Hae Anna.fi-sivustolta

Ulkokoiran elämä

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä kiinnostunut kyselijä, 05.06.2007.

1. Raia Vierailija

Aika vaikea nähdä meidän ulkokoirien voivan huonosti.
    Tarhaksi on aidattu 3000m2 piha, jossa asuu tällä hetkellä 2 saksanpaimenkoiraa ja 4 siperianhuskya.
    Koirille on rakennettu talo hirsisestä 6m2 leikkimökistä, siinä on finnfoam-eristeet, kaksi ikkunaa jotka pidän puhtaina, ovessa magneettiläppä jotta pysyy kiinni. Siellä on lattialämmitys termostaatilla, samoin öljypatteri ja kosteudentunnistimella toimiva poistoilmapuhallin. Rutirexit vaihdan 3 kertaa vuodessa, kaksi paalia menee kerralla. Pehkuja on siis 40 cm kerros..
    Sinne on rakennettu paksusta filmivanerista parvi 60 cm korkeuteen, eli pääsee nukkumaan avaraan tilaan, korkeammalle tai "koloon".
    Lisäksi pihassa on 2 eristettyä, lämmittämätöntä kaksiosaista yhden koiran koppia, jos.joku haluaa nukkua viileämmässä. Ison kopin lämpötila pidetään patterilla +10 c, lattialämmön termostaatti +12 jotta pitää pehkut kuivana.

Koiria treenataan, ne juoksevat talvella valjakossa keskipitkää matkaa (50-100km). Ne pääsevät vuodenajasta riippuen koirapuistoon tai vapaana metsään 1-5 krt viikossa.
    Kesällä kun huskyt lepäävät, sakemanneja treenataan 20 h viikossa vaativaan palevluskoiralajiin (ipo ja erikoisjälki).
    Ne syövät lihaa ja kaikki lisäravinteet on laskettu mikrogrammalleen kohdalleen. Ruokintaan kuluu ostolihalla 400 e kuukaudessa, jos en itse teurasta hevosia.
    Koirat pestään kun ne ovat likaisia, vähintään pari kertaa vuodessa. Kynnet leikataan kerran tai kaksi viikossa, ja karvanlähtöaikaan harjataan päivittäin. Ei roiku pohkavillatuppoja meidän koirien kyljistä..
    Pihassa on laaja nurmialue, soraa, pensaikkoja, puita ja talon terassi, kaikki vapaasti käytettävissä. Koppia rakennettaessa se laitettiin ruuvipaaluille jotka jätettiin 40 cm korkeuteen, jotta kopin allekin voi kömpiä nukkumaan helteellä. Kuumilla ilmoilla autotallin ovi jätetään auki, koska se on puoliksi maan alla, eli siellä on kesälläkin kylmä. Voi mennä sinnekin nukkumaan.
    Pihalla on aina hirvennahkarullia joita järsiä, myös teurashevosten jalat laitan sinne, saavat pitkäksi aikaa huvia nyhtäessään niistä jänteitä ja nivelsiteitä irti. Sitten kun ovat pehmytosat syöneet, kerään ne pois etteivät syö luuta ja saa tukosta.
    Lelujakin siellä on, ja terassin & liiterin alta metsästävät hiiriä.

Näen ettei meillä kovin huonot olot ole, itse käyn sisällä vaan nukkumassa, muun ajan olen töissä tai koirien kanssa touhuamassa. Työpäivät eläinklikikalla välillä venyvät kun tulee joku, on mukava silloin tietää etteivät koirat ole jalat ristissä sisällä jumissa.

Niin, vesikupeissa on lämmitys, eli eivät jäädy talvella. Ja osteopaatillakin käyvät koirat. Huskeja harvemmin tarvii, kerran vuodessa nekin tarkastetaan, mutta sakemannit käyvät kerran kuukaudessa.

Keskustellaanko lisää KAIKKIEN ulkokoirian huonoista oloista vai lakattaisiinko yleistämästä? ;)

2. Taku Vierailija

Meillä on ulkokoira, noin 6-vuotias Suomenlapin koira. Se on tottunut olemaan ulkona oikeastaan kokoajan, aamuisin kuhan itse herätään niin päästetään hihnaan pihalle, jossa sillä on aika iso tila liikkua, vesikuppi ja leluja, ja yöksi laitetaan häkkiin jossa on koppi, ruokaa, vettä, "tähystyspaikka". Yleensä koira pääse ainakin kaksi kertaa päivässä lenkille, aamuisin äiti käyttää pitkällä lenkillä, ja päivän aikana se pääsee yleensä vielä ainakin kerran, usein useammankin kerran lenkille. Silloin kun ei ole välttämätöntä pitää koiraa kiinni, sen annetaan joskus kulkea pihassa ihan vapaasti, kunhan joku on vahtimassa.
    Koira yritetään huomioida aina kun voidaan, tervehditään kun tullaan pihalle, silitellään, rapsutetaan, kehutaan, annetaan herkkupaloja, jne. Koira saa silloin tällöin aika ison, kylmän luun jota saa kaluta ja haudata.
    Itse olen yläkoulussa, ja minulla on 9-vuotias veli, 49-vuotias äiti ja 69-vuotias isä. Koira tykkää todella minusta ja veljestäni, ja on ihan onnessaan kun pidämme sille seuraa vähänkin aikaa. Se ei kuitenkaan koskaan ole ollut innostunut leikkimään, isäkin yritti opettaa sitä pentuna noutamaan keppejä, mutta se piti aina kepit itsellään. Nyt 6-vuotiaana, aina kun yritän vaikka heittää palloa, se vaan katsoo pallon suntaan ja pysyy paikallaan. On enemmän kiinnostunut kävelemään ja haistelemaan, joten lenkillä käynti on sille mukavaa.
    Koira pääsee kyllä joskus sisällekkin. Välillä se otetaan kodinhoitohuoneeseen, jossa sitä vahditaan ja pidetään seuraa koko ajan. Meillä on sille varattuna leluja ihan sisäkäyttöä varten. Kuitenkin, se on tottunut asumaan ulkona ja se ei tunnu viihtyvän sisällä kovin pitkään.
    Yksi syy miksi koira on ulkokoira, on kai se että sillä on tosi paksu turkki, ja läkähtyy sisällä. Kesäisin sillä olisi varmaan todella tukala olo jos pidettäisiin sisällä koko päivä. Sisäsiisti taitaa yhä olla, kun pentuna pidettiin vielä pääasiassa sisällä, mutta en tiedä miten onnistuisi jos annettaisiin olla pitemmän aikaa talossa.

Se, että koira on ulkokoira voi ehkä vaikuttaa tietty vähän siihen miten paljon sen kanssa voidaan viettää aikaa, sisälläkin on hommia, vanhemmillä töitä, minulla koulua, jne. Mutta kyllä se mun mielestä saa ihan hyvin huomiota. Ja iloinen ja pirteä koira se todellakin on, ja sitä kyllä rakastetaan ja pidetään huolta.
    :)

3. Taku Vierailija

Ja lisään vielä, että no lajitoveria ei siinä pihassa ole, mutta näkee aika usein muita lähellä asuvia koiria, joiden annetaan haistella ja tutustua.
    Koiraa käytetään myös joka vuosi tarkastuksessa, mitataan paino, annetaan rokotteet jne. Sille ostetaan myös lääkkeitä tarvittaessa. (Ei sillä tautia ole ollut, mutta mitä nyt koirille yleensä annetaan.)
    :)

4. vierailija Vierailija

meillä on ulkokoira ja aina sitä moikkailen varsinki jos siinä pihalla temmeltää ja käyn rapsuttelemassa. Lenkkeillähän ei tartte niin useesti ku pihalla elää mut yleensä päivittäin käyn sen kanssa :) leikin sen kanssa sielä ja tehään jotain temppuja. Sillä on ihan perus koppi missä mahtuu olemaan mutta ei ole hirveän usein sisällä, viihtyy ehkä jopa paremmin ulkona eikä muutenkaan tule oikein toimeen meidän kissan kanssa :)!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri