Unelmien talo, mutta hieman liian kaukana työpaikoistamme :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nallukkan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nallukkan

Jäsen
09.11.2011
208
8
18
Miehen kanssa käytiin viime viikolla katsomassa aivan ihanaa omakotitaloa n.21km kaupungista. Sopivan hintainen, peruskorjattu, iso tontti johon mahdollista laittaa meidän unelmoimamme pihasauna, koiran aitaus ja perunapelto. Emme haluaisi asua täyteen ahdetuilla asuinalueilla, molemmat unelmoimme rauhasta ja siitä ettei naapurit olisi aivan vieressä. Talo on kuin unelma, mutta työmatkat pitenisi ja se mietityttää. Toinen auto pitäisi joka tapauksessa ostaa, tähän saakka olen kulkenut pyörällä työmatkat mutta oma auto tulisi tarpeeseen. Miehen työmatka olisi yhteensä n.70km päivässä, minulla 40km. Ollaan koitettu pohtia, onko unelmien talo kuitenkin kaiken matkaamisen väärti?

Miten pitkä matka teillä on kotoanne työpaikalle?

Itselläni ei ole kovin pitkä työmatka, mutta työkavereista yli puolet asuu naapurikunnassa, josta matkaa kertyy yhteen suuntaan noin 30 km. Eikä tunnu olevan ollenkaan liikaa kenellekään.

Muutamat asuvat jopa 100 km päässä ja päivittäin tuota väliä ajavat.

Miehen kanssa käytiin viime viikolla katsomassa aivan ihanaa omakotitaloa n.21km kaupungista. Sopivan hintainen, peruskorjattu, iso tontti johon mahdollista laittaa meidän unelmoimamme pihasauna, koiran aitaus ja perunapelto. Emme haluaisi asua täyteen ahdetuilla asuinalueilla, molemmat unelmoimme rauhasta ja siitä ettei naapurit olisi aivan vieressä. Talo on kuin unelma, mutta työmatkat pitenisi ja se mietityttää. Toinen auto pitäisi joka tapauksessa ostaa, tähän saakka olen kulkenut pyörällä työmatkat mutta oma auto tulisi tarpeeseen. Miehen työmatka olisi yhteensä n.70km päivässä, minulla 40km. Ollaan koitettu pohtia, onko unelmien talo kuitenkin kaiken matkaamisen väärti?

Miten pitkä matka teillä on kotoanne työpaikalle?

Minulla oli 70km/suunta, nykyään 35km/suunta. Mikäli talo on "unelma" voi muutaman vuoden ajaa pitkääkin matkaa. Uusia työpaikkoja löytynee helpommin kuin unelmataloja/tontteja. Varsinkin jos aikoo ikänsä talossa asua, ei työmatka liene ongelma eläkkeeseen saakka.

:laugh: Että oikein 20 kilometriä per suunta ja miehellä 35. Voi teitä. =) Ihmiset kulkevat päivittäin jopa Lahdesta Helsinkiin töissä, ja te mietitte jotain pariakymmentä kilsaa... apua.

Ollaan pohdittu asiaa monelta kantilta. Joissain paikoin lapsen koulumatkatkin on 100km yhteen suuntaan, tässä ajattelen lähinnä Lappia. Ja saahan ne verovähennyksiin tiettyyn summaan asti.. Entäs jos mies ostaisi 100-300e maksavan toimivan auton työmatkoilleen, ilman vakuutuksia yms? Säästöähän sekin olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26749143:
:laugh: Että oikein 20 kilometriä per suunta ja miehellä 35. Voi teitä. =) Ihmiset kulkevat päivittäin jopa Lahdesta Helsinkiin töissä, ja te mietitte jotain pariakymmentä kilsaa... apua.

Eikös Lahdesta junat kulje jotain 200km/h Stadiin? Jossain maaseudulla autolla ei saa ajaa kuin max 80...

Eihän tuo ole pitkä matka. Minulla on työmatka 20 km ja miehellä vähän pidempi. Suurimmalla osalla tutuistani on paljon pidemmät työmatkat. 40 km on vielä ihan kohtuullinen. Yksi työkaveri kulee 100 km/suunta päivittäin. Se olisi minulle liikaa. Itse voisin kulkea 50 km/suunta.

Itse asuin ennen työpaikan vieressä, mutta muutettiin kauemmas unelmatalomme takia. En ole katunut hetkeäkään. Kaksi autoa on meillä käytössä, koska se helpottaa elämää huomattavasti pienten lasten kanssa. Täällä pääkaupunkiseudulla pärjäisi kyllä julkisen liikenteenkin varassa. Satunnaisesti pyöräilen työmatkani. Otan sen kuntoilun kannalta.

Mä en tykkäisi noin pitkästä työmatkasta kun olen tottunut siihen että pääsen kävellen.
Ihan itsestähän se on kiinni, mielipiteitä sopivasta työmatkasta ja juuri yhtä monta kuin ihmisiäkin.

Harva varmaa tykkää pidemmästä työmatkasta jos on tottunut lyhyempään mutta jos unelmatalo kyseessä ni ei siinä mun mielestä oo estettä ettei voisi kulkea. Moni tosiaanki kulkee lähes 100km suunta

Mulla kouluun 100m kotoa. Mies ajaa 25km yhteen suuntaan töihin päivittäin. Verotuksessa saa takaisin matkakulut ja matkaan menee noin 20min. Pitempään istuuvat autossa varmaan suuremmissa kaupungeissa asuvat jotka jonottaa ruuhkissa. Matka ajua jaksaa paremmin kuin kaupunkialueella jonottamista.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26749143:

Lahdesta tulee äkkiä junalla, ajallisesti matka ei ole niin pitkä. Mutta jos matka pitenee pyörämatkasta automatkaan, muutos on iso, sitten taas jos automatka vähän pitenee, niin muutos ei tunnu niin isolta, uskoisin.

Jos työmatka miehellä tulis olemaan 35 km / suunta ja sulla 20 km / suunta, niin teinä en todellakaan miettisi, vaan ostaisin unelmien talon. Mulla on tällä hetkellä työmatkaa 22 km / suunta, menee 20 minuutissa, miehellä 30 km.
Kokemusta on myös 80 km työmatkasta / suunta, joten nuo teidänkin luvut on pikkukilometrejä :)

Yhteistyössä