Ulkomaalaislapset Suomessa ilman talvivaatteita?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Nyt on muutaman kerran tullut vastaan täällä alueella jossa on paljon ulkomaalaistaustaisia, ei kuitenkaan pk-seudulla, koulusta palaavia lapsia ilman säänmukaisia vaatteita. Syksyllä vielä ajattelin että ehkä asuvat lähistöllä mutta tänään vastaan tuli -6 c pakkasessa reppuselkäinen tyttö, ehkä päälle 10v, jolla oli verkkarit, pitkähihainen paita, selässä reppu ja yritti kietoutua isoon hartiahuiviin joka ei todellakaan lämmittänyt. En tajunnut sanoa mitään mutta ymmärsin että läheisestä koulusta on tulossa. Jäi vaivaamaan! Oletteko nähneet vastaavaa? Vaikka asuisi lähistöllä niin tuskin lapset silti omasta tahdostaan on ilman takkia tai muita talvivaatteita? Kuitenkin sellaista pitkää huivia piti hartioiden ja käsivarsien ympärillä, viluiselta näytti. Ensi kerralla jos näen, kyllä kysyn jotain ja nyt mietin mitä tehdä, ottaa yhteyttä tuohon kouluun? Kirppariltakin saisi takin muutamalla eurolla...

Usein talvisin Euroopan kaupungeissa vierailleena olen todennut, etteivät ne lapset sielläkään kovin järkevästi ole puettu. Itse kun käsineet käsissä ja pipo päässä ja muutenkin kunnon takki päällä olen siellä ollut, niin usein näkee lapsia vanhempiensa kanssa kaduilla kävelemässä ja aikaa viettämässä jossain puistikossa tai leikkikentillä, niin harvoin heilla on edes sormikkaita käsissä ja päähinettä ei ollenkaan. Takeissa on hupparit, mutta nekin aina riippuvat menon tuoksinnassa selän puolella.

Tiesittekö, että myös maahanmuuttajat putovat taviskansan tuille muutaman vuoden kuluessa ja sitten heidänkin elintasonsa putoaa.
Toinen seikka on se, että vanhemmat eivät liiku ulkona pakkasessa muutoin kuin kodista autoon/taksiin/julkiseen ja siinä ajassa ei ehdi kylmä tulla. Joten nämä vanhemmat eivät ymmärrä kylmyyttä, viimaa ja pakkasen purevuutta. Ja siinä kulttuurissa lapsi ei saa sanoa vanhemmilleen, mitä tarvitsee vaan vanhemmat tietävät, vaikkeivat tiedäkään.
Vaikka vanhempia opastetaan kuvin, sanoin ja tulkin avulla lämpimän pukeutumisen perusteista, he eivät ymmärrä sen tärkeyttä. Ei, ennekuin itse kokisivat saman kylmyyden, jota lapsensa joutuvat kokemaan jo päiväkodista alkaen. Pienet ja isommatkin kärsivät vanhempiensa jääräpäisyydestä ja vanhempien pitäisi itse kokea ulkoilun vaikutus sisävaatteissa talvipakkasella tuntien ajan, että oppi menee todellakin perille.

Nyt on muutaman kerran tullut vastaan täällä alueella jossa on paljon ulkomaalaistaustaisia, ei kuitenkaan pk-seudulla, koulusta palaavia lapsia ilman säänmukaisia vaatteita. Syksyllä vielä ajattelin että ehkä asuvat lähistöllä mutta tänään vastaan tuli -6 c pakkasessa reppuselkäinen tyttö, ehkä päälle 10v, jolla oli verkkarit, pitkähihainen paita, selässä reppu ja yritti kietoutua isoon hartiahuiviin joka ei todellakaan lämmittänyt. En tajunnut sanoa mitään mutta ymmärsin että läheisestä koulusta on tulossa. Jäi vaivaamaan! Oletteko nähneet vastaavaa? Vaikka asuisi lähistöllä niin tuskin lapset silti omasta tahdostaan on ilman takkia tai muita talvivaatteita? Kuitenkin sellaista pitkää huivia piti hartioiden ja käsivarsien ympärillä, viluiselta näytti. Ensi kerralla jos näen, kyllä kysyn jotain ja nyt mietin mitä tehdä, ottaa yhteyttä tuohon kouluun? Kirppariltakin saisi takin muutamalla eurolla...
Miksi et antanut sille lapselle rahaa kunnon takkiin?

Hämmennyin ja ajattelin jo sanoa jotain mutta meni nopeasti ohi eikä mulla ollut yhtään rahaa mukana. Mietin että kun tuota reittiä usein kuljen, jos tulee vielä vastaan niin jututan ja annan rahaa takkiin tai parempi jos antaisin takin. Vaikka olis vanhemmat mistä ja millaisia niin kyllä lapsilla pitäis ulkovaatteet olla... Kysyn myös tuossa koulussa opettavalta opettajalta kun seuraavan kerran tapaan.

Hämmennyin ja ajattelin jo sanoa jotain mutta meni nopeasti ohi eikä mulla ollut yhtään rahaa mukana. Mietin että kun tuota reittiä usein kuljen, jos tulee vielä vastaan niin jututan ja annan rahaa takkiin tai parempi jos antaisin takin. Vaikka olis vanhemmat mistä ja millaisia niin kyllä lapsilla pitäis ulkovaatteet olla... Kysyn myös tuossa koulussa opettavalta opettajalta kun seuraavan kerran tapaan.
Parempi kun annat sekä takin että rahaa.

Yhteistyössä