Ulosotto ja velkaneuvonta... Mä en ymmärrä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Miehellä on jotain mielettömän vanhoja velkoja, ja nyt haki velkasaneeraukseen. Tällä hetkellä ulosotto vie n.300-400/kk miehen tileistä ja mä oon kotihoidontuella. Velkaneuvonnassa meidän maksukyky lyhentää tuota velkaa laskettiin kaikkien tulojen ja menojen perusteella, niin se olisi ollut alle 7? :o Mä en ymmärrä kuinka ulosotto voi viedä noin paljon, ja miksei maksykyky ole enemmän, kuin tuon. Kertokaas tyhmemmälle :D
Eli taitaa tuo velkasaneeraus jäädä tällä hetkellä haaveeksi, vaikka pystyttäis maksamaan enemmänkin, niin ei saa itse määritellä tuota maksukykyä, vaan maksettais ainoastaan tuo 7?.

Ulosoton suojaosuuus on rankasti pienempi kuin velkasaneerauksen maksukyky. Kuten huomasit.

Vaikuttaa että saneeraus jää teiltä väliin jos ette voi muuttaa olosuhteita joko tuloja lisäämällä tai menoja pienentämällä vaikka vain paperilla. Mutta näin se joskus vaan on :(

Eli ulosotossa on tietyt rajat kuukausi tulon kohdalla ja niiden perusteella palkasta ulosmitataan esim 1/3 tai 2/3.
Lomarahat saa ulosmitata kokonaan jne...
Ja suojaosuus pitää jäädä, se on muistaakseni kahdenlapsen vanhemmalla noin 1000e/kk tällä hetkellä joten periaatteessa kaikki sen yli saa ulosmitata palkasta

mä maksaisin AINA ja jokakerta ennenmmin saaneerauksen kautta koska monesti ulosoton kautta makselet vaan korkoja ... meillä mies on saneerauksessa ja summa on joka kk sama, häiriömerkintä ei enää jatku, ja velka on maksettu parissa vuodessa pois. ulosoton kautta ei jäänyt mitää käteen ja esim lomarahat meni heti ulosottomiehen taskuun.ei hyvä.

Jos miehellä "mielettömän vanhoja velkoja" eteen tulee varmaan sitten vanheneminenkin.
Meillä vuosi vanhenemiseen.
Kyseessä siis 90-luvulla edellisen laman aikaa tullut velka.
Ulosottoon menee 400e/kk mieheltä, itse olen hoitovapaalla joten velkasaneeraukseen ei päästy.
Vuodessa on 2 vapaa kuukautta jolloin ei ulosmitata ja mies on ottanut ne juuri siten,että lomarahat on saanut omaan käyttöön.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja minttu:
Ei muuten ulosottoon mene lomarahat. Ei ainakaan multa ottaneet senttiäkään.

jos oot yh tai sulla on pienet tulot tai puolisollas ei oo tuloja asia voi olla eri. riippuu tuloista uskoisin

Jep yksin neljän lapsen kanssa. Eivät ota mitään palkasta, vapaaehtoisesti maksan kuukausittain kun multa ei saa ulosmitata mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja minttu:
Ei muuten ulosottoon mene lomarahat. Ei ainakaan multa ottaneet senttiäkään.

jos oot yh tai sulla on pienet tulot tai puolisollas ei oo tuloja asia voi olla eri. riippuu tuloista uskoisin

Tuolla aiemmin mainitsinkin kahdesta vapaa kuukaudesta vuodessa.
Ei ole tuloriippuvainen vaan ihan lakisääteinen juttu.
Eli jos otat kaikki lomarahat kerralla yhden kuun aikana ja saman talvella niin niitä ei ulosmitata.