Ulkona nukuttaminen tänään?

  • Viestiketjun aloittaja Nippinappi
  • Ensimmäinen viesti
ou jee...
äly hoi! ei edes tulis mieleen avella ikkunoita tällaisella kelillä,johan ne eurot mitkä sähköön menis saa muuta käyttöä. Ja meillä hoitaa toi kone kans tän tuuletuksen. takassa myös tuli,muuten sähköllä lämpiää.

Vinkki: Koittakaas ottaa lämmitykset pois päältä,niin eiköhän se koti jäähdy pikku palleroille sopivaksi ilman että ikkunaa tarvii aukoa. Ja aina kireenä olleet äidit jotka ei jaksa sisälle nukuttaa,kun menettää mielenterveytensä,niin menkää sinne pihalle myös saamaan sitä raikasta hapekasta ilmaa,niin johan jaksatte...ihan vaan kun lapsiannekin pakkasessa nukutatte että on virkeää poikaa ja tyttöä. voi sitten äitikin virkistäytyä.

Kyllä se lapsi oppii sisällekin nukkumaan pidempiä aikoja jos vaan jaksaa totuttaa "nim.kokemusta on". En vois laitta lastani tonne ulos,kun en itekkään saa edes hengitettyä näin kovassa pakkasessa.
 
Voi elämä...
En jaksanut kaikkia lukea, mutta ellei joku jo valistanut tätä "ovet auki pakkasella-lapsi eteisessä nukuttajaa", niin EI todellakaan ole hyvä idea pitää kovalla pakkasella tuulikaapin ovea auki! Vesikiertoisen patterin putket voi jäätyä ja haljeta--tulee siis helvetin kalliiksi. Sähköpatteria kukaan tuskin viitsii hehkuttaakaan. Luulis ainakin, että ei!
 
Skeleton
Alkuperäinen kirjoittaja ou jee...:
äly hoi! ei edes tulis mieleen avella ikkunoita tällaisella kelillä,johan ne eurot mitkä sähköön menis saa muuta käyttöä. Ja meillä hoitaa toi kone kans tän tuuletuksen. takassa myös tuli,muuten sähköllä lämpiää.

Vinkki: Koittakaas ottaa lämmitykset pois päältä,niin eiköhän se koti jäähdy pikku palleroille sopivaksi ilman että ikkunaa tarvii aukoa. Ja aina kireenä olleet äidit jotka ei jaksa sisälle nukuttaa,kun menettää mielenterveytensä,niin menkää sinne pihalle myös saamaan sitä raikasta hapekasta ilmaa,niin johan jaksatte...ihan vaan kun lapsiannekin pakkasessa nukutatte että on virkeää poikaa ja tyttöä. voi sitten äitikin virkistäytyä.

Kyllä se lapsi oppii sisällekin nukkumaan pidempiä aikoja jos vaan jaksaa totuttaa "nim.kokemusta on". En vois laitta lastani tonne ulos,kun en itekkään saa edes hengitettyä näin kovassa pakkasessa.

Totta on että lapsi oppii kyllä sisällekin nukkumaan- ajan mittaan. Se vai ei käy yhdessä eikä kahdessa päivässä- siis sietämätöntä mukavuudenhaluisille ja kärsimättömille vanhemmille. Vaatii usemman päivän, jopa viikon ja ennekaikkea sitä kärsivällisyyttä!

Mullakin oli loppukesästä hankala jakso kun ei lapsi vuosikkaana enää jaksanut ja malttanut nukkua vaunuissa-kääntyily oli hankalaa ja sisälle nukuttaminen oli taas melkoista taistelua aluksi, huutoa, kiinnipitämistä, hyssyttelyä, kiukkuisia, vähäunisia päivä ja öitä. Vaan sitkeys palkittiin muutaman viikon kuluttua. Äiti oli päättänyt että nyt aletaan nukkumaan sisällä ja näin tehtiin.


 
Merjukka
Alkuperäinen kirjoittaja Deepfrozen:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Asian vierestä, mutta en ole koskaan sisäistänyt tätä ulkona nukkumisen ideaa.

Mun on vaikea ymmärtää, että Suomen olosuhteissa laittetaan lapsi tunneksi ulos nukkumaan. Ihan pienenä tyttö nukkui ulkona vain, kun itse olen ollut vaunujen kanssa kävelyllä. Sittemmin ollaan ulkoiltu tytön ollessa hereillä. Neuvolassakin täti ihmetteli, kun en yleisen käytännön mukaan nukuta lasta ulos :)
Aivan samaa olen aina ihmetellyt. Mitä järkeä? "Raitista ilmaa" voi saada vaikka 10 minuutin pikalenkillä ulkona, mutta että tuntikausiksi ulos nukkumaan jäätävään kylmyyteen metrin paksuisen peittovuoren alle, huhhuh.
Mä peesaan kans teitä :)

Vaikka saankin vihat niskaani!

Ihmeellistä ettei osata järkeä käyttää, ulos vaan vaikka on tulipalopakkaset. Ei varmasti ole vaarallista jos kovilla pakaksilla viikonkin päivät jää vauva ilman suuria happiannoksia...tuntuu vaan että hampaat irvessä noudetaan lammaslauman "ohjesääntöä" mitä neuvolasta annetaan, päivästä päivään...

Taa taa suomalaiset, tasamaan tallaajat TASAPÄISET !

Eikö vauva nuku sisällä vaunuissa kun laittaa kevyen vaatetuksen ja hämärtää huoneen ja hyssyttelee, näissä nykysisissä vaunuissa todella hyvät " hyssyttelyjousitukset" sun muut. Vai onko äideille liian kauheaa kun ei pääse nettiin roikkumaan ja uppoutumaan jos lapsi nukkuu huonosti ???

Niin ja ne jotka vetelee ovet, ikkunat auki pakkasella tuntikausiksi- asuvat varmasti vuokralla. Ei ihme jos vuokrat nousee taloyhtiöissä kun patterit jauhaa...sitten naristaan vuokran korotuksista. Paljon puhutuista ympäristövaikutusta puhumattakaan.

OVI KIINNI OSTOLÄMMIN.



 
Kananen
...ettei oo totta ! Ulkona nukuttamisesta tuli mammasota ja aseet otettu käyttöön !

Kun sanat ei enää riitä niin sitten tuttipullot lentää, samoin korvikepakkaukset, vauvojen rakkaat lelut, unirätit, liberot, pampperssit,kestovaipat ja -siteet, sylki, kantoreput, ovistikut...ovislima ! Hampaat kiristyy jo ennestään ellien kireissä kuukasvoissa. Hartiat jännittyy jo ennestään lapsen kantelusta jumahtaneessa kropassa.

Voi pyhä Sylvi ja hänen sisarensa. Armahda meitä taas vauvanhoitosodalta josk aika ajoin puhkeaa Elleissä...
 
SE sama taas
ninnu2: Tosissaanko mietit, kumpi on tärkeämpää, Suomen kansantalous vai globaali ympäristö? Taidat olla samoilla linjoilla Bushin kanssa, sen mielestä ympäristöä ei kannata suojella, jos siitä koituu haittaa USA:n taloudelle. Sanoohan sen terve järkikin, että jos jokainen maa asettaa oman taloutensa etusijalle, niin kukaan ei suojele ympäristöä ja näin kaikkien maiden taloudet ja asukkaat lopulta kärsivät.
liuku. : jos äidin jaksaminen on niin vähissä, että patterien laittaminen ongelmajätteisiin on se viimeinen oljenkorsi joka katkaisee kamelin selän, niin kannattaisi hakéa ajoissa apua!
 
Äpyli77
No joo, onpa nyt taas lähteny mopo hiukka käsistä, yllätys... ;)
Ite en lukenu kaikkia juttuja..
Itteäni ärsyttää hitosti kun ei oo nyt päässy ulos pojan kanssa. On sen verra tiukat pakkaset nyt. No eihän sisällä nukkuminen oo yhtä hyvin sitte sujunu mut nukuttu on vähä kuitekii. Alle 15 astetta pakkasta saa olla että mennään ulos.

Mitä tulee tohon ovia auki pitämiseen ni ajattelematonta hommaa miun mielestä..
Mut meitähän on joka lähtöön!

Kipakoita pakkaspäiviä vaan Äiskät!
 
hih
Olin eilen neuvolassa ja kysyin pakkasrajasta, jos vaikka työntelee menis. Neuvolatäti sanoi, että alle 20 asteen pakkaselle voi ihan hyvin 3kk vauvan kanssa lähteä lenkille. Vaunut suojaa hyvin hänen mielestään.

Mitäs olette mieltä? Itseäni vähän arvelutti.
 
hip hei
Alkuperäinen kirjoittaja hih:
Olin eilen neuvolassa ja kysyin pakkasrajasta, jos vaikka työntelee menis. Neuvolatäti sanoi, että alle 20 asteen pakkaselle voi ihan hyvin 3kk vauvan kanssa lähteä lenkille. Vaunut suojaa hyvin hänen mielestään.

Mitäs olette mieltä? Itseäni vähän arvelutti.
Ei vauvalle varmaan varsinaisesti vaunuissa kylmä tule, sinnehän ei tuule ja kun laittaa taljat yms. niin varmaan tarkenee, mutta henkeen pakkasilma varmaankin vauvalle kyllä käy. Voisiko siihen eteen harson kuitenkin laittaa, sekin kun täällä jakanut mielipiteitä..?
 
*Pinni
Nunnuliina:

Vinkkinä ulkonukuttajille jos asutte omakoti tai rivitalossa (eikä ilmojen meno "harakoille" haittaa :D )
Meillä kovilla pakkasilla (nytkin -26) poika nukkuu ulko-ovi auki tuulikaapissa jossa on lämmin patteri. Ulkovaatteet päällä ja lämpöpussissa vaunuissaan. Lämpö ei ole laskenut alle -10 asteen missään vaiheessa. Sain tämän aikoinaan vinkkinä omalta äidiltäni ja hyvin on meillä rivarissa asuessa toiminut... Tosin ei sellaisilla toimi, joilla on sähköpatterit. Meillä vanhanajan vesikierto, joten voi ovi ollakin auki.

Jos siinä välikössä/tuulikaapissa on sähköpatteri termostaatilla, ni sen voi säätää esim 8 asteeseen, muksu sinne vaunuissa vähän kevyemmässä ulkovarustuksessa. Loistava systeemi ja vauva nukkuu kuten ulkona. Tosin tätä vaihtoehtoa ei kaikilla ole, tiedän. Mut ne joilla on, ni kokeilkaahan!







 
missä tollasta opetetaan?
Voi luoja kun sitä ollaan taas tekopyhiä ja pääasia on, että kunhan pääsee jostain sanomaan ja aukomaan päätään. Ihanko lämpimän ilman ulos päästäminen on nyt sitten suurin uhka maapallolle. Lapset, lapset.

Kukaanhan teistä ei ole varmaan koskaan lentänyt lentokoneella, syönyt appelsiineja tai muita hedelmiä (lennätetään tänne lentokoneella sen jälkeen, kun kuivien maiden kuten Israel vähäiset vesivarat on ensin tärvätty niiden kasteluun). Kaikki tietty käyttävät kestovaippoja tai mieluiten ovat vaipattomia kokonaan. Jne. Lista on loputon.
 
ninnu2
Alkuperäinen kirjoittaja SE sama taas:
ninnu2: Tosissaanko mietit, kumpi on tärkeämpää, Suomen kansantalous vai globaali ympäristö? Taidat olla samoilla linjoilla Bushin kanssa, sen mielestä ympäristöä ei kannata suojella, jos siitä koituu haittaa USA:n taloudelle. Sanoohan sen terve järkikin, että jos jokainen maa asettaa oman taloutensa etusijalle, niin kukaan ei suojele ympäristöä ja näin kaikkien maiden taloudet ja asukkaat lopulta kärsivät.
liuku. : jos äidin jaksaminen on niin vähissä, että patterien laittaminen ongelmajätteisiin on se viimeinen oljenkorsi joka katkaisee kamelin selän, niin kannattaisi hakéa ajoissa apua!

lähinnä vitsiä yritin vääntäää... mutta täällä ei kai minuntyylistä huumoria aina ymmärretä...
 
liuku.
Alkuperäinen kirjoittaja SE sama taas:
ninnu2: Tosissaanko mietit, kumpi on tärkeämpää, Suomen kansantalous vai globaali ympäristö? Taidat olla samoilla linjoilla Bushin kanssa, sen mielestä ympäristöä ei kannata suojella, jos siitä koituu haittaa USA:n taloudelle. Sanoohan sen terve järkikin, että jos jokainen maa asettaa oman taloutensa etusijalle, niin kukaan ei suojele ympäristöä ja näin kaikkien maiden taloudet ja asukkaat lopulta kärsivät.
liuku. : jos äidin jaksaminen on niin vähissä, että patterien laittaminen ongelmajätteisiin on se viimeinen oljenkorsi joka katkaisee kamelin selän, niin kannattaisi hakéa ajoissa apua!
Nyt en ymmärrä tuota kommenttia mikä on osoitettu minulle. Minä kyllä laitan patterit keräykseen, onko niistä ollut jotain puhetta..
Minä puhuin aiemmin siitä, että koska olen toisissa asioissa hyvinkin tarkkana ja yleensäkin pyrin säästämään ympäristöä, niin suon toisissa asioissa itselleni helpotusta.

Jos itse olet täydellinen, niin siitä vaan muut tuomitsemaan!
 
Kananen
Alkuperäinen kirjoittaja Sirenia*:
täällähän on eukot yhtä kireinä kun pakkaset :DDDD

syvimmät pahoitteluni että jätän kommentoimatta alkuperäiseen aiheeseen mutta kylläpä sain naurut taas!!
Joo, täytyy tulla joka päivä tsekkaamaan kun itteä ottaa päähän niin tästä ketjusta ne kireimmät mimmit lausahduksineen löytyy :) tulin kurkkaamaan onko uutta naurettavaa tälle päivälle.

 
*Pinni
Pakko oli tulla korjamaan, kun joku tais saada käsityksen et nukutan muksua ovet auki välikössä. Oon nähtävästi niin tekniikan ihmelapsi, et toi lainaus annuliinan tekstistä ei näy ja siks se olis kuin mun kirjoittamaa. Siis tarkoituksena antaa vinkki sen ovet auki nukuttamisen sijaan, et laittakaa (niillä joilla mahis) patteri välikössä pienemmälle, ovet kiinni sekä ulos et kämppään päin ja vaunut sinne, ni johan vauva uinuu. Sillai.
 

Yhteistyössä