Ulkona nukuttaminen tänään?

  • Viestiketjun aloittaja Nippinappi
  • Ensimmäinen viesti
Nippinappi
Hei! Eli pakkasta nyt reipas -15 C, enkä oikein osaa päättää nukuttaisinko lapsen sisälle vai ulos. Raitis ilma olisi tärkeää ja tottunut vaunuissa nukkumaan, mutta en millään haluaisi poskien /nenän paleltuvan,. (Eilen punoitti jo.) Mitäs te muut meinaatte? Lapsi jo 9,5 kk. :)
 
Nanna-06
Voit nukuttaa ulkona. Itse soittelin viime viikolla neuvolaan ja antoivat luvan nukuttaa 9kk ikäistä lasta ulkona -15 c:ssa. Mutta pitivät sitä myös tämän ikäisillä ehdottomana taka rajana. Meillä tänään -21 ja ei voi viedä ulos nukkuun, en tiiä miten meillä nukutaan...ei oo sitten nukuttu sisällä kun ihan pikkuisena!
 
Minä vaan:
Meillä (Helsingissä) pakkasta -18, en vienyt ulos nukkumaan. Vähän yli 10 asteen pakkasessa olen vielä nukuttanut ulos, mutta nyt on kyllä mun mielestä jo liian kylmä. Nukutin sisälle vaunuihin, kun sängyssä ei nuku päivällä kuin pikkupätkiä.
 
lissu*
Mä laitoin lasitetulle parvekkeelle 5kk ikäisen vauvan nukkuman päikkäreitä ihan normaalisti (täällä on noin -15 astetta). Käänsin makuupussin reunoja naaman eteen niin, että hengitys lämmittää naamaa, mutta vauva saa kuitenkin raikasta ilmaa pienestä raosta. Välillä käyn kokeilemassa vauvan "lämpötilaa".

Mulle neuvolassa sanottiinkin joskus syksyllä kun kyselin pakkasrajaa, että lasitetulla parvekkeella voi nukuttaa koko talven - pakkasesta riippumatta. Olen kyllä silti harkinnut ihan tilanteen mukaan...välillä parvekkeellekin tuulee lasien välistä :). Tuulella tosiaan on suuri merkitys. Mutta eiköhän vauvat tarkene, kun laittaa tarpeeksi vaatetta päälle. Mä lisäsin myös lampaantaljan vaunuihin lämmittämään.
 
jukujuku
Vauvan keuhkot eivät kestä liian kovaa pakkasta. Vaunuun kannattaa laittaa vaikka ihan frotee pyyhe suojaksi aukon kohdalle. En osaa sanoa, että mitä niille keuhkoille tapahtuu, mutta siksi se pakkasraja on (ei pelkästään sen vuoksi, että vauvan tulee kylmä)
 
ulkona nukkuu
Meillä -25 ja viiden kuukauden ikäinen vetelee lasitetulla partsilla unta. laitoin vaunuihin mittarin. Nyt on tunnin nukkunut ja vieläkään ei ole lämpötila vaunuissa laskenut alle 0
 
Aurora Vee
Otin juuri parvekkeelta sisään pojan 3 kk, jatkoi uniaan vaunuissa makuuhuoneessa. Poikaa kylmä ei tunnu haittaavan (päinvastoin), mutta itkuhälyttimen patterit tyhjenivät... =( Ulkona -15. Olen pitänyt sitä rajana, jos huomenna on kylmempää niin poitsu saa nukkua sisällä.
 
...
Asian vierestä, mutta en ole koskaan sisäistänyt tätä ulkona nukkumisen ideaa.

Mun on vaikea ymmärtää, että Suomen olosuhteissa laittetaan lapsi tunneksi ulos nukkumaan. Ihan pienenä tyttö nukkui ulkona vain, kun itse olen ollut vaunujen kanssa kävelyllä. Sittemmin ollaan ulkoiltu tytön ollessa hereillä. Neuvolassakin täti ihmetteli, kun en yleisen käytännön mukaan nukuta lasta ulos :)
 
Deepfrozen
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Asian vierestä, mutta en ole koskaan sisäistänyt tätä ulkona nukkumisen ideaa.

Mun on vaikea ymmärtää, että Suomen olosuhteissa laittetaan lapsi tunneksi ulos nukkumaan. Ihan pienenä tyttö nukkui ulkona vain, kun itse olen ollut vaunujen kanssa kävelyllä. Sittemmin ollaan ulkoiltu tytön ollessa hereillä. Neuvolassakin täti ihmetteli, kun en yleisen käytännön mukaan nukuta lasta ulos :)
Aivan samaa olen aina ihmetellyt. Mitä järkeä? "Raitista ilmaa" voi saada vaikka 10 minuutin pikalenkillä ulkona, mutta että tuntikausiksi ulos nukkumaan jäätävään kylmyyteen metrin paksuisen peittovuoren alle, huhhuh.
 
Nallu*
Meillekkin neuvolassa sanoivat -15 astetta pakkasrajaksi. kun lapsi jo taapero ikäinen, vauvoillehan suositellaan -10. Itse puin lapselle päälle, laitoin vaunuihin ja makuuhuoneen ikkuna auki ja makkariin nukkumaan, luulee varmaan nukkuvansa ulkona koska eilenkin nukkui 3,5h ja tänään meneillään 2 tunti. Sisällä esim. omassa sängyssä ei nuku kun ehkä tunnin... Mun mielestä tämä hyvä keino pakkas keleillä... Tai ainakin meillä toimii! =)
 
Annastiina..
Kyllä minä olen sisään nukuttamista koittanut paljonkin, muta jostain syysrä vauva ei saa nukuttua sisällä.

Vauva oli n. 1 kk, kun unet alkoivat olla sisällä sellaista 20 minuuttia kerralaan. Siihen asti oli nukkunut ihan hyvin, mutta josain syysrä se loppui. Kokeilin ulkona nukuttamista ja johain alkoi uni maistumaan. Yöunille meneminenkin meillä kestää 1-5 h. Ei ole helppoa! Päivällä en viitsi taistella.

Kaikki vauvat eivät nuku sisällä hyvin!

Nyt vauvamme nukkuu ulkona. Pakkasta -20. On villavaattet, toppahaalari, makuupussi, lampaantalja ja aukon edessä fleecepeitto, pienen ilmaraon jätin!
 
punatulkku
Täällä -15 ja yritän sisällä vaunuissa nukuttamista 1,5kk pojalle. Saa nähdä onnistuuko.. Tekisi niin paljon mieli laittaa ulos, kun nukahtaa sisällä vain pikkupäykiksi, aamulla nukkui 45min isin sylissä ja myöhemmin 30min, kun isi nukutti pimeässä kylppärissä. Huhhuh! Rinnalle saattaa kanssa torkahtaa mutta äitikin nukahtaa siinä helpommin kun poika. Ulkona nukkuu aina yli 2h, joskus jopa 4h.. Laittaisin kyllä ulos nytkin, jos ikää olisi pari kk enemmän..
 
Nunnuliina
Joku kyseli siitä miksi vauvan pitää nukkua ulkona. Vastaus on päivänselvä, raikkaassa hapekkaassa ilmassa uni on laadukkaampaa ja rauhallisempaa kuin sisällä.

Mun poika 1-v. nukkuu sisällä vaihtelevasti puolesta tunnista tuntiin päikkäreitä. Ulkona nukkuu aina sen 2 h. Sisälrä päikyiltä herätessä on aina kätyinen ja väsynyt. Ulkoa taas tullessa on virkeä, iloinen ja vilkas heti ulkovaatteita riisuttaessa :)

Vinkkinä ulkonukuttajille jos asutte omakoti tai rivitalossa (eikä ilmojen meno "harakoille" haittaa :D )
Meillä kovilla pakkasilla (nytkin -26) poika nukkuu ulko-ovi auki tuulikaapissa jossa on lämmin patteri. Ulkovaatteet päällä ja lämpöpussissa vaunuissaan. Lämpö ei ole laskenut alle -10 asteen missään vaiheessa. Sain tämän aikoinaan vinkkinä omalta äidiltäni ja hyvin on meillä rivarissa asuessa toiminut... Tosin ei sellaisilla toimi, joilla on sähköpatterit. Meillä vanhanajan vesikierto, joten voi ovi ollakin auki.





 
Kasvihuoneilmiö
Alkuperäinen kirjoittaja Nunnuliina:
Vinkkinä ulkonukuttajille jos asutte omakoti tai rivitalossa (eikä ilmojen meno "harakoille" haittaa :D )
Meillä kovilla pakkasilla (nytkin -26) poika nukkuu ulko-ovi auki tuulikaapissa jossa on lämmin patteri. Ulkovaatteet päällä ja lämpöpussissa vaunuissaan. Lämpö ei ole laskenut alle -10 asteen missään vaiheessa. Sain tämän aikoinaan vinkkinä omalta äidiltäni ja hyvin on meillä rivarissa asuessa toiminut... Tosin ei sellaisilla toimi, joilla on sähköpatterit. Meillä vanhanajan vesikierto, joten voi ovi ollakin auki.
Hmm, ja luonto kiittää!
 
Pilvenreuna
Meillä nukuttiin sillon pienenä aina ulkona vaunuissa, sisälle ei suostunut nukahtamaan. Ensin nukutettiin ulos (hyvin topattuna vaunuissa) ja annettiin olla ulkona vaikka tunnin verran. Sitten otettiin vaunut välieteiseen, missä muutamia plussa-asteita. Hyvin nukkui ja mitään ei tullut.
 
nellikka22
Alkuperäinen kirjoittaja Annastiina..:
Kyllä minä olen sisään nukuttamista koittanut paljonkin, muta jostain syysrä vauva ei saa nukuttua sisällä.

Vauva oli n. 1 kk, kun unet alkoivat olla sisällä sellaista 20 minuuttia kerralaan. Siihen asti oli nukkunut ihan hyvin, mutta josain syysrä se loppui. Kokeilin ulkona nukuttamista ja johain alkoi uni maistumaan. Yöunille meneminenkin meillä kestää 1-5 h. Ei ole helppoa! Päivällä en viitsi taistella.

Kaikki vauvat eivät nuku sisällä hyvin!

Nyt vauvamme nukkuu ulkona. Pakkasta -20. On villavaattet, toppahaalari, makuupussi, lampaantalja ja aukon edessä fleecepeitto, pienen ilmaraon jätin!
Meillä pienenäkin nukutettiin illallakin ulos, sit otin hänet sisälle kun oli iltamaidon aika, oli ihan unenpöpperössä ja siitä siirsin sitten sänkyyn....oli ainut keino...sänkyyn ei nukahtanut.
 
mitä ihmeellistä..
Minä taasen en ymmärrä miksi ulkona nukuttaminen toisia niin kovin ihmetyttää. Eikö pääasia ole, että lapsi nukkuu hyvin, eikä hänellä ole kuuma tai kylmä?? kyllähän sitä itsestäänkin tietää, että kun on muutaman tunnin ulkoillut, niin fiilis on ihan erilainen. Etenkin talvisin, Suomessa tahtoo asuntojen sisäilma olla turhankin kuivaa ja kuten joku jo mainitsikin, niin ulkoilma on hapekkaampaa. Senkin olen huomannut, että vaikka tyttömme nukkuukin tarvittaessa myös sisällä, niin uni on erilaista. Ja ulkona nukkumisen jälkeen meillä ainakin ruoka maistuu paljon paremmin.
 
ninnu2
Alkuperäinen kirjoittaja Nallu*:
Meillekkin neuvolassa sanoivat -15 astetta pakkasrajaksi. kun lapsi jo taapero ikäinen, vauvoillehan suositellaan -10. Itse puin lapselle päälle, laitoin vaunuihin ja makuuhuoneen ikkuna auki ja makkariin nukkumaan, luulee varmaan nukkuvansa ulkona koska eilenkin nukkui 3,5h ja tänään meneillään 2 tunti. Sisällä esim. omassa sängyssä ei nuku kun ehkä tunnin... Mun mielestä tämä hyvä keino pakkas keleillä... Tai ainakin meillä toimii! =)
Hih! Hauska idea. Pitänee kokeilla.

 
Hemuliini
Meillä juuri nyt menossa tuon makkarissa ikkuna auki-nukuttamisen testaaminen. Hyvin näyttää toimivan. Meidän 11 kk neiti, kun nukahtaa heti vaunuihin, mutta sänkyyn nukahtaakseen saa olla TOOsi väsynyt. Aamupäivällä nukkui tunnin sängyssä, mutta nyt siis onnellisesti makkarissa ikkuna auki!:) Kiitos vinkistä! Meinaa vaan isin ja äitin varpaita palella, kun oven alta tulee vetoa...:()
 
-Mössö-
minä nukutan juuri noin sisälle kuin Nallukin. Unet kyllä silti jää lyhyemmiksi kuin ulkona, mutta laitan siten vaikka kolmille lyhyille unille, kun ulkona yleensä nukkuu parit pitkät unet. Nytkin puin pojalle pipon ja tumput päälle, kun laitoin vaunuihin. varsinikin lakki on sellainen juttu joka "hämää" hyvin vauvaa. Sitten vaan vaunuihin ja makuupussiin. Muuten siis on ihan vaan body ja potkarit vaunuissa päällä, mutta ekstra hämäyksenä tuo ohut lakki ja ohuet tumput..
 
Relax
Niin, omakin vauvani kyllä nukkuu missä vaan, kun on tarpeeksi väsynyt. Partsilla nukkuu parhaiten ja pisimpään, mutta pakkaspäivinä on vaan otettava rennommin ja nukutettava sisällä pienissä pätkissä.
 
Nessu.
Alkuperäinen kirjoittaja lissu*:
Mulle neuvolassa sanottiinkin joskus syksyllä kun kyselin pakkasrajaa, että lasitetulla parvekkeella voi nukuttaa koko talven - pakkasesta riippumatta.
No huh huh. Meidän lasitetulla parvekkella -25. Enpä laittais vauvaa ulos.
 
Ihmettelen
Minä taas en ymmärrä näitä ihmisiä, jotka kovilla pakkasilla jäähdyttävät talojaan/asuntojaan pitämällä ikkunoita/ovia auki!!! Siis: Onko järkevää toimintaa??? Meillä lapsi puetaan kunnolla ja laitetaan ulos nukkumaan tai sitten lapsi nukkuu sisällä. Lämpöä harakoille-meininkiä pitäisi ehdottomasti näinä ilmastomuutosaikoina välttää, jos haluatte kullanmuruillenne vielä talvisia päiviä Koti-Suomessa tulevinakin vuosina suoda.

Miettikää vähän, äly hoi!!!!!!!!!!
 
omituista
Alkuperäinen kirjoittaja Nessu.:
Alkuperäinen kirjoittaja lissu*:
Mulle neuvolassa sanottiinkin joskus syksyllä kun kyselin pakkasrajaa, että lasitetulla parvekkeella voi nukuttaa koko talven - pakkasesta riippumatta.
No huh huh. Meidän lasitetulla parvekkella -25. Enpä laittais vauvaa ulos.
Ai onpa outoa. Mittari näyttää ulkona -27, mutta lasitetulla parvekkellamme on -11. Teillä taitaa olla aikamoiset raot lasien välissä tai jotain..
 

Yhteistyössä