Univajeesta kysyttävää!!! Liippaa tuota bb viikkotehtävää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepeteus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nepeteus

Aktiivinen jäsen
10.09.2007
1 296
0
36
Näyttää monella nettikeskustelusivulla olevan juttua tuosta "kamalasta" univaje tehtävästä. Siis about 5h/ yö tulee unta kolmena yönä.

Täällä kun meitä äiti-ihmisiä pyörii enemmän ja vähemmän unisine silmineen, niin mitäs muut on mieltä tuosta tehtävästä?? Onko se nyt niin kamala, kun puhutaan??
Itsellä aika vankka kokemus nyt takana tuosta valvomisesta... Raskausaika+ lapsen kaksi ensimmäistä ikävuotta miltei valvottu tai ainakin nukuttu hyvin lyhyvissä pätkissä. Tämä alkaa jo oikeasti tuntumaan, sairaslomalla olen parasta aikaa, kun alkaa elimistössä jo näkymään tuo valvominen, ei kroppa enää kestä.

Onhan se toki tutkittua, että liika valvominen vastaa jopa humalatilaa, mutta jos tuota bb tehtävää ajattelee, niin pikkujuttu se itselleni ainakin olis, kun kuitenkin sais nukkua, vaikkakin ajallisesti vähän. MOnikohan meistäkin mammoista nukkuu joka yö vähemmän kuin tuon 5h :/

Minä olen huomannut, että kun saan nukkua viisi tuntia (vaikka sitten pätkissä), olo on ihan ok. Mutta kolmen, neljän tunnin yöunien jälkeen (onneksi tuollaisia lyhyitä öitä tulee harvoin) olo on vähän uninen. Eli itsellä tuo viisi tuntia on sellainen unimäärä että sillä pärjään kun on pakko. Mutta kieltämättä on ihanaa kun nykyään saan nukkua noin 7 tuntia yössä. Täytyy sanoa, että äitiys on lyhentänyt unia; ennen lapsia en olisi voinut kuvitellakaan nukkuvani alle kahdeksaa tuntia ja nykyään en osaa edes nukkua yli seitsemää tuntia yössä :whistle:

no, 5 tuntia yössä on vähän tottumattomalle :D mutta kait jokainen äiti tottuu siihen ennemmin tai myöhemmin.. ja sitte parin lapsen kanssa voin kuvitella ettei pääse hirmusesti lepäilemään.. että bb talossa ne saa sentään istuskella ja juoda kahvia rauhassa :laugh:

5 tuntia on hyvä, jos sen saa nukkua putkeen! Ei tietenkään jatkuvasti ole hyväksi nukkua noin vähän. Mullakin vauvan tulo on vähentänyt unen tarvetta. 7 h on aivan tarpeeksi ja ruhtinaallista verrattuna imetysaikoihin jolloin en ehtinyt juuri koskaan nukahtaa imetysten välillä. Hhuoh...

Kaksosten äitinä (on muitakin lapsia lisäksi..) toi tehtävä olis mulle kyllä ihan liika helppo.Eipä tuu nukuttua ees sitä viittä tuntia/vrk yleensä ja mitään päiväunia ei voi harkitakkaa..mutta siihenki vaan näköjään kroppa ja pää tottuu,vähään uneen siis.

Ja tuolla kun kaikkien pitäis nukkua yhtä aikaa eikä silloin kun sattuu väsyttämään jota kuta kun kello juoksee aina vaikka vain 1 olis sängyllä (istumassakin) tai muuten vaikuttais nukkuvan.

Siis tätä mäkin miehen kans olen nauranut, et vitsi kun sais nukkuu 4-5h putkeen, ettei kukaan inahtaisikaan.. :laugh: Mä olen nyt yli pari viikkoa vetänyt "ääriraja-unilla", eikä vielä tee edes kipeää. Mutta eräs tatuoija (mies) sanoi, että äidit kestää eniten. :D Mutta; onko meillä vaihtoehtoja...? :whistle:

Pärjään viikot hyvinkin viiden tunnin yöunilla, pystyn hoitamaan työt, enkä ole ylitsepääsemättömän väsynyt. Viikonloppuisin nukun noin kahdeksan tuntia, sitten jo alitajunta herättää. Olen yökukkujien sukua, enkä osaa mennä ajoissa nukkumaan. En pidä tehtävää ollenkaan kamalana tuntien vähyyden takia. Kolme yötä jaksaa seistä vaikka päällänsä. Eri asia tehtävän vaikeuden kannalta sitten onkin se, että pitäisi nukkua yhtäaikaa ja jos siellä ei ole tekemistä, niin sehän väsyttää.

Eipä tuo tehtävä missään tuntuis...

Olen nukkunut n.7½ vuotta pätkittäin ja hyvin harvoin mitään PITKIÄ YÖUNIA (enkä nuku päivisin todellakaan) .

d045.gif

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Jos osais edes nukkua 5 tuntia putkeen!!!

Näinhän se taitaa monessa perheessä mennä.

Hassua sinänsä, että aikana ennen lapsia pärjäsin mainiosti 4-5 tunnin yöunilla aina. Jos nukuin enemmän olin väsynyt koko päivän. Nyt lasten (ja ikääntymisenkin :whistle: ) myötä unentarve kasvanut äärettömiin mittasuhteisiin, tosin eipä tuota juuri koskaan saa nukuttua niin paljon kuin kroppa vaatisi. SIlloin kun lapset saa jonnekin yökylään (harvoin) niin silloinkaan ei sitten osaa nukkua, samalla tavalla heräilee pitkin yötä. Mennyt jo niin veriin tuo heräily |O

Yhteistyössä