Hae Anna.fi-sivustolta

Unettomuus

Viestiketju osiossa 'Ihminen hädässä' , käynnistäjänä Pekka70, 15.03.2006.

1. Pekka70 Vierailija

Hei!

Onko kenelläkään kokemuksia unettomuudesta? Siis sellaisesta, ettei saa unen päästä kiinni, ei sitten millään. En mielestäni ole stressaantunut, töissä on kivaa ja parisuhteessa menee hyvin. Joten: kaikki on hyvin, mutta yöt vain menee miettiessä kaikanlaisia asioita. Ja sitten kun ei enää ""jaksa"" miettiä mitään, niin hengailen vaan sängyssä ja kuuntelen kun vaimo nukkuu. OLen viimeisen kuukauden nukkunut n. 3-4 tuntia yössä, ja se ei todellakaan ole minun tapaistani. Päivisin olen välillä väsynyt ja välillä ihan pirteä. Unenpäästä kiinni saamis-ehdotuksia otetaan vastaan...!

2. Kuu Vierailija

Minua toisinaan valvottaa kasvava kuu, eikä siinä auta kuin täysikuun ajan ohimeno. Olen kokeillut verhojen eteen vetoa, selin ikkunaan kääntymistä ym. tuloksetta.

Masturbointi tekee olon raukeaksi ja nukahtamisen helpoksi, kokeiltu on.

3. jos Vierailija

unettomuutesi jatkuu pitkiäaikoja, niin menisin kyllä lääkärille ja hakisin nukahtamislääkkeitä, ottaisin sitten tarvittaessa. sanoit että kaikki on ok, joten stressistäkään ei ole kyse. mutta ei ihminen nukkumatta jaksa käydä töissä ja hoitaa jokapäiväisiä asioita.

4. elli Vierailija

Tuttu tunne jaksoittain.
    Hae (työpaikka)lääkäriltäsi nukahtamislääkeresepti. Se auttaa laukaisemaan unenpuutoskierteen muutaman kerran jälkeen. Turha tuskailla unettomuuden kanssa. Se vain heikentää työtehoa ja jaksamista.

5. luostarissa Vierailija

Eräs nunna kertoi jossakin televisio-ohjelmassa käyttävänsä vanhaa ja taattua nukahtamislääkettä: Sammutettua viiniä. Punaviiniä kuumennetaan kattilassa kunnes se lähes kiehuu. Samalla alkoholi siitä tietenkin haihtuu. Tämän kuuman viinin juomisen pitäisi kuulemma tehota.

En ole itse koskaan raaskinut haihdutta alkoholia pois...

6. Miina Vierailija

Minulla on tapana nousta ylös, ottaa lehti ja kiehauttaa lämmintä juotavaa, laihaa kaakaota maitoon tai mehua (kahvi, tee, kaakao, kolajuomat sisätävät kofeiinia, EI niitä).
    Lämmin, maustettu maito on tehokkain.

Siinä kun lehden kansa pää tyhjenee ajatuksista ja hiljalleen ryypiskelee lämmintä juomaa voileivän kanssa, olo rentoutuu. Masu täynnä uni tuleekin sitten paremmin.

Muutoinkin illalla ennen nukkumaanmenoa kannattaa syödä kevyesti lämmintä, eikä iltapäivän jälkeen lainkaan kahvia, teetä tai kolajuomaa. Minulle ainakin kostautuu heti, jos erehdyn kahvittelemaan 15-16 jälkeen. Väkevä kahvi saattaa haitata jopa silloinkin nautittuna. Omat keitokseni teen aina laihoina.

Tuli mieleeni, oletko kahvikissa? Jos päivän mittaan tulee nautittua kupponen jos toinenkin, ainut tekijä saattaa olla siinä. Kofeiini vaikuttaa keskushermostoon voimakkaasti, jopa kiihtymystä, vapinaa ja hikoilua aiheuttaen

Nukahtamislääkkeitä tilapäisesti täällä jo suositeltiinkin. Pitkään jatkuneessa tilanteessa niistä on apua kierteen katkaisemisessa. Keho oppii jo viikon-kahden kuluessa häiriötilaan, joten kierre pitäisi katkaista ajoissa.

Yksi konsti tuli vielä mieleeni, josta sain apua vaikeaan tilanteeseen. Se on VYÖHYKETERAPIA = jalkapohjien akupisteiden painelu. Minulle riitti yksi kerta, jolloin jo käsittelyä seuraavana yönä nukuin kuin tukki pitkästä aikaa. Toiset reagoivat siihen 1-3 vrk kuluessa ja tarvitsevat ehkä 2-3 käsittelyä, mutta auttaa tosi hyvin.

7. Pekka70 Vierailija

Kiitos kaikille vastanneille! Nyt kyllä täytyy ottaa kaikki keinot käyttöön, sillä viime yön unisaldo on 3 tuntia. Olin monesti ihan nukahtamispisteessä, kunnes säpsähdin ja heräsin siihen, ja sen jälkeen oli tosi pirteä olo. Ihme kyllä, ei väsytä! Vain silmät ovat väsyneen tuntuiset ja lisäksi niissä on roskantunnetta.

Täytynee hakea nukahtamislääkettä, sillä tilanne tuntuu pahenevan koko ajan. Onko joitain nukahtamislääkkeitä, joihin ei jää koukkuun vai ovatko kaikki sellaisia? En haluaisi popsia niitä loppuelämää.

8. elli Vierailija

Minulla taitaa olla merkki Zopinox - tai jokin sellainen.
    Ei koukuta. Eli parin päivän kuuri, kun ylikierteissä. Sitten purkki pois kun rytmi tasaantunut. Minä luulen, että se pilleriaddiktio tulee enemmän korvien välistä kuin itse tabuista, ainakin näissä nukahtamislääkkeissä. Ja asian on työterveyslekurikin vahvistanut minulle...

9. valvonut Vierailija

sen niminen nukahtamislääke kun Stella 10g on hyvä. sitä voi muutaman viikon käyttää mutta mikään lopullinen vaihtoehto se ei tietenkään ole.

10. Pekka70 Vierailija

Kävin eilen lääkärissä ja sain nukahtamislääkkeeksi Imovanea. Otin yhden tabun ennen puolta yötä, uni tuli suht nopeasti, mutta kuinka ollakaan heräsin jo neljältä enkä sen jälkeen saanut enää unenpäästä kiinni. ARGH!! Olisin saanut töiden puolesta nukkua kasiin asti. Että se sitten niiden nukahtamislääkkeiden avusta...

11. Heli Vierailija

Olen ostanut apteekista Valrian nimistä rohdoslääkettä. Se on rauhoittavaa ja kolmio kyljessä. On ihan tehokasta ja olen napsinut niitä silloin tällöin kun virkistyn.
    Olen jo 48 v ja hällä väliä jos näihin jää koukkuun! Kaikkeen voi jäädä koukkuun, myös kahviin ja vaikka seksiin.

12. Liz Vierailija

Kuule, lyhytkestoiset unilääkkeet on juuri tällaisia eli auttavat nukahtamaan, mutta eivät ylläpidä unta pitkään. Ei sitten ole tokkurainen olo aamulla.

Minulle näiden teho on riittänyt eli pilleriuni jatkuu luomu-unena.

13. Miina Vierailija

Nukahtamislääkkeen kesto on 2,5-4 tuntia, joten niillä pääsee unen alkuun eikä aamulla ole tokkuraa. Älä hermostu, uskallat ottaa toisenkin, jos nukkumisaikaa on riittävästi jäljellä.

Ota uudelleen lääkäriin yhteyttä, jos muutaman yön jälkeen ei tule pysyvämpää muutosta. Hän voi katsoa sitten sinun tapaukseesi sopivamman pillerin.

Unilääkkeisiin ei tule riippuvuutta lyhyenä kuurina. Ei niitä koskaan ole jatkuvaan käyttöön tarkoitettukaan, ainoastaa kriiseihin ja unirytmin palauttamiseen.

14. Pekka70 Vierailija

Nyt otettava kaikki keinot käyttöön, nimittäin koko viikonloppu nukahtamispillereiden voimalla vain 3 tuntia per yö. Tänään uudelleen lääkärille, mutta haluasin mielenkiinnosta kokeilla myös sitä vyöhyketerapiaa.

Onko kellään suositella hyvää vyöhyketerapeuttia täällä pk-seudulla (mieluiten kuitenkin Hkissä)? Paljonkohan kertamaksu?

15. Titta Vierailija

Nukahtamislääke ja varsinainen unilääke ovat kaksi eri asiaa. Nukahtamislääke poistaa uneenpääsyn stressin ja sen jälkeen kroppa jatkaa normaalina unena. Varsinainen unilääle huolehtii pidemmästä syväunsesta. Juttelepas uudelleen lekurin kanssa!

16. Meikämaija Vierailija

Vyöhyketerapeuttia voit etsiä keltaisilta sivuilta, puhelinluettelosta ja ehkä myös fysikaalisista- ja luontaishoitoja antavista yrityksistä, ehkä työterveysasemallakin tiedetään. PK-seudulla en ole asunut enää moneen vuoteen, mutta kyllä heitä siellä on useampia.

Hoidosta ei ole ainakaan mitään vaaraa eikä haittaa. Minuun se vaikutti siten, että olin aluksi toimelias ja pirteä, hommasin vaikka mitä saman illan. Illalla uni tuli pian ja sitä riitti aamuun saakka. Toisille se ei vaikuta ihan niin pian, mutta minä vakuutuin sen vaikutuksesta, teho yllätti minut.

JOs et löydä vyöhyketerapeuttia, myös hyvä koko vartalon hierottaminen hyvällä hierojalla rentouttaa kehoa pois ylikierroksilta. Eiköhän molemmat ole suunnilleen saman hintaisia hieronnan kanssa, alle erikoislääkärien taksan eli muutaman kympin. Halpaa siihen nähden, minkä avun niistä saa.

17. Heli Vierailija

Käy sitä Valrian merkkistä rauhoittavaa lääkettä apteekista edes kokeeksi. Kaikkia se ei nukuta, mutta rauhoittaa. Uni tulee yhdelläkin pillerillä ja ainakin minä nukun koko yön. Eikä tarvitse juosta lääkärillä

18. ihme Vierailija

Mulla auttoi korvatulpat. Enpä enää säpsähdä johonkin pikku rapsahdukseen.

19. Inkku Vierailija

Minä olen kokeillut myös Valriania, näköjään kaikkille se ei tepsi. Otin illalla 2 tablettia, en kerralla. Kyllä se alkoi raukasemaan ja tuntui että nyt kyllä nukun, ja nukahdinkin, mutta uni ei ollut sellaista rauhallista syvää unta, heräilin usein ja aamulla tuntui kun ei olisi nukkunut lainkaa.

20. salla Vierailija

Pyydä resepti melatoniinille, ei ole lääke, meillä tosin reseptitavaraa. Kannattaa ainakin kokeilla.

21. Rachel Vierailija

Täällä on jo tuota vyöhyketerapiaa suositeltu, ja sitä kehotan kokeilemaan minäkin! Olen ollut pahassa unettomuuskierteessä, johon apua sain just v-terapiasta. Mielellään ainakin 3-4 kertaa kannatta ottaa.

Nykyään nukun aika hyvin ja aina tilanne ei todellakaan ole ollut näin. Olen ollut välillä aivan epätoivon partaalla, ja nukahtamislääkkeidenkin ""orjana"". Nyt en onneksi ole tarvinnut.

Pyrin vaalimaan tätä tilannetta myös syömällä banaanin ja voileipää kalkkunaleikkeiden kera (niissä on tryptofaania) ennen nukkumaan menoa. Toivottavasti saat apua ongelmaasi. Tiedän, että se on pirullinen vaiva.

22. joo Vierailija

ei kahvia illalla, eikä alkoholia. Yks kaljapullo tosin auttaa äitini saamaan unta.

23. ennen uneton Vierailija

Minä käytin vuosia erilaisia nukahtamislääkkeitä. Niillä ei ole tarpeeksi tehoa ja niihin voi jäädä koukkuun. Työterveys lääkäri vihdoin määräsi mielialalääkettä, minulla ei ollut masennusta mutta monet mielialalääkkeet pienellä annostuksella iltaisin auttaa juuri unettomuuteen. Mitään tokkuraa ei ole aamulla ja näiden avulla olen nukkunut nyt jo n.3 vuotta paremmin kuin koskaan aiemmin. En ole ainut joka on saanut unettomuuteen avun näillä lääkkeillä ja nykyään on hyvin yleistä että näitä lääkkeitä määrätään unettomuuteen. Lääkkeeni on Remeron 15 mg illalla nukkumaan mennessä. Mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut. Kysy lääkäriltäsi tarkemmin näistä mielialaläkkeistä. Suosittelen! Olen 43 v.nainen.

24. Minna Vierailija

Hei!

Olet jostakin syystä joutunut ns. ylikierroksille. Itse koin saman työpaikan vaihdoksen yhteydessä, huonoa unta riitti kuukauden, olin jo lähes työkyvytön. minä en olisi halunnut vaihtaa työpaikkaa mutta pakko oli eli siitä johtui stressi.
    Voit olla stressaantunut vaikka et sitä itse ymmärtäisikään ja nyt varmaan suurin stressin aihe on tuo unettomuus mikä on kuin noidankehä koska pelkäät unettomuutta jo mennessäsi nukkumaan.
    Suuressa elämän kriisissä minulla oli kuitenkin hyvät yöunet, ihmeellistä että eri tilanteissa stressaa erilailla.
    Tarvitset paremmat rohdot koska unettomuutesi on jo jatkunut konkun aikaa, vaadi niitä lääkäriltä ja ota vaikka useita tbl jos et nuku.imovane on vain nukahtamislääke. Itse silloin kun valvoin niin aloin stressaantua jo itse unettomuudesta, pelkäsin työkykyni puolesta jne. Kun saisit nukuttua edes pari yötä niin stressi haihtuisi ja jatkossa nukkuminen helpottuu, tiedän kokemuksesta.
    kummallista tämä ihmiselo on!

25. tonttu Vierailija

ilman reseptiä saatavat lääkkeet ei todellakaan auta esim, valrian. niitä voi vääntää kuin karkkeja eikä vaikuta ees ajokykyyn. diapam ja temesta ovat parhaita reseptilääkkeitä. auttaa rauhoittumaan

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri