umpisuolentulehduksen sairastaneet, auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kipeä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kipeä

Vieras
Mulla on eilen illasta asti sattunut maha. Ensin luulin, että närästää, mutta yön aikana kipu muuttunut sellaiseksi, ettei tuollaista ole koskaan ennen ollut. Kipu on kamalaa, mutta ei ns. pahaa. Ylävatsassa kipu ja tunne kuin olisi ilmaa maha täynnä, mutta ei kuitenkaan ole, kuin kourisi. Nyt kun tunnustelen mahaa, ihan pikkiriikkisen arempi kohta navan oikealla puolella, mutta sekään ei joka kerta tunnu aralta. Kuumetta ei ole. Pari kertaa olen väkisin käynyt oksentamassa, kun tullut tunne, että oksettaa.

Voiko tämä siis olla umpisuolentulehdusta vai jotain muuta?

Jos tämä sitä nyt on niin ensimmäiseksi mietityttää lapsen hoito, kun sairaalassa varmaan joutuu olemaan päivän pari vai? Kuinka kipeä leikkauksen jälkeen on ja kuinka pitkään?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 08:05 Mellu kirjoitti:
pystytkö hyppimään oikealla jalalla...??

Pystyn.

Kyllä tässä varmaan silti on parasta käydä päivystyksessä näyttäytymässä, ärsyttää vaan jo valmiiksi se jonottaminen.

Mut jos joku tuon sairastanut voisi kertoa noista oireista.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 08:07 kipeä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 08:05 Mellu kirjoitti:
pystytkö hyppimään oikealla jalalla...??

Pystyn.

Kyllä tässä varmaan silti on parasta käydä päivystyksessä näyttäytymässä, ärsyttää vaan jo valmiiksi se jonottaminen.

Mut jos joku tuon sairastanut voisi kertoa noista oireista.

miehelle sanottiin että jos ei pysty hyppimään oikealla jalalla niin se on sit jo pahasti tulehtunut...
meet vaan päivytykseen niin saat tiedon...
:hug:

Mene mieluummin sinne päivystykseen nyt samantien kuin että alat niitä oireita miettimään. Jos on tulehdus niin se voi paheta nopeasti ja sun olo muuttuu todella tuskaiseksi. Samoin, olo voi mennä huonoksi jos on vaikka virtsakivet. Joten läheppäs nyt sinne tohtorin tutkittavaksi :wave:

oli sappikivitulehdus just tuollainen kun ne kivet siellä liikkui.Ultrasivat sairaalassa ja sain ajan kivien poistoon.Mulla ehti tulla noita kipuja tosi paljon ja joskus oli niin pahoja että olin ihan kaksin kerroin maassa.Jos on sitä hiekkaa vain niin ei näy heti ultrassa.

Multa leikattu umppari ja kipu alkoi silloin ylävatsasta, mutta siirtyi päivän aikana alavatsaan. Ruoka ei pysynyt sisällä ja kuumeenkin nosti 40 asteeseen. Mulla siis alkoi toi kipu aamulla ja seuraavana aamuna mies raahas mut puoliväkisin päivystykseen. Ite en olis vielä lääkäriin lähtenyt, mutta onneks olin liian heikko vastustaakseni miestä. Oli tosi pahasti tulehtunut ja osittain jo kuoliossa siinä vaiheessa kun leikattiin ja jouduinkin olemaan sairaalassa viikon, kun yleensä kai selviää 3 päivällä.

Mulla alkoi kovilla vatsakivuilla ja pahallaololla (maha toimi ja koko ajan). Kipu oli sellaista aaltomaista, välillä helpotti.

Kuumetta ei noussut ja pystyin hyppimään mutta yskimään en. Pikku hiljaa se kipu siirtyi alas oikealle.

Pojalla taas nousi lämpöä, ei oksennellut. Kipu paikallistui vasta monen tunnin jälkeen selkeästi oikealle alas.

Kannattaa mennä näytille oli se sitten mitä tahansa :wave:

Muoks. Miä sekä poika päästiin kotiin seuraavana päivänä. Pitkät nostokiellot kylläkin oli molemmilla. Itsellä oli silloin rv 23<br><br>

mulla ei kuumetta noussu mutta maha oli niin kipiä oikeelta alhaalta ja säteili koko mahaa niin etten pystyny suoristamaan itteäni...

eiku päivystykseen pikapikaa jos ei olo hellitä!!

Soita tai mene suoraan!!! En kyllä usko että olisi ainakaan pahasti tulehtunut, olisit jo mennyt jos pahana olisi. Mutta mene nyt käymään siellä näytillä ennen kuin tulehtuu kunnolla jos on alkamaisillaan tulehtua.

Päivystykseen soitettu ja lähden käymään siellä näytillä.

Olisin nyt vielä kysynyt, et onko umpisuolentulehduksessa normaalia, että kipu hellittää välillä ja sitten taas palaa. Ja kivun kovuusaste vaihtelee? Nyt kipu on melko lievää ja sitten tietysti miettii, että turhaanko tässä sinne lähtee.

Siis et todellakaan mene turhaan!

Se voi olla vasta alkamassa se tulehdus, mulla kävi niin muutama viikko sitten. Kipu alkoi ylävatsasta ja siirtyi sitten alas oikealle usean tunnin kuluessa. Kuumetta ei kerennyt nousemaan ja pystyin liikkumaan. Raskaana kun olen niin leikkasivat päivystyksenä - kyseessä siis oli tulehtunut umppari.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 09:23 vieras kirjoitti:
Molemmat kokeneena, veikkaisin sappivaivoja, joko tulehdus tai kivet. Umppari ei helppaa välillä.

Yhdeyn tähän ja mulla luultiin ensin että on umppari mutta kun kipu nousi sitten tavallaan kylkeen niin suljettiin tuo pois ja sitten selvisi että on nuo sappikivet jotka olisi poistettava.Umpparissa kun kipu ei heltiä vaan vain pahenee.Ja tuossa sappijutussa ainakin minä oksensin monta kertaa ja oli muutenkin tosi heikko olo.Ja mulla maksa-arvot oli pilvissä kun ottivat ne.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 08:15 hippopotamus80 kirjoitti:
Multa leikattu umppari ja kipu alkoi silloin ylävatsasta, mutta siirtyi päivän aikana alavatsaan. Ruoka ei pysynyt sisällä ja kuumeenkin nosti 40 asteeseen. Mulla siis alkoi toi kipu aamulla ja seuraavana aamuna mies raahas mut puoliväkisin päivystykseen. Ite en olis vielä lääkäriin lähtenyt, mutta onneks olin liian heikko vastustaakseni miestä. Oli tosi pahasti tulehtunut ja osittain jo kuoliossa siinä vaiheessa kun leikattiin ja jouduinkin olemaan sairaalassa viikon, kun yleensä kai selviää 3 päivällä.

Sairaalakohtaista varmaan. Mulla oli kans tosi paha tulehdus jo, kun oli edennyt asteittain, eli oli ollut vuoden verran(!) silloin tällöin vatsa tosi kipee ja sitten yks kerta se kipu enää loppunut, menin terveyskeskukseen, määrättiin banadolia, sitten menin yksityiselle, laitettiin lähete umpilisäke leikkaukseen keskussairaalaan, seuraavana yönä leikattiin ja aamulla klo. 10 kotiin. :)

Yhteistyössä