V
vähän kyllästynyt
Vieras
Kyseessä vuoden juuri täyttänyt lapsi, joka tottunut nukkumaan päiväunet ulkona rattaissa. Nyt vanhemmat haluavat kuitenkin jättää rattaat pois, että lapsi alkaa nukkua sisällä, kun ei enää iltaisinkaan nukahda sänkyyn, vaan joutuvat nukuttamaan sänkyyn. No minä olen meidän ryhmiksessä nukutusvastuussa joka toinen viikko ja tän viikon olen nyt sitten tassutellut tämän taaperon kanssa. Eli sänkyyn, jossa tämä välittömästi nousee ylös ja alkaa huudella ja kitistä syliin. Sylistä haluaa pois. Nostan lapsen syliin, en katso päin enkä puhu, vaan heijaan vähän kunnes rauhoittuu ja lasken sänkyyn, tassuttelen selkää. Kun rauhoittuu, siirryn sivummalle. Taas nousee, huutelee ja kitisee ja nostetaan syliin, rauhoittuu ja lasketaan petiin. Tämä toistuu monta kertaa kunnes nukahtaa. Tänään täytyi enää kerran nostaa ylös, nukahti helpolla. Saapa nähdä mikä on tilanne viikonlopun jälkeen. Mutta onko unikoulun pitäminen tosiaan päivähoidon tehtävä? Toki tarkoitus on saada kaikki lapset nukkumaan, mutta meidän kannalta rattaat olisivat vielä helpommat, koska niihin nukahtaa välittömästi. Nyt häiritsee lepparissa muidenkin nukahtamista huutelullaan. Ei ole mahdollisuutta laittaa toiseen tilaan yksin, koska yleensä päiväuniaikaan on palaverit, eikä ketään paikalla lepparin ulkopuolella. Minusta tämä sängyssä nukkumisen harjoittelu olisi ollut vanhempien asia aloittaa ja vasta kun sujuu, niin siirtyä sitten siihen hoidossakin.
Muutenkin vanhemmilla on kohtuuttomia vaatimuksia, yksi kaksivuotias on nyt jätettävä ilman vaippaa yhtäkkiä myös ulkona ja päiväunilla, vaikka tähän asti on ollut kokonaan vaipoissa. Pitäisi jonkun pystyä puolen tunnin välein irtaantua lapsen kanssa pihalta vessaan, ettei tule vahinko ja päiväunilta herättää tietyn ajan päästä pissalle. Ja lapsella tosiaan vasta alkanut sujua päiväkuivuus, vielä vaippaankin jonkin verran tulee.
Muutenkin vanhemmilla on kohtuuttomia vaatimuksia, yksi kaksivuotias on nyt jätettävä ilman vaippaa yhtäkkiä myös ulkona ja päiväunilla, vaikka tähän asti on ollut kokonaan vaipoissa. Pitäisi jonkun pystyä puolen tunnin välein irtaantua lapsen kanssa pihalta vessaan, ettei tule vahinko ja päiväunilta herättää tietyn ajan päästä pissalle. Ja lapsella tosiaan vasta alkanut sujua päiväkuivuus, vielä vaippaankin jonkin verran tulee.