Kannattaa lähteä uimaan vasta sitten, kun kakka on tullut. Sillä tavalla voi olla varmempi, ettei uutta kakkaa ole ihan heti tulossa. Ei nimittäin ole kovin kivaa, jos allas joudutaan sulkemaan vauvan kakan vuoksi.
Kyllä uimaan voi mennä uimahalliinkin, mutta suosittelisin, että etukäteen kyselisit alueesi uimahalleista, että miten lämmintä vettä siellä on. Jos kyseessä on uudehko tai remontoitu uimahalli, niissä on yleensä terapia-allas, jossa on lämpimämpää vettä kuin tavallisessa uima-altaassa.
Uimahalliin mentäessä kannattaa varautua siihen, että edetään kiireettömästi ja että vauva saa totutella ääniin, koska uimahallin kaiku ja pesuhuoneen kohina voivat pelästyttää herkkäkorvaisia vauvoja. Ekalla kerralla vauva ei välttämättä halua olla kuin 5 minuuttia uimassa. Tokalla kerralla aikaa voi lisätä sitten vähän enemmän.
Omasta uimisesta on turha haaveilla. Parhaiten homma onnistuu, kun myös isä on mukana eli vauvan voi antaa isälle siksi aikaa, kun itse käy pesemässä itsensä ja sitten vasta ottaa vauvan mukaan.
Itse olen tykännyt tosi paljon käyttää lapsiani vauvauinnissa hinnasta huolimatta. Jos siis esim. isovanhemmat tykkäävät ostaa lapselle kaikkea, niin kannattaa kysäistä, haluaisivatko tukea osallistumalla vauvauintiin. Meillä ei ole tarvinnut kummankaan lapsen kohdalla koskaan itkeä hiustenpesuja tms. koska ovat vauvauinnissa oppineet nauttimaan vedestä. Säännöllisen uintiharrastuksen jatkaminen on tarkoittanut sitä, että osaavat yhä edelleen pidättää hengitystä sukellettaessa. Kumpikin myös on oppinut ensimmäiset veden pinnalla pitävät uintivedot jo vähän päälle neljävuotiaana. Myös varsinainen uintitaidon oppiminen on tapahtunut varsin helposti.