Unilääke

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua!

Vieras
Tarvitsisin apua jos joku osaa vastata.
Olen raskaana viikolla 8. Olen tehnyt yötyötä koko alkuraskauden ajan ja nyt aloitan päivätyöt (joka on normaali työni). Unirytmini on/oli aivan sekaisin ja toissa yönä nukuin vain 2,5 tuntia. Olin eilen päivällä tietenkin aivan väsynyt ja nukuin vain aivan pienet päiväunet. Kuitenkin illalla kun taas menin nukkumaan (vieläpä aika myöhään) olin aivan pirteä ja unesta ei tietoakaan. Ajattelin kauhuissani että taas valvottu yö ja sama väsymys huomenna. Mulle on joskus lääkäri määrännyt varuille Somnor unilääkettä jota olen todella harvoin ottanut ja silloinkin vain esim 1/4 tablettia. Eilen sitten otin 1/10 tablettia (uskokaa tai älkää mutta sellaisenkin määrän voi siitä yhdestä tabletista saada irti). Sitten nukuin hyvän yön ja enää en tosiaankaan halua niitä lääkkeitä ottaa. Toivottavasti rytmini kääntyi normaaliksi. Mutta silti nyt kova syyllisyys vaivaa. Mistään en oikein osaa nyt asiaa kysyä kun on viikonloppu. Haluaisin nyt asiallisia kommentteja/ tietoa asiasta enkä mitään syyttelyä tai tuomitsemista.

Jaa-a. Unilääkkeestä en tiedä mitä ne voi tehdä, mutta mulle on tän raskaudenaikana sairaalassa syötetty diapamia. Onhan sekin mun mielestä vaarallista, muta eipä kai sitten lääkäreiden. Olen itse jo rv 38+4. Tuo tapahtui kun olin rv 30+6.

Useimpien lääkkeiden on todettu olevan haitallisia ensimmäisen kolmanneksen aikana. Esim. buranaa on joiden lääkäreiden mukaan turvallista syödä rv 13-32.

Ehkäpä soittaisin neuvolaan ja kysyisin sieltä asiasta.

Hei! Tulimpa huvikseni kurkkaamaan tuolta lastenhoitopuolelta tääne puolelle ja huomasin kysymyksesi.

Oma lapseni on jo vuoden mutta muistan paremmin kuin hyvin kuinka raskausaika valvotti minua. Kärsin siis unettomuudesta lähes koko raskausajan, ennen kuin tajusin loppuraskaudessani lähteä hakemaan apua.

Sain kun sainkin nukahtamislääkkeitä ja lääkäri vannoi ettei niistä ole haittaa lapselle. Käytin kuitenkin aniharvoin niitä, ehkä yhteensä 2kertaa. Mutta täysin terve lapsi mulla on nyt.

Luulen ettei tuon vertainen lääke ole vahingoittanut sikiötäsi milläänlailla.

Kiitos kaikille vastanneille. Taidan vielä maanantaina soittaa sinne teratologiseen tietopalveluun mutta farmaseuttiystäväni oli vahvasti sitä mieltä että siitä ei voisi olla haittaa. Vertasi sitä lähinnä puolikkaaseen pulloon siideriä tms.

Itse kärsin unettomuudesta raskauden aikana ja käytin joskus rv 7-25 välillä oxepam-nimistä nukahtamislääkettä keskimäärin ehkä kerran viikossa. Mulla oli hirveät syyllisyydentunteet lääkkeen käytöstä, mutta hulluksi olisin tullut jos olisin joutunut valvomaan. Mulla on nyt 1-vuotias täysin terve poika. Poikani on kehittynyt kaikin puolin aivan normaalisti, liikunnallinen kehitys edennyt jopa ikätasoaan huomattavasti nopeammin (kävelemään alkoi 9.5 kk iässä). Poikani on todella iloinen, reipas, sosiaalinen, touhukas, täydellinen lapsi!

Tuo Oxepam on diapamin johdannainen, ja mulle vakuutettiin että sen satunnainen käyttö on täysin turvallista raskaudenkin aikana. Teratologinen tietopalvelu mut sai vakuuttuneeksi.

En missään nimessä halua lietsoa pahaa mieltä,mutta onhan alkoholistitkin saaneet terveitä lapsia.Ja myös sairaita.
Minusta lääkärin määräämät unilääkkeet raskaanaolevalle on vaan turvalliset.Niitäkin kuitenkin on olemassa,samoin ku on mielialalääkkeitäkin.Opamox 15mg esim.
En jaksa enkä halua uskoa,ett olisit ehtinyt saada vaurioita lapselle,mutta olisin todella tarkkana lääkkeiden kans kun on raskaana.Entäs jos vauvalle jotain tuleekin,niin sitten saa jossitella ja potea huonoa omaatuntoa.
Mutta oikeasti toivon,että vauvasi on täysin terve...ja varmaan onkin,koska annokset on olleet noin pienet.

T.äippä,joka pelkää keskenmenoa,ku ruttoa :'( ja turhaa tulevaa stressaa

Hei! ainakin tohtori.fi/laakeopas sanoo somnorista että ei suositella käytettäväksi raskaana ollessa tai imettäessä.
Nämä opamoxit, oxepamit ja diapamit mitä muut ovat vastauksissaan maininneet ovat bentsodiatsepiineja, jotka on tarkoitettu käytettäväksi ahdistuneisuuteen ja unihäiriöihin ja tsolpideemi mikä on somnorissa vaikuttava aine muistuttaa vaikutukseltaan bentsodiatsepiineja, mutta ei siis ole bentsodiatsepiini. Itse en kyllä lääkitsisi itseäni millään noista edes lääkärin määräyksestä, koska olen nähnyt kyseisten lääkkeiden väärinkäyttöä enkä usko lääkkeisiin, mikä on tietysti vain oma kantani asiaan. Bentsodiatsepiinit myöskin aiheuttavat pitkään käytettynä riippuvuutta, samantapaista kuin opiaatit. Itse mielummin hoitaisin asiat kuntoon minkä vuoksi joutuisin itseäni lääkitsemään, jos syy olisi tiedossa. Toki on esim. paniikkihäiriöstä kärsiviä, jotka eivät pärjää ilman lääkitystä. Mutta jos koet työn liian rankaksi, niin ota mielummin vaikka lomaa unirytmin korjaamiseksi. En kuitenkaan usko että kertalääkityksellä olisi haittavaikutuksia kunhan et tavaksi ota :)

Yhteistyössä