uhmiksen kanssa kaupassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "morjens"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"morjens"

Vieras
Olin tänään uhmiksen kanssa kaupassa ja hän halusi kokeilla sellaista kännykkä-lelua, josta kuuluu aina joku eri laulu kun painaa nappuloita. Sanoin jo aika monta kertaa, että nyt mennään ja vie se takaisin hyllyyn ja olin varma että ilman itkua tästä nyt ei selvitä. Mutta ihme ja kumma, viimein poika sanoi itse että "yksi laulu vielä". Ja niin siinä kävi, että yhden laulun vielä kuunteli ja sitten vei puhelimen takaisin hyllyyn. Onneks maltoin odotella vielä hetken ennenkuin itse puutuin asioihin.

Että joskus voi käydä näinkin. Kyllä siinä tuli hyvä mieli, että ehkä se uhma jossain vaiheessa väistyykin.

oon kattellu ihmeissäni meidän kaksivuotiasta, että täytyy antaa sille aikaa reagoida kehotuksiin. Usein asiasta tulee sellainen mitanottotilanne, niinkuin koirat ärisee sukasta ja kattoo kummalta pettää ensin pokka.

Eli siis ei me äristä, mutta jos mä odotan tyynenä, että poika alkaa toimittaa tilausta, niin se yleensä toimitetaan vaikka en ole asiaan edes uskonut. Eiköhän tuo pikkuisen vanhempana ala kanssa ehdottelemaan kompromisseja. Odotan jo innoissani.

Meillä 4vuotiaalla on ollut aina vaikeuksia jostain pois lähdön kanssa. Tänään oltiin leikkipuistossa ja aikamme siellä oltuaan sanoin lapselle että kerran viellä lasket niin lähdetään, johon totesi "eikäää", no laski sen kerran tuli mun luo ja kysyi että "mennäänkö sitten" ja ihan ilman kierteitä käveli autolle. Olin ihan äimänä..

Tää nyt ei liity uhmaan mitenkään,mutta meiän 2,5v on ollu tosi kiinni iltamaidossa. Eli siis illalla nukkumaanrauhottumiseen kuuluu oleellisesti tuttipullollinen maitoa. Tänään sit miehen kanssa vaan päätettiin että nyt saa pullo jäädä. Lapsi siinä iltatoimien jälkeen kipitti tottuneesti keittiöön ja kyseli maitoa.. Selitin että isot lapset ei tarvii maitoa illalla,että se on ihan vauvojen juttu (ja meille siis on pian tulossa vauva..). Hetken jo vaikutti siltä että itkuhan siinä tulee,mutta kun otin lapsen lempikirjan ja ehdotin että luetaan se,niin lapsi kömpi itse sänkyynsä,asetteli tyynyn hyvin - ja kirjan jälkeen nukahti to-del-la nopeasti. Ihanaa!!

No, just taaperolle tai uhmikselle yleensäkin kannattaa selvästi antaa joku aika tai kertaraja minkä jälkeen lähdetään. Eikä vain napata yks kaks kainaloon ja kantaa rimpuilevaa. Toki eipä toi "kerta vielä" tms joka kerta toimi mut yleensä se helpottaa siirtymätilanteita. Lapsi kuitenki ikäänkun saa "itse" päättää sen lähdön koska tietää et yks mäki on vielä sallittu tai "saat valita housut mitkä laitat kun lähdetään". Siihenhä se raivari perustuu kun lapsen "itsemääräämistä" rajoitetaan ja vain napataan kainaloon ja lähdetään. Ja aika pienikin lapsi ymmärtää että puhutaan jostain aikamääristä, "hetken päästä lähdetään" .." yks mäki niin lähdetään" .."nyt on aika lähteä" .

No, just taaperolle tai uhmikselle yleensäkin kannattaa selvästi antaa joku aika tai kertaraja minkä jälkeen lähdetään. Eikä vain napata yks kaks kainaloon ja kantaa rimpuilevaa. Toki eipä toi "kerta vielä" tms joka kerta toimi mut yleensä se helpottaa siirtymätilanteita. Lapsi kuitenki ikäänkun saa "itse" päättää sen lähdön koska tietää et yks mäki on vielä sallittu tai "saat valita housut mitkä laitat kun lähdetään". Siihenhä se raivari perustuu kun lapsen "itsemääräämistä" rajoitetaan ja vain napataan kainaloon ja lähdetään. Ja aika pienikin lapsi ymmärtää että puhutaan jostain aikamääristä, "hetken päästä lähdetään" .." yks mäki niin lähdetään" .."nyt on aika lähteä" .

Jep jep. Ja ehkäpä se alkaa nyt sitten tuottaa viimein tulosta. Varmaan jokin palanen on loksahtanut kohdilleen päässä, ainakin sillä kerralla.

Yhteistyössä