Hae Anna.fi-sivustolta

Uniapnea

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä sleep sugar, 12.06.2007.

1. sleep sugar Vierailija

Hei kaikille. Olen just 30v täyttänyt nainen, jolla epäillään uniapneaa. Oireena on ihan törkeä päiväväsymys, joka ei laannu kuin useamman tunnin päiväunilla. Tähän liittyy muisti- ja keskittymisvaikeuksia, olo on koko ajan pöppöröinen. Väsymystä on kestänyt nyt vuoden, ja tässä välillä on tutkittu niin verensokerit, lisämunuaiset kuin masennuskin, johon olen kokeillut lääkkeitä mutta niistä ei ole ollut hyötyä. Nyt olen menossa tutkimukseen, jossa saan yön aikana kehoni toimintoja mittaavan laitteiston kotiin.

Luin pikaisesti netistä noita uniapneasivustoja ja kävi ilmi että tauti on lähinnä keski-ikäisten ylipainoisten miesten vaiva. Olisikin mukava kuulla kommentteja tätä sairastavilta naisilta. Miten olette pärjänneet? Millaista hoitoa saatte?

2. Yazza Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
  3. unijukka Vierailija

Jos on obstruktiivinen apnea, syynä voi olla lihavuus, mutta myös jokin muu syy (anatominen), joka saattaa olla hoidettavissa pois. Jos syy on sentraalinen, syy apneaan on aivoperäinen. Sekamuotojakin ilmenee.
    CPAP-hoitoa saa osa eli ylipainemaskilla ilmaa nukkuessa. Vaikuttaa hiukan unimukavuuteen, mutta lisää elämänlaatua valveillaoloaikaan, kun uni on parempaa ja keskeytymätöntä ja hapetus toimii.
    Tupakit kanssa pois. Ja pyri kylkiasennossa nukkumiseen, selällään veltto nielu 'menee tukkoon', kuorsaus lisääntyy. APuvälineitä on myös kehitetty avuksi pitämään ilmateitä avoinna. Netistä löydät lisää ja lääkäri kyllä kertoo.

4. Tyyny Vierailija

hanki myos kunnollinen niskaa tukeva tyyny! Maksaa 70-100 euroa mutta kannattaa

5. Vaimo Vierailija

Selitit niin asiantuntevasti tuossa vastauksessasi vaihtoehtoja, niin kertoisitko vielä tarkemmin tuosta aivoperäisestä uniapneasta ja voiko siitä parantua? Miehelläni on ko. uniapnea, hän käyttää öisin maskia.
    Kiitos etukäteen!

6. Pikkukarppi Vierailija

Vähähiilihydraattisen ruokavalion on myös arveltu vähäntävän päiväväsymystä. Luin asiasta muutama päivä sitten karppisivuilta, mutta en näköjään nyt pääse tarkistamaan asiaa.

7. ellieni Vierailija

Mitenköhän sinulle on käynyt? Itse olen 35 vuotias nainen. BMI 33, en polta, juo tai käytä jatkuvasti mitään lääkitystä. Sain juuri diagnoosin unitutkimuksesta: vaikea uniapnea. Hengityskatkoja oli reilusti yli 40 kpl/h ja alhaisimmillaan happisaturaatio oli laskenut 82:een.

Lääkäri puhui paljon, tuskin suunvuoroa sain ;) Hoitona hän ei muusta puhunutkaan kuin CPAP-laitteesta. Kurkkasi nenään ja kurkkuun ja totesi että ahdasta on. Itse tiedän havahtumisista, että ongelma on kurkussa (ei nenässä, joka tosin tukkeutuu helposti). Saan vedettyä henkeä sisään, mutta ulos se pääse nenän kautta vaan tukkiutuu kurkkuun heti kun nukahdan ja viimeinenkin jännitys nielun lihaksista katoaa.

Nyt kun tässä päivän on pureskellut, niin ajattelin soittaa unitutkimusyksikköön ja pyytää (vaatia) parempaa arviointia siitä, että voisiko nielulle tehdä jotain. Miksi nielurisaa, kitarisaa ja pikkukieltä ei voitaisi poistaa?

8. vierailija Vierailija

Myös Kilpirauhasen vajaatoiminta kannattaisi tutkia. aiheuttaa mm. väsymystä.

9. vierailija Vierailija

10. vierailija Vierailija

Hei !
    Uniapnealle on rauhoittavat lääkkeet ja unilääkkeet myrkkyä. Ne voivat aiheuttaa sen, ettei herääkään hengityskatkokseen. Näin todetaan asiantuntijoiden taholta !

On vastuuntunnotonta sairaalan henkilökunnalta tunkea aina potilaille noita rauhoittavia lääkkeitä, se on nimittäin ihan järkyttävän yleistä, ja kertoo henkilökunnan asenteesta työhönsä.
    Näin saadaan jatkuvien vaivojen valittaja hiljaiseksi ja tönkkösuolattua , ettei enää valittaisi ! Pitäisi olla ajatus mukanan työssä, siitä, miten vaarallisia ovat keskushermostoa lamaannuttavat lääkkeet
    Minut leikattiin vastoin ohjeistusta 2017 huhtikuussa VTP.ssa tietoisesti ja valehdeltiin, " ettei tarvitse ottaa näytettä, vaikka näissä leikkauksissa kuuluu aina ottaa näyte .
    Olin perusterve , reipas nainen , en ole ikinä aiemmin nukahdellut tai ollut aamuisin väsynyt, nukuin todella hyvin aiemmin. Nyt on kaikki toisin.
    Sain lääkärin tahallisen hoitovirheen myötä, johon myös osaston hoitajat olivat syyllisiä, kun eivät ottaneet näytettä, vaikka pyysin 3x , joka kuuluu automaattisesti ottaa leikkauksessa .
    TYKS, in miesvaltainen johto on päättänyt , että säästetään 7 euroa, kun ei oteta näytettä.
    tuo todella järetön päätös toi minulle 11 sairautta, nyt tulehduksista verenmyrkytys , munuaismyrkytys ja keuhkoembolia ovat aiheuttaneet minulle monia sairauksia ja viimeisenä keskivaikean uniapnean . Jonka hoitoa joudun odottamaan 2 kk.tta , Kun taustalla on verenpainetauti ja diabetes, joka ei pysy uniabnean takia palansissa , niin onko tarkoitus , että minut saadaan pois päiviltä,???
    Väsymys on totaalisen uuvuttava ja nukahtelen aamiasipöydässä , ja milloin missäkin, paitsi en onneksi kävellessä, vielä :D. Ulkona on paras olla , saa happea paremmin.
    Älkää siis missään tapauksessa käyttäkö keskushermostoa lamaannuttavia lääkkeitä se voi tulla viimeiseksi niitiksi, eikä herääkään aamulla, ainakaan silloin, jos ei ole happilaitetta käytössä.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri