Ulkovaatetus päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auk

Vieras
Miten teillä on, saako 4-vuotiaat päättää itse päiväkodissa, mitä laittavat ulkoiluun päälle?

Eilen täällä oli rapiat -20 astetta ja aamulla tarhaan mennessä lapsella oli sisävaatteet, villahaalari sekä tietenkin lämpimät ulkovaatteet. Iltapäivällä, kun lapsi haettiin kotiin, niin villahaalari oli kauniisti viikattuna repussa ja lapsella oli päällä kolmet collarihousut, kolme paitaa ja kahdet sukat. Eli hän oli pukenut iltapäivän ulkoilua varten myös varavaatekerrat päällensä, kun oli kuulemma palellut aamupäivän ulkoilussa (ei ollut villahaalaria päällä). Saako tämän ikäiset tosiaan joka paikassa päättää vaatetuksestaan? Ei sillä, hymyilytti vaan, kun riisuttiin näitä vaatteita kotona. Kekseliäs lapsukainen, mutta olisihan joku voinut vihjaista, että mitäpä jos laittaisit sen villahaalarin siihen lämmikkeeksi, niin ei tarvitse vetästä montaa sisävaatekertaa päällekkäin.

Olisko päikyssä ollu (taas) sellanen tilanne et henkilökuntaa sairaana ja yks aikuinen ollu pukemassa 25 lasta.. Siinä kaaoksessa ei kyllä ehdi kattomaan mitä kukin päälleen pistää. Yleissilmäys ulko-ovella ja pihalle.

Valitettava totuus päikkymaailmassa :(

Kyllä meillä hoitajat katsoi lapselle vaatteet valmiiiksi, sitten pienryhmissä pukivat ulos - oli sellaiset pukeutumismatot, missä lapset pukivat 3-4 kerrallaan ja siitä sitten ulos terassille odottamaan. Sujuvaa enkä muista montakaan kertaa, että olisi vaatteita jäänyt välistä.

Kyllä sitä ymmärtää, että on kiire, mutta olettaa varmaan voisi, että noinkin kovalla pakkasella kiinnitettäisiin huomioo pukeutumiseen! Tuossahan voi tulla jo paleltumisvammoja!

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Miten teillä on, saako 4-vuotiaat päättää itse päiväkodissa, mitä laittavat ulkoiluun päälle?

Eilen täällä oli rapiat -20 astetta ja aamulla tarhaan mennessä lapsella oli sisävaatteet, villahaalari sekä tietenkin lämpimät ulkovaatteet. Iltapäivällä, kun lapsi haettiin kotiin, niin villahaalari oli kauniisti viikattuna repussa ja lapsella oli päällä kolmet collarihousut, kolme paitaa ja kahdet sukat. Eli hän oli pukenut iltapäivän ulkoilua varten myös varavaatekerrat päällensä, kun oli kuulemma palellut aamupäivän ulkoilussa (ei ollut villahaalaria päällä). Saako tämän ikäiset tosiaan joka paikassa päättää vaatetuksestaan? Ei sillä, hymyilytti vaan, kun riisuttiin näitä vaatteita kotona. Kekseliäs lapsukainen, mutta olisihan joku voinut vihjaista, että mitäpä jos laittaisit sen villahaalarin siihen lämmikkeeksi, niin ei tarvitse vetästä montaa sisävaatekertaa päällekkäin.

Ei meil saa lapset itte päättää koska tulos voi olla mitä vain. Inttäjiä kyllä on mutta aikunen sanoo silti. Jos on pakkasta enemmän ni se 4v pukee villaa ja piste. Eikä montaa kerrosta housuja. Tarkistellaan kyllä menijät ennen ulos päästämistä. Omalleni laitan aamusta mukaan sen minkä sitten pukee päälleen. Saa itse valita laittaako villaa vai fleeceä, mutta välivaatteet pannaan päälle jos on aihetta.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="ede";28092032]Kyllä sitä ymmärtää, että on kiire, mutta olettaa varmaan voisi, että noinkin kovalla pakkasella kiinnitettäisiin huomioo pukeutumiseen! Tuossahan voi tulla jo paleltumisvammoja![/QUOTE]

Toki olettaa voi ja pyritään kattomaan että vaatteet on asialliset. Sekään ei oo harvinainen temppu että piilotetaan se villapuku tai kypärämysy ja selitetään että ei oo mukana...En vaa tajua miksi pitää yrittää luistaa kun tietävät itekin että pihalla tulee kylmä pakkasessa liian vähissä vaatteissa.

No ei meillä muksu kyllä osaa noin hienosti viikata vaatteita, että kyllä sen joku ohjaaja on sinne reppuun laittanut. Mutta pääasia, että lapsi oli tajunnut itse laittaa lämmintä päälle.

No ei meillä muksu kyllä osaa noin hienosti viikata vaatteita, että kyllä sen joku ohjaaja on sinne reppuun laittanut. Mutta pääasia, että lapsi oli tajunnut itse laittaa lämmintä päälle.

Ei tainnut sillä tarhatädillä olla järkeä päässä, jos viikkaa villahaalarin reppuun 20 asteen pakkasella? Minä ottaisin asian puheeksi, miksi antaisi lapsen tahallaan palella?
Täysin järjetöntä?

Pienryhmissä 3-4 lasta ensin wc sitten pukeminen niin ehditään valvomaan mitä lapsi pukee päälle. Siitä pääsee heti1 hoitaja lasten kans ulos ettei ehdi tulla kuuma, seuraavat pääseekin seuraavan hoitajan kans pukemaan, päiväkotilapset. Tarvittaessa auttaan ja jos joku hoitaja pois voi sopia ennen ulos lähtöä kuka tulee auttaan toisesta ryhmästä tai tarvitaanko päiväkotiapulaista ,tilanteen mukaan aina ei tarvita edes apua. Mitä vähemmän yhtäaikaa pukemistilanteessa sen sujuvammin menee ja pystymme katsomaan lasten kanssa sään mukainen vaatetus ja auttamaan. Sisälle tullessa pienryhmissä kans, lapset osaakin jo sen että jos märät kintaan ym. Niin pienimmät vaatteet kuivauskaappiin, aikuinen avustaa ja haalarit ym. Voi jättää koriin odottamaan ripustusta, kaikkia vaatteitahan ei voi kuivata kuivauskaapissa ja tällöin olisi hyvä varata tarpeeksi vaihtovaatetta jos keli sellainen että kastuu eivaate ehdi välttämättä kuivua. Vuorelliset kurakintaat on monesti unohtunut iltapv. Ulkoilun jäljiltä vanhemmilta kääntää niin että vuori ulos, ne eitahdo millään kuivua muuten ja alkaa haisemaan

Niin, en mä kritisoinut nyt päiväkodin henkilökuntaa, vaan halusin tietää, että onko yleinen käytäntö, että lapset päättää itse mitä laittavat päällensä. Muutoin on kyllä ollut lähes aina asiallisesti pukeuduttu, joten mietin, että onko lapsen omaa kyvykkyyttä pukeutua, vai onko joku määräämässä, että nyt puet sen ja sen päällesi.

Ja mitä tuohon viikkaamiseen tulee, niin en tiedä miten teillä, mutta meillä ei kyllä 4-vuotias osaa viikata kauheen hyvin vaatteitaan ja siitä, että se villahaalari sieltä repusta löytyi kauniisti viikattuna, päättelisin, että joku muu sen on viikannut ja sinne laittanut. Jos lapsi olisi sen sinne itse laittanut, niin vastassa olisi ollut kaunis mytty villahaalaria :)

No ei kyllä saa ja vielä eskarilaistenkin perään katsotaan, että laittavat tarpeeksi päälleen. Joskus voi kyllä tilanne olla se, että aamu-ulkoilun jälkeen ei olla saatu vielä kaikkia vaatteita kuivattua ihan iltapäivään mennessä ja osa vaatteista voi olla kuivurissa ja sitten päälle laitetaan jotain muuta kuin aamupäivällä, mutta kovilla pakkasilla tuota ongelmaa ei ole, kun lumi on kuivaa eikä kastele alushousuja myöten.