Uimahalliin TAAPERON 1v 8kk kanssa? Help!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mievain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mievain"

Vieras
Eli oon ite käyny uimassa tyyliin neljä vuotta sitten, oon siis itekin ihan ulalla noin niinku ajatustasolla ainakin... Lapsen kans en oo siis käynyt koskaan muualla ku mitä on järvessä polskittu kesällä. Nyt sit sain päähäni et vois yksin lähteä ton kans ku ei mies suostu mihkään tommosiin lähteen...

- Mistä saa uimavaippoja?
- Miten ne toimii?
- Onko ne kertakäyttöisiä?
- Laitetaanko siihen päälle vielä uikkarit vai miten?
- Kannattaako ton ikäiselle hommata sinne jotku kellukkeet tms sen lisäks et oon tietty jatkuvasti siinä vieressä?
- Oletteko pelkästään lastenaltaassa lillumassa vai uskaltaakohan tuollaisen kanssa mennä aikuisten "monitoimialtaaseen" käymään, lapsi sylissä?

Lisäks, oon raskaana, rv 26 mut näytän kuulemma siltä et LA ois aika pian. Kehtaako tollasen megamahan kans mennä sinne? Käykö ihmiset ylipäätään ison raskausmahan kans uimassa? Bikineissä? Vai pitäskö se verhota johonki uimatoppiin tms? Kokouikkareita en kyl halua... Maha jokseenkin ujostuttaa jo tän kokoisena - tuntuu et siitä on tullu jotenkin intiimi ruumiinosa varsinkin kun kaikki katsoo ensin just siihen?

...ja lopuks ihan tyhmä kysymys; laitetaanko saunaan pyyhe ympärille vai ei? Siis aikuisille... Kyseessä sellainen viihdeuimahalli, jotain siis kylpylän ja hallin väliltä. En oo käyny kyseises paikas koskaan ennen.

Antakaa tyhmälle neuvoja ylipäätään tohon liittyen... :D

Saunassa ei todellakaan käytetä pyyhettä vaan istutaan lauteille ja nostetaan jalat levälleen ylös niin että römpsä on avoimena suoraan muiden ihailtavana.

Uimavaippoja saa ihan kaupasta. Ovat kertakäyttöisiä. Uikkarit voi laittaa(itse laitan omalleni) tai jättää laittamatta. Ihan miten vaan itse tykkäät. Olen käyttänyt omaa 1v9kk myös syvässä altaassa. Mikäs siinä jos ei rimpuile ja pidät tiukasti kiinni. Kellukkeet on varmaan aika turhat noin pienellä.

Ja kyllä niitä mahoja näkee melkein joka kerta. Sekaan vaan. Saunaan ilman pyyhettä, Suomessa kun ollaan :D

Hauskoja uimahetkiä :)

Kiitos LauhkeaLehmä :)

Onko ne mahat olleet ihan paljaina siellä allasosastolla? Ite en siis todellakaan tiedä uimahallimeiningistä enää mitään. Oon sen verran nuorikin että kokemukset on lähinnä peruskoulun uintitunneilta kun en oo aikuisena diggaillu käydä...

-uimavaippoja on löytynyt ihan vaippahyllystä lähimarketista
-käytetään kuten normivaippojakin, jos uimapuku/housut mahtuvat niiden päälle niin on se ehkä omaa silmää miellyttävämpi
-ovat kertakäyttöisiä, tai ainakin ne olivat mitä me ostimme
-kellukkeita on halleissa valmiina, tosin niitä ei suositella jos meinaa lapsen oppivan miten vesi toimii
-monitoimialtaassa on enemmän vettä eli enemmän mikä auttaa kellumaan joten lapsi saattaa jopa nauttia siellä olosta enemmän kuin lastenaltaassa jossa on se 20 muutakin lasta vanhempineen tappelemassa leluista
-saunaan laitetaan pikkuinen laudepyyhe pyllyn alle ja muuten ollaan alasti, se laudepyyhe kannattaa ottaa oma, joissain paikoissa sellainen kertakäyttöinen maksaa hieman
-bikinit ovat "järkevimmän" näköinen vaihtoehto raskausmahan kanssa (täysin oma mielipiteeni)

Pitäisi mennä nukkumaan kun koko ajan tulee kirjoitusvirheitä eikä meinaa enää huomatakaan niitä, yritin korjailla mutta saattaa olla joitan yhä

On ollut paljasta mahaa ja uikkariin vehottua. Jos se oma massu ujostuttaa, niin ehkä sitä sitten kannattaa vähän peittää uikkarilla. Itse kyllä mahailin ihan bikineissä :D Raskauden jälkeen etelänlomalla käytin sellaista uimatoppia, kun oli vielä löysää mahanahkaa hieman(paljon epäesteettisempää kuin se pallomaha)

Joissain paikoissaa saattaa olla myös sellaisia kertakäyttöisiä laudeliinoja tarjolla ihan ilmaiseksi. Käytiin viimeviikolla Flamingossa ja siellä oli. Mutta kannattaa varmaan varmuudenvuoksi ottaa se oma mukaan.

No kun mä en siis haluais ujostella sitä. Enkä tajua, aina kun en ole raskaana niin ikävöin sitä ja mietin et vähänkö ois kiva mahan kans mennä rannalle/halliin. Mut aina ku oon raskaana ni musta tulee tällanen mahaa häpeävä... Vaikka siis tykkään tuosta ja ulkomuodostani paljonkin, en vaan näyttelykohteena? O.o

Kiitos vastanneille!! :)

Muuhun ei lisättävää kuin että käsivarsikellukkeet ovat oikeasti hyvät lapsella (meillä lapset osanneet kellua ja uida niillä 1v iästä saakka), toki lasta pitää silti vahtia (niinkuin aioitkin).
Liukuestesukat jos jättää lapselle jalkaan niin ei liukastu suohkussa.

Uimapuku tosissaan oman mielen mukaan, kaikenlaisia on nähty.

Noiden kertakäyttöuimavaippojen lisäksi on sellaisia vuotosuoja-uimahousuja mitä meillä on käytetty.

Oma kuopukseni aloitti uimahallikäynnit 1v iässä ja nyt kun lähestyy 2v synttärit onkin melkoinen menijä. Lastenaltaissa ollaan aika vähän mutta "seikkailupuolella" rakastaa isoja vesiliukumäkiä, virtauksia, ulkoaltaita, porealtaita ja tietty ihan tavallisiakin altaita.

Kellukkeet ovat olleet käytössä ja joskus 1,5v iässä oppi itse uimaan niillä. Vahtiminenkin kevyempää kun voi antaa toiselle jo vähän liikkumavapautta.

Mitä raskauteen tulee, meidän vauva syntyi eilen (torstaina) ja viimeistä kertaa uitiin taaperon kanssa maanantaina.

Et sinä mitään uimavaippaa sille lapsellesi tarvi. Jo vauvauinnissa opetetaan, ettei vauva tarvi uimavaippaa, koska uimavaippa ajaa lapsen väkisin virheasentoon uidessa. Meidän vauvauinnissa jopa uimavaipan käyttö oli kiellettyä. Eli ei se haittaa mitään jos se lapsi pissaa sinne veteen. Sinne tekee isommatkin kuule niitä pissoja ;) Siellä vaihtuu vesi just sitä varten koko ajan ja sitä puhdistetaan, joten pelkät uikkarit lapselle päälle. Lapsi kakkaa hyvin, hyvin harvoin veteen. Itse tulee rampattua uimahallissa 2-4 kertaa kuussa lasten kanssa ja voin sanoa, että tiedän käytännöt. Kaksi lastani on jopa uimakoulussa, ja siellä pienten ryhmässäkään ei ole uimavaippoja. Eikä edes saa olla! Harvoissa halleissa sitten on uimavaippapakko.

Mutta siis sinne vaan sekaan ja pelkkä uimapuku päällä. Raskaanakin olen hallissa käynyt, niinkuin moni muukin. Ja saunaan tietty alasti, ei mitään pyyhettä amerikkalaistyyliin :) Ja tottakai voi mennä isoonkin altaaseen pikkuisen kanssa. Tylsäksi käy elämä, jos ei lastenallasta pidemmälle pääse.

...Saati kuin tylsää on ollu tähän asti kun ei olla uimahallissa käyty vielä... :D

Kiitos vastauksesta, mutta itsekin olen kuulemma kakannut taaperona maauimalan altaaseen? :o Jotenkin hirvittää että tuo päästää jotku ripulit sinne :D

Täällä uimahallissa henkilökunta on opastanut, että pienet joko vaipatta (kuulemma niin harvoin sattuu vahinkoja) tai sitten uimavaippa jonka päälle uimapuku (koska vanhempi väki ei käsitä, että kyseessä ei ole tavallinen vaippa) :D

...ja meidän pikku-uimari taitaa olla joku harvinaisuus, koska on jo kolmesti (!!!) alkanut vääntää kakkaa uima-altaalla. Onneksi on ollut se uimavaippa, olkoonkin että altaasta ehtii aika vinhaan pois kun se "kakattaa" sana ja -ilme tulee, mutta olis saattanut olla pjaskat pesuhuoneen lattialla viimeistään... :D

Me ei myöskään ole käytetty uimavaippoja lapsilla. Käyty vauvauinnissa pienten kanssa ja vain yhden kerran uinnit peruuntui kun edellisen ryhmän joku vauva oli päästänyt plöröt altaaseen. Harvinaista siis on. Mutta kannattaa laittaa tiukkapunttiset pöksyt jos kakka sattuu tulemaan, niin ei joudu veteen.

Pyyhettä saa pitää saunassa. Voithan ottaa erikseen laudepyyhkeen ja kuivaamispyyhkeen. Kannattaa myös muistaa pukeutumisjärjestys: ensin itselle uikkari, sitten vasta pienelle. Nimimerkillä: itse vielä ilkosillaan ja pikkuinen tempaisi altaille... (nopeasti lähin kenen-lie pyyhe lanteille ja perään!).

Meillä on uiskenneltu vähä alta vuosikkaasta ja uimavaippaa ei ole koskaan käytetty. Käsivarsikellukkeet ollu käytössä siitä saakka kun olkavarsissa oli mittaa sen verran että mahtuivat. Tosin nyt alkuvuodesta kävi uimakoulun ja oppi uimaan ilman joten enää ei niitä huoli ja vahdittavaa on taas enemmän kun ei yhtään voi nyt silmiä irrottaa lapsesta. Mutta mitempä se taito muuten etteenpäin kehittyis jos ei sais harjottaa. Mutta siis tuo vaippahomma..ei väliä jos lapsi veteen pissais. Vain kakkavahingot on haitallisia --> allas menee käyttökieltoon koska ulosteperäiset bakteerit voi olla vaaraksi. Meidän lapsi kerran oksensikin altaasee eikä kuulemma haitannu vaikka kunnon yrjöt sinne päästi. Puhdistuu kuulemma nopeasti pois. :)

Ja meillä siis uidaan 1-4 kertaa viikkoon eikä kertaakaan ole kakkaa altaaseen päässyt..tosin eipä sitä pelkoa enää ole pitkiin aikoihin ollut kun lapsi jo "iso".

Sinne vaan uimaan tekin! Mukavaa puuhaa ja hyödyllistäkin!

Noh, mitä mä tekisin (kuopus nyt 1v5kk):

Uimavaippoja Prismasta
Uimahalliin
Saunaan laudeliina molemmille
Koko käynnin ajan lasten altaassa (30cm max vedenkorkeus), ei tarvitse kellukkeita.

Tää kuopus kyllä tykkäisi. Ollaan toistaiseksi käyty vain esikoisen kanssa. Riippuu paljon uimahallista, mitä ja miten kannattaa tehdä/toimia.

Uimavaipat, joko ilman uikkareita tai uikkarien kanssa.
Ihan sama, mitä itse käytät, kun vaan jotain. Itse olen ollut 2 viikkoa ennen la uimassa, maha ollut jättivaltava jo heti alusta ja olen saanut kuulla kommentteja, joko pian synnytät ja päivittelyjä, jos synnytykseen aikkaa 3kk..:)mutta väliäkö hällä, minähän sen kannan.
Kellukkeet käy hyvin, meillä pidetty jo 1v alkaen, lapsi alkoi 1½vuotiaana itse pyrkiä niillä eteenpäin ja nauttii mm. hyppäämisestä. Nyt pian 3 vuotiaana osaa jo sukeltaa veden alla ilman kellukeita n.4m, hyppii aikuisten altaseen korokkeelta jne. Sukeltanut on jo siis 1v. Ei meillä nuo kellukkeet ole haitannut opettelua, päin vastoin.

Kysy sieltä uimahallista etukäteen, pitääkö olla uimavaippa. Toisissa paikoissa se on pakollinen vaippaikäiselle, toisissa ei sallita ollenkaan.

Meillä itsellä on ollu käytössä tällainen: http://www.kestovaippakauppa.com/Imse_Vimse_uimavaippa__uimahousu
Ostettiin aikoinaan esikoiselle vauvauintia varten ja nyt toinenkin on käyttäny samoja. Jos ui paljon, niin nuo tulee halvemmaksi, eikä välttämättä tarvi sitten sitä uikkaria päälle. Meillä kyllä on ollu nätit tyttöjen uikkarit vielä lisäksi.
Saunaan mennään ilkosillaan, uikkarit vasta sen jälkeen päälle.
Kellukkeet ovat mielestäni ihan turhat, jos lapsi ei ole aikaisemmin uinut. Se aika menee kuitenkin leikkimiseen siellä altaassa.

Niin ja lisäyksenä edelliseen viestiin, noita Imse Vimsen (ja vastaavia) uimavaippoja löytyy myös tavallisista kaupoista. Prismassa ja Kärkkäisellä ainakin olen nähnyt.

Yhteistyössä