Unettomuus imetysaikana?

  • Viestiketjun aloittaja Rättipoikkiväsynyt
  • Ensimmäinen viesti
sarastus
Kyllä mulla ainakin yhtäkkii tulee aivan tosi kuuma olo ja sitten taas olo siitä palautuu, sitten mulla on alkanut olemaan nivelet kipeenä ja joudun ravaamaan vessassa vähän väliä ja lisäksi mielialanvaihtelut kuuluupi asiaan, ärtyneisyys, you name it. Näitä oireita tuli toisen synnytyksen jälkeen enenevässä määrin, et estrogeenit taitaa olla aika matalalla.
Muistan kun olin päässyt synnäriltä kotiin, niin yöllä oli niin hiki, et paita oli märkä siis monena yönä jopa. Onneksi enää ei kumminkaan niin hiki ole tullut, et paitaa joutuisi vaihtamaan.
Psykiatrille leikillään tokaisinkin,että ei kai mulla vielä vaihtarit ole, kun oireet ovat aivan samanlaiset, mutta varmaan johtuu alhaisesta estrogeeni/serotoniinitasosta ja aion vaatia tuota estrogeeliä,mitä Katariina ehdotti.
 
Yhden äippä
Katariina, mistä tilaat tuota melatoniinia?

Mulla on ollut aika huonoja öitä, etenkin viime yö.. /: Selkeesti huomaan, että kun meen sänkyyn, mua alkaa jännittää, tuleeko uni vaikka miten yritän rentoutua. Sitten on sellaista uneenvaipuimista, josta kuitenkin säpsähdän hereille. Se on kamalaa. Mitäköhän sitä pitäis tehdä tälle asialle, kun huonommaksi tilanne näyttää menevän vaan..
 
Minna
Piti taas tulla lueskelemaan näitä juttuja kun jossain vaiheessa täällä tuli kirjoiteltua.. Kun tyttö syntyi, niin jatkuva valvominen aiheutti nukahtamis ongelman. Ja loppujen lopuksi tyttö nukkui koko yön kertaakaan heräämättä ja minä valvoin.

Nyt tyttö on 2 v ja ongelmat jatkuvat yhä. Ennen olin niin hyvä nukkuja. Nukkuminen oli syömisen rinnalla elämän suurimpia iloja ;)
Onneksi nukkumis ongelma ei kuitenkaan ole mitään siihen verrattuna mitä se pahimmillaan oli. Oikeilla lääkkeillä sain pahimman kierteen kuriin.

Uni on kuitenkin nykyään aina levotonta ja aamulla kun herään tuntuu, että en olisi nukkunut lainkaan, koska olo on niin väsynyt. Töihin on kuitenkin kyettävä.

Olanzapinhän oli minun pelastukseni, mutta se saa pään tokkuraiseksi seuraavana päivänä. Nyt on kuitekin oltava skarppina töissä. Kävin lääkärissä joka kirjoitti Triptyl 10 milligrammaisia. Niistä ei ole mitään hyötyä. Kai se on ensi yöksi Olanzapinin puolikas otettava, jotta saa "rauhan" ja pystyy nukkumaan..

Että tämmöistä tänne.

Katariina, sinäkin näytät vielä täällä olevan. Kuinka menee?
 
Haukotus
Kiva kuulla Minna sunkin kuulumisia! Silloin alussa kahlasin koko ketjun läpi ja luin kaikkien tekstit, joten mukava kuulla miten kaikilla menee. Kurjaa tietenkin, että homma on mitä on, mutta niinhän tää näyttää menevän. Aika pitkissä kantimissa näyttää olevan tästä ylipääseminen vähän yhdellä ja toisella. Mua on vaivannut aivan järkyttävä väsymys jo jonkun aikaa. Olen nukkunut ihan hyvin, mutta silti väsyttää. Osaltaan se on varmaan tää pimeys ja onkin. On tosi nuutunut ja alavireinen olo. Blaah.

Miten muilla menee? Täällä vähän hiljaisempaa, niin sehän on yleensä ihan hyvä merkki :)
 
Katariina
Hei Minna, kiva kuulla sinusta :) Vaikka ei tietenkään kiva, että uniongelmat jatkuu. Mullakin on nyt takana kolme huonoa yötä putkeen. Kahtena yönä nukahdin ok puoliltaöin, mutta jostain syystä heräsin yöllä kolmen aikaan ja valvoskelin pari tuntia. Aamusta sitten taas pari tuntia unta. Viime yönä taas ei uni meinannut tulla lainkaan, joten turvauduin Tenoxiin yhden aikaan yöllä. Sillä nukuin puoli seitsemään ja makasin sängyssä hereillä siihen, kunnes muu perhe heräsi. Päikkäreitä oon yrittänyt, ei onnistu :( Ja nyt ei ole edes kuukautiskierron vaiheesta kiinni, unettomat yöt pitäisi olla edessä vasta viikon päästä.

Haukotus, mullakin on tosi vetämätön olo. Johtuu varmaan näistä nukkumisistakin, mutta mullahan on se niskaongelma ollut päällä kesästä asti ja sitä hoidettu ahkerasti, no tuloksia ei vaan näy. Joka päivä huimaa ja kiristää päätä, jo aamulla masentaa, kun ulkona on pimeetä kuin mörön persiissä. Tulis edes lunta.

Täytyy silti olla kiitollinen, että kuitenkin saa nukuttua edes sen 5-6 tuntia yössä. Muistissa on hyvin ne ajat, kun unta tuli se 0,5-2 tuntia vuorokaudessa... :)
 
Katariina
Täytyy silti olla kiitollinen, että kuitenkin saa nukuttua edes sen 5-6 tuntia yössä. Muistissa on hyvin ne ajat, kun unta tuli se 0,5-2 tuntia vuorokaudessa... :)
Jepjep, pitikin tämä lause sitten kirjoittaa ylös. Viime yönä nimittäin ei nukuttu kun se tunti :/ Aamulla puoli kuuden jälkeen nukahdin hetkeksi. Ihmeen hyvin sitä vaan silti on jaksanut tänään. Toivon mukaan hyvä vire ei enteile TAAS unetonta yötä... :/
 
Viimeksi muokattu:
Haukotus
Voi kurjuus Katariina, mutta onneksi TIEDÄT jo että tämä on taas joku VAIHE ja MENEE ohi :) Tsemppiä kovasti! Mulla meni tää oma olo nyt kans sellaiseksi, että hain Cipralexit. Todella todella vaikea päätös, mutta nyt on ihan hyvä mieli kun päätös on vihdoin tehty Ei tule mitään, kun on jatkuva paniikkiahdistuspelko päällä. Toivon todella, että olo alkais tästä nyt taas vähitellen tasaantumaan. Aikamoista tämä elämä välillä, mutta kai se on pelattava näillä korteilla mitkä on annettu. Ei kai tässä muu auta.
 
Sininen uni
Voi kurjuus Katariina, mutta onneksi TIEDÄT jo että tämä on taas joku VAIHE ja MENEE ohi :) Tsemppiä kovasti! Mulla meni tää oma olo nyt kans sellaiseksi, että hain Cipralexit. Todella todella vaikea päätös, mutta nyt on ihan hyvä mieli kun päätös on vihdoin tehty Ei tule mitään, kun on jatkuva paniikkiahdistuspelko päällä. Toivon todella, että olo alkais tästä nyt taas vähitellen tasaantumaan. Aikamoista tämä elämä välillä, mutta kai se on pelattava näillä korteilla mitkä on annettu. Ei kai tässä muu auta.

Toivottavasti Cipralex tuo pian helpotusta arkeen! Itselläni auttoi kyllä aikoinaan selkeästi viikon-parin viikon käytön jälkeen

Katariinalle myös parempia unia ensi yölle!
 
Viimeksi muokattu:
Katariina
Joo, nyt on taas kaksi ihan hyvin nukuttua yötä alla ja kylläpä on erilainen olo... :) Luulen, et mua valvotti/valvottaa tämä mun niskaongelma... Yläniska (kaularangan ylimmät nikamat) on siis jumissa ja aiheuttaa inhottavia oireita: korva on jatkuvasti lukossa, huimaa, keinuttaa, paniikkituntemuksia, päänahkaa ja naamaa puuduttaa... Tätä on hoidettu kesästä asti ja oon kokeillut lähes kaikkea mut helpotus on aina vain väliaikainen, välillä ei edes sitä :( Rahaa on palanut ihan hirveitä summia ja vaikka magneettikuvat on otettu niin kyllähän se aina pelottaa, kun oireet ei ala hoidollakaan lähteä... Nyt olo on taas suht ok kun niska rusautettiin paikalleen maanantaina :D Ehkä unikin sit alkoi sen takia taas maistua.

Joku mielialalääkitys on varmaan mullekin kohta paikallaan, ellei tässä nyt ala näkyä valoa tunnelin päässä. Joudun perumaan sovittuja menoja huonon olon takia. Ennen syy oli univaikeudet, nyt sitte niskaongelma. Plääh, eikö elämä ikinä helpota :) ?
 
Haukotus
Nyt on muuten täysikuu, onko kukaan huomannut että sillä olisi vaikutusta? Mulla on tää vanha vaiva paniikkihäiriö ja se on alkanut oirehtimaan sen verran liikaa, että pakko kokeilla jospa tuo Cipralex toisi taas avun siihen. Hienoa Katariina, että yöt on taas kulunut nukkuen :)
 
Haukotus
Jotain käsittämätöntä tapahtui tänään -nukahdin päivällä!!! Ehdin varmaan olla unessa pari minuuttia, mutta nukahdin kuitenkin ja heräsin lapsen itkuun ja hetkeksi tuli sellainen "apua, missä olen, mitä kello -olo". Ihan ihmeellistä! Eli jos en olisi havahtunut itkuun, olisin saattanut ottaa kunnon torkut. Jollekulle ulkopuoliselle tää saattaa kuulostaa ihan pimeelle, mutta uskon että tiedätte miten hyvä fiilis tästä tuli :))
 
Katariina
Hienoa Haukotus, valoa tunnelin päässä :) !! Muistan, kun itellä oli samanlainen fiilis kun ekan kerran olin nukahtanut päivällä. Juurikin pariksi minuutiksi, mutta mitä sitte :) !

Mä kuvittelin eilen nukahtavani ilman mirtaa, kun väsytti ihan jumalattomasti. En tiiä kuinka kauan pyörin (en kattonu kelloa) ja ehkä jossain unen rajamailla kävinkin, mutta lopulta otin puolikkaan puolikkaasta mirtasta (olikohan se sit jotain 3-4 mg?). Sitten nukahdin melkein heti, ennen kuin lääke mitenkään ehti vaikuttaa. Eli oon vaan psyykkisesti riippuvainen tuosta lääkkeestä.
 
Haukotus
Jee, hyvä juttu Katariina sullakin! Mä oon pari kuukautta ottanut Mirtan just tollein ennen nukkumaanmenoa. Mä ajattelen niin, että se ns. turvaa mun selustan ja pitää huolen että olen yöllä levollinen ja pysyn unessa. Ja noin pieni määrä on niin vähän, että itse ainakin hyvällä omallatunnolla syön sitä x päivään asti. Samoin tän Cipralexin kanssa.... pari päivää ollut aloitusoireena ahdistusta, mutta yritän nyt mieltää asian niin, että kuuluu asiaan. Parhaimmillaan mulla toi lääke on toiminut niin, että en tavallaan saa paniikkia vaikka "haluaisin". Hurraahuuto lääkkeille!! :D Jotenkin helpotti, kun sain käsiteltyä tätä lääkemörköasiaa ja totesin, että parempi syödä ja voida hyvin, kuin olla syömättä ja kärsiä ja kitua.
 
Hormonit
En ehdi kahlaamaan koko ketjua läpi, mutta kirjoitan tämän, jos jollekin olisi apua. Voi olla, että joku toinenkin on tästä maininnut:

Itse kärsin toisen lapsen imetysaikana ihan kauheasta unettomuudesta, johon eivät auttaneet uni- eikä masennuslääkkeet. Nuo pahensivat vain oloani, enkä nukkunut edes unilääkkeillä. Mittautin lopulta vauvan ollessa 5kk hormonit, jotka olivat reilusti alle vaihdevuositason ja vasta hormonihoidolla aloin nukkumaan. Hormonihoito jatkui 3kk ja ajoin sen alas, sen jälkeen olen nukkunut hyvin. Ainoastaan pari yötä ennen menkkoja (jolloin hormonit taas rajusti lähtevät laskuun) voi tulla huonompia öitä, muttei mitään imetysaikaan vastaavaa.

Tästä puhutaan ihan hirveän vähän, ja lääkärit tuntuvat olevan vastaan tätä ongelmanratkaisua! Joillain harvoilla ne hormonitasot laskevat aivan äärimmäisen alas, eivätkä nouse kuten pitäisi. Ei ole normaalia, että 30-vuotias ihminen sinnittelee monta kuukautta kasikymppisen mummon hormonitasoilla. Itseäni jäi ärsyttämään tuo ilmeisen syvällä oleva ammattilaisten ajatus, että unettomuus johtuu automaattisesti masennuksesta. Kuka tahansa koliikkivauvan ja toisen pienen lapsen äiti, jolla ei ole apuja eikä tukiverkkoa, voi joutua unettomuuskierteeseen ihan ilman masennusta! Harmi, jos moni ihminen kärsii turhaan :(
 
Haukotus
Miten porukka nukkuu? Mä ajattelin eilen repäistä ja olin ottamatta Mirtan. Huonostihan siinä kävi ja kahden aikaan lääkekaapille ja joskus ennen kolmea olen varmaan nukahtanut. Toissayö oli kans huono ja ahdistusta ilmassa. Heikompi kausi siis taas menossa :/ Ei toi Cipralexaan ole toiminut vielä kuin taika, joten vähän heikko meininki täällä. Paniikkia ei tosin ole, mutta ahdistusta kyllä. Noh, eteenpäin kuitenkin. Eipä tässä paljon muu auta ja kun jaksaa uskoa, että kausia tulee ja menee. Toivottavasti muilla vähän paremmin :)
 
Yhden äippä
Moi pitkästä aikaa.

Mulla menee unien suhteen suht ok.. vaihtelua tosin on, ilman että osaan yhdistää yhtään mistä johtuu. Ja siis Mirtaa edelleen käytän, en ees uskalla ajatella poisjättämistä, koska pelkästään jo se saa mun nukahtamisongemat valloilleen. Näillä siis mennään. Mitäs muut, vai onko täällä enää muita univammasia kun mä ja Haukotus?;)
 
Haukotus
Moikka moi, täällä ollaan :) Yöt ovat menneet viime aikoina hyvin, Mirtan kanssa siis. Olo on ollut jotenkin rennompi ja stressittömämpi ja nämä yhteensä vaikuttaa siihen, että tulee nukuttua hyvin. Saa nähdä kuinka kauan tämä ottaa aikaa, että koko ongelma jotenkin "unohtuu" vai unohtuuko. Mulle ainakin unettomuus jätti jälkeensä trauman ja se on varmaan se suurin hankaluus tällä hetkellä. Jotenkin sitä pitäis osata suhteuttaa tämäkin ongelma tavallaan ns. oikeisiin ongelmiin. Itselläni kaikki on oikeesti paremmin kuin hyvin, joten jos nyt vertaa tätä unettomuutta ihmisten todelliseen hätään, niin hyvinhän tässä menee. En siis vähättele yhtään tätä unettomuuden aiheuttamaa tuskaa (tiedätte kyllä mitä tarkoitan) vaan yritän ehkä enemmänkin pehmentää koko asiaa. Elämä on tämmöistä, jatkuvia erilaisia kausia. Joskus nukuttaa paremmin kuin toisiaan... :)

Ihanaa joulun odotusta kaikille :))
 
Aamu
Pitkästä aikaa täällä! Nukkunut olen välillä hyvin, välillä huonommin. Kokonaisuudessaan voisi kai sanoa, että parempaan suuntaan mennään, mutta kehnot yöt vievät aina pikkaisen uskoa. Melko normaaliahan mun nukkuminen taitaa olla, mutta jotenkin sitä analysoi jokaisen yön erikseen ja panikoi kaikista poikkeamista. Ei oikein muista, ettei joka yö voi nukkua täydellisesti. Myös ennen tätä unettomuutta yöt olivat erilaisia, mutta silloin ei ajatellut asiaa sen kummemmin vaan luotti siihen, että öisin nukutaan. Tuo Haukotuksen mainitsema trauma taitaa mullakin olla se pahin ongelma. Miksi ei voi unohtaa, vaikka pahimmasta kaudesta on jo puoli vuotta?!

Mirtan olen vähentänyt 7,5 mg:aan. Ja samalla tavalla nukun kuin isommallakin annoksella. Nukkuisin varmaan ilman lääkettäkin, mutta en uskalla lopettaa, kun päässä alkaa heti surrata kaikenlaiset uhkakuvat. Pitäisi varmaan hakeutua terapiaan... Onko kellään muuten kokemusta kognitiivisesta psykoterapiasta? Sitä vissiin suositellaan ensisijaisena hoitomuotona unettomuuteen.

Miten teidän lapset muuten nukkuvat? Heräilevätkö öisin? Meidän vauva on hyvä nukkuja, nukkuu pääsääntöisesti ihan täysiä öitä, mutta välillä itkeskelee joitain kertoja yössä. Meillä on menty tämän nukkumisvammani kanssa siihen, että mies hoitaa yöheräilyt, vaikka käy työssä. Tunnen tästä huonoa omaatuntoa, mutta nukun heti huonosti, jos tiedän olevani vauvasta vastuussa yöllä. Mies ei näe heräilyä ongelmana, mutta stressaan jonkin verran vauvan nukkumisesta, jotta miehen ei tarvitsisi heräillä öisin. Huoh, onpa ihmisellä murheita!

Rauhallista joulun aikaa kaikille!
 
Katariina
Moikka pitkästä aikaa! En ole ehtinyt oikein kirjottelemaan kuulumisia jouluhässäkän keskellä ja sitten sen vuoksi, kun vietin sairaalassa tutkimuksissa yhden viikon. Selviteltiin, että onko mulla joku verenkiertohäiriö, kun oli sellasia toispuoleisia oireita. Kaikki verikoevastaukset ei ole vielä tulleet ja tutkimuksetkin on osittain kesken, mutta toistaiseksi ei ole löytynyt mitään todistetta moisesta. Pää kuvattiin, ei näkynyt mitään poikkeavaa mutta lääkärin mukaan siellä on silti voinut olla joku ohimenevä juttu.

Kerron tän siksi, kun oon sitä estrogeenia niin täällä markkinoinut... On vedettävä vähän sanoja takaisin, nimittäin se ja e-pillerit kyllä nostavat verenkiertohäiriöiden riskiä. Se kannattaa muistaa, vaikka nyt ei tiedetäkään onko mulla ollut sellainen. Mä hölmö söin kiltisti e-pillereitä, vaikka mulla oli ihan järkyt migreenit joka pilleritauolla ja paheni vaan koko ajan, parin viime kuukauden aikana tuli myös aurat mukaan ja silloinhan ei saisi pillereitä edes syödä, kun se aurakin nostaa verenkiertohäiriön riskiä. Lopetin siis pillerit ja migreenit jatkui kolme viikkoa putkeen :O Siis aivan järkyttävä kipu!! Onneksi pää oli kuvattu sairaalassa, muuten olisin kyllä panikoinut kaiken maailman kasvaimista ja verisuonen pullistumista.

Nyt onneksi päänsäryt loppuneet, mutta niskaongelma jatkuu :/ Rintaranka täysin jumissa lapsen nostelusta ja selkä täynnä fasettilukkoja. Nyt ne on avattu, mutta lihaksetkin on niin ärtyneet että särkylääkkeiden voimalla tässä porskutetaan eteenpäin edelleen.

Kaikesta huolimatta: mä olen nukkunut kuin enkeli viime viikot :D ! Johtuu enimmäkseen uudesta lääkkeestä, joka mulle annettiin migreenin ja niskakipujen estoon. Triptyl on lääkkeen nimi ja muistaakseni täällä palstalla joku muukin on sitä syönyt. Olen jättänyt mirtan ja melatoniinin nyt kokonaan pois, kun olen ihan tööt jo pelkästään tuosta Triptylistä. Aika pienellä annostuksella menee, eli 20 mg iltaisin. Viime yön nukuin kuin tukki, en herännyt edes lapsen metelöintiin :D

Aamu kyselikin lapsen nukkumisesta, meillä tyttö on tosiaan alkanut pitää yöhulinoita viime aikoina. Ikää on 1 v 8 kk ja joka päivä oppii uutta, ymmärtäähän sen että tää suuri ihmeellinen maailma valvottaa :)

Hauskaa uuttavuotta :) !!!
 
Haukotus
Hyvä juttu, että Katariina oireet on tutkittu ja toivotaan, että ei mitään sen vakavampaa löydy!! Ja että oot heittänyt Mirtat mäkeen ja vaihtanut toiseen tuotteseen! Hienoa, että nukkuminen onnistuu myös Triptylillä! Olipas sulla uutisia... :)

Mä niin haluaisin päästä Mirtasta kokonaan eroon ja välillä iskee aika epätoivoisia oloja, kun oon yrittänyt ja nukkumisesta ei silloin tule mitään. HUOOHHH! Pitääkö tässä nyt sitten vaan tyytyä tilanteeseen ja syödä lääkettä hamaan tappiin asti?! Muutenkin toi nukkuminen on vähän turhan paljon taas mielessä ja pelkään, että unettomuus palaa. Että osaa ärsyttää! Mulla alkaa työt tässä tammikuussa, että sekin varmaan pistää aika lailla jännittämään.

Mulla tuli sähköpostia aikuisten unikoulusta. Ootteko kuulleet tai olisko jollakin jopa kokemuksia?

Hyvää alkanutta vuotta kaikille :)
 
Haukotus
Luin vielä tarkemmin Katariinan viestin ja miten ton Tripytylin kanssa on, että otatko sen myös iltaisin ennen nukkumista vai aamuisin? Ihan mieletöntä jos olet tota kautta päässyt eroon Mirtasta kokonaan!! Jos siis ymmärsin oikein, että Triptylillä ei ole tarkoitus hoitaa unettomuutta vaan migreeniä?

Ja Aamulle vielä, meillä kans lapsi nukkuu pääsääntöisesti täydet yöt. Koko unettomuuteni ei ole siis koskaan johtunut siitä, että joutuisin lapsen takia valvomaan.
 
Katariina
Haukotus, Triptyl otetaan iltaisin pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. En usko, että nukkuisin ilman sitä, siis jos olisin lopettanut mirtan ihan tuosta vaan. Päänsärkyä/niskakipua sillä hoidetaan, mutta sivuvaikutus on unettava ja oon kuullut, että sitä uniongelmiinkin määrätään. Ja oon nyt huomannut että aamuyöllä tulee kyllä helposti herättyä ja valvoskeltua... Mutta ihan pirtee olen kyllä ollut päivisin. Ja nukahdan melkein saman tien kun laitan pään tyynyyn :D Aamulla sängystä nouseminen on tosin vaikeampaa kuin mirtan kanssa :)

Vähän mietityttää, että mitäs sitten kun Triptyl-kuuri loppuu, se on vain parin kuukauden pituinen. Varmaan joudun sitten palaamaan mirtaan, mutta aion ottaa siinä tapauksessa enää 1/4 siitä 15 mg:n tabletista.

Huoh, jospa tässä nyt edes kesään mennessä alkaisi nukkua ilman lääkkeitä, kun imetyksen lopettamisestakin on aikaa melkein vuosi...
 

Yhteistyössä