Ummetusongelmaa ja potalle opettelua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epätoivoinen

Vieras
Meillä on reilu kolmevuotias lapsi, joka opettelee potalle pitemmän kaavan mukaan. Kotona on jo päivisin ilman vaippaa ja muilla reissuillakin aina välillä,mutta vahinkoja sattuu.Tuliko teillä,joiden lapsi tai lapset ovat oppineet kuivaksi paljon vahinkoja vielä kuivaksi oppimisen jälkeen ?
Pissahätä ilmoitetaan hienosti,mutta potta pitäisi samalla sekunnilla taikoa alle :)
Ongelmana on lähinnä kakkaaminen ja siinä tuhriminen. Vatsa on kovalla ja lakstatiiveja on käytetty,mutta en ole oikein innostunut ja vakuuttunut niiden tehosta :(
Pottaan tehdään kakka,jos kakan yrittämisestä saadaan kiinni,mutta lakstatiivit erityisesti lääkärin suosittelema Levolac aiheutti tuhrintaa,Lacoberon oli liian ärhäkkää ainetta ja sitäkin kokeiltiin lääkärin suosituksesta, Mikrolaxista ei ole ollut mitään apua ( lapsi inhosi ja pelkäsi peräruiskeen laittamista), luontaistuotteet eivät auttaneet...
Itse epäilen ratkaisuksi kovavatsaisuuteen ruokavaliota :/
Me mennään pian lastenosastolle asian tiimoilta tehostetulle jaksolle pottakoulusta ja ummetuksesta. Ottavat nyt näin hiljaisempana aikana näitä ei niin kriittisiä tapauksia :ashamed:
Onko linjoilla ketään,jolla on kokemusta ihan osastojaksosta sairaalassa lapsensa kanssa ummetuksen ja pottailun takia ?
Auttoiko tehostettu jakso pottakoulussa.Kuinka yleistä on tuhrinta leikki-ikäisillä ?
Jos joku vastaa olen jo ed. käsin kiitollinen..tuntuu,että apatia ja epätoivo iskee tässä pottakoulu puuhassa ja lapsikin saa turhaan kärsiä. Olen kohdellut häntä epäasiallisesti,mutta tapani olen yrittänyt muuttaa ja pinnaani pidentää.... :ashamed: :ashamed:

Itselläni on ollut sama ongelma pienestä pitäen ja se on ihan kauheaa! Vasta nyt aikuisella iällä olen löytänyt sellaisen ruokavalion, joka auttaa suolen toimimaan normaalisti.
Siis magnesiumia purkista joka päivä (alkuun otin selvän "yliannostuksen") ja PALJON kuituja ja vettä! Aamupalalla nautin jogurtin kanssa psyllium-kuitua ja pellavansiemeniä ja ainakin jossain välissä päivällä kuivattuja hedelmiä ja pähkinöitä tms. Jogurtin kanssa Valion sokeroimattomia mehukeittoja (paljon kuituja...) ja leväksi täysjyväleipää tai itsetehtyjä sämpylöitä, joissa 4-viljan huitaleita sekä erilaisia siemeniä yms. seassa. Myös salaatin ja raa'an porkkanan syöminen on hyväksi. Ja ksylitoli-purukumin jauhaminen saatta auttaa. Vettä minulla on töissäkin pullossa mukana kokoajan ja juon sitä vaikkei janottaisikaan.
Sokeri (ja juusto) kovettavat mahaa. Sokeria en syökään kuin juhlapäivinä mutta juustoa maha on alkanut nyt hyvin kestää kun muuten huolehdin kuitujen saannista.
Minua ei ole auttanut muu kuin kuvaamani tarkka ruokavalio. No ne laxoberonit ja muut ovat tuoneet joskus hetkellistä helpotusta ja hätätapauksessa olen peräruiskeitakin käyttänyt mutta onneksi ei enää ole tarvinnut. Nyt olen pari vuotta saanut viettää elämää, jossa vessaan menemistä ei tarvitse pelätä!
Hermostuminen varmasti saa lapsen vaan jännittämään enemmän kakkaamista ja kun sitä "panttaa" niin se on entistäkin hirveämpää tehdä, sillä se sattuu todella kovasti! Itkien olen joskus vielä aikuisenakin vessaan mennyt tietäen, mitä tuleman pitää, joten yritä osoittaa lapselle myötätuntoa.

Kiitos sinulle Vieras viestistäsi ja ruokavalioneuvoistasi..meillä on ehkä liian vähän nestettä ja liikaa vaaleaa leipää.Toivoisin todella,että ummetusvaiva helpottuisi niin potalla käyminenkin olisi mukavampaa :)
Sitten kun se ei ole miellyttävää aletaan panttaamaan,mikä pahentaa taas tilannetta :(
Toivotaan tosiaan,että avain löytyy ruokavaliosta, kuten sinullakin...ummetus on kiusallinen,mutta yleinen vaiva ja kakka-asiatkin ovat herkkiä asioita :/ vaikka vitsejä niistä väännetään välillä.

Meillä pojalla on ollut kova vatsa vauvasta alkaen. Levolac oli pitkään käytössä pienellä annoksella, mutta kakka muuttui vaikeaksi kakkia (liian löysää,tuhri). Viime syksynä kävimme lastenlääkärillä ja hän suositteli MOVICOL valmistetta, saa ilman reseptiä. On aikuisten lääke, mutta pienellä annostuksella voidaan käyttää. Alku oli hankalaa ja pyykkiä riitti, mutta kun löydettiin sopiva annos kaikki muuttui. Lääkäri suositteli ½ pussia joka toinen päivä, meillä toimi ½ pussi joka kolmas päivä, jauhe kannattaa sekoittaa mehuun.
Meillä poika pihisti kakkaamista monta päivää jopa viikon ja ylikin. Tämä movicol estää kakan panttaamisen, se laittaa sen tulemaan. Elimistö ei totu siihen. Meillä lääke oli käytössä muutaman kuukauden, sen jälkeen sitä ei ole tarvittu.
Itse olen syöttänyt lapselle hyvin kuitupitoista ruokaa, paljon vettä jano- juomana, ei makeata kovinkaan paljon, mutta ei auta niin ei auta, kun poika pistää vastaan.... Toivottavasti saat helpotusta. =)

Meillä kans kovasti kakkavaivainen tyttö, tosin hiukan nuorempi. Niinkuin itse oletkin huomannut, tuo oma herpaantumisesi vain pahentaa. Kokemuksesta huomasin, että ylenpalttisen empaattisuuden kautta tyttö oppi luottamaan minun kauttani kakkavaivan helpottumiseen, kun kannustin häntä kakkaamisessa ja osoitin ymmärrystä "yli kaiken". Toki ruokavalio ym. jutut mitä tässä muut ovat tuoneetkin esille, ovat tuiki tärkeitä!!! Halusin omalta osaltani vain kannustaa tällä saralla. Niin, ja tiedän tarkalleen tuon ahdistuksen tunteen mikä tulee, taistele sitä vastaan!!!

Meillä on kakkavaivaa kestänyt varmaan jo kolme vuotta. Ensin tytön vatsa toimi ihan normaalisti, sitten alkoi ongelmat. Kakkaamisen väli alkoi olla jopa viikko. Ja kun piti kakata niin se oli yhtä tuskaa. Lopulta (ruokavaliomuutosten jälkeen - kun ei auttanut) käytiin lastenlääkärillä ja hän määräsi viitenä iltana peräkkäin metalax-supon jolla tyhjennettiin suoli. Samalla aloitettiin levolacin käyttö ja sitä pitää antaa vähintään kaksi kertaa se aika mitä kakkavaivaa on ollut. Eli meillä on 4-6 vuoden hoito!

Alkuannostuksen jälkeen ylläpitoannos piti olla 7,5 ml päivässä. Se ei riittänyt vaan jouduin korottamaan annostusta. Tällä hetkellä menee 10 ml päivässä eikä se kakka vieläkään tule joka päivä saati että olisi löysää! Mutta joka toinen tai kolmas päivä tyttö kakkaa ilman suurempaa tuskaa.

Lääkärin ohje levolacin käyttöön oli se että pitäisi antaa niin iso annos että lapsi menee ripulille. Sitten annosta pienennetään milli kerrallaan siihen asti kunnes kakka tulee säännöllisesti ja ilman tuskaa. No, tuota ripuliin asti annostusta en ole vielä koittanut mutta nyt loman aikana aion sen tehdä.

Ruokavalioon kiinnitettiin jo ennen levolacin käyttöä huomiota; paljon nestettä, hedelmiä, puuroja (spelttipuuro on tosi hyvää vatsalle), kokojyvätuotteita, vähennettiin sokerin syöntiä (siis piparit ja muut hyvät) jne. Ehkä hieman helpommin se kakka tuli tämän ruokavalion jälkeen mutta kyllä tuo levolac on ollut se mikä on meidän tytölle auttanut. Se on nimittäin tosi tuskaa äidillekin katsoa kun lapsi yrittää kakata vaan ei onnistu ja kaiken lisäksi yrittäminen sattuu niin että lapsi itkee kovaan ääneen! Sitä en soisi lapseni enää koskaan kokevan enkä toivo sitä muillekaan!

Lääkäri kyllä lohdutti että joillain lapsilla iän myötä tämä vaiva helpottuu. Kun lapsi kasvaa, suolille tulee enempi tilaa ja kakka liikkuu liukkaammin suolenmutkissa.

Mutta se täytyy sanoa että meidän tyttö ei ole vauvaiän jälkeen tainnut kertaakaan sairastaa ripulia ;=) Toisaalta sekin olisi joskus tervetullut tauti. Jostain syystä vatsatauti ei vaan tyttöön kovin helposti tunnu tarttuvan vaikka päiväkodissa sitä aina silloin tällöin on liikkeellä.

Ummetuksen hoidossa pitää vain olla kärsivällinen ja laxatiivien ohella ruokavalioon pitää kyllä kiinnittää paljon huomiota!

Meillä neljävuotiaalla on ollu ummetusta koko ikänsä. Neuvolasta ei ole asiaan puututtu, vaikka olen apua kysynyt ja lääkärille pääsyä toivonut ja vaatinutkin. Sanotaan vaan, että kuituja kuituja kuituja vaan. Raivostuttavaa, kun ei oteta tosissaan. Nyt alko mennä paremmin, kun vaihdettiin puuromerkkiä Kunto kauraan, joka ois enemmän kuitupitonen, kun aikaisemmin käyttämämme pikapuuro. Samoin vedenjuontia on lisätty tuntuvasti ja maidonjuontia vähennetty reilusti. Juustot pois kokonaan ja karkkia meillä ei enää syödä ollenkaan. (Paitsi aikuiset salassa illalla...) Liikkumista on lisätty yhteisillä pyöräreissuilla, uimahallireissuilla ja puistoretkillä yms. kivoilla touhuilla. Sokerijuomia on vähennetty. Pahimpina aikoina olen antanut Duphalac-lääkettä, mikä onkin hyvä ja toimiva lääke. Viinirypäleet ja tuoreet luumut on osoittautuneet kullanarvoisiksi ja lapselle mieluisiksi pehmikkeiksi. Vaalea leipä on korvattu lähes kokonaan tummalla. Tämmösillä konsteilla meidän perheen vessareissut on muotoutuneet helpommiksi ja itkuttomiksi. Toivottavasti joku saa näistä helpotusta.

Tätä ketjua lukiessani tuli mieleeni se että jos kerran neuvola tai omalääkäri ei juuri ota kantaa ummetusvaivaan ja lapsi kuitenkin kärsii siitä niin viekää lapsi yksityiselle lastenlääkärille!

Näin tein minäkin kun tk:ssa ei asiaa noteerattu vaikka muutama kerta siellä käytiinkin 'näytillä'. Ilmeisesti kaikki lääkärit eivät ummetusvaivaa ota heti vakavasti kun se ei välttämättä oireile juuri silloin kun ollaan lääkärissä.

Toki yksityinen maksaa mutta mitä se hinta on siihen verrattuna että lapsi pääsee vaivastaan tai että se vaiva ainakin helpottuu eikä vessareissuja tarvitse enää pelätä!

Magnesiumin kanssa kannattaa olla varovainen(meidän lääkärin ei suositellut.) Kiinostaisikin tietää onko magnesium pienempi paha kuin Movicol? (jota meidän terv.kesk.lääkäri ei myöskään suositellut) 3v.tyttäreni kärsinyt jo 2v.ummetuksesta.Lastenpolilla tosin määrättiin 2kk:n kuuri,ihmetyttää koska toinen lääkäri ei määräisi lainkaan?Nyt käytössä Levolac 20ml eikä kovin hyvin toimi.

Hei!

Meidän 4-vuotiaan pojan oireet ovat lähes samanlaiset kuin alkuperäisen viestin kirjoittajan lapsella. Poikamme oppi kuivaksi noin 2,5-vuotiaana ja lähes vuosi meni ihan hienosti, pissavahinkoja sattui tosi harvoin. Sitten niitä alkoikin tulla usein ja jonkin ajan kuluttua myös tuhrimista. Pääteltiin, että ummetus oli syynä - kokeiltu on Levolac, Laxoperon ja pahimpina päivinä Microlax... Levolacia on jatkettu nyt noin puoli vuotta ja tuntuu, että annostus on melko tarkka: jos sitä antaa liian paljon, vatsa on löysällä ja jos sitten jää jokin annos antamatta, vatsa menee helposti kovalle. Keväisestä tilanne on jo helpottunut paljon, housut kastuvat enää melko harvoin ja tuhrimista ei ole ollut pitkään aikaan.

Aiemmin oltiin käyty terveyskeskuslääkärillä ja nyt jokin aika sitten lastentautien polilla lääkärin lähetteellä. Sieltä saimme ohjeet jatkaa Levolac-kuuria aikaisempaa isommalla annoksella ja kokeilla täysin maidotonta ruokavaliota noin kuukauden ajan. Muutamien päivien kokeilusta ei vielä oikein osaa sanoa, auttaako vai ei... jotenkin sitä kuitenkin toivoisi, että lapsen ei tarvitsisi olla maidottomalla ruualla jatkossa.

Meidän tytöllä nyt 3,5 vuotta on myös ummetusta. On ollu syntymästä asti. Duphalacia ollaan kokeiltu monesti ei auta eikä kutupitoinen ruokavalio. Mitä ne meille vaan yksityisellä lastenlääkärillä sanoi. Nyt epäilen onko suolistossa kaikki kunnossa. Voi olla suoli mutkalla, kun ei tavara liiku kunnolla. Kauhea katsoa tyttöä, kun itkun kanssa kakkaa vääntää. Mut lääkärit ei tee mitään, tuntuu ettei edes kiinnosta koko asia niitä.

Levolac toimii paremmin kuin Duphalac,kokeiltiin molempia.Terveyskeskuslääkärit eivät juurikaan mitään neuvoja anna,ruokavaliosta vain mainitsi. Yksityislääkärille,Lastenlääkärille kannattaa mennä!

Meidän poika kohta 4 vuotta ja viime keväästä asti ollaan otettu joka päivä Duphalacia. Silti kakka melko kovaa ja tosiaan, ei koskaan ole ollut ripulia!
Olen tullut siihen tulokseen että muu ei auta. Runsaasta veden juonnistakin seurasi vain että yöllä meni pissat sänkyyn, vaikka tavallisesti ehtii yölläkin hyvin vessaan jos pissahätä.
Eli olen tullut siihen tulokseen että se on vaan niin että lääkettä pitää ottaa ja olla tyytyväinen että edes se auttaa. Lastenlääkärin mukaan esim. tätä Duphalacia voi ottaa jatkuvastikin, mutta jokainen löytää varmaan kokeilemalla sen oikean lääkkeen ja annostuksen.

Meillä on ollut myös kovaa vatsaa, vaikka kuituja syö aika paljon, mutta pitää muuttaa ruokavalio kerta heitolla koko sakilla.
Sain hyviä vinkkejä, kiitoksia. =)

Kaksi vuotias tyttömme kärsi myös vuoden verran kovasta vatsasta.Kokeiltiin ruokavalio,mallasuute,ym.Lääkärissä kävimme kahdesti ja kokeilimme eri annoksia ummetuslääkettä.Lääkäri sanoi että voi antaa vaikka 30 ml,pääasia että vatsa toimii.Annoimme ensin kaiken 30 ml aamulla.Ei auttanut.Sitten jaoimme lääkkeen niin että annoimme 15 ml aamulla ja 15 ml illalla.Vatsa pehmeni eikä ummetuksesta ole enää ongelmaa =) Meille oli suuri helpotus kun vatsa alkoi toimimaan.Tytön tuskaa oli sydäntä särkevää katsella :( Hän huusi kauhusta kun näki potan.Nyt on toiveita jo pottailustakin. Tyttö ottaa lääkkeen niin että makaa selällään ja annan hiukan kerrallaan 20 ml:n ruiskulla lääkettä poskeen.Hän nielee ja sitten lisää.Olen palkinnut tytön aina mehulla.Tyttömme ei tykännyt Ratiopharmin lääkkeestä,mutta Duphalacia hän ottaa mielellään.Ilmeisesti paremman makuista.Sinä,joka puhuit tuhrimisesta.Kyse voi olla tulpasta.Meillä oli ennen vatsan pehmenemistä pakko käyttää välillä Microlaxia,koska tytöllä oli kova kakasta kertynyt tulppa,jonka ohi tuli tuhrua.Tulppa poistui vain peräruiskeella.

Itsekin ummetuskeskusteluun osallistuneena ja Duphalacia apteekista kantaneena haluan kertoa muillekin tämän vinkin, jonka saimme 4-v neuvolassa. Kokeilkaa Valion Appelsiini-Aprikoosi (tai persikka...???)/Gefilus mehua, johon lisätty kuitua. Sellainen kelta-oranssi litran purkki jonka kupeessa teksti +kuitu. Toimii, toimii paremmin kuin Duphalac. Mutta kokeilkaa varovasti - tällä saa ripulinkin aikaan! Eli kokeilkaa jollain annostuksella /päivä jotta näette mikä on sopiva määrä. Meillä on max 1 dl /päivä, muuten menee "kuralle". On nimittäin varmasti terveellisempää kuin lääkkeet ja saahan siinä samalla vitamiinit, eikä maksa hirveästi.
Meillä on ollut ongelmia ihan vauvasta asti. Ja fakta on edelleen se, että kakka tehdään vaippaan. Ymmärtääkseni helpompi ponnistaa seisaaltaan kovaa kakkaa. Eli vaipoista en kanna huolta, minusta on tärkeintä että tekee sen kakan. Poika itsekin sanoo, että hän vähän isompana tekee sitten pänttöön. =)
Ja tämä on kuulema etenkin pojilla ihan yleistä, neuvolan täti kertoi että hänen omalla pojallaan oli ihan samanlaiset vaippakuviot...
se vaatii vain aikaa...

mulla tyttö kärsinyt ummetuksen oireista n.5v...levolakki ei auta mielestäni pahentaa :( meillä tyttö ei suostu syömään mitään kasviksia,juureksia eikä edes hedelmiä!!!päiväkodis olivat reilu 2v sitten siellä pakotettiin maistamaan aina joten meille se toi vain takapakkia ruuan valmistuksessa :/ ostan mahdollisimman moni kuituista leipää ja vitamiineja olen ostanut apteekista välil massu toimii moitteettomasti...

[
quote title="10.04.2006 klo 15:21 vieras kirjoitti"]\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2005 klo 00:33 ei apua ruokavaliost kirjoitti:
Vatsan voi pyytää myös kuvata!

:attn: mitähän maksaa yksityisellä?

[/quote]

Ei siitä vatsan kuvaamisesta tdn ole mitään hyötyä, jos pelkkää ummetusta. Ummetus on yleensä toiminnallinen vaiva ja rtg tai uä ei kerro yhtään mitään asiasta. Normaali löydös ja rahat meni. Lastenlääkärille suosittelisin, jos oma neuvola ei tunnu auttavan.

Minulla on 5-v. tytär, jolla on myös vauvasta asti ollut huonosti toimiva suoli. Todelliseksi ongelmaksi ymmärsin sen vasta silloin, kun oli aika jättää vaipat pois. Neuvolassa kehoitettiin kääntymään yksityislääkärin puoleen, koska terveyskeskus tuskin asiaa noteeraisi. Kävimmekin yks. lastenlääkärillä. Ensin kokeiltiin maidotonta dieettiä. Ei tehoa. Sen jälkeen kävimme sairaalassa tutkimuksissa. Peräsuoli reagoi normaalisti eikä verikokeissa löydetty mitään allergiaa. Lääkäri määräsi Movicol-lääkityksen, joka toisinaan onkin auttanut. Nyt kuitenkin tämän kevään aikana ongelma on taas ollut paha lääkityksestä huolimatta. Yhtenä päivänä liossa oli 7 pikkuhousut. Enää kakkaa ei kuitenkaan tule kasoittain housuihin kuten aluksi.

Tytöllä alkaa syksyllä eskari, joten ongelma on todella akuutti. Olenkin ajatellut viedä lapsen erikoislääkärille ja kysyä sieltä apua. Olen saanut lääkäreiden puheista sellaisen kuvan, että suoli on ummetuksen takia venynyt niin, ettei lapsi välttämättä tunne kakan tuloa. Ja se tuhrukakka, joka tulee, on sitä vetelää, joka on päässyt kiertämään kovan yli.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2006 klo 16:53 meidän äiskä kirjoitti:
Itsekin ummetuskeskusteluun osallistuneena ja Duphalacia apteekista kantaneena haluan kertoa muillekin tämän vinkin, jonka saimme 4-v neuvolassa. Kokeilkaa Valion Appelsiini-Aprikoosi (tai persikka...???)/Gefilus mehua, johon lisätty kuitua. Sellainen kelta-oranssi litran purkki jonka kupeessa teksti +kuitu. Toimii, toimii paremmin kuin Duphalac. Mutta kokeilkaa varovasti - tällä saa ripulinkin aikaan! Eli kokeilkaa jollain annostuksella /päivä jotta näette mikä on sopiva määrä. Meillä on max 1 dl /päivä, muuten menee "kuralle". On nimittäin varmasti terveellisempää kuin lääkkeet ja saahan siinä samalla vitamiinit, eikä maksa hirveästi.

Kiitos vinkistä, aijon kokeilla meidän 2v3kk tytölle =)

meillä oli pojalla "ummetusta" /kakkaamis vaivoja kolme kuisena.
poika saattoi olla kakaamatta viisikin päivää ja sitten tuli pieniä papanoita.
Kunnes tuli 14 päivän tauko kakaamisessa. poika ei valittanut eikä itkenyt, mutta minusta tuntui itsestäni pahalta ja otin yhteyden lääkäriin.
Suositeltiin levolakkia ja peräruiskeita, ei auttanut kuin hetkellisesti.
Pyysin päästä tutkimuksiin ja samana päivänä päästiinkin ja jäätiin sisälle sairaalaan.
Tutkittiin ja kuvattiin mitään ei löytynyt .
Sitten lasten kirurgi tutki pojan pyllyn ja totesi ,että pojallamme on liian ahdas pyllyreikä.
Kolme kuukautta kävimme pyllyreijän venytyksessä kolmen viikon välein ja sitten se oli ohi. toimen pide oli nopea ja hetkellisesti kivulias ,mutta tulevaisuutta ajatellen lapsi olisi kärsinyt ahtaasta pyllyreijästä leikkiikäsenä ja ruvennut panttaamaan kakkaansa kun se olisi sattunut.
Lääkäri kyllä sanoi ,että se venyy pojan kasvaessa ,mutta se oli helpompi hoitaa nytten kun vauva on pieni .
Nytten poikani on 9 kuukautta ja mitään ongelmia ei ole ollut
=)

Yhteistyössä