossa mitään pahaa ole. Olisit tietenki voinu ottaa se sätkivän ja rimpuilevan lapsen syliin, mutta ei se sen hellävaraisempaa oo. Mulla ja nyt viisivuotiaalla on joskus kolahtanu päät niin kovaa yhteen että näin tähtiä. Lasta ei kai sattunut, huuto ei ainakaan muuttunut miksikään ;).

No en mä ajattelisi tuosta mitään, ja "taluttaisin" itsekin. Nykyään äideillä ei saisi mennä ikinä hermot. Pitäisi varmaan vaan lässyttää vaikka lapsi huutaa kurkku suorana ja juoksee auton alle.
Olen väkivaltaa ehdottomasti vastaan enkä puolestapuhu fyysisiä rangaistuksiakaan, mutta tuo nyt ei minusta edes mene sinne puolelle.

No ei minunkaan mielestäni. Alle 2-vuotiaan vielä kaappaa helposti kainaloon ja kantaa pois, mut 4-vuotias on jo vähän haastavampi ottaa syliin rimpuilevana...!

Näille kummasteleville pitäis viedä kiukkuava lapsi syliin ja sanoa että ole hyvä ja saatapa sinä tämä autoon ja mä vuorostani taivastelen vieressä. Meniskö sitten näppärämmin :headwall:

Entä jos ei se mies edes oikeasti kummastellu, mutta sitä itse varmaan tuossa tilanteessa luulee, että kaikki katsoo ja arvostelee. Jospa se mies huuteli vaimolleen joka oli tulossa perässä heidän autoltaan, että muistaa tuoda vielä sen tyhjien pullojen pussin takakontista ;)

Oikein teit hermokimpulle ;)

eihän aina ole muita vaihtoehtoja, jos on esim. pienempi sisarus tai vauva, niin aika vaikea siinä on ottaa syliin se 4v myös. ei ihan tavallisella ihmisellä varmaan voimat riitä.

kyllähän tuo kuitenkin jonkinlaista väkivaltaa on, mielestäni.
toinen vaihtoehto lähteä kävelemään yksin ja jättää lapsi sinne ulisemaan.

kolmas vaihtoehto saada ensin lapsi rauhoittumaan.tuota voisi yrittää, mutta aina ei ole mahdollista mennä yhden pillin mukaan jos esim. vauvalla nälkä ja myös sen äidin voimavarat ovat rajalliset.

en paheksuisi enkä huutelisi perään. Helppo se on miesten määkiä, harvoin he penskalauman kanssa kulkevat kaupoissa, kun penskat ovat pieniä.

[QUOTE="vieras";24774275]älkää viekö niitä pentujanne - väsyneenä !!!! Kauppaan !!!!!!!![/QUOTE]

Mä en ole ikinä nähnyt pentuja kaupassa, lapsia kyllä. Ja ystävällisesti kertoo hän, mikäli pennuilla tarkoittaa ihmislapsia, että mihin ne pitää tunkea siksi aikaa kun kaupassa on joskus pakko käydä.

[QUOTE="vieras";24774275]älkää viekö niitä pentujanne - väsyneenä !!!! Kauppaan !!!!!!!![/QUOTE]

Peesien peesi! Miksi helkutassa niitä väsyneitä ja nälkäisiä mukeroita pitää rahdata sinne kauppaan?! Se on ärsyttävää muille asiakkaille, vanhemmille sekä lapsille.

Turha selitellä mitään että kun on pakko niin on pakko.... Kun EI OLE. Jos on pakko jotain kaupasta saada, voi pyytää jotain muuta sen hakemaan tai käydä jostain pikkukaupasta hakemassa vain sen pakollisen tavaran ja tehdä isot ostokset paremmalla ajalla. Niin kerta.

Kiitos vastauksista! Joku moitti sitä että vein väsyneen lapsen kauppaan - jälkiviisaana pakko olla samaa mieltä mutta kun halusi niin kovasti mukaan. Siihen ehdotukseen että olisin vain jättänyt lapsen seisomaan ja marssinut itse edeltä: sitä olen tehnyt turvallisissa paikoissa, mutta tuolla en kyllä uskaltaisi millään (ison marketin parkkipaikka). Tuon nelivuotiaan kantaminen ei helposti onnistu eikä kauppakassien kanssa taatusti - ilman kantamuksiakin se on semmoista retuutusta että tuskin olisin sen puhtaampia papereita sillä saanut, pikemminkin päinvastoin.

Ja en tosiaan kuullut mitä mies huudahti, mutta mulle se kyllä oli osoitettu. Saattoihan se tosiaan olla vaikka "GO MAMA!" Vaikka tuskin...totta on, että oma paha mieli myös korostaa kaikenlaista.

OIkein olet toiminut. Mieluummin pidät lasta tiukemmasti kädestä kuin annat sen vauhkona juosta vaikka sinne auton alle.
Tuo olisi väkivaltaa jos olisit tehnyt sen jossain tilanteessa jossa sitä ei olisi tarvinnut tehdä.

kolmas vaihtoehto saada ensin lapsi rauhoittumaan.tuota voisi yrittää, mutta aina ei ole mahdollista mennä yhden pillin mukaan jos esim. vauvalla nälkä ja myös sen äidin voimavarat ovat rajalliset.

Onko lapsen hylkääminen sitten parempi kun autoon taluttaminen. Minun mielestä ei. Kiukkuista lasta ei pitäisi jättää yksin kiukkunsa kanssa. Ja luulisi että jokainen normaali aikuinen yrittää saada lapsen rauhoittumaan, mutta aina se ei vaan onnistu.

Kyllä itsekkin oon taluttanu kiukuttelevan lapsen autoon/sisälle kun ei mikään muu auttanu.Ite oon saanu pari kertaa tyrmistyneitä katseita ja pään pyörityksiä kun on suusta lipsahtanu parit kirosanat lasten ollessa mukana.En oo siis lapsiin sitä kohdistanu.

Höh, no ei todellakaan ole väkivaltaa. Kyllä sitä itsekin on joutunut napakasti ranteesta pitäen viemään uhmista esim. suojatien yli, kun on jäänyt vetkuttelemaan. Joskus lähes vetämään. Lapsen parhaaksihan sen tekee, eikä joka tilanteessa voi vaan ruveta keskustelemaan, kuten juuri sillä suojatiellä. Sitä paitsi äidit eivät ole yliihmisiä ja hermostua saa, esim. mielessään muutaman ärräpään päästää. Mutta oikeelle väkivallalle ehdoton NO NO... mutta ranteesta pitäminen ei ole mielestäni väkivaltaa kyseisissä tilanteissa.

Hei haloo, ei lasta voi jättää yksin parkkipaikalla!

Ehdottomasti on pidettävä huolta lapsen turvallisuudesta ettei jää auton alle. Silloin on sitten pidettävä väkisin kiinni, eikä se ole mielestäni väkivaltaa tällaisessa pakkotilanteessa.

Yhteistyössä