Hae Anna.fi-sivustolta

UNOHDETUT ROTINAT

Viestiketju osiossa 'Niksit ja vinkit' , käynnistäjänä Kolmen Äippä, 12.09.2005.

1. Kolmen Äippä Vierailija

Vinkki : ÄIDIN hoitoa = o)

Onko nyt niin että vanhat kunnon ROTINAT on unohtuneet kokonaan ??
    Minusta oli ainakin tosi ihanaa, kun oli juuri saanut tuplapoikani, tuttavani tuli kylään rotinoitten kera.
    Eli ; ROTINAT tarkoittaa, että kun joku on juuri saanut vauvan, mennään kylään äitiä ja vauvaa katsomaan, viedään mukana suolaista piirasta ja makeaa kahvin kanssa syötävää.
    Ettei tuoreen äidin tarvitse laittaa herkkuja itse, vaan saa levätä.
    Sitten kun on kahviteltu ja kuulumiset vaihdettu, siivotaan pöytä ja tiskataan tiskit.Auttaahan voi tietysti vielä muissakin hommissa.
    Koska usein äiti on väsynyt synnyttämisestä, vaikkei sitä ehkä myönnäkään.

Kun äiti saa tällaisen ""täyspalvelun"" eikä itse tarvitse väsyneenä vieraita kestitä, sitä kutsutaan ROTINOIKSI.
    Ja se saa todella joka äidin onnelliseksi!!
    Itse olen tämän kohtelun saanut ja itse sitä myös toteutan joka kerta, kun menemme kyläilemään uuden vauvan saaneille ihmisille.
    Kannattaa kuitenkin etukäteen kyseistä perhettä ""varoittaa"" , etteivät turhaan laita pöytää koreakis jo valmiiksi.

Olen saanut pelkkää kiitosta ja hyvää mieltä tästä.
    Silti, kun keskustelen odottavien/synnyttäneiden äitien kanssa, useimmat ei ole edes kuulleet tällaisesta!

Nyt hyvät naiset & miehet; Perinteet kunniaan ja rotinoita toteuttamaan !
    Siitä saa todella hyvän mielen sekä itse, että ystäväperhe ja se kyllä muistetaan vielä vuosien kuluttua...

2. nea Vierailija

Ei täällä päin Suomea ole koskaan ollutkaan tuollaista rotina-perinnettä. Lieneekö alunperin Itä-Suomesta tai Karjalasta lähtöisin tuo perinne?
    No, toteuttakoon ken tahtoo. Itse vien vain vauvalahjan kyseisessä tilanteessa, mutta en pukkaa kylään heti synnytyksen jälkeen vaan vasta sitten kun äiti on käsittääkseni jo toipunut.

3. Miepä Vierailija

Menen kylään vasta kun ovat kotiutuneet, en siis ihan heti vaan vaikka kahden viikon kuluttua.
    Silti voin rotinat viedä, ei se ole aikaan sidottu.

Tällä perinteellä on kuulema myös muita nimiä,
    kukaan ei vaan taida enää muistaa,mitä.
    Juu, karjalasta taitaa perinne tulla.

4. J Vierailija

Rotinaperinnettä ei täällä pääkaupunkiseudulla tunneta. Tuo perinne kuuluu lähinnä Pohjois-Karjalaan.

5. e.v Vierailija

Kyllä kun minä sain tuplapokani meille tuotiin tuo rotinakakku ja valmiita voileipia. Sekä pullaa pakkaseen. Oli tosi ihanaa vaikken sitä olisi etukäteen myöntänytkään. Kyllä täällä savossa ainakin rotinoita vietetään. Oli tosi ihanaa koska olin tosi väsy kaksosten syntymän jälkeen. Se kakkukin oli tosi ihana siitä riitti pitkään.. Jäi mukava muisto.

Ps; ei ole puolustus tuo että täällä päin ei vietetä sen kun vaan alatte viettämään mikään muu ei ole typerämpää kuin menna vauvaa katsomaan ja odottaa että tulee kestitetyksi.

6. nea Vierailija

""mikään muu ei ole typerämpää kuin menna vauvaa katsomaan ja odottaa että tulee kestitetyksi""

No en minä ainakaan kutsumatta menekään. Jos ei kutsuttua vierasta olla valmiita kestitsemään, niin ketäs sitten?
    Minusta typerintä on tormata kylään kutsumatta!

7. J Vierailija

Juu meilläpäin ei muuten kylään mennä kutsumatta oli sitten taloon syntynyt vauva tai ei.

8. et Vierailija

En tiedä tavan alkuperää, mutta itse olen sitä toteuttanut.

Sillä tavalla pääsee tuoreeltaan tulokasta katsomaan, kun ristiäisiin mennessä se lapsi saattaa kasvaa aika isoksi. Tarkoitus on nimenomaan helpottaa sen äidin oloa, ettei tarvitse tarjoiluista huolehtiä. Riittää, kun huolehtii perheestään..

9. nea Vierailija

Minä taas en ymmärrä ollenkaan tuota, että vauvaa pitää PÄÄSTÄ katsomaan. Näkee sitten kun näkee.
    Itse en ainakaan mene koskaan vauvaperheeseen VAUVAA katsomaan, vaan tapamaan sen vanhempia kun kyläilykutsu tulee.
    Ja ihan oikeasti, minusta tuo kutsumatta (ja pahimmassa tapauksessa ennalta ilmoittamatta) kylään tuppautuminen, oli sitten vauva tai ei, on tosi kamalaa. Jos vauva tulisi taloon, niin minnekähän sitä pitäisi lähteä pakoon niitä vieraita...

10. ***fan*** Vierailija

Vauva on uusi perheenjäsen ja pienuudestaan huolimatta ihminen hänkin. Kyllä minua ainakin kovasti kiinnostaa millainen kaveri maailmaan on putkahtanut, vaikka muuten kyläreissu kuluisikin vanhempien kanssa jutellessa.

11. Rotia Vierailija

Oli kiva kun vieraat kävi sairaalassa jo tapaamassa vauvaa, ja näin ollen perhe sai olla rauhassa vierailta kotiin palatessaan. Kutsutaan sitten kun kaivataan, odottakaa meidän vieraat ainakin.

12. et Vierailija

Eihän niitä rotinoita tarvitse yllätyksenä viedä. Aivan mukavasti asiat sujuivat kesälläkin, kun soittelin äidille. Kolmas piltti oli oikein kiltti ja helppo.

Kotitöitäkin hoiti perheenisä, joka oli vauvalomalla. Tunsin olevani erittäin tervetullut vieras.

Olen muuten Hämeestä.

13. karjalaista sukua Vierailija

Kyllä meidän suvussa ainakin on tapana viedä rotinat. Tosin me ei viedä rotinoita välttämättä heti vauvan ja äidin kotiuduttua. Kun sukulaiset asuvat eri puolilla Suomea, niin ei sitä kovin pikaisella varoitusajalla tule välttämättä kylään lähdettyä. Meillä on tapana sopia vauvaperheen kanssa kyläilystä etukäteen. Emme siis harrasta yllätysvierailuita edes rotinoita viedessä. Itselläni ei vielä ole lapsia, mutta olen kyllä monet rotinat leiponut ja vienyt esim. siskolleni ja serkuilleni. Kaikki ovat olleet rotinoista hyvillään. Ainakaan meidän suvussa tämä perinne ei ole katkeamassa. Viikonloppuna olisi taas tarkoitus leipoa rotinoita varten.

14. eevis Vierailija

Meidän puoliksi karjalaisessa suvussamme on rotina-perinne kunniassaan. Minä olen saanut rotinoita tädeiltäni ja nyt kun tyttäreni sai lapsen, niin kummitätini lähetti minun välitykselläni hänelle pullaa, karjalanpiirakoita ja munavoita. Minäkin olen leiponut tuttavieni nuorille perheille pullaa, rotina-rinkelin, joka on iso pellin kokoinen täytetty ja kunnon voilla ja täysmaidolla leivottu. Emme tuppaudu kylään vaan ovensuusta viemme tuliaiset ja ehkä kurkaamme pikaisesti tulokasta.

15. Niin Vierailija

Niin, eihän aina tarvitse ihan kylään asti mennä, vaan voi myös viedä vain tuliaiset ja postua.
    Tulla sitten paremmalla ajalla.

Eikä tosiaan tarvitse olla sieltä karjalasta, että voi rotinoita toteuttaa, onhan meilläkin noita toteutettu usein, vaikka ihan ollaan Helsinkiläisiä oltu jo vuosikymmenten ajan - muistaakseni nyt menossa 6.sukupolvi - eikä tietääkseni sukuun ole yhtäkään karjalaista edes naitu.

Jotakin kautta vaan on tämä juttu alkanut elämään, ja sitä pyritään toteuttamaan aina, kun joku lapsen saa.
    Vaikka olisi sitten jo isompi, adoptoitu lapsi.

16. up Vierailija

17. 00 Vierailija

Meillä Kymenlaaksossa ainakin on rotinaperinne ja minusta se on mukava tapa muistaa äitiä, samalla kun lasta muistetaan lahjalla.

18. onpas... Vierailija

Onpas täälläkin kuultu siitä.
    Paikka on espåå.
    Toteuttanutkin, joskus!

19. TT Vierailija

Karjalainen tapa, heillä muutakin outoa.................

20. No eivät ole..... Vierailija

ainakaan niin outoja, kun nuo savolaiset.

21. Mammeli Vierailija

Voi miten onnellinen olisin ollut, jos minua olisi näin muistettu. En malta odottaa, kun omat lapseni tekevät minusta mummon. Rotinoita luvassa.

22. kumppari Vierailija

23. HEI ! Vierailija

Oikeassa olet !
    Vaikka Me emme ole saaneet tällaista hyvää,
    ei se kai estä meitä hellimästä muita.
    Saammepa ainaskin muille hyvän mielen, vaikka itse jäimme paitsi...

24. Ja niin on.... Vierailija

moni muukin, mutta se on aivan eri asia.

25. taas Vierailija

; 0))
    Kovin on ajankohtainen taas tämä;
    työkaveri ja siskoni saavat kumpikin pian vauvan!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri