Uniongelmia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minilla

Jäsen
01.09.2008
125
0
16
Nyt kaipaan neuvoja, kokemuksia, vertaistukea!!!

Eli meidän kuukauden ikäinen pikkuneiti nukkuu yönsä yhä levottomammin. Iltapäivällä hän on hereillä suurimman osan ajasta hyväntuulisena, itkee vain välillä vatsanpuruja. Unten maille käydään kymmenen maissa yleensä niin, että syötän ja vaihdan vaipan, puen unipussin tai kapalon (uusin yritys rauhoittaa unia) ja lauleskelen vauva sylissä, kunnes nukahtaa, minkä jälkeen siirrän äitiyskoppaan meidän sängyn viereen. Tämä onnistuu usein ekalla yrittämällä. Eka unipätkä ei kuitenkaan kestä kuin pari tuntia, parhaassa tapauksessa kolme, minkä jälkeen on jo kova nälkä. Syötän joko sängyssä tai sohvalla, eikä nukahtaminen sitten olekaan niin helppoa, ja viimeistään koppaan siirrettäessä tyttö herää aina. Suoraan koppaan hän ei ole nukahtanut koskaan; alkaa aina itkeä heti, kun laskee sinne hereillä. Välillä olen antanut jäädä viereen nukkumaan, kun en kuolemanväsyneenä ole enää jaksanut viidettä kertaa hyssytellä sylissä uneen. Kahdeksan tunnin aikana hän syö vähintään kolme kertaa, mikä on ainakin yhtä paljon kuin päivällä.

Kannatan kovasti sylihoitoa ja läheisyyttä vauvan kanssa, mutta nyt tuntuu pää räjähtävän, kun en tiedä, mikä vaihtoehto olisi tytön ja oman jaksamiseni kannalta paras. Vaavi vieressä nukun aina pahassa asennossa, mikä vaikeuttaa jaksamista päiväsaikaan. Aamulla ja päivällä tyttö kyllä nukkuu päikkäreitä pinnasängyssä, jonne siirrän hänet syliin tai tissille torkahtamisen jälkeen.

Miten teillä nukutaan? Onko meidän pikkuinen poikkeuksellisen levoton tapaus? Miten nukutatte vauvanne? Oletteko saaneet unipätkiä pidennettyä ja miten?

Silmät ristissä,
Minilla ja Ada

Heippa!

Mulla on kolmekuinen poika joka on myös alusta asti nukkunut hyvin lyhyitä pätkiä kerrallaan. Aluksi hän söi joka yö tunnin välein, hyvinä öinä nukkui joskus jopa kaksu tuntia putkeen. Minä annoin suosiolla pojan nukkua vieressä, koska itsellä oli vielä sektiohaava kipeä ja sängystä nousu oli tuskaa. Ja poitsu myös nukkui parhaiten vieressä. Meillä poika ei nukkunut päivälläkään tuntia pidempään kerrallaan ja senkin mieluiten sylissä =) joten tuo väsymys on minulle todella tuttua :hug:

Nyt poika on tosiaan 3kk ja syö öisin "enään" 3-4 kertaa ja kerran jopa nukkui 5tuntia putkeen :D
Nykyisin tehdään niin,että imetän pojan illalla kun ensin on käyty iltapesulla yms. Sitten rauhoitan pojan melkein uneen saakka sylissä ja kannan sitten omaan sänkyyn. Välillä hän uinahtaa sylissä jo niin sikeään uneen että hänet voi suoraan jättää sänkyyn, mutta yleensä jään hetkeksi hänen sänkynsä viereen ja pidän kättä hänen masun päällä tai silitän päätä ja hyssyttelen hänet uneen. Niin hän yleensä nukkuu 2-3 tuntia, kunnes herää syömään. Nostan hänet viereeni syömään ja sen jälkeen nostan takaisin sänkyyn jonne hän yleensä nukahtaa samantien takaisin tai tarvittaessa jään taas rauhoittelemaan hetkeksi. Välillä tosin käy niin että nukahdan itse kun poika syö ja herään vasta hänen seuraavan kerran vaatiessaan ruokaa :) Mutta itse en pidä sitä niin vaarallisena, pääasia että saa edes joteknkin nukuttua. Ja minä ainakin olen vasta ajan kuluessa oppinut nukkumaan rennommin ja paremmassa asennossa kun poika on vieressä. Joskus ollaan suosiolla tehty niin, että mies syöttää poikaa pullosta ja nukkuvat toisessa huoneessa muutaman tunnin, jotta minäkin saisin nukkua välillä enemmän kuin 2tuntia putkeen. Suosittelen, se helpottaa vaikka nukkuisi vain kerran parissa viikossa 5-6 tuntia yhteenmenoon.

Ja nykyisin poitsu nukkuu päikkärit pihalla, yleensä 2-3 tuntia.

Itse koitan jaksaa ajattelemalla kuinka ohikiitävän nopea aika tämä vauva-aika on ja koitan nauttia siitä väsymyksestä huolimatta. Välillä on parempia öitä ja välillä taas todella levottomia. Jos sinulla vaan on mahdollisuus saada apua joltain pullolla syöttäen niin ota ihmeessä apu vastaan! Voimia teille sinne :hug: toivottavasti sait edes jotain selkoa sekavasta kirjoituksestani :)

Meillä oli tosi lyhytuninen vauva, tunnin-parin välein heräsi syömään. Annoin nukkua vieressä kun en kertakaikkiaan jaksanut sitä siirtelyä edestakaisin ja tottapuhuen nukahdin useimmiten imetyksen aikana tai myöhemmin en aina edes herännyt kun lapsi sai hamuttua rinnan itse suuhunsa...

Selkäraukkanihan siinä kärsi, mutta näin sain kuitenkin itse eniten unta kun ei tarvinnut nousta keskellä yötä sängystä ylös.

Vauvasi on vielä niin pieni, ettei mitään unikoulua oikein voi pitää. Täysimetetyn vauvan uni yleisesti ottaen kai on katkonaisempaa, mutta jos haluaa täysimettää niin siihen on vain totuttava. Tietysti kannattaa miettiä voisiko levottomuus johtua esim. vatsavaivoista ja saisiko niitä helpotettua jollakin. Meillä vauvalla oli koliikkia, joka helpotti 3 kk iässä, jolloin yöitkut vähenivät.

Mitenkään poikkeuksellisen levottomalta vauvasi ei minusta iän huomioonottaen kuulosta. Pienelle vauvalle kolmekin tuntia on pitkä aika olla syömättä, eikä hän tuossa vaiheessa vielä tee eroa yölle ja päivälle.

Se mikä vaihtoehto on teidän perheessä paras on vain itse funtsittava; itse tosiaan valitsin (mielestäni helpomman) vieressä nukkumisen ja nukuin sitten päivällä esim. myös päikkäreitä vauvan kanssa. Esikoisen kanssahan ei ollut mitään muuta päiväohjelmaa kuin vauvanhoitoa, joten pystyi ihan huoletta nukkumaan päivälläkin.

Mun mielestä kuulosta täysin normaalilta kuukauden ikäisen vauvan yöunilta =)
Noin pieni ei vielä tee eroa yön ja päivän välille,vasta 3kk iässä alkaa rytmit hahmottua...

Meillä nukuttiin tuon ikäsenä vielä kohtuu hyvin,syötiin 2-3 kertaa yönaikana,mutta todelliset valvomiset alko vasta myöhemmin...levottomuudet yms. ja jatkuu tänäpäivänä,poika nyt vajaa 11kk.

Voin lohduttaa,että noihin risaisiin öihin tottuu...myös siihen et vauva nukkuu vieressä,mikä meille oli pelastus vaikka aluks olikin hankala tottua,mut nykyään en osaa nukkuu jos poika ei oo vieressä B)
Kun siihen tottuu,pystyy imetyksen hoitamaan puoliunessa ja näin on aamusta paljon levänneempi olo.

Koitappa jaksaa... päivällä nokosia ja sillee... :hug: Tiedän et nyt ei lohduta,mut aika menee ihan älyttömän nopeesti,et kauaa ei tuotakaan vaihetta kestä :heart:

Yhteistyössä