unilelun pesu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pupuliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pupuliini

Vieras
Päiväkodin hygieniaohjeissa luki että unilelut tulisi pestä viikottain. Lapsellamme on unileluna soittorasiapupu, jonka pesulapussa kielletään kaikenlainen pesu. Miten lelun voisi puhdistaa? Lelu on siis pehmopupu jonka sisällä soittorasia eli hajoaa kyllä jos koneeseen laittaa.. Tämä pesuasia ei kyllä yhtään tullut mieleen kun lelu ostettiin lapselle ihan vauvana, ja nyt on tosi kiintynyt leluunsa...

Aika erikoista, että pitää pestä viikoittain. Jotkut lapsethan eivät millään anna pestä rakkaita uniriepujaan, ettei tuttu ja turvallinen haju lähde :). Mieleen tuli, että onko soittorasiallinen unilelu teillä sallittu? Meillä ei nimittäin saanut olla mitään lelua, mistä lähtee millään tavalla ääntä tai ylipäänsä, että on yhtään kova. Täytyi siis olla täysin äänetön ja pehmeä, ettei vaikka hakkaamalla lelua sänkyyn saanut häirittyä muita (vaikka lapsella ei olisi tapana tehdä niin). Tämä oli meille silloin tarhan aloittaessa pieni pulma, koska lapsemme aina nukkui kova metallinen pikkuauto kädessään. Ostimme siis hänelle ihan uuden pelkästään tarhassa käytössä olevan pehmeän unikaverin. Sitä säilytettiin aina tarhassa, jolloin siitä muodostui aika pian tärkeä ja uneen yhdistyvä juttu. Mitään pesukehoitusta meillä ei ollut ja kahden vuoden sisällä olenkin sen pessyt ehkä vain 1-2 kertaa.
Eli mulla ei ollut nyt vastausta siihen, että miten sen saisi pestyä, koska en näe siinä mitään pesumahdollisuutta sen kummemmin kuin sinäkään. Ehdotukseni oli vain, että jos unilelun peseminen on tarhan mielestä tosiaan niin välttämätöntä, hankkisitte unihetkeen jonkun toisen lelun, joka ei tosiaan ole muualla kuin tarhassa käytössä.

Kuulostaa kyllä erikoiselta, koska mä olen ymmärtänyt myös, että unilelua/rättiä ei missään nimessä saa pestä, kun siinä on se tuttu tuoksu ja maku.

Meillä unipnalle rupesi kuitenkin olemaan sen verran ällöttävän hajuinen, että ratkaisimme asian hankkimalla toisen samanlaisen. Aluksi oli molemmat nallet sängyssä ja sitten kun huomasin että uuttakin nallea oli jo imeskelty, niin otin vanhan pesuun.

Kokeilkaa antaa kotona joku uusi, pehmeä unilelu sänkyyn vanhan rinnalle ja jos se kelpaa, niin viette sen sitten tarhaan tarhaunileluksi.

Yhteistyössä