Hae Anna.fi-sivustolta

Unettomuus

Viestiketju osiossa 'Ihminen hädässä' , käynnistäjänä Pekka70, 15.03.2006.

1. Minulla on Vierailija

Minulla on vaihdevuosiunettomuutta, sitä jossa herään keskellä yötä, tai aamuyöllä pirteänä kuin peipponen, ilman että olisi ongelmia.

2. daydreamer Vierailija

Minulla unirytmi menee helposti sekaisin marras-joulukuun vaihteessa eli juuri nyt, viimeisen viikon aikana uni jäi pahimmillaan 2-3 levottomaan tuntiin. Luulen että pimeys on laukaiseva tekijä. Kesällä nukun nimittäin kuin murmeli vaikka ei olisi verhoja ikkunassakaan. Siis päinvastainen reaktio kuin kaamosmasentujilla. Miksei kaamos voisi ahdistaakin?
    Stressiä ei ole, eikä perussairautta. Kaikki pelaa korvien ja jalkojen välissä, kierroksia vain on liikaa. Tietysti tavallaan positiivinen asia että niagaraa ei tarvita.

3. uneton Vierailija

Mulla ihan sama homma. Lokakuussa alkoi olla enemmän unihäiriöitä, nyt marras-joulukuu mennyt keskimäärin 3-5 tunnin unilla. Välillä en saa nukuttua minuuttiakaan, mutta välillä saattaa viikossa olla yksi yö jolloin nukun jopa 7 tuntia. Olen ensimmäistä kertaa sellaisessa työssä, jossa vietän valoisat tunnit sisätiloissa ja tämä on tuntunut yllättävän raskaalta. Tähän mennessä en ole pimeästä kärsinyt, koska olen kuitenkin voinut nauttia niistä parista valoisasta tunnista mitä päivään mahtuu, mutta tänä vuonna tilanne on ollut toinen ja unettomuus pahinta mitä olen koskaan kokenut. Minulla on vuorokauden ympäri kevyt väsymys mutta tuntuu että missään vaiheessa ei varsinasesti nukuta. Silloinkin kun saan nukuttua on uni katkonaista ja olen täysin valveilla muutaman kerran yön aikana. Jännä juttu että kesällä kun on valoisaa ja joskus hyvin kuumakin, on aina nukuttanut tosi hyvin ja olen nukkunut noin 9 tuntia yössä. Täytyy kai toivoa että kevät korjaa asian...

4. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Täälläkin painittu unettomuuden kanssa jo useampi viikko. Uni tulee vasta aamuyöstä ja sitten sitä nukkuiski pitkälle päivään ja koulu kärsii.
    Yksin ollessani tämä näkyy hyvin. En osaa nukkua yksin.

5. Ei ole venäjän kieliopin voittanutta, tai espanjan, tai...

Ota jotain sellaista lukemista, jonka kanssa pitäisi nimenomaan pysyä hereillä, ja joka alkaa tarpeeksi pian uuvuttaa ja tuntua käsittämättömältä. Tenttilukeminen osoitti tämän jutun tehon opiskeluaikoina, ja sen jälkeen olen jatkanut jollain tuollaisella vastaavalla. Ei mitään sellaista, joka herättää intohimon, vain pakko-opiskelun tunteen. Kyllä sen sitten saa aamulla korjata lattialta, kun putoaa nukahtaessa kädestä...

6. +++ Vierailija

Otan osaa. Lievemmässä tapauksessa ainakin auttanee se, että ei pidä kotona kauan valoja päällä, vaan vain sen mitä esim. ruoanlaitto vaatii, ja sitten naps naps. Yksin asuessa se tietysti onnistuu paremmin... Koiraakin selvästi nukuttaa, kun valot on pois ja telkkari ihan pienellä. Jos on heräilevä lapsi, niin silloinkin muukin osa talosta kannattaa pitää mahdollisimman valottomana ja äänettömänä siinäkin tapauksessa, että hänet joutuu hakemaan omasta pimeästä huoneestaan ja heijaamaan sylissä.

7. Mie Vierailija

Teini-iässä nukuin ihan hyvin mutta koko aikuisiän olen tapellut nukkumisieni kanssa. Eräässä vaiheessa nukuin 1-2 tuntia yössä ja sitä soppaa kesti noin vuoden verran. Unilääkkeitä, liikuntaa, lämmintä juomaa, täydellistä rauhoittumista - mikä oikeesti ei meikältä IHAN hyvin onnistu vieläkään - ja sitten iski se, etten nuku ollenkaan vaan horrostan... Onneksi tuli apuun Ketipinor ja minulle riittää yksi tabletti illalla. Vähän aikaa etsin vieläkin unta mutta kun se uni tulee, se tulee! Saatan heräillä yöllä mut väliäkö tuolla kun nukahdan melkein heti uudelleen. Olishan se kiva nukkua joskus ihan koko yö...

8. JunnuVanni Vierailija

Ittelläni on ihan sama ongelma että alan mietiskelee kaikenlaista ja sit nukkumine vaan jää. Joskus auttaa kun yritän tyhjentää pään kaikesta ja rentoutua. Äiti opetti joskus hyvän keinon et yritä tuntea jokainen ruumiinosas. Etene varpaista päähän ja ihan rauhassa niin kyllä siinä nukahtaa. Nukahtamis vaikeuksia ei saa pelätä koska sillon niitä takuulla on. Ei kannata miettii et voi ei en nuku vieläkään eikä kanttii myöskään katella kelloo ja laskeskella et kuin paljon saa unta tänä yönä... Itse olen nämä virheet tehny ja pahentavat vaan asiaa. Paras on ku rentoutuu vaa ja "vaipuu pimeyteen" :) Ittelläni ainakii toimii.

9. ss Vierailija

koko pienen ikäni olen unettomuudesta kärsinyt. Illalla menen nukkumaan kun väsyttää, mutta silti nukahtaminen voi kestää muutaman tunnin. Yön aikana heräilen pari kertaa ja aamuisin herään liian aikaisin. Silti en ole kovin väsynyt päivisin. Muuta haittaa asiasta ei ole kuin, että ärsyttää pyöriä sängyssä useampi tunti. Nälkä yllättää yleensä jossain vauheessa yötä. Olen kyllä yrittänyt sitä että valvon niin kauan että ”tipahdan”, mutta silloin olen aina seuraavana päivänä väsynyt.

10. daydreamer Vierailija

Luin tuossa Timo Partosen kirjaa Kaamoksesta kesään (2002) ja siinä mainitaan kaamosunettomuus. Se sopii kyllä minuun vaikka en varsinaisella kaamosalueella asukaan. Pilviset ja lumettomat syksyt ovat kyllä pahimpia.

Minä siis humpsahdan nopeasti syvään uneen (toisin kuin masentuneet), mutta se menee puolen yön jälkeen poikki vaihtelevan pituiseksi ajaksi. Yleensä aamulla ehtii tulla toinen syvän unen vaihe.

Stressi aiheuttaa samantyyppisiä oireita, mutta selitykset eivät mielestäni ole toisensa poissulkevia. Tuntuisi järkeenkäyvältä, että nimenomaan stressiherkät reagoivat herkemmin pimeyteenkin.

Hauskaa että ilmiölle löytyi kirjallisuudesta lääketieteellinen nimi. Kaamosmasennus on kaikille tuttu, mutta eipä ole minulle osunut lääkäriä joka olisi kuullut kaamosunettomuudesta.

Nyt syön varmuuden vuoksi melatoniinia, kun sitä tuli purkki otettua. Enpä tiedä tuleeko respaa uusittua, se on sitten ensi vuoden murhe. Melatoniinin hyötysuhde on melko alhainen ja hinta melko korkea. Se vaikuttaa ehkä eniten nukahtamiseen, joka ei ole minulle ongelma. Yöllistä heräämistä melatoniini ei minulla estä. Joku muu reagoi ehkä eri tavalla.

11. Tuttua... Vierailija

Sama täällä. Nukahdan hetkessä, hyvä, jos ehdin saada farkut jalasta, mutta jo kymmenkunta vuotta olen valvonut marraskuun aamut alkaen kello viidestä, jopa neljästä tai kahdestakin. Joskus saan unta vielä toisen pätkän, lyhyen häivän, jos valvon esim. yhdestä neljään, mutta jos herään vasta neljän jälkeen, on turha haaveilla enää nukahtamista ennen iltapuhteita. Ja minä kun pahus satun olemaan juuri se paljon unta vaativa, vasta yhdeksällä tunnilla virkeä.

Välillä joku vuosi on mennyt helpommin, kun ei ole ollut niin pahasti stressiä, mutta varsinkin opiskeluaikoina tuohon lokakuun loppuun mennessä oli kasaantunut rästiä stressiksi asti ja nyt sitten ovat valvottaneet muut murheet. Kaikki ne ovat tehneet myös masennuksen ja stressiin ja masennukseen minä tuon heräilyn liitänkin. Ehkä myös vuodenaikaan, kun aina tämä ajoittuu samaan kahteen kuukauteen. Nuorempana nukuin kuin tukki, liikaakin, sikäli kun nyt kukaan edes voi nukkua liikaa. Liian vähän voi. Sen tiedän jo karvaasti. Väsyneenä ei etene mikään, tulee rästejä, niistä stressiä, niistä unettomuutta, niistä väsymystä... Kunnon kierre! Voihan halvattu tätä hommaa.

Ja mikään nukahtamislääke ei auta, kun ongelma ei ole nukahtaminen. Nukahti sitten illalla niin, että uni korjaantuu edes sieltä päästä jonain iltana tai kuten usein käy, vasta turhan myöhään lähempänä puoltayötä, ihan yhtä varmasti uni loppuu kuin seinään varhaiseen aamuun tai aamuyöhön. Ja mitä pitemmälle aika kuluu, sitä varmemmin uni alkaa olla vain välillä 23-04. Ja se on kyllä kohtuullisen tympeä aika keitellä aamukahvia.

12. daydreamer Vierailija

Joo, heräily liitetään masennukseen. Mutta toisaalta masennuksessa nimenomaan syvä uni häiriytyy. Masentunut voi alkaa nähdä unia heti nukahtamisen jälkeen. Minä taas en muista ensimmäisistä 2 tunnista mitään. Normaalisti iltauni on syvempää kuin aamu-uni.

Onko tämä siis syksyllä? Luin että serotoniinipitoisuus (tjsp) notkahtaa kaikilla ihmisillä luonnostaan juuri syksyllä. Jos ongelma on tällainen vuodenaikaan liittyvä, niin minun mielestäni ei kannata ruveta napostelemaan masareita (SSRI), joista voi olla vaikea päästä eroon (=> ojasta allikkoon), vaikka niitä moni lääkäri markkinoi.

On kyllä hölmöä että monet lääkärit määräävät lyhytvaikutteisia nukahtamislääkkeitä vaikka sanoo ettei vika ole siinä. Kannattaa kysyä useampi mielipide.

Epilepsialääke pregabaliinia (Lyrica) jotkut määrää pienannoksina unihäiriöönkin. Itse en ole siihen lähtenyt kun on kai suhteellisen stydi aine, ja kallis, eikä ongelmani ole krooninen.
    Masareista olen myös kieltäytynyt, kun ei kerran ole diagnoosiakaan.

Yhteenvetona: mielestäni pidempiä lääkityksiä kannattaa vältellä niin kauan kuin unihäiriö liittyy tiettyyn vuodenaikaan. Sitten vasta kovemmat aineet jos ongelmia alkaa olla ympäri vuoden.

13. nukkumatti Vierailija

Itse olen huomannut että unettomuuteen auttaa erillaiset rauhoittumistekniikat, syvään hengittäminen, haukottelu ja niin edespäin. Pitkään jatkuessaan kannattaa käyttää unettomuuteen erikoistuneita lääkäreitä tai uniklinikoita.

Medications for sleep.. nonpsychiatry

Aina kannattaa välttää lääkehoitoja ja pyrkiä löytämään keinoja (esim. psykologi), jotka parantavat nukahtamista siten että hoidon loputtua nukut paremmin, etkä huonommin. Nukahtamislääkkeitä kannattaa käyttää unettomuuteen (stillnoct), voimakkaampia ja pidempivaikutteisia benzodiazepiinejä kannattaa välttää ja pidempään jatkuessaan kannattaa etsiä muita keinoja ratkaista unettomuus (esim. melatoniini jne).

14. maka76 Vierailija

Itse herään noin 5.00 ja monesti ennen kellonsoittoa automaattisesti. Reipas ulkoilu ennen ilta kuutta ja säännöllinen herääminen on kohdallani ollut paras konsti. Kahvin välttäminen illalla ja alkoholi sotkee kyllä välittömästi unen lahjat. Mutta melatoniinista voisi olla apua kun syy ei ole psyykkinen, fyysinen tai uni-valverytmi on mennyt sekaisin, hyvä konsti muuten aikaero rasitukseen.

Melatoniini.net - Melatoniini valmisteet täältä

15. 87 Vierailija

itse kärsin parivuotta sitten unettomuudesta, ja pahimmillaan valvoin 3-4 vuorokautta putkeen, ennekuin sain 2-3t unet ja sit taas sama unettomuus rumba jatkui. silloin siihen oli syynä avioero joka veti tiukille. mulla ainakin helpotti ku kävin lääkäriltä, unilääkkeet niin sai ns, unirytmin korjattua. sitä kun menee elimistö pitemmän päälle sekaisin, ja sit ei edes osaa nukkua, ilman väliaikaisia uni bilsuja

16. keinot lopussa Vierailija

olen kärsinyt nukatamis vaikeudesta(ei pysty olemaan ajattelematta jotain) myös herään tolkuttoman aikaisin..
    olen syönyt nukahtamisääkkeitä n.10v meillä on sitä suvussa ja toleranssi on tottakai kasvanut. olen kokeillut masennus lääkettä univaikeuteen..ei tulosta ja ketopinor 25mg 1-2 ennen nukkumaan menoa, toomii mutta unen laati surkeata ja jotenkin jumissa kolo aamun.siksi lyhytvaikutteiset esm.sella yms. parempia.
    lääkäri on määränny 2 tbl nukkumaan mennessä mutta unnen saan vasta 4-6 tabletilla ka aamulla olwn pirteä.
    ongema on että lääkäri ei määrää enempää ka pakko olisi nukkua.
    kesällä lähti ajokortti hetkeksi ja tuli sakot kun ajoni oli epävamaa pitkän valvomisen jälkeen ja hölmö menin myöntämään että kärsin uni vajeesta.
    kortin sain heti takaisin kun hain lääkärin todistuksen ja vein polisille.
    joten jos en nuku olen vaaraallinen liikenteessä ja töissä en ole skarppi eli muist ei toimi univajeen takia.
    eli tarvitsisin nukahtamialääkettä enemmän ku lääkärillä on mandaattia kirjoittaa.
    mitä tehdä......

17. Uneton Vierailija

Mä olen kärsinyt unettomuudesta n.3-4kk.Olen alkanut pitää unikirjaa.Kirjaan siis ylös heräämiseni.Herään yössä 6-7 kertaa,pisin uniaikani on n.30-45 min.Olen 48v.Olen kokeillut apteekin ja luontaiskaupan tuotteita,rentoutumiskasetteja,jne.Menen todellakin uudestaan apteekkiin ja toivon saavani apua Valrianista josta itse kerroit positiivisesti.Toivon että tehoaa myös minuun.Viimeisenä vaihtoehtona on lääkkeet.Itselläni ei nukahtamisen kanssa ole vaikeuksia,herään pirteänä 30 min jälkeen.Tämä on raskasta,tiedän kuinka tärkeä uni on meille ihmisille.Ihania unia kaikille unisille!

18. Unihäiriö Vierailija

Kun unettomuus alkoi tarkasti 3-4 kk sitten, niin mitä silloin tapahtui? Oletko hieman masentunut? On sairauksiakin, jotka aiheuttavat unettomuutta, joten käy tohtorisedän luona.

19. rauhassa Vierailija

20. uni on tärkeä. Vierailija

Olen kärsinyt unettomuudesta 20 vuotta ja käyttänyt melkein koko ajan jotain unilääkettä. Alussa auttoi tenox 20 mg (benzodiatsepaami), 1o vuoden kuluttua ei enää tehonnut, nykyään pitää ottaa tenoxin lisäksi puolikas imovanea.
    Liikunta auttaa, tunti kuntosalilla niin tarvitsee vain 10 mg tenox+ 1/2 tabl. imovanea ja nukkuu jopa 8 h. Opamoxia sain kerran yhdeltä lääkäriltä, se oli tosi hyvä, mutta sitä reseptiä ei helpolla saa. Jos on paljon huolia ja stressiä, Opamox rentouttaa, mutta aiheuttaa helposti riippuvuutta.
    Joudun varmaan kaäyttämään unilääkkeitä loppuelämäni (olen eläkkeellä). En halua valvoa. Haittavaikutuksia ei ole tullut, olen pirteä aina aamuisin. Jos nämä tehot näistä nyt käytössä olevista unilääkkeistä loppuvat, sitten pitää keksiä jotain muuta. Lääketiede menee eteenpäin koko ajan, ehkä keksitään uusi hyvä lääke.

21. JariYlamaki Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minula onn 10 tunnin lentokone ääni joka muistuttaa koskenkohinaa. Siitä on myös saatavila 1 tunnin mittainen versio. Itseäni änimaisema on auttanut nukahtamaa ja nukkumaan suht hyvin.

▶ 10 hours of British Airways, Boeing 777, Night Flight - White Noise For Sleep

This soundscape might help you to get a sleep, The soundscape was built with "silent moments" (relaxing white noise) in night flight and then looped it (works as a Tinnitus mask)

British Airways, Boeing 777, Toronto - London, Night Flight - Cabin Sound for Sleep [10 hours of plane sound]

https://soundcloud.com/jariylamaki/...boeing-777-night-flight-cabin-sound-for-sleep

Download one hour version: https://goo.gl/iH311m

22. vierailija Vierailija

Vähän sama tilanne minulla, unettomuutta ollut noin 20 vuotta, vaihdevuosien aikana alkoi tuo unettomuus. Alussa auttoi imovane 1/2-1 tbl, senjälkeen käytin Tenox 20 mg x 1 iltaisin, se auttoi monta vuotta, mutta sitten kasvoi toleranssi niin paljon, ettei enää auttanut.
    Kolmannessa vaiheessa olen käyttänyt yhdistelmää 1 tenox 20 mg+1/2 imovane. Lisäksi olen lisännyt liikuntaa, esim 5 km kävelylenkki iltaisin antaa paremmat unet. Samoin sopiva ruoka, itse syön lämmintä velliä tai puuroa, vähän leipää ja kaakaota.
    Olen aina ollut hieman ylikierroksilla käyvä ihminen, sitten minulta löytyi lievä kilpirauhasen liikatoiminta. Siihen olen saanut hoitoa mikä on myös auttanut- Suosittelen mittauttamaan kilpirauhasarvot (verikoe) ja sydämen toiminta myös.

23. Mika3671 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Melatolin Plus unihäiriöiden hoidossa - https://melatolinplus.fi/ Auttoi kohtalaisen hyvin silloin, kun uni oli vuosia sitten täysin kateissa.

Last edited: 11.11.2019 klo 19.32
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari