Uni-itkua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä tehdä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä tehdä?

Vieras
Osaisiko joku kokeneempi sanoa, miten olisi viisainta toimia kun vauva (meillä 4,5 kk) unissaan itkee, jopa hysteerisenä karjuu? Yleensä kuulostelen jonkin aikaa, loppuuko itku itsestään, mutta varsinkin päiväunilla, kun hän on ulkona vaunuissa, jotain on tehtävä kun koko naapurusto muuten häiriintyy. Silloin kun vaunujen edestakaisintyöntely ei auta eikä tuttikaan, otan hänet sisään, syliin ja lyön tissin suuhun. Täysimetyksellä meillä mennään. Välillä vain harmittaa/mietityttää se, että keskeytinkö hänen unensa ja olisiko itkua pitänyt jäädä vielä kuulostelemaan. Eli jos vauva näkee pahaa unta, on silmät kiinni ja itkee, onko muuta keinoa kuin hänen ""herättely"" imetyksen merkeissä? Vai miten toimitte? Tiedän, että vauvan unen aikana tulee ns. kevyen unen vaiheita, mutta harmittaa kun hän aina silloin herää lopullisesti eli päiväunet jäävät tosi lyhyiksi.

Meillä sama ongelma, myös öisin... yöllä yritän laittaa tuttia, ottaa viereen jne. mutta ei auta. Tissi auttaa hetkeksi, mutta hetken nukkumisen jälkeen itkeskely jatkuu... Viime yö itkeskeltiin kahdesta eteenpäin... Välillä väsyttäis

Oletko kokeillut kuinka pitkään sitä kestää, jos et mene ottamaan vauvaa vaunuista? Voithan kokeilla vaikka sisälle nukuttaa vaunuihin ettei naapurit häiriinny kokeilun ajaksi. Itse en menisi ottamaan vauvaa pois, jos tosiaan nukkuu kuitenkin. Tietty jos nyt 15 minuuttiakin itkee niin sitten kyllä ottaisin jo syliin.

Joo, kiitos tuosta HUS:n sivusta, olen joskus aikaisemmin sitä lukenut, mutta oli taas unohtunut. On vain ristiriitainen olo kun toisaalta vauvaa ei saa jättää paniikinomaisessa itkussaan yksin huutamaan, toisaalta vauvaa ei saisi herätellä uniensa aikana vaikka pitäisi sellaista mekkalaa, että vanhemmat eivät saa yöllä nukuttua ja päivällä taas ulkona tosiaan häiritään kaikkia naapureita, jotka sattuvat lähestyvänä kesäaikana ulkona viihtymään :-)

Ja last but not least: Oma hermo ei kestä vauvan itkua kovin pitkään. Tuntuu ihan karsealta kuunnella vaikerrusta ja parkua ihan kuin vauvalla olisi isompikin hätä, vaikkei ole. 15 minuuttia tuntuu hirveän pitkältä ajalta. Useinhan itku ei ole yhtäjaksoista huutoa vaan puoli minuuttia saattaa esim. yöllä tulla hiljaista, sitten vaikerrus taas alkaa. Eli juuri kun itse on taas ehtinyt saada mukavan asennon sängyssä, pitää jo ylös kömpiä. Ja korvatulpista ei ole apua!!

Eli kultaisen keskitien löytäminen on haastavaa. Missään nimessä en haluaisi millään toimillani vahingoittaa vauvaani. Vaikeata...

Tutulla oli samanlainen ongelma. Heidän vauva ei ""oppinut"" itse nukahtamaan ja siirtymään univaiheesta toiseen. Heillä myös ainoastaan auttoi tissi.

Lopulta lempeä unikoulu ratkaisi ongelman kertaheitolla. Vauva oppi nukkumaan ja nukkuu nyt ""heräämättä"" tai havahtessaan hereille, nukahtaa itse uudeleen. Nukkuu 20-7.

Meillä taas tuon tyyppinen itku oli merkkinä ""ongelmista"", eli vauva oli kipeä. Mutta meidän typy nukkui siis ""normaalisti"" ilman tuollaista ""hysteeristä itkua"" kesken unien. Jos itki ""unissaan"" vauva oli kipeä.

Yhteistyössä