Uimahallin vaatimus isoon altaaseen 25 metrin uimataito, miten käsitätte tämän asian?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uimataitoinen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uimataitoinen?

Vieras
Ollaan tilanteessa, jossa pitäisi opettaa lapselle "matkauintia" eli uimaan pidempää matkaa ja lasten altaassa se ei onnistu. Meillä on kuitenkin uimahallissa vaatimus isoon altaaseen 25 metrin uimataito. Uimakoulun kanssa lapsi on käynyt isossa altaassa, jossa ui selkää altaan mitan eli sen 25 metriä. Rintaa ui vaan noin 10 metriä.

Olisiko jollakulla tietoa miten tässä tilanteessa voi toimia eli saako lapsen kanssa mennä isoon altaaseen uimaan vai eikö saa. Itse uisin tietenkin vieressä koko ajan ja olen hengenpelastustaitoinen uimari itse. Hallissa ollaan todella tarkkoja tästä vaatimuksesta, sen tiedän. Toki voin sinne soittaa ja kysyä, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn täältäkin.

Siis millainen tuo iso allas sitten on, jos sinne on tuollainen vaatimus? En toki näistä asioista tiedä, mutta kuulostaa kyllä aika tiukalta vaatimukselta. Millä ihmeellä voi edes oppia tuon "25 metrin uimataidon", jos sinne isoon altaaseen ei pääse harjoittelemaankaan?

Kyllähän se lapsi saa sinun kanssasi sinne mennä. Olen itse ollut usein jopa uimataidottoman lapsen kanssa isossa altaassa. Tuo vaatimus on varmaan sen takia, että uimakoulussa tms. ei ole jokaisella lapsella omaa valvojaa vieressä.

Se on vain sääntö, älkää olko noin suomalaisia ja tulkitko jokaista tekstiä pilkulleen. Olette maksavia asiakkaita ja teillä on oikeus polskutella ja pitää hauskaa, turvallisuuden nimissä tietenkin.

Kun itse olin lapsi, oli ainakin hallilla jossa koulun kanssa käytiin vaatimuksena isoon altaaseen tuo 25m uimataito ja se tähdennettiin että tyyli on vapaa, kunhan vaikka kellumalla molskien pääsee sen 25m niin se riittää. Pääasia on siis se ettei 10m jälkeen huku kun ei osaa enää tehdä mitään ja voimat loppuu.

Eli siis kovinkin vaikeasti selitettynä kyllä kokisin että lapsellasi on vaadittava uimataito :)

[QUOTE="myy";23094092]Kyllähän se lapsi saa sinun kanssasi sinne mennä. Olen itse ollut usein jopa uimataidottoman lapsen kanssa isossa altaassa. Tuo vaatimus on varmaan sen takia, että uimakoulussa tms. ei ole jokaisella lapsella omaa valvojaa vieressä.[/QUOTE]

Kyllä siellä on iso kyltti altaan reunassa että 25 metrin uimataito vaaditaan. Ja uimakoulun opettajien olen kuullut toteavan lapsille että ei saa mennä vanhempien kanssa ennen kuin ui altaan mitan. Eli ei saa mennä uimataidottoman lapsen kanssa isoon altaaseen.

Ihan tavallinen 25 metrin uima-allas on, kun sitä joku kysyi.

meillä lukee näin että isoon altaaseen ei saa viedä uimataidotonta lasta. ja siitä ollaan kyllä tarkkoja. ei auta vaikka olis äiti tai isä siellä mukana. tuossa tapauksessahan mikä teillä on lapsi ui sen 25 metriä. eihän siell ole tyyliä määritelty. vaan se että ui sen matkan

Luulis että toi vaatimus on enemmin niitä varten ketkä on siellä yksinään ilman valvojaa tai aikuisille ketkä ei jaksa uida.Ja sitä paitsi kai sen saa uida millä tyylillä tahansa sen 25m.

Kun itse olin lapsi, oli ainakin hallilla jossa koulun kanssa käytiin vaatimuksena isoon altaaseen tuo 25m uimataito ja se tähdennettiin että tyyli on vapaa, kunhan vaikka kellumalla molskien pääsee sen 25m niin se riittää. Pääasia on siis se ettei 10m jälkeen huku kun ei osaa enää tehdä mitään ja voimat loppuu.

Eli siis kovinkin vaikeasti selitettynä kyllä kokisin että lapsellasi on vaadittava uimataito :)

Kiitos, tätä vähän ajoin takaa. Että tyyli vapaa...

Ihan mielenkiinnosta kysyn paljonko lapsellasi on ikää?

Ja kyllä tosiaankin kuulostaa, että lapsellasi on tarvittava uimataito joten ei muuta kuin isoon altaaseen vaan, mukavia uinteja :)

[QUOTE="Tiina";23094169]Ihan mielenkiinnosta kysyn paljonko lapsellasi on ikää?

Ja kyllä tosiaankin kuulostaa, että lapsellasi on tarvittava uimataito joten ei muuta kuin isoon altaaseen vaan, mukavia uinteja :)[/QUOTE]

5 vuotta.
Ja kiitos :)

On ihan yleistä että isoon altaaseen vaaditaan 25 metrin uimataito, että jaksaa uidan altaamitan.

Mun mielestä sun lapsi täyttää kriteerit.

Mitä tuo sitten tarkoittaa, että jaksaa uida altaanmitan. Miten se mitataan ja missä olosuhteissa, jos ei sinne isoon altaaseen ole ennen tuota taitoa asiaa? Entäs jos jaksaa uida 40 metriä, silloinhan olet keskellä allasta, kun voimat loppuvat? Tuntuu vain jotenkin hölmöltä tuollainen sääntö.

[QUOTE="vieras";23094298]Mitä tuo sitten tarkoittaa, että jaksaa uida altaanmitan. Miten se mitataan ja missä olosuhteissa, jos ei sinne isoon altaaseen ole ennen tuota taitoa asiaa? Entäs jos jaksaa uida 40 metriä, silloinhan olet keskellä allasta, kun voimat loppuvat? Tuntuu vain jotenkin hölmöltä tuollainen sääntö.[/QUOTE]

Mene sinne uimahallille saivartelemaan.

[QUOTE="myy";23094092]Kyllähän se lapsi saa sinun kanssasi sinne mennä. Olen itse ollut usein jopa uimataidottoman lapsen kanssa isossa altaassa. Tuo vaatimus on varmaan sen takia, että uimakoulussa tms. ei ole jokaisella lapsella omaa valvojaa vieressä.[/QUOTE]

Uimakoulussa nimenomaan saa mennä ryhmän (ja opettajan) kanssa. Ainakin meidän hallissa. Vanhempien kanssa uimakoulun ulkopuolella ei saa mennä, ellei pysty uimaan altaan mittaa päästä päähän.

Mene sinne uimahallille saivartelemaan.

No ei kun ihan oikeasti ihmetyttää. Mikä ihmeen idea siinä on, ettei edes vanhempien kanssa voi mennä sinne altaaseen ilman tuollaista taitoa ja miten sitä edes valvotaan? Kyllä minä tietysti ymmärrän, että tuo on hyvä ohje ja suositus, mutta jos se on ehdoton sääntö, niin se on mielestäni outoa.

Meillä 6v. poika kävi eskarin kanssa uimakoulussa suksyllä ja oppi siellä uimaan 25 m selällään. Sen jälkeen ollaan käyty uimassa ja ollaan menty isoon altaaseen reunimmaiselle radalle, jossa saa mm. hyppiä ja uimareita on yleensä vähän. Siellä poika on harjotellu uimaan pidempää matkaa myyräuintia ja vain kerran valvoja on tullu kysymään osaako poika uida, koska otti monesti laidasta kiinni. Selitin, että osaa kyllä uida, mutta koska ei olla vähään aikaan päästy uimaan, niin pitää taas vähän treenata ennen kuin pystyy uimaan pidemmän matkan. Valvoja sanoikin, että pienillä alle kouluikäisillä lapsilla uintitaito taantuu nopeasti, jos ei käy usein uimassa ja antoi meidän jatkaa uimista isossa altaassa, koska olin itse koko ajan vieressä ja uitiin reunan lähellä. Joten ainakin meidän uimahallissa ollaan ymmärtäväisiä ja isossa altaassa saa harjoitella uimista vaikka se 25 m ei ihan kerralla sujuisikaan.

Itse olen ollut lasten kanssa isossa altaassa, kunnes ovat osanneet uida se matka. Ei meitä ainakaan ole koskaan käsketty pois, vaikka lapsen uimataito ei olisi ollut kuin muutaman metrin.

Yhteistyössä