Hae Anna.fi-sivustolta

Ulosoton ""suojaosuus""

Viestiketju osiossa 'Ihminen hädässä' , käynnistäjänä merja, 08.01.2006.

1. merja Vierailija

Hei,
    Ulosotto ilmoitti ulosmittaavansa 1/3 tuloistani. Hain tietoa netistä ja sain lukea että suojaosuus on yksinasuvalla 567 e/kk. Bruttotuloni, joka on työttömyyskorvausta, ylittää tulorajan joka on 1020,60 euroa, joten kaikesta käteenjäävästä menee 1/3. Käytännössä jää itselleni vain tuo suojaosuus. Enhän pysty edes vuokraani maksamaan sillä rahalla! Onko tarkoitus että jätän vuokrat maksamatta ja sitten kun en niitä pysty maksamaan saan häädön ja joudun asunnottomaksi! Ja nämä maksamattomat vuokrat menevät taas ulosottomiehelle!
    MITÄ IHMETTÄ!??!!!??!!

Vastatkaa mitä mä nyt teen!

Olen jo ollut yhteydessä sossuun ja sieltä kertoivat, että ulosotto ei ole hyväksyttävä meno, en saa siis toimeentulotukea, asumistukea en myöskään saa, liian suuri asunto. Olen jo pitkään etsinyt pienempää ja halvempaa mutta kaikki pk-seudulla tietävät miten helppoa se on kun on luottotiedot menneet.

2. kyseleppä Vierailija

Kyseleppä oikeusaputoimistosta, siellä niiden on pakko tietää!

3. Se ulosotto on yleensä mielestäni KORKEINTAAN kolmannes, mutta mene tuloselvitykseen niin ne voivat käsitellä sinut varattomana, jos laskevat että ulosmitattavaa ei ole.

Taas tuon sossun kanta. Kyllä sossussa katsovat tulot NETTOTULOJEN mukaan, eli jos sinun tuloistasi on suoritettu ulosotto, niin ne tulevat tätä kautta huomioida. Minulla ainakin huomioitiin KÄTEEN JÄÄVÄ osuus tuloiksi.
    Ja ennenkun oli ulosotossa mitään ja tappelin näiden velkojeni kanssa. kyselin niihin apua sossusta. ne itseasiassa itse ehdottivat että en miettisi, koska velkoja (kulutusluotot yms) he eivät voi ottaa menoina huomioon, mutta päästäisin ne ulosottoon, niin sitä kautta he pystyvät niissä auttamaan.
    Vaikka ulosotto ei sinällään ole hyväksyttävä meno, mutta jos ulosotto suoritetaan suoraan tilistä, niin asia lienee toinen.
    OTA SELVÄÄ MM. FILNLEX:N SIVUILTA.

4. Taina Vierailija

Onpa tosi kurja tilanne. Toivotaan että saisit pikaisesti työtä, että elämiseenkin jäisi enemmän rahaa ja saisit vuokrasi ja laskusi maksettua.

5. merja Vierailija

Tein laskelmia ulosottotoimen sivuilla (oikeusministeriö, palkanulosmittaus) ja mun pitää saada yli 1700 euron bruttotulot, jotta saisin edes vuokrani maksettua, tällöin käteen jää nolla euroa ruokaan ja sähköön jne. Pitäisi saada 2600 euron bruttotulot/kk, jotta vuokran lisäksi jäisi muihin menoihin ja elämiseen se sossun perusosa 380 euroa. Eipä oikein tunnu realistiselta....

Sivustolla oli myös esimerkkilaskelmia ja yhdessä tapauksessa ulosoton jälkeen velalliselle jäi muistaakseni 60 euroa/kk, koska osa palkkaa oli luontaisetuja rahapalkan päälle.

6. toinen vaihtoehto Vierailija

Jos en hae työttömyyskorvausta, mulla ei ole tuloja ja sossu maksaa kaiketi mulle sitten vuokran, sähkön, lääkkeet, sairaanhoidon, bussilipun sekä 380 euroa ruokaan ja muihin menoihin eikä ulosottomies voi ulosmitata mitään, koska mulla ei ole tuloja. Näin olen ymmärtänyt sosiaaliviraston sivuilta, itse en ole ikinä saanut toimeentulotukea.

Siihen samaan ""elintasoon"" - ellen paljon sairastele - pääsen vasta 2500 euron kuukausituloilla (ja missähän niitä sellaisia työpaikkoja löytyy), kun 1/3 nettotuloista menee ulosottomiehelle!!!!!!!

Kyllä mä nyt ymmärrän miksi ihmiset sanovat ettei kannata mennä töihin :(

7. sosiaalitoimisto edellyttää ennen toimeentulotuki päätöstä, että autettava on hakenut kaikki avustukset mitä voi saada. Eli et saa toimeentulotukea, jos et ole hakenut ensin työttömyyspäivärahaa. näin se vain on

8. opiskelu Vierailija

Mutta jos menet opiskelijaksi esim. avoin korkeakoulu niin, että et saa opintotukea (sinua ei katsota opiskelijaksi), mutta et saa työttömyyskorvaustakaan (sinua ei katsota työttömäksikään); mitähän sossu silloin tekee onko pakko maksaa! Mun tutulle kävi niin, että ei kuulunut kumpaankaan, kun suoritti kasvatustieteen opintoja avoimessa päivällä.

9. minä Vierailija

Entäs kannattaisiko hakea velkajärjestelyyn, ja jos työpaikkakin vielä löytyisi. Uskon että näin selviäisit tukalasta tilanteestasi.

10. häätö päällä Vierailija

Meillä sama tilanne. Minä en saa edes päivärahoja koska miehen tulot liian suuret. Kuitenkin miehen palkasta ulosmitataan niin, että ei jää kuin just ja just vuokraan rahat, mutta elämiseen ei mitään. Olemme avopari eli minua ei ulosotossa huomioida mutta kela huomioi mieheni tulot. Patti tilanne.

11. Tuire Vierailija

Työttömälle tosta velkajärjestelystä ei ole apua, sitten tietysti jos on töissä. Itselleni ehdotettiin velkajärjestelyä, mutta omalla kohdallani siitä ei ole hyötyä, koska työttömänä en pysty velkojani lyhentelemään, vain pelkästään töissä ollessa.
    Ja velkoja pitäisi velkajärjestelynkin kautta pystyä kuukausittain lyhentelemään.

12. ihmettelen Vierailija

Miten ihmeessä se on mahdollista !? elämiseen täytyy aina jäädä rahaa, täytyyhän sitä syödäkkin + muuta, ei riitä että katto on pään päällä. Entä jos on lapsia ? täytyyhän heillä olla lämpimiä vaatteita, ja masu täynnä.

13. Siis käytännössä asia menee seuraavasti. (Olet luultavasti ymmärtänyt asian oikein, mutta halusin varmuuden vuoksi väännellä :) rautalangasta, että kyse on nettosummista.)

Jos vaikka tulosi(netto) ylittää tuon mainitsemasi tulorajan 1020,60€ siitä summasta ulosmitataan 1/3.

(Elikkä jos tulosi ovat vaikka 1500€(netto) niin ulosoton osuus on 500€ käteen jääpi siis 1000€.)

Suojaosuus 567€/kk on vähintään jäätävä käteen.

Ota yhteyttä asiaa hoitavaan ulosottomieheen jonka kanssa voit neuvotella itsellesi maksusumman jonka pystyt nälkää näkemättä hoitamaan :) Yleensä se onnistuu.

14. Jani Vierailija

15. Jani Vierailija

Terve suojaosuus on 678,00 tuloraja 1356,00 ja ulos otto on 2/3 osaa sinun tuloista

16. Parta Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari