ulosotto/toimeentulotuki ym. asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuuuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuuuva

Vieras
Kertokaapas nyt joku viisas.. yritän auttaa äitiäni, joka on pitkällisen sairastamisen ja masennuksen tuloksena nyt taloudellisessa ahdingossa..eikä kykene/saa itsestään irti lähteä hoitamaan asioitaan ja selvittämään oikeuksiaan tässä tuki- ja byrokratiaviidakossa.

Hän on nyt sairauslomalla ja on piakkoin palaamassa työelämään. Hän asuu yksin. Ulosotto vie hänen tuloistaan n. 30%, eli velalliselle jätettävä suojaosuus on 22,30€/pv eli 22,30 x 30 pv = 669 €. Tuo on siis määrä, joka hänelle on jäätävä nettona käteen. No sitten tulemme itse ongelmaan.. hänen asunnon vuokrakulut sähkön ja veden kanssa ovat yhteensä 650€. Sitten on puhelinlasku n. 15 € ja nettitikku varmaan saman verran.. No joka tapauksessa..rahaa elämiseen ei siis jää yhtään.

Mihin hän on oikeutettu? Jos hän saa asumistukea, vähentääkö vai lisääkö se ulosoton määrää? Miten toimeentulotukijärjestelmä toimii? saako hän sitä? Meneekö toimeentulotuesta verot? Entä voiko sitä ulosmitata?

Hän asuu eri paikkakunnalla kuin minä..ja aion kesälomalle jäätyäni matkustaa hänen luokseen ja yrittää auttaa ja pakottaa hänet jotenkin sängystä ylös ja hoitamaan asioitaan. Hänellä ei ole lääkitystä eikä minkäänlaista hoitoa masennukseen, vaikka on sairastanut sitä eri asteisesti varmaan jo 20 vuoden ajan. Itse ei vaan myönnä ongelmaa, eikä ole valmis hakeutumaan hoitoon. Miten tässä asiassa voisi häntä auttaa? kannustaa ? Onko kokemuksia vastaavanlaisista tilanteista? Kaikista asiallisista neuvoista ja kommenteista olen enemmän kuin kiitollinen. Toivottavasti joku osaa antaa minulle neuvoja, jolla pääsen alkuun..eli mihin äitini on otettava yhteyttä?

Asumistukea ja toimeentulotukea ei ulosmitata, eivätkä ne lisää ulosoton määrää. Toimeentulotukilaskelmassa otetaan ulosotot huomioon, eli käytettävisssä oleviksi tuloiksi lasketaan siis vain ne rahat, jotka oikeasti ovat käytettävissä. Jos asia on noin, että tuloista ei jää mitään elantoon vuokranmaksun jälkeen, äitisi on oikeuttu toimeentulotukeen, joka on hieman alle 500 euroa kuukaudessa + jotkut pakolliset kulut, kuten sähkölasku, kotivakuutus ha reseptilääkkeet.

Ja kannattaa ottaa yhteyttä sosiaalitoimistoon. Mitään muuta ei tarvita, kuin että lähettää sinne toimeentulotukihakemuksen liitteineen. Ohjeet löytyvät kunnan nettisivuilta.

Kehottaisin varamaan ajan äidille ihan sosiaalitoimistoon, jos kummallekaan teistä ei toimeentulotuki ole tuttu. Yhdessä työntekijän kanssa kävisitte sitten läpi toimeentulotuen perusteet ja sen miten sitä myönnetään.

Huom! Toimeentulotuki ei ole tuo erään aiemman vastaajan mainitsema 500 e + pakolliset kulut. Toimeentulotuen määrä lasketaan karkeasti sanoen tulot-menot. Tuloina kaikki, mitä tilille tulee. Menona asumiskustannukset (+ mahd. vesi- ja saunamaksut) ja perusosa. Perusosa on yksinasuvalla 477,26 e/kk ja se on siis könttäsumma, joka on määritelty, että täytyy jäädä käteen ihan peruselämiseen. Ja se sisältää mm. ruoka-, puhelin- ja nettikulut (niihin ei siis erikseen myönnetä toimeentulotukea). Toimeentulotuenmäärä itsessään voi olla mitä vaan, vaikka 2 e tai 640 e. Erikseen huomioidaan menona sitten vielä sähkö- ja terveydenhoidonkulut (julkinen, ei yksityinen) sekä kotivakuutus. Ensisijaiset etuudet tulee hakea toki aina ensin eli äitisi tapauksessa asumistuki.

Ja tosiaan toimeentulotuesta ei mene veroa. Eikä ulosmittausta tehdä asumis- eikä toimeentulotuesta.

Entäs..kun olen käsittänyt, että asumistuki lisää ulosoton määrää ? onko näin? Eli kun rahaa jää vähän enemmän asumistuen myötä käteen, myös ulosmitattavaa tulee enemmän? Hitto, että osaa olla vaikeita nää asiat. :( Muuten ei äitini ole ollut sosiaalitoimiston kanssa tekemissä, kuin avioeron yhteydessä, jolloin muutta nykyiseen vuokra-asuntoon..ja haki sosiaalitoimistolta jonkin avustuksen muuttokustannuksiin ja takuuvuokraan.

No riippuu missä kaupungissa äitisi asuu...näyttää aika korkealta vuokra. Asumistuki lasketaan bruttotuloista, ei huomioida ulosoton vähennystä. Toimeentulotuessa huomioidaan sitten ne todelliset tulot, mutta asunto ei saa olla liian kallis. Kadulle eivät voi pakottaa, mutta jos kohtuullinen vuokra tuolla alueella olisi yhdelle 400, jättävät 200 vuokrasta maksettavaksi äidillesi, joten elämiseen jää vain n.250, josta pois muut laskut. Kyllä sillä toimeen tulee, mutta vähän on. Painostavat pienempään asuntoon muuttamista.

Hän asuu isohkossa kaupungissa Itä-Suomessa..jossa vuokrataso on viime vuosina ollut rajussa nousussa..kuten muuallakin Suomessa. Mutta joo..asunto on yksin asuvalle turhan iso..mutta siihen muuttaminen oli tavallaan "pakkorako", kun johonkin oli riitaisan avioeron takia muutettava..eikä pienempiä ollut kaupungilla tarjota. Tai oli..jossakin kaukana huonomaineisella alueella..jonne äitini yritti jo pitkien työmatkojenkin vuoksi välttää "joutumasta". Hänellä ei ole autoa..joten työpaikan läheisyys on kuitenkin merkittävä ja hyvä asia tämän hetkisessä asunnossa. Mutta..pienemmän..ja toivottavasti edullisemman asunnon etsiminen olisi kyllä paikallaan. Jäänee minun tehtäväkseni sekin..mutta hankalaa on.. toiselta puolen Suomea.

kannattaa varata aika mieleterveystoimistosta psykiatrille joka voi diagnosoida masennuksen, jotta tulevaisuudessa voisi kuulua kuntoutuksen piiriin jonka kautta taas saa sairaanhoitajan ja sosiaalityöntekijän palveluita, esim jos ei ole voimavaroja itse hoitaa niin tulevat vaikka kotiin auttamaan hakemusten tekemisessä yms. Tälläisen tuen piiriin vaan ei pääse jos ei ole hoidon piirissä.
Jaksamista toivottelen sinne.