Hae Anna.fi-sivustolta

UNOHDETUT ROTINAT

Viestiketju osiossa 'Niksit ja vinkit' , käynnistäjänä Kolmen Äippä, 12.09.2005.

1. jos Vierailija

et saa piirakoitas leivottua, ole ilman.

2. HMH Vierailija

Ainakin raja-karjalassa on tapaa ylläpidetty, ja itsekin olen sitä yrittänyt täällä pääkaupunkiseudulla jatkaa, sen perinteisen pullakranssin viemällä. Ja olen nimenomaan varoittanut etukäteen, että ei sitten mitään valmisteluita.

Ikävä vain, että monet tuttavani eivät lainkaan ole ymmärtäneet, vaan ovat tarjoamisen tuomisilmoituksesta huolimatta halunneet näyttää super-äidin mallia, ja ovatkin sitten lapsi kainalossa pyöräyttäneet pöydän koreaksi...

3. Taasen Vierailija

Ajankohtaista ! Jos itse oletkin ryppyotsainen, anna kuitenkin muiden nauttia toisten auttamisesta ja huomioonottamisesta !

"" Rotinat"" kunniaan !!
    Onpa kuulema Vihdin suunnalla annettu synnyttäneille äideille myös rotina-kassi, jossa kaikkea tarpeellista....

4. jaa Vierailija

Juu, karjalainen tapa, ja sitä aion ylläpitää :)

Naurattaa ehkä vähän, kun veljen tyttöystävä ennen heidän lapsensa syntymää suorastaan vihaisena alkoi vänkäämään, että meillehän ette tule isolla porukalla syömään ku ei hän jaksa mitään vääntää.

Me siinä sitten hyssyteltiin että kuule, ole ihan rauhassa. ensinnäkin voimme tulla jaettuina porukoina ihan miten vauvaperheen aikatauluun itselleen sopii ja että rotinoiden tarkotus on nimenomaan se, että äiti saa istua ja katsoa kun muut tarjoilee ja tiskaa. Heltyihän se sitten ja nyt ollaan rotinoille menossa. Jännittää ihan kun nää on mun ekat rotinat ikinä. siis sillain että olen itse vieraana...tietenkin olen ollut rotinoilla säihkymässä vauvana :)

5. mimmi Vierailija

Itse olen 2kk:n ikäisen tytön äiti ja monet rotinat on saatu.Itse en olisi halunnut sairaalaan vieraita,koska olin aika heikossa kunnossa synnytyksen jälkeen ja osaa vieraita jouduin toppuuttelemaankin.Mutta tässä mun mielipiteitä rotinoista:
    -tosi mukava tapa,mutta mene kylään vasta ristiäisten jälkeen,sitä ennen on enemmän ja vähemmän sählinkiä...
    -nyt alkaa vieraita kaipaamaankin,on kiva saada jutella aikuisten kanssa!!
    -ilmoita etukäteen menostasi ja kerro,että tuot kahvileivät tullessasi
    -Vie jotain suolaista esim.pizzaa,piirakkaa,karjalanpiirakoita tai vaikka ruokaa esim.kipollinen makaronilaatikkoa!!
    -täytekakun sijasta vaikka pullaa tai kuivakakkua,jonka voi pakastaa
    -jotain pientä vauvalle,esim.body,kylpypyyhe,ruokalautanen,ensilusikka...(mutta älä vie tytölle vaaleanpunaisia vaatteita!Itse olen kurkkua myöten täynnä vaaleanpunaista!Kaupoissa vaan tyttöjen vaatteet on punaisia ja poikien sinisiä,harmi.)
    -auta korjaamaan astiat pöydästä!

6. Nasu Vierailija

Olen sun kanssa nea TÄYSIN samaa mieltä; Kutsumatta kylään tuppaavat ihmiset ovat aivan sairaan ärsyttäviä. Itse olen ottanut sellaisen taktiikan, etten avaa ovea jos joku rinkuttaa ovikelloa enkä ole ketään kutsunut. Oppivatpahan soittamaan ja kysymään sopiiko tulla kylään. Ja jos eivät opi niin tehkööt turhia reissuja ja seisokoot oven takana. Ei sen puhelimen käytön nyt luulisi niin vaikeaa olevan. Eikä pään; miten kukaan voi olla niin ääliö että kuvittelee automaattisesti olevansa tervetullut kutsumatta? Jos mulla on vaikka vapaapäivä ja olen kotona tukka pystyssä kotivaatteissa, olen mitä ilmeisimmin suunnitellut olevani YKSIN ja RAUHASSA. Sitten jos joku rinkuttaa ovella että ""Me tultiin kylään"", niin tekis mieli huutaa suoraa huutoa että ""Onko kutsuttu???!!!!"" Tästä syystä olenkin nyttemmin jättänyt oven avaamatta ko. tilanteissa. Ja mulle on ihan sama näkeekö ne ovella nuohoajat että olen kotona vaikken avaa ovea, pitäis olla sen verran aivotoimintaa että tajuaisivat soittaa ja kysyä sopiiko tulla vai ei.

Todella asiatonta, ärsyttävää ja ajattelematonta moinen tuppautuminen. Oli sitten vauvoja tai ei.

7. Tervetuloa Vierailija

Mikä sen ihanampaa, kun tulee vieraita ihan yllättäen: ei tarvitse etukäteen siivota ja puunata ja kokata.

Talo elää tavallaan, vieras tulee ajallaan!

Eli meille saa tulla milloin vain, kun ollaan kotosalla. Aina ei ole tarjottavaa kuin leipää ja kahvia, mutta tärkeintähän on se yhdessä olo tuttujen kanssa.

Lasten syntymien jälkeen oli tosi mukaava, kun tuli vieraita; ei tarvinnut itse vaippoja vaihdella, kun vieraat halusivat sen tehdä. Siitä huolimatta ehdin hyvin vaippoja vaihdella myöhemmin.

Juuri synnyttäneeltä ei kannata odottaa palvelua, joten rotinaperinne on kyllä hyvä. Mutta ei se edellytä, että pitää alkaa koko perhettä lahjoa.

Ollaan tyytyväsiä, että joku on niin kiinnostunut juuri meistä, ett tulee käymään!

Tervetuloa!

8. Karjalainen perusluonne on hyvin vieraanvarainen ja sosiaalinen. Tuvan ovet ovat nukkumaanmenoon asti aina auki. Huusollia pidetään niin, että aina passaa tulla käymään eli jämptisti. Harvoin se vieras on niin vieras, ettei sisälle päästäisi, joten tervetuloa vaan. Nykypäivänä yritetään liikaakin komeilla ja pröystäillä. Kutsutaan kylään ja ollaan stressin kalvamia koko ilta, kun valmisteluihin on mennet viimeisetkin "mehut" - pääasia, että vieraat lähtevän pieni kade pääkopassaan, kuinka hienosti Emäntä (ja/tai) Isäntä taas osasivatkaan...??? Hei, ihan totta, Ei tämä ole "Kauniit ja Rohkeat" vaan ihan tavallista elämää - ja siihen kuuluvat myös rotinat.

9. Nykyään se Vierailija

Rotinoilla on nyt hienompi enklanttilainen nimi "Baby Shower" eli vauvan näytti. Sinne tuodaan vauvalle tavaroita ja pidetään seuraa äidille. Äiti kutsuu sinne tyttöystävänsä ja ymmärtääksen vieraat myös hoitelevat tarjoilut.

10. Shower Vierailija

11. Baby shower Vierailija

1 shower ['?a??r] s
    1 suihku have/take a ~ käydä suihkussa
    2 [sade]kuuro hail ~ raekuuro
    3 kuv suihku, ryöppy a ~ of sparks kipinäsuihku
    4 (am) <yl tulevan äidin tai morsiamen kunniaksi järjestettävät kutsut, joihin vieraat tuovat lahjoja> baby ~ vauvakutsut
    5 ark (br) rupusakki, roskajoukko

12. joo-oo Vierailija

mites muuten on vanhat kansanperinteet hallussa, kuinka moni on kuullut pääsiäsen soitteluista tai trullitteluista?

13. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Mitä on pääsiäisen soittelu? Ihan vieras asia minulle. Pääsiäisnoidat ovat kyllä tuttuja. Siis ne jotka kulkevat virpomassa palmusunnuntaina.

14. joo-oo Vierailija

pääsiäisyönä kylän nuoriso kokoontuu ja lähtee kiertelemään kylälle pirunviulujen, aisakellojen ja muiden kalistimien kanssa. tarkoituksena on siis karkoittaa pahat henget metelöimällä mutta käytänössä tämä on siis naapurien häiriköintiä.
    jotkut naapurit ovat valmistautuneet tähän soitteluun ja odottavat nuorisoa vesiämpärien kanssa vintillä tai pihan perällä, yríttäen kastella trullit...
    taitaa olla taas karjalaisia perinteitä, meillä oli vielä kymmenisen vuotta sitten voimissaan mutta uusien ja asiasta tietämättömien mökkiläisten takia alkanut hiipua pois

15. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Ei täällä Helsingissä tuollaista ole, joten ei ollut ihmekään, etten tuntenut tuota tapaa.

16. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Mikä muuten on pirunviulu?

17. joo-oo Vierailija

siihen tarvitaan paksu parsinneula, vahvaa vanhanajan karhulankaa ja pala hartsia. toimii vain vanhoihin puisiin ja kitattuihin ikkunan pokiin.

neula painetaan terä edellä ikkunan ja pokan väliin, niin että se on tukevasti ikkunaa vasten. karhulanka laitetaan silmästä läpi ja vedetään kireälle. hartsinpalalla vedetään lankaa pitkin, jolloin ikkuna alkaa "soimaan". järkyttävä ja ennenkaikkea hyvin herättävä ääni... toimii vasta, kun lankaan on tarttunut riittävästi hartsia.

18. kyllä kyllä Vierailija

Rotinat tunnetaan myös Pohjanmaalla, mutta hiipunut on täälläkin tapa. Keskipohjalainen tapa on ollut pullakranssi, jonka keskellä oli pikkuleipiä.

19. vieras Vierailija

kyllä mun äitini ja mun tätini kun kävivät vauvojani katsomassa niin toivat ain ajotain suolasta ja makeeta. kaikki ei tuoneet, musta olis ollut kyl kiva juuri synnyttäneenä saada hieman apua. itse toteutan tätä kyllä aina, ja autan tiskeissä ja vauvan kanssa. musta se on ihanaa ja huomaavaista uutta äitiä kohtaan.

20. Evakko mummo 70.v. Vierailija

Lännessä ollaan juntteja ei mennä kylään kutsumatta.Ystävät tulee kutsumattakin kylään.Odotan innolla neljännen lapsenlapseni syntymää,eihän sitä heti hyökätä,parin viikon perästä ja viedään itsetehtyjä ja leivottuja herkkuja.Olen aina vienyt peruna ja riisipiiraita ja munavoita,kotipullaa,pikkupullia tai kranssin,täytekakun sekä jotain pipareita,siihen kuuluisi ehdottomasti sulhaspiiras,äitini teki aina,minä en oikein hallitse sitä mekeaa joten leivon edelliset.Kyllä kaikille maistuu etenkin perunapiiras ne on ekana loppu vaikka tekisi kuinka paljon.Pitäkää perinteistä kiinni ja opettakaa lapsenlapsillenne ne taidot.Hyvää kevättä kaikille.

21. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Lännen tapoja en tunne. Etelän tavat ovat minulle tutumpia, kun pääkaupungissa asun. Ei kai sulhaspiirakat sentään makeita ole vai onko vielä jokin kolmas muoto olemassa sulhaspiirakoista, kun joillekin ne ovat pieniä karjalanpiirakoita ja joillekin voissapaistettuja puolikuun muotoisia piirakoita?

22. krisse Vierailija

Tuo tapa on ollut maaseudulla tunnettu, se oli ennen "sosiaalihuoltoa" se, nykyään en tiedä onko voimissaan.
    Kun äiti kotiutui synnynlaitokselta, tutut naiset/emännät menivät tervehtimään äitiä ja alsta ja veivät jotain tuoretta leipomista mukana. Silloinhan leipä ja pulla leivottiin kotona eikä äiti tuossa tilanteessa ollut ihan leipojaksi "kelpaava". Mukava tapa sinällään.
    Eihän nyt kukaan kaupungissa , ei edes missään pääkaupunkiseudullakaan , tuota ole tehnyt kun ei lähiseudun ihmisiä edes tunneta. Täytyypä kysellä kun liikkuu vähän kauenpana maalla, miten on nyt.

23. vastaaja Vierailija

Pirunviulu voi olla joku tarpeeksi ilkeä akka! nimiä en mainitse!

24. krisse Vierailija

Trulleista olen kuullut, en nähnyt yhtäkään. Pohjanmaalla on kerrottu tarinoita pääsiäisnoidista eli trulleista.

25. vastaaja Vierailija

Jx ei ole lännestä vaan jostain pääkaupunkiseudun lähiöstä. Ei tunne mitään perinteitä eikä tapoja. Perinteet ja tavat ovat olleet perheiden, sukujen,kylien tapoja.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri