Hae Anna.fi-sivustolta

Ujo mies ja aloite

Viestiketju osiossa 'Suhteita ja kohtaamisia' , käynnistäjänä ifnvljnajfdlnjv, 10.08.2008.

1. ifnvljnajfdlnjv Vierailija

Kaipaisin valistunutta näkemystä ongelmaani....

Vahva käsitykseni on se, että jos mies on riittävän kiinnostunut, niin hän tekee aloitteen ennemmin tai myöhemmin. Siis myös ujo mies. Nyt olen kuitenkin ihstunut kollegaan, jonka kanssa kemiat lyö yksiin melkoisesti, mutta touhu ei vain etene mihinkään. Mikään tiivis silmiin toljottelu ei auta (vaikka miesparalla meneekin sen vuoksi josku pasmat ihan sekaisin), ei ystävällinen jutustelu eikä edes kevyt flirtti. Meillä on aina mukavaa yhdessä töissä, mutta that's it.

Nyt mua vaivaa siis se, että onko ihastumiseni täysin yksipuolista, vai voiko mies tosiaankin olla niin ujo ja arka, että ei uskalla tehdä aloitetta? Pelkään nimittäin sitä, että kuvitelma kemian olemassaolosta onkin vain oman ihastumiseni tuotosta, sillä tämä mies saa todellakin kaikki hormonini hyrräämään. Tämä kyseinen yksilö kyllä täyttää kaikki nörtin tunnusmerkit, mutta siltikin mun on vaikea uskoa sitä, etteikö ujoinkin aikuinen mies uskaltaisi aloitetta halutessaan tehdä....

Mitä olette mieltä, voiko mies olla niin toivottoman ujo, ettei saa mitään aikaiseksi? Ja jos näin on, niin voiko tällaista miestä lähestyä ilman pelkoa siitä, että se juoksee kauhuissaan karkuun? Ja jos voi, niin miten lähestyisitte ujoa ja herkkää miestä? Ja mistä voi päätellä, että mies on ihastunut? Itse kun olen täysin ulalla näistä parisuhdekuvioista, sillä takana on vain yksi (15 vuotta kestänyt) parisuhde.

Firman bileistä ei ole odotettavissa helpotusta tilanteeseen, sillä mies ei biletä eikä juo lainkaan alkoholia...

2. Vieläkin_arka Vierailija

Voi. Itse olen ollut monia vuosia sitten miehenä vastaavassa tilanteessa. Meillä oltiin sinällään jo hieman pidemmällä että vastapuolelta tuli jo kevyitä kosketuksiakin. En vaan millään voinut uskoa että sellainen todella mukava, nätti ja hoikka nuori nainen voisi olla kiinnostunut tai olla jopa rakastunut tukevaan, kokemattomaan, arkaan nuoreen mieheen. Pelotti myös se häpeä joka tulis siitä että vastapuoli saisi tietää kuinka kokematon olin (ehkä tuo on se joka jarruttaa vielä nykyäänkin eniten). Sitä vaan menee totaaliseen lukkoon. En tiedä miten olisin silloin reagoinut toisen tekemään aloitteeseen, mutta ainakaan nykyään en juoksisi karkuun vaan olisin vaan onnellinen että joku auttoi tuon lukon avaamisessa. Tosin ehkä nyt hieman yli kolmekymppisenä rakkauden antamisen ja saamisen, hellyyden ja läheisyyden kaipuu jo voittaisi tuon pelon ja itsekin uskaltaisin viedä asian eteenpäin.

Toivon että saatte asiaa eteenpäin, sillä itse tunnen että ko. mahdollisuuden tyriminen on ollut elämäni suurin moka tähän asti, varsinkin kun vastaavia tilaisuuksia ei ole sen jälkeen tullut.

3. Kiitos vastauksestasi! Tosin itse tulin viikonloppuna asiaa pohtiessani siihen tulokseen, että voi olla parempi, etten tee asialle mitään... Matkassa on nimittäin liian monta mutkaa: olemme työkavereita, olen miestä vanhempi enkä enää mikään kaunotar, vasta eronnut jne. Lisäksi en ihmettelisi, vaikka mieskin olisi vielä täysin kokematon naisasioissa tai takana joku tosi ikäväksi mennyt juttu, sillä ainakaan samassa työpaikassaolon aikana (pari vuotta) miehellä ei tietääkseni ole ollut naisjuttuja. Ennemminkin hänen elämänsä pyörii työn, tietokoneen ja urheilun ympärillä. Niin ja koska mies on jo kolmenkympin nurkilla, niin luulisi hänellä jo tosiaan halutessaan olevan pokkaa tehdä se aloite... Joskus hän on toki heittänyt jotain kankeaa vihjailua, mutta se on ollut sen verran epämääräistä, että en oikein tiedä, onko se ollut pelkkää läppää vai onko taustalla oikeastikin jotain.

On vaan niin vaikeaa olla tekemättä mitään, koska arvostan kys. kaveria aivan suunnattomasti ja meillä on ihan samanlaiste arvot ja mieltymykset... mutta ehkä tosiaan nyt on viisautta olla tekemättä mitään ja unohtaa koko asia.

4. älä ny luovuta Vierailija

Mies kyllä toivoo jotain kanssas, mut ujo mies ei tee aloitetta. Se haluaa, että nainen tekee.

5. mutta... Vierailija

6. tämä on tosiaan minunkin kantani, joka sai nyt siis vahvistusta. Ja itse olen myös miettinyt sitä, että ehkä heppu vaan on mukana flirtissä ihan senkin vuoksi, että hänestä vaan on yksinkertaisesti mukava saada joskus reilusti huomiota naiselta.

eli jos mies ei pian tee jotain, niin asia saa minun puolestani olla.

7. Teoreetikko Vierailija

Tuohon voisi sanoa vastaheittona, että jos tekee aloitteen niin ei ole oikeasti ujo. Eikä se auta, että on "tarpeeksi kiinnostunut"; oikeastaan mitä kiinnostuneempi on sitä vaikeammaksi kaikki muuttuu. Tietysti ujoutta on eri asteista, niin miehissä kuin naisissakin, ja tilanne voi aina olla myös tuo, että toinen ei olekaan halunnut enempää. Sitähän siinä juuri ujostellaan, miestenkin puolelta.

8. yri_tys Vierailija

Mitäs jos kutsut tai muistutat miestä että on tulossa firman bileetkin ja kai sinäkin tulet, olisi kiva jos tulisit. Sitten kestäisi illan kuivin suin tai vain yhden siiderin turvin etkä heittäytyisi alkoholin vietäväksi koska silloin kävisit kuitenkin liian rohkeaksi ja voisit säikyttää toisen pois. Menisit vaikka autolla ja kun toinen uitenkin on lähdössä ajoissa pois niin tarjoaisit kyytiä. Sitten voisit esittää että ei ole kiirettä, käytäisiinkö katsomassa jotain paikkaa joka on mielestäsi näin illasta kaunis. Lopuksi kiittäisi kivasta illasta ja toivoisit että voisitte tavata toistekin kaksin työn ulkopuolella.

No juu jos bilettäminen on päälimmäisenä ja ilman alkoa ei voi elää niin minkäs sille sitten voi.....

9. Bilettämisellä ja alkoholilla ei ole miulle merkitystä. Mainitsin tuosta asiasta lähinnä siksi, että nousuhumalalla on tunnetusti suotuisa vaikutus itseluottamukseen ja turhien estojen poistumiseen = jompi kumpi meistä voisi vihdoin saada suunsa auki.

Mutta joo, kiitos ehdotuksesta. Ei vain onnistu, sillä kys. tyyppi ei käy firman juhlissa.

Jos totta puhutaan, en oikein tiedä, onko mistään apua tilanteeseeni. Olisi tosiaankin parasta unohtaa koko mies, mutta se on mahdotonta, kun kuitenkin ollaan niin paljon tekemisissä...

10. ujomies itsekkin Vierailija

Minä luulen, että ujomies on mielissään lähestymisestäsi. Hän saisi varmuuden, voi itsekkin miettiä miten lähestyä sinua mutta ei uskalla. Pyydät kahville tai johonkin vastaavaan. Ujous on kirous olen itse taistellu sen kanssa koko ikäni.. mutta jos nainen lähestyy niin se lämmitää sydäntä.

11. Ele Ganssi Vierailija

Olen miettinyt pääni puhki miehen ujoutta. Olen nainen 32 v. Olin kesän ulkomailla ja tapasin siellä "riennoissa" säännöllisesti miestä, johon ihastuin suunnattomasti. En vaan päässyt yli siitä ajatuksesta että miehen tulee tehdä aloite, ja viime minuuteille asti odotin häneltä sitä (tapasimme vielä kaveriporukassa muutama tunti ennen lähtöäni lentokentälle ja Suomeen). Mitään ei tapahtunut. Nyt olen ollut Suomessa kuukauden enkä vieläkään saa tyyppiä mielestäni. Tänään olen pyytänyt yhteisiä tuttuja, jotka asuvat siellä missä hänkin on, auttamaan minua kertomalla miehelle tunteistani. En tiedä olenko tekemässä elämäni mokan. En halua että kukaan pettyy enkä halua itse tulla torjutuksi enkä satutetuksi.

12. Ele Ganssi Vierailija

Merkkejä siitä että hän olisi kiinnostunut oli seuraavia: "pasmat sekaisin" -puhumattomuus, hymyily, puhuu kaikille muille vapautuneemmin. Kun vain vielä muistaisin katseliko minua, joskus ainakin kauempaa katseli, mutta ei siitä voi paljon päätellä.

Mutta yhtälailla tuo voi kertoa siitä että hän ei vaan noteerannut minua........

Itse olen aika ulospäinsuuntautunut, ja ihastuin juuri siksi että mies vaikutti ujolta ja rauhalliselta.

13. jos mäihä käy Vierailija

niin, miten se ujo mies uskaltaa naida, kun ei juo alkoholiakaan? Saattais epäonnistua seisokki jännityksestä. Heti ei kannata ujoa miestä sänkyyn houkutella. Siinä saattaa kulua pitkäkin aika, että ujous kariseepi siltä.

14. Itse päätin unohtaa ko. miehen. Tuli jotenkin sellainen fiilis, että ihmettä odottaessani muutun itse liian päällekäyväksi. Ja selvästi oli huomattavissa, että mies oli vähän peloissaan. Ja kerran jopa tosi, tosi ilkeä.

Unohtaminen helpottui, kun vaihdoin joksikin aikaa toiseen projektiin, eli emme enää olleet tekemisissä juuri lainkaan. Eikä tuo minuun kohdistunut ilkeilykään ihastustani lisännyt. Melkein siis jo onnistuin tukahduttamaan tunteeni tätä miestä kohtaan.

No, palasinpa sitten joku aika sitten takaisin omaan tehtävääni. Ja kesti noin kaksi tuntia, niin olin taas korviani myöten ihastunut. Ja yhä on välillä hyvinkin vahva tunne, ettei ihastumiseni ehkä olekaan yksipuolista. Olen nimittäin huomannut, että mies hakeutuu lähelleni (ei siis seuraani, vaan reilusti sen henkilökohtaiseksi tulkittavan reviirin sisäpuolelle), hakee huomiotani ja kun sitä saa, vaikuttaa vilpittömän onnelliselta. Niin ja jos vain suinkin ehtii, niin tulee auttamaan aina mua mun omissa töissäni sen sijaan että käyttäisi luppoajan esim. nettisurffailuun. Niin ja mä oon ainoa, joka meidän duunissa saa kyseisen erityiskohtelun tältä hepulta.

Siltikin yhä mietin, että mahdanko tulkita miehen käytöksen kiinnostukseksi vain siksi, että kyseinen tyyppi tuntuu ihan "siltä oikealta"; sielunkumppanilta. Rehellisyyden nimissä on nimittäin pakko myöntää sekin, että on hetkiä, jolloin olen kys. tyypille täysin ilmaa...

Kysymys siis miehille (ja miehiä paremmin tunteville): Merkitseekö miehille paljon vai vähän, jos naisella on samanlainen huumorintaju, musiikkimaku, ajatusmaailma, arvomaailma, ammatti jnejne.?

Ei me nyt tietenkään täydellisiä henkisiä kaksosia olla (vaikka samalla aaltopituudella ollaankin), sillä minä olen supersosiaalinen ja ihmisten kanssa melkoinen stara, hän taas ujo ja eristäytynyt; itse dissaan penkkiurheilua, hän taas on fanaattinen sporttihirmu; minä olen suuripiirteinen säheltäjä, hän on suunnitelmallinen ja pedantti jnejne.

Voi vitsi kun tää on vaikeaa...

15. Ele Ganssi Vierailija

Kuulostaa jotenkin tutulta tuo, ettei ota selvää. Ilmassa on siis merkkejä kiinnostuksesta, mutta sitä miettii ovatko ne siinä omien toiveiden vuoksi. Omasta stooristani vielä: tuo ulkomailla asuva mies tuntui välillä välttelevän minua, esim. jos istuimme vierekkäin kylässä kaverin luona, mies oli hiljaa. Mutta jos hänen toiselle puolelleen istui joku, niin heti alkoi juttu. Näytti siltä että mies puhui helpommin toiselle miehelle. Ehkä jännitti naisia.

Toisaalta usein kysyi minulta, olenko tulossa sinne ja sinne (eli tapaammeko vielä). No, sitten kun tavattiin niin ei taaskaan mitään selkeää viestiä tullut.

Viimeisenä iltana, kun nähtiin, istuttiin vastakkain illallispöydässä, ja hän alkoikin oikeesti jutella, mutta aiheet oli jotain aika arkipäiväisiä.

Mies vain vaikutti unelmieni mieheltä, siksi halusin ja haluan vieläkin ajatella että olisimme hyvä pari (vaikkakin nyt ollaan eri maissa), ja kun alkaa sinkkuus muutenkin kyllästyttää. Siksi kai iskin silmäni häneen kun sain niin hyvän kuvan miehestä.

16. Ele Ganssi Vierailija

Tai siis en tarkoittanut että alkaa sinkkuus kyllästyttää, vaan että olen odottanut sitä oikeaa jo aika kauan=)

17. jag - N29 Vierailija

Moikka teille! Mä oon ihan uus täällä mut pakko kirjottaa.

Mä oon ihan toivottoman ihastunut työkaveriin enkä tiiä mitä se musta ajattelee. Mä oon ulospäinsuuntautunutm puhelias ja muutenkin sosiaalinen tyttö. Mies on ujo, hiljainen enkä näe häntä töissä paljon.

Vietettiin yks työbileilta yhdessä muutama tunti ja viihtyi kovasti samassa seurassa vaikka hänen kaverit kävikin kiskomassa välillä omiin porukoihin. Ei lähtenyt, vaikka meillä ikäeroa 7v. (olen vanhempi) Mulla myös oli omaa seuraa niin ei voinut ees ajatella että jäisin yksin... Tultiin hyvin juttuun ja "aistin" että kiinnostusta on. Me ei paljon nähdä töissä ja siksi en tiiä mitä tehdä, hänestä ei mitään ole kuulunut (ei tosin ennenkään) mutta mutta,,,

Miten mä voin testata kiinnostaako, jos vaikka tekisin "tikusta asiaa" ja etsisin käsiini? Suoria ehdotuksia (kahvit, lounas) en haluaisi tehdä - en halua pakkeja, jotka voisivat hankaloittaa työelämää..

Älä sinä aloittaja luovuta, jos luovutat niin mun on kans pakko - enemmän sulla on "potentiaalia"!!! :) I wish you all the best!!

18. Ele Ganssi Vierailija

Jos itse tapaisin ihastukseni kohdetta edelleen edes silloin tällöin, niin luultavasti alkaisin antaa vinkkejä esim. hymy, mikä ei ole moka vaikkei mitään tapahtuisi. Mutta olisi se mahdollisuus että mies sitten tekisi aloitteen.

Vuosia sitten eräs tyttökaveri oli hirmu ihastunut, mutta ko. mies ei tehnyt aloitetta. Ei tehnyt nainenkaan. Muutaman kuukauden päästä naisen tunteet oli laimentuneet ja hän oli helpottunut ettei ollut "ottanut asiaa omiin käsiin". Mutta jos tunteet ei laimene, niin asia on vaikeampi...

Olen itse myös päätynyt seuraavaan virheeseen: olin todella ihastunut ja aloin juosta miehen perässä, esim. kävin hänen työpaikallaan "moikkaamassa". Hän ilmeisesti ymmärsi mitä ajoin takaa. Lopulta en kestänyt enää ja laitoin tekstiviestin, jossa kerroin tunteistani. Vastauksessa hän kertoi että hänellä on tyttöystävä, josta en minä eikä ilmeisesti kukaan muukaan tiennyt mitään. Muistaakseni soitin tyypille jossain vaiheessa keventääkseni tunnelmaa, mutta seuraavan kerran kun nähtiin niin olo oli kuin seipäänniellyt, ainakin minulla. Ei oo helppoo ei... ehkä tuostakin jäi sellainen olo, että aloitteen tekeminen on miehen hommaa, mutta naisena sitä voi olla vaikea odottaa...

Nää mun pohdinnat ei kyllä varmaan auta paljoo....

19. I LOVE HIM?? Vierailija

öö.. Miks ihmeessä ujo mies, joka anto jo merkkejä et ois kiinnostunut ythäkkii välttelee katsetta ja kaikkea kontaktia.. Ja sit yhteisessä tilaisuudessa mua vastapäätä istuessa välttää katsekontaktia?? Sit ku saa pari lasii alkoholii niin jo löytyy juttua Lähinnä toi välttely, vaik ennen tuli ihan ok juttelee ja hymyilee - nyt yhtäkkii välttelee kunnes saa viinaa?

20. eräs nainen vaan Vierailija

Mainitsit, että miekkosen elämä pyörii myös urheilun ympärillä? Entäs jos pyytäisit häneltä vaikka treenivinkkejä? Ehkä voisit jopa ehdottaa yhteistä juoksulenkkiä tai kuntosalikäyntiä tms.? Voisi ehkä murtaa sen jään, jos osoittaisit kiinnostusta häneen muissakin kuin työasioissa.

21. Taas näitä. Ujos ei ole sairaus, ja himot ne on ujollakin. Ja pakkoko sinne sänkyyn on mennä heti ensinäkemältä. Ainakin minuun puree yhdistetty väsytys- ja houkutustaktiikka :) Homma etenee pienistä eleistä, ja naisen osoittamasta kiinnostuksesta.

22. Mites teillä muilla saman ongelman kimpussa tuskailevilla menee?

Itse saavutin asiassa rauhan. Tunteilleni en voi mitään, ne saavat olla ja elää omaa elämäänsä. Itse en aio tehdä mitään muuta kuin odottaa. Eli joko mies tekee jotain tai sitten tunteeni vain kuihtuvat hiljalleen pois. Tai sitten se ikävä vaihtoehto, eli että kärvistelen ihastuksessani vielä pitkään ilman muutosta mihinkään suuntaan. Kaikki käy...

sen verran olen kuitenkin optimisti, että uskon tämän tilanteen johonkin vielä joskus muuttuvan. Ehkä jopa siihen toivomaani suuntaan, sillä jossain vaiheessa tuon miehenkin on melkeinpä pakko huomata, että meidän välillämme on aivan ainutlaatuinen yhteys.

(ja kiitti muuten tuosta lenkkivinkistä. Yhteinen lenkki ei kyllä onnistu, sillä minähän kompuroisin itseni kumoon jo alkumetreillä. Tämä kuulostaa naurettavalta (ja onkin sitä), mutta tuon miehen juoksu on omissa silmissäni niin tavattoman kaunista katsottavaa, että minähän vain keskittyisin tuijottamaan sen menoa ja törmäisin itse puuhun.)

23. jhghfdhf Vierailija

Kiitos kysymästä, siinähän se menee. Olen nyt päässyt sellaiseen ajatuskuvioon, että jos jotain tapahtuu, niin sitten tapahtuu ja jos (ja todennäköisesti kun) mitään ei tapahdu, niin sitten sen piti mennä niin. Tunteet elävät täälläkin omaa elämäänsä, eikä ujon miehen säikyttely rohkealla aloitteella tuosta noin vaan tule kysymykseen, pikku hiljaa sen pitäisi lähteä, jos on lähteäkseen ja sellainen vaatisi tietty sopivia tilaisuuksia, joita on hankala järjestää. Ehkä tämän ei ole tarkoitus tapahtua, kuulostan kyllä kauhealta fatalistilta, mutta minkäs teet. Jatkan haaveilua ja haaveissa onkin se hyvä puoli, että voin poimia rusinat pullasta :)

24. Ele Ganssi Vierailija

Minäkin tulin pitkästä aikaa katsomaan, onko uusia kuulumisia. Oma ihastukseni, joka siis nyt on kaukoihastusta, tuskin tulee realisoitumaan. Ainakaan nyt. Tiedän sen vain sisimmässäni. Tosin olen lähettänyt miehelle viestin tunteistani, ja olisi mukava kuulla että hän on sen saanut, vaikkei vastaus olisikaan toivomani. Minäkin koen niin että en halua mennä liian likelle jos vaikka toinen ei olekaan tuntenut mitään. Se olisi epämukava tilanne, jos olisi ollut naisena liian aktiivinen. Vaikka moni ajattelisikin toisin, olen itse sitä mieltä että jos mies ei tee mitään, niin mitään ei tapahdu.

25. Mitä, jos asettuisit ujon miehen asemaan, ja mietisit käyttäytymisen syitä vähän tarkemmin ?! Sama voi tietysti päteä myös ujoihin naisiin ?! Vaikea sanoa, kun olen mies...

Minun ongelma on seuraava:

1. En osaa tulkita naisen eleitä riittävän hyvin, ja siksi kiinnostuksen osoitus pitää olla melkein rautalangasta väännettyä. Syynä on kokemuksen puute, joka korostuu näin myöhemmällä iällä (35).

2. Koska koen naisen eleiden tulkitsemisen vaikeaksi, silloin koen myös aloitteiden tekemisen vaikeaksi. Olen kiinnostunut vain ja ainoastaan vapaista naisista, en varatuista, vain seikkailua etsivistä tai salarakkaista. Kolme jälkimmäistä tuo deittailuun oman vaikeutensa, kun ei koskaan tiedä, onko nainen sitä, mitä kertoo olevansa.

3. Normaali, jokapäiväinen kommunikointi naisten kanssa esim. työpaikalla ei ole ongelma. Mikäli kohdalle osuu nainen, johon ihastun, pattitilanne on valmis. Menen helposti kipsiin, ja yllätys yllätys, ongelmakohdat 1 ja 2 astuvat kuvioihin. Koska olen kokematon, kynnys aloitteen tekemiseen kasvaa. Ihminen, jolle iskeminen ei tuota ongelmia, ei tietysti ymmärrä tilannetta pätkääkään. Se mikä toiselle on helppoa, voi olla toiselle vaikeaa.

4. Sitten ne (epä)onnistumiset. Aina välillä olen yrittänyt tehdä aloitteita, ihan selvinpäin. Joko ei ole saanut vastakaikua, tai sitten on saanut kuulla olevansa ties mitä. -> Epäonnistumiset lisäävät kynnystä aloitteiden tekemiseen.

5. Puuttuu se omakohtainen kokemus olla naisten suhten haluttu. Hyvin oleellinen seikka !

6. Ennakkoluuloista ja muiden ihmisten asenteista muodostuu helposti stereotypioita, joiden seurauksena myos ujot niputetaan hyvin helposti samaan muottiin. Taas lisää haastetta.

Jossain vaiheessa voi käydä jopa niin, että edellä mainituista kohdista muodostuu itseään ruokkiva noidankehä, josta poispääsy on ihan sattumankauppaa. Tuolloin ujo voi näyttää ulospäin tunteettomalta tai jopa välinpitämättömältä, mutta todellisuudessa pinnan alla tunteet voivat kuohua pahemman kerran. Se, mikä erottaa tunteet ympäristöltä, on ujon kehittämä suojamekanismi, ulkokuori, jonka tehtävä on suojata sisintä syystä tai toisesta.

Nyt meillä on ongelmakohta tiedossa. Pitäisi löytää vain "helppo" ratkaisu, jolla tilanteen voisi laukaista ongelma kerrallaan...

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri