Unikouluun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja satu80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

satu80

Vieras
Hei vaan kaikille.
Kyselisin kuinka moni on pitänyt unikoulua kotona ja millä tuloksilla?? Entä onko kokemuksia sairaalan unikoulusta??
Missä tilanteessa unikoulu on tullut aiheelliseksi ja minkä ikäiselle lapselle??
Itselläni on kohta 9kk ikäinen poika joka syö usein 3-4 kertaa yössä ja valvoo usein 1- 1,5 tunnin pätkiä yöllä.
Täällä aletaan olla tosi väsyneitä koko perhe..
Huomenna mennään kyllä neuvolaan keskustelemaan mikä auttaisi, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia aiheesta..

En tiedä onko näistä apua mutta laita vauva nukkumaan vasta kun on tosi väsynyt, ei kiinteää aikaa joka päivä.,jos ei vauva itse väsymystä osoita aina samaan aikaan. Touhuile päivällä kovasti äläkä anna vauvan nukkua kauhean pitkiä päiväunia. Pidä yöllä huone pimeänä, anna oma paita vauvallesi unirievun ja tutin lisäksi. Älä puhu yöllä mitään, anna vauvan aina pieni hetki kiukuta ennenkuin menet paikalle.

Älä nosta yölllä syliin, äläkä siis puhu mitään. Anna yöllä vettä ja tuttia, jätä yksi syöttö kerrallaa pois.

Minulla on taas aivan eri kokemus kuin edellisellä....lapsi pitää nimenomaan laittaa aina samaan aikaan nukkumaan....ihminen tottuu siihen ja uni alkaa tulla aina samaan aikaan. Samoin minun kokemukseni mukaan jos lapsi nukkuu huonosti hänet pitää laittaa nukkumaan aikaisemmin....yliväsymys saattaa olla huonon nukkumisen syy.

Unikoulua en suosittele...lapsi ei opi siitä mitään muuta kuin sen, että ei kannata huutaa...vanhemmat eivät välitä hädästäni...lakkaa siis ehkä huutamasta mutta se saattaa tapahtua lapsen hyvän kehityksen ja turvallisuuden tunteen kustannuksella.

Meillä on sellainen tyyli että vauva menee nukkumaan kun on väsynyt..normaali rytmi on että menee nukkumaan 21-22 aikaan ja sitten herää 00-01 ja seuraavaksi 03-04 ja sitten vielä 6-7 aikaan aamulla.
Usein vielä siinä välillä tulee käninöitä tai sitten valvoo siinä heräilyjen välillä sen tunnin-pari.
Olen yrittänyt antaa vettä mutta huuto vaan yltyy ja meillä on myös vanhempi tyttö joka myös kärsii jos vauvan antaa huutaa kovin kauan. Ja tietysti myös miehen yöuni on tärkeää kun herää aamulla viideltä töihin.
Se on niin helppoa lykätä tuttipullo suuhun kun yleensä sillä rauhoittuu pian..ja sama taas hetken päästä alusta..

Yhteistyössä