unikoulun jälkeen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laiska Paavo-Riikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laiska Paavo-Riikka

Vieras
Miten teette (onnistuneen) unikoulun jälkeen, kun lapsi kuitenkin satunnaisesti heräilee öisin? Annatteko edelleen huutaa hetken ennen menemistä ja samalla systeemillä kun unikoulussakin vai menettekö heti katsomaan mikä hätänä? Itse olen tehnyt jotain siltä väliltä, mutta nyt tuntuu siltä, että pitänee tiukentaa systeemiä, kun alkaa taas poika huutelemaan aina herättyään. Kommentteja toivoisin yleensäkin unikoulun "toimivuuden" kestosta, eli onko jouduttu uusia unikouluja piankin pitämään...

Meillä joudutaan pitämään uusi unikoulu aina sairastelun jälkeen. Jos poika on kipeä, saattaa herätä 40 kertaa yöllä, siis ihan koko ajan joten ollaan katsottu helpoimmaksi ottaa silloin viereen nukkumaan, vaikka meneekin aina omaan sänkyyn alkuyöksi. Viimeisen sairastelun (flunssa) jälkeen taas tuli uusi unikoulu päälle. Oli yhden yön välissämme ja tottui, että käytiin aika usein muinakin öinä hänen luonaan silittelemässä, sillä eihän nyt kipeää lasta voi jättää yksin huutamaan. Tästä seurasi sitten se, että ensinnäkin alkoi protestoida nukkuman menoa omaan sänkyynsä, sitten ei yöllä auttanut pelkkä laskeminen ja tutin laitto vaan piti jäädä silittelemään uneen. Eli kyllä niitä uusia unikouluja voi joutua pitämään, ainakin meillä. Mutta ainahan lapset herää, vielä vanhempanakin; painajaisiin jne...

Otan viereen kipeänä, hampaita, flunssaa yms. Ei ole ollut vaikeuksia palata omaan sänkyyn, joskus on kerran joutunut käydä yöllä antamassa hömpsyn maitoa tai tutin, en ole lähtenyt sille tielle että silittelisin uneen. Korkeintaan pidän hetken kättä päällä ja jätän itsekseen nukahtamaan. Näin illalla nukkumaan mennessä joutuu usein käydä pitämässä kättä muutaman kerran, lähen kyllä samantien pois kun on rauhottunut ja jää itse nukahtaman. Ja jos huudetaan niin sitten takasi ja tyttö kumoon ja käsi päälle ja kun on rauhottunut heti pois.

Yhteistyössä