Ulkomaiset etunimet supisuomalaisilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Madeleine"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Madeleine"

Vieras
Monet ulkomaiset etunimet ovat kauniita (huom, pilkunnussijat: sanoin "monet", en "kaikki"). Mutta mitä mieltä olette, jos lapsella on jopa kaikki etunimet vierasperäisiä, ja sukunimi on joku perusvirtanen? Monesti näkee sellaisia ulkomaisia nimiä, mitkä eivät sovi suomalaisen suuhun, ja jotkut nimet sen sijaan sopeutuvat loistavasti täkäläiseen kielikulttuuriin sun muuhun. :)
Minä en tuomitse, mutta pakosti tulee mieleen, että mitähän tällä haetaan, kun annetaan ns. vaikeasti lausuttavia nimiä. Muuta kuin kansainvälisyyttä ja harmaita hiuksia vanhemmille sukulaisille. ;) Itsekin voisin antaa mukulalleni toiseksi nimeksi jonkun vähän erikoisemman nimen...

Omaankin tuttavapiiriin kuuluu lapsia, joiden toinen vanhempi on ulkomaalainen. Silloin nämä "sekoitukset" ei ole kummallisia, vaan ymmärrettäviä.

No en tykkää tyyliin Bert Virtanen, Alice Virtanen (keksittyjä). Supisuomalaisen sukunimen kanssa ei passaa tollaset nimet mun mielestä. Ja supisuomalaiselle kaiken lisäksi noinkin ulkomaalainen etunimi...

Entäs kun lapsi kasvaa aikuiseksi? Alice on voinut olla vaikka Smith aikaisemmin ja onneton nainut Virtasen! Ei sitten yhtään ajatellut ettei se Virtanen sovi nimeensä!

Makuasioita. Ei tuntemattomat voi tietää, onko jompi kumpi vanhemmista ulkomaalainen.

Makuasioita tietysti. Mutta vaikka toinen vahemmista olisikin ulkomaalainen, niin minusta toi lapselle annettava sukunimi on kuitenkin tärkeä myös silloin, kun lapselle valitaan toi etunimi. Meillä on näin, että itse olen ulkomaalainen ja mieheni on suomalainen. Olemme päättäneet kuitenkin asua Suomessa ja lapset saivat isän sukunimen. Mieheni sukunimi ei ole ihan perusvirtainen, mutta sisältää esim. y-ja ö-kirjaimet. Kyllä MUN MIELESTÄ kuulosti aika hassulta joku John Höyry (keksitty nimi).... Jos olisimme antaneet lapsille taas minun sukunimen, niin olisivat jotkut ulkomaalaisetkin nimet kuulostanut luontevalta. Nyt sitten päätytiin nimiin, jotka ovat aika perus suomalaiset, mutta aika perusnimiä myös minun kotimaassani (halusin, että nimet ovat helppoja myös minun sukulaisilleni).

Mutta tottahan se, että makuasioitahan ne :)

Mun mielestä ulkomaalaiset nimet on kauniita ja itse olen antanut lapsille kansainväliset nimet, jotka kuitenkin löytyy suomalaisesta almanakasta. Mitään ihan täysin outoja väännöksiä en ymmärrä tai sellaisia nimiä jotka pitää joka kerta tavata kuulijalle.

Itse en tykkään tusinanimistä ollenkaan, kuten Onni, Eetu, Emma tai Aino. Haluan lapsille persoonalliset nimet ja sellaiset joita ei kaikilla ole. Mun mielestä sukunimen ei tarvitse määrä sitä minkä etunimen voi lapselleen antaa. Kovin ahdasmielistä ajattelua sellainen.

Nämä on näitä makuasioita!

• Tykkää
Reactions: Fortune
[QUOTE="mie";24096872]Makuasioita tietysti. Mutta vaikka toinen vahemmista olisikin ulkomaalainen, niin minusta toi lapselle annettava sukunimi on kuitenkin tärkeä myös silloin, kun lapselle valitaan toi etunimi. [/QUOTE]

Sukunimellä et voi kantaasi puolustella, koska henkilöllä voi olla suurimman osan elämästään (koko aikuiselämänsä ajan) aivan joku muu sukunimi. Onko sitten hienoa olla joku Terttu von Schultz? Ei siinäkään etu- ja sukunimet sovi yhteen.

Sukunimellä et voi kantaasi puolustella, koska henkilöllä voi olla suurimman osan elämästään (koko aikuiselämänsä ajan) aivan joku muu sukunimi. Onko sitten hienoa olla joku Terttu von Schultz? Ei siinäkään etu- ja sukunimet sovi yhteen.

Ja en muuten puolustellut mitään, kerroin vaan mielipiteeni :D Nimi on joka tapauksessa niin henkilökohtainen juttu ja mielipiteitä on niin paljon, että annetaan vaan kaikkien kukkien kukkia :)

[QUOTE="dee";24096874]Mun mielestä ulkomaalaiset nimet on kauniita ja itse olen antanut lapsille kansainväliset nimet, jotka kuitenkin löytyy suomalaisesta almanakasta. Mitään ihan täysin outoja väännöksiä en ymmärrä tai sellaisia nimiä jotka pitää joka kerta tavata kuulijalle.

Itse en tykkään tusinanimistä ollenkaan, kuten Onni, Eetu, Emma tai Aino. Haluan lapsille persoonalliset nimet ja sellaiset joita ei kaikilla ole. Mun mielestä sukunimen ei tarvitse määrä sitä minkä etunimen voi lapselleen antaa. Kovin ahdasmielistä ajattelua sellainen.

Nämä on näitä makuasioita![/QUOTE]

Kerros vielä mikä on se nimi joka on kaikilla? :xmas:

[QUOTE="dee";24096874]Mun mielestä ulkomaalaiset nimet on kauniita ja itse olen antanut lapsille kansainväliset nimet, jotka kuitenkin löytyy suomalaisesta almanakasta. Mitään ihan täysin outoja väännöksiä en ymmärrä tai sellaisia nimiä jotka pitää joka kerta tavata kuulijalle.

Nämä on näitä makuasioita![/QUOTE]

Näin juuri! En mäkään halua lapselleni noita top ten-nimiä, mutta en mitään "yksi miljoonasta"-nimeäkään. Helppo homma siis... ;D Tietenkin nykyään pitää olla kansainvälinen, ja tässä lainauksessa onkin se jokin punainen lanka: kansainväliset nimet, jotka löytyy suomalaisesta almanakasta!
Monille on ne nimipäivätkin tärkeitä, että oma nimi löytyy kalenterista.

Mun mielestä etunimen ja sukunimen pitää sointua kauniisti toisiinsa, oli ne sitten mitä kieltä tahansa. Mä nyt olenkin semmoinen "kielifriikki", jolle äänet on tärkeitä. :) Oma etunimeni ei soinnu sukunimeni kanssa, ja se on harmittanut, vaikkei olekaan mikään Elämää Suurempi Asia.

no sekin vähän riippuu.. näin keksittyjä esimerkkejä käyttääkseni, Sara Alice Möttönen tai Casimir Anton Häkkinen ovat ihan ok ja jopa kauniita , mutta jokin Cecilia Rose Alexsandra Pöntinen on jo vähän liikaa..!

niin, enkä syty Romeo-nimestäkään suomalaisilla mukuloilla . on varmasti raskas taakka olla pottunokkainen, kaulaton ja pullea, anttilasta ostetuissa verkkareissa kuljeskeleva Romeo Nyyssönen/Virtanen/Kekkonen...

[QUOTE="Pocahontas";24097062]Eikös joskus Suomessakin kastettu brookeja ja ridgejä...[/QUOTE]

joo ja nyt ne ridget vaihtaa nimiään kun tulleet siihen ikään että se mahdollista :D Oli just juttua jossain....

mä en taas tykkää yhtään näistä vanhanaikaisista nimistä mitä nyt annetaan. pojalla ei oo kovin erikoinen etunimi, mutta mun tyttöni on brianna. <3 ja sukunimikin on ihan supisuomalainen.
että hui kauheeta ;)

[QUOTE="totuuden torvi";24097114]niin, enkä syty Romeo-nimestäkään suomalaisilla mukuloilla . on varmasti raskas taakka olla pottunokkainen, kaulaton ja pullea, anttilasta ostetuissa verkkareissa kuljeskeleva Romeo Nyyssönen/Virtanen/Kekkonen...[/QUOTE]

Mutta pottunokkainen, pullea Romeo Tiljander taas olisi hyvä vai...?

Mun lapsella on suomalainen sukunimi isältään, kansainvälinen etunimi ja toisena nimenä mun suvussa kulkenut toisten mielestä takuuvarma nimihirviö ulkomailta. Itselläni taas on suomalainen etunimi ja ulkolainen sukunimi. Ollaanko me nyt sitten friikkiperhe :D

Yhteistyössä