Ulkona nukkuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jerrylee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jerrylee

Vieras
Pakko kysyä täällä liikkuvien äitien mielipiteitä vauvan ulkona nukkumisesta. Eli eräällä keskustelupalstalla jotkut äidit tuomitsivat melko jyrkästikin vauvojen ulkona nukkumisen. Kuulemma se murentaa lapsen perusturvallisuutta kun joutuu yksin sinne ulos ja joidenkin mielestä sillä on yhteyttä jopa mielenterveysongelmiin. Kylmiä ihmisiä ovat nämä äidit jotka vaivuttavat lapsensa koomaan tuonne kylmään ulkoilmaan.
Myönnän kuuluvani tähän kategoriaan vaikka en ole kylmäksi ihmiseksi itseäni koskaan mieltänytkään. Esikoinen nukkui ulkona vaunuissa niin kauan kuin niihin mahtui ja nyt tälläkin hetkellä kuopus 3kk on ulkokatoksessa nukkumassa. Itkuhälytin on aina vieressä ja olen hetkessä paikalla jos vauva herää tai jotain muuta tapahtuu. Kyllähän tuo sisälläkin nukkuisi, mutta pätkissä, ja iltaisin on erittäin kiukkuinen ja käy todella aikaisin nukkumaan, mikä taas ennakoi aamun alkavan meillä noin klo 5.
Ulkona nukkuu rauhallisesti noin 3 tuntia ja on illalla virkeä. Käy nukkumaan noin klo 20 ja herää aamulla 7- 7:30 maissa kahdella yösyömisellä. Aamulla ottaa vielä yhdet 15min nokoset ja klo 12-13 välillä laitan vaunuihin, jonne nukahtaa lähes välittömästi. Näin meillä.
Olisin kiinnostunut kuulemaan muiden näkemyksiä tässä asiassa, koska yllätyin suuresti siitä, miten moni tuomitsi meidät joiden vauvat nukkuu ulkona.

Enpä ole moista kuullutkaan koskaan ettei lapsi/vauva saisi nukkua ulkona ja on tässä jo kolmas vauva just parvekkeella nukkumassa :/
Raitis ilmahan on todella terveellistä ja ihanteellinen nukkumaympäristö.
Luulisin että ne jotka ovat isoon ääneen kritisoineet ulkona nukuttamista/nukkumista ovat jostain syystä itse estyneet siihen. Eivät joko voi, koska ei ole parveketta, pihaa tms. tai tie menee heti vieressä. Tai sitten he yksinkertaisesti ovat ylisuojelevia joiden mielestä kärpänenkin voi vauvan masun päälle istahtaessaan, sen suurinpiirtein tappaa... Ken tietää.
Mutta siis onko täällä äitejä jotka eivät nukuta ulkona? Olisi kiva tietää tai saada ymmärtää sitä puolta asiasta :)

Ei herrajjestas... Sain hyvät naurut! En ole moisesta koskaan kuullut, täytyy myöntää. Meillä tyttö nukkui ulkona pari-kolmeviikkoisesta (joulukuussa, lauha sää) 1 v 7 kk ikäiseksi asti. Nukkui ulkona paaaaljon paremmin kuin sisällä. Meillä on oma piha, joten siihen sai kätevästi ihan ikkunan alle, itkuhälytin oli käytössä vaikka itkun kuuli kyllä ikkunan läpikin.

Ei herrajjestas... Sain hyvät naurut! En ole moisesta koskaan kuullut, täytyy myöntää. Meillä tyttö nukkui ulkona pari-kolmeviikkoisesta (joulukuussa, lauha sää) 1 v 7 kk ikäiseksi asti. Nukkui ulkona paaaaljon paremmin kuin sisällä. Meillä on oma piha, joten siihen sai kätevästi ihan ikkunan alle, itkuhälytin oli käytössä vaikka itkun kuuli kyllä ikkunan läpikin.

Ja jatkan vielä, että meille neuvolassakin aikanaan sanottiin, että lapsi kannattaa nukuttaa ulkona, että hän saa raitista ilmaa. Pieniä vauvoja kun ei välttämättä muuten ulkona käytetä.

Viimeksi muokattu:
Juuh, enpä ole moista minäkään kuullut. Suomessa tämä ulkona nukuttaminen on hyvin yleinen ja käsittääkseni hyvinkin hyväksytty tapa. Ulkomaillahan ne kyllä kauhistelee tätä Suomen tapaa. Meillä 1 v nukkuu parhaiten ulkona. 2-2,5 tunnin päikkärit menee vieläkin päivittäin ulkona. Sisällä olen joutunut nukuttamaan muutaman kerran ja silloin neiti nukkuu max. 30 minuuttia. Ulos nukkumaan mentäessä lapsi nukahtaa jo melkein vaatteita päälle pukiessa. Sisällä kun nukuttaa päikkäreitä, niin vähintään sen 30 minsaa saa tehä töitä, että saa nukkumaan sen 30 minsaa päikkäreitä. Meillä alkaa hoitoon meno lähestyä ja sitä ennen pitäisi opettaa sisäpäikkäreille. Itkettää jo etukäteen kun tietää, että siitä tulee hankala tikki.

Ajattelin tähän ketjuun nyt lisätä. Oli juuri uutisissa Ruotsissa kuollut vauva vaunuihin, kun kissa oli nukkunut kasvoilla, ulkona. Muistakaa äiskät laittaa joku suoja, hyttys- tai muu verkko vaunuihin. Meilläkin nukutettiin ulkona ja todellakin lapsi on tyytyväisempi ja nukahtaa illallakin paremmin, kun raikasta ilmaa saanut. Meillä joskus vielä 2-vuotias nukahtaa rataslenkillä vaunuihin ja silloin jätän nukkumaan niihin.

Kyllähän Suomessa taitaa hyvin suuri osa nukkua ulkona. Meilläkin sitä yritettiin, mutta liian meluisan ympäristön (teinien mopot grrrrr!) takia piti alkaa nukkumaan päiväunet sisällä, jos ei menty lenkille. Meidän vauva ainakin heräsi tosi helposti meluun vaikka yleensä sanotaan että vauvat nukkuvat kuin tukki (nyt 2,5 v tosin ei saa hereille kirveelläkään). Yllättävän hyvin vauva kuitenkin nukkui sisälläkin, vaikka etukäteen mietin että mitähän siitä tulee. Olen aina tuuletellut huonetta että olisi raikas ilma, vaikka eihän se ulkoilmaa voita.

Mutta ehdottomasti olisin nukuttanut ulkona jos olisi ollut paremmat mahdollisuudet! Kyllähän sitä ulkomailla ihmetellään, mutta totta kai täällä osataan pukea vauvat niin ettei kylmä tule.

Meillä nukutaan ulkona vaunuissa vain lenkkien aikana. Ulos ei voi vaunuja jättää koska asumme kerrostalossa ja meillä ei ole parveketta. Mutta ihmettelempä minäkin mistä niitä äitejä löytyy jotka eivät missään nimessä halua lastaan ulkona nukuttaa :D

Johtuiskohan tämä siitä syyllistämisestä. Onhan tälläkin palstalla paljon äitejä, joiden mielestä ainoa oikea tapa nukkua on se, että ollaan perhepedissä. Sitä parempi äiti, mitä lähempänä omaa vauvaa nukkuu. Samalla logiikallahan myös päiväunet pitää nukkua kylki kyljessä kiinni, jotta vauva ei ahdistu siitä, että on erossa äidistä. Tuntuu siltä, että on unohdettu kokonaan se, että itkuhan on vauvan tapa kommunikoida, jos hän haluaa jotakin esim. kun lapsi herää, hän itkee, jotta hänet otetaan syliin/vaihdetaan vaippa/saa maitoa jne.

Olen omat lapseni nukuttanut ulkona siten, että ovat nukkuneet autokatoksessa. Viereen on laitettu seinälle ruuvi, josta itkuhälytin on roikkunut, joten olen hyvin kuullut kaikki äänet. Itkuhälytintä kun ei suositella laitettavaksi ihan lähelle vauvaa. Hyttysverkko on ollut käytössä vuodet ympäriinsa ja lisäksi sadesuoja kylmillä/sateisilla/tuulisilla säillä. Sen verran ulkona nukuttaminen on vaikuttanut, että itse en ole saanut nukuttua päivisin, mutta paljon olen silloin itsekin ulkona esim. ripustamassa pyykkiä, haravoimassa, tekemässä lumitöitä tai leikkimässä isompien lasten kanssa tai käydään kävelylenkillä.

Meillä lapsi nukkui päiväunensa ulkona vähän reilu 1-vuotiaaksi asti. Sitten siirryttiin sisälle, koska lasta selvästi häiritsi se, ettei pystynyt kääntyilemään unissaan (koska oli valjaissa kiinni). Ja muutenkin kesäaikaan pihalla oli niin paljon häiritseviä ääniä (lapsia, ruohonleikkureita jne) että oli parempi siirtyä sisätiloihin. Ihmeen kivuttomasti se siirtyminen meni.

Kuulun myös kylmäsydämisiin äiteihin jotka lapsiaan ulkona nukuttavat, mutta olisi myös kiinnostunut kuulemaan löytyykö täältä noita toisin ajattelevia?

Veljeni ex-tyttöystävä, joka oli ranskalainen, oli aikanaan valmis soittamaan sosiaaliviranomaisille nähdessään lapsen ulkona nukkumassa omakotitalon terassilla joulun välipäivinä (lämpötila -2). Hänelle stten vakuutettiin että lapsella on varmasti riittävän lämmin, jota ei selvästikään uskonut ennen kuin lapsi heräsi ja sai itse tunnustella unenlämmintä vauvaa :)

Johtuiskohan tämä siitä syyllistämisestä. Onhan tälläkin palstalla paljon äitejä, joiden mielestä ainoa oikea tapa nukkua on se, että ollaan perhepedissä. Sitä parempi äiti, mitä lähempänä omaa vauvaa nukkuu. Samalla logiikallahan myös päiväunet pitää nukkua kylki kyljessä kiinni, jotta vauva ei ahdistu siitä, että on erossa äidistä.

..Tuo on kyllä aika hassua logiikkaa.
Meillä nukutaan perhepedissä ja nyt tyttö on ulkona päiväunilla.

Viimeksi muokattu:
No jopas on höpinöitä.. Täällä nukutaan kyllä myös ulkona ja vauva tuntuu viihtyvän vaunuissa ihan hyvin.. On jo monta kuukautta jäänyt höpöttelemään ja naureskelemaan herättyään. Ja aina olen pihalle lähtenyt kun olen kuullut että hereillä ollaan, vaikka hyväntuulisesti jutellutkin.. Nukahtaa vaunuihin helposti, joskus jo ennen kun saan lykättyä ne kuistilta pihalle :) Illalla sängyssä (perhepeti) saatta konttailla ympäri petiä jopa puolitoista tuntia ennen kuin rauhottuu nukkumaan.. Eipä ole koskaan käynyt edes mielessä tuo ajatus et olis turvaton olo, enemmin olen kokenut että vaunut ovat lapselle turvallinen tuttu paikka, johon rauhotutaan nukkumaan...

Yhdyn kyllä edellisiin, että höpöhöpö juttuja, ettei muka ulkona saisi nukuttaa. Täällä myös tyttö (nyt 8 kk) on aina nukkunut pihalla ja hyvin unet maistaa. Saman tien kun vaunuihin laittaa niin nukahtaa ja nukkuu varsinkin nyt viileillä ilmoilla kevyesti 3-4 tuntiakin putkeen ulkona ja on iloinen ja hyväntuulinen herätessään. Sisällä nukuttaminen on ihan toivotanta niin kuin monella muullakin täällä. Nukahtamiseen menee sisällä ainakin puoli tuntia hirveän äheltämisen, puheltamisen ja itkeskeskelyn jälkeen ja sitten nukutaan max. puoli tuntia. Olin kuulemma itse ollut pienenä samanlainen pihalla nukkuja ja isompana, kun osasin jo puhua, niin kuulemma rupesin usein itse vetämään ulkokamppeita päälle ja sanoin, "että mää lähden ulos maate" :D

Unia kannattaa mielestäni ottaa alusta lähtien sekä sisällä ja ulkona.

Meidän vauva on nukkunut tähän asti hyvin aina ulkona, eikä ole oppinut nukkumaan sisällä ollenkaan päivällä.

Nyt 5 kk:n iässä ollaan aloitettu opettelemaan myös nukkumaan sisällä. Ihan vaan sen takia että aina ei ole mahdollista nukkua ulkona (vierailut, pakkaset...jne). Harjoittelu on välistä aika rankkaa, nukkumista sisällä harjoitellaan nyt vaunuissa joita heiluttelen eteisessä välillä aika pitkäänkin.... (jos vauva alkaa itkeä otan hänet syliin ja rauhoittelen kunnolla, ja laitan sitten takaisin vaunuihin)

Jossain vaiheessa on sitten tarkoitus siirtyä vaunuista omaan pinnasänkyyn unille, mutta se ei onnistu vielä....

Alkuperäinen kirjoittaja Sisällä (ja ulkona);10309656:
Unia kannattaa mielestäni ottaa alusta lähtien sekä sisällä ja ulkona.

Meidän vauva on nukkunut tähän asti hyvin aina ulkona, eikä ole oppinut nukkumaan sisällä ollenkaan päivällä.

Nyt 5 kk:n iässä ollaan aloitettu opettelemaan myös nukkumaan sisällä. Ihan vaan sen takia että aina ei ole mahdollista nukkua ulkona (vierailut, pakkaset...jne). Harjoittelu on välistä aika rankkaa, nukkumista sisällä harjoitellaan nyt vaunuissa joita heiluttelen eteisessä välillä aika pitkäänkin.... (jos vauva alkaa itkeä otan hänet syliin ja rauhoittelen kunnolla, ja laitan sitten takaisin vaunuihin)

Jossain vaiheessa on sitten tarkoitus siirtyä vaunuista omaan pinnasänkyyn unille, mutta se ei onnistu vielä....

Meidän vauva ei taas koskaan ole nukkunut ulkona muulloin kun vaunureissuilla. Jos meillä olisi parveke, niin todennäköisesti olisin nukuttanut vauvan ulos. Omakotitalon/rivitalon pihalle en vauvaa uskaltaisi jättää, en edes itkuhälyttimen kanssa. Ehkäpä ulkomailla vietetyt vuodet ovat tehneet tehtävänsä, että pelkäisin liikaa jonkun kaappaavan lapsen tai tekevän hänelle jotain pahaa. (Nyt asun siis Suomessa). Muutoin en kyllä usko, että ulkona nukkumisessa olisi mitään pahaa.

Poikani nukkuu kaikista parhaiten juuri ulkona. Koska asun yläkerrassa eikä talossa hissiä, meilllä on parvekevaunut erikseen joihin nukahtaa alta aikayksikön. On nyt 11kk ja nukkuu vielä kahdet päikkärit ellei vedä yhteen putkeen yksiä pitkiä eli 3-4 tuntia. Saattaa tapahtuakin jos kuljetaan ulkona monta tuntia, ja vaunujen rytke hiekkatiellä tuudittaa sikeään uneen. Auta armias jos pysähdyn yllättäin ja vaunut on liian kauan paikoillaan. :D

Yhteistyössä