URAÄIDIT: Kysy lastentarhanopelta mitä ikinä mieleesi tulee päiväkodin todellisesta arjesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ellis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"ellis"

Vieras
Heips! Olen vastavalmistunut lto ja olen ollut töissä pienten puolella reilut puoli vuotta, mikä on ollut
todella "silmiä avaava" kokemus siitä mitä päivähoito oikeasti lapsille on - hyvässä ja
pahassa. Olen myös itse äiti ja ollut tyytyväinen lapsen päiväkotiin, mutta emme vieneet
tätä hoitoon 1-vuotiaana! Ja kiitän luojaa siitä päätöksestä.

Eli te uraäidit ketkä viette vuoden ikäistä lastanne tarhaan ja pohditte onko se lapsellenne
todella paras paikka, kysykää mitä haluatte päiväkotimaailmasta! :)

Hei... Miksi käytät tuota sanaa URAÄIDIT. Oletko sitä mieltä, että kaikki jotka vievät lapsensa 1 v hoitoon ovat uraäitejä. Itse vein esikoisen 1v 2kk vanhana perhepäivähoitajalle ja nyt nuoremmat 1v 8kk päiväkotiin. Mutta en todellakaan ole mikään uraäiti. Menen töihin kun tarvitsemme rahaa, eikä ole varaa olla enää kotona. Mielelläni olisin kyllä ollut, mutta ei ole mahdollista. Toivottavasti et nyt pelottele ihmisiä "kauhujutuilla" päiväkodista, jotta jokaiselle äidille, jotka JOUTUVAT viemään lapsensa hoitoon, tulisi paha olo vielä sen lisäksi mitä on, kun joutuu viemään lapsensa päiväkotiin.

Täällä on näköjään toinenkin ope :)
Keretään pitää sylissä, mutta päivinä jolloin on lapsiryhmä täysi ja vaikka jollain lapsella on huonompi päivä, lapsi ei aina pääsee juuri sen omanhoitajan syliin. Lapset oppii siis paljon odottamaan, jakamaan jne. Mutta noin pienet valitettavasti myös kärsii siitä ajoittain kovasta MELUTASOSTA mikä päiväkodissa on aika normaalia. Yksityisissä pk:ssa missä tein keikkaa opiskeluaikoina hoitajille ja opeille EI ollut aikaa riittävästi, koska he joutuu tekee siivous - ja ruoanlaitto töitä samalla. Touhula-päiväkotiin ei kannata missään nimessä lasta viedä! Siellä säästetään kirjaimellisesta joka asiassa ja lapsethan siitä kärsii :(

[QUOTE="Åsa";28057946]Hei... Miksi käytät tuota sanaa URAÄIDIT. Oletko sitä mieltä, että kaikki jotka vievät lapsensa 1 v hoitoon ovat uraäitejä. Itse vein esikoisen 1v 2kk vanhana perhepäivähoitajalle ja nyt nuoremmat 1v 8kk päiväkotiin. Mutta en todellakaan ole mikään uraäiti. Menen töihin kun tarvitsemme rahaa, eikä ole varaa olla enää kotona. Mielelläni olisin kyllä ollut, mutta ei ole mahdollista. Toivottavasti et nyt pelottele ihmisiä "kauhujutuilla" päiväkodista, jotta jokaiselle äidille, jotka JOUTUVAT viemään lapsensa hoitoon, tulisi paha olo vielä sen lisäksi mitä on, kun joutuu viemään lapsensa päiväkotiin.[/QUOTE]

Anteeks ehkä väärä sanavalinta, mutta tältä minusta (ja kollegoista) monesti tuntuu.
Ei se lapsen paikka noin pienenä tulisi olla hyvin hektinen ja ahdistavan kovaääninen
päiväkoti, missä "parhaimpina" päivinä on yli 15 pientä lasta ja 3 hoitajaa.
Siinä ei kerkeä mitenkään huomioida, rauhoitella ja suojella jokaista lasta kuten
ammattietiikkakin vaatii. Uraäidit ei ehkä sitä halua uskoa, kun sen lapsen
näkökulmaa ei aidosti uskalleta edes ajatella.. Kiintymyssuhde on äärimmäisen tärkeää
tuon ikäiselle lapselle - ja on raakaa, että se tosiasia jätetään taka-alalle kun korostetaan
äidin oikeutta päättää. Tottakai saa jokainen itse valita miten toimii, mutta LAPSEN kannalta
ikävä kyllä oikea paikka on kotona noin pienenä. :/

[QUOTE="vieras";28057999]Minkä ikäinen (kuukauden tarkkuudella) on sun mieelstä liian nuori päiväkotiin? Vai pitääkö olla joitain taitoja tms.[/QUOTE]

Mielestäni 1v. 7kk on nuorin minkä ikäisen voi suht hyvin mielin viedä päiväkotiin, oli kyse
yksityisestä tai kunnallisesta - mutta toki aina kunnallinen tosiaan on turvallisempi ja parempi.
Ihanne nimenomaan lapsen kannalta olisi 2 vuotiaaksi
asti kotihoito, sillä sen ikäisen ei jää "jalkoihin" ja osaa jo enemmän ilmaista itseään
eikä tarvitse yhtä paljon syliä ja omahoitajaa. Niin pieni ihminen kuin yksivuotias on, hän
ei missään nimessä kuuluisi päiväkotiympäristöön kun sen ikäiselle kiintymyssuhde omaan
vanhempaan on KAIKKEIN TÄRKEINTÄ, kaiken kehityksen ja tulevaisuuden kannalta.

[QUOTE="ellis";28057990]Anteeks ehkä väärä sanavalinta, mutta tältä minusta (ja kollegoista) monesti tuntuu.
Ei se lapsen paikka noin pienenä tulisi olla hyvin hektinen ja ahdistavan kovaääninen
päiväkoti, missä "parhaimpina" päivinä on yli 15 pientä lasta ja 3 hoitajaa.
Siinä ei kerkeä mitenkään huomioida, rauhoitella ja suojella jokaista lasta kuten
ammattietiikkakin vaatii. Uraäidit ei ehkä sitä halua uskoa, kun sen lapsen
näkökulmaa ei aidosti uskalleta edes ajatella.. Kiintymyssuhde on äärimmäisen tärkeää
tuon ikäiselle lapselle - ja on raakaa, että se tosiasia jätetään taka-alalle kun korostetaan
äidin oikeutta päättää. Tottakai saa jokainen itse valita miten toimii, mutta LAPSEN kannalta
ikävä kyllä oikea paikka on kotona noin pienenä. :/[/QUOTE]

*Älä käytä tuota sanaa URAÄIDIT, jos se on väärä sananvalinta.

*Miksi painotat niin kovasti tuota asiaa, että äidit olisivat kovasti syypäitä, kun HALUAVAT laittaa lapsensa hoitoon pieninä ?

*Onko sinulla itselläsi lapsia?

*Uskon että moni äiti HALUAISI olla kotona tuonne 3v asti ja ymmärtää, että pienen lapsen paikka on kotona. Mutta kun se ei vaan ole mahdollista.....Ymmärrätkö sinä sitä?

[QUOTE="Åsa";28058055]*Älä käytä tuota sanaa URAÄIDIT, jos se on väärä sananvalinta.

*Miksi painotat niin kovasti tuota asiaa, että äidit olisivat kovasti syypäitä, kun HALUAVAT laittaa lapsensa hoitoon pieninä ?

*Onko sinulla itselläsi lapsia?

*Uskon että moni äiti HALUAISI olla kotona tuonne 3v asti ja ymmärtää, että pienen lapsen paikka on kotona. Mutta kun se ei vaan ole mahdollista.....Ymmärrätkö sinä sitä?[/QUOTE]

Se on oma valinta, minkä suuruisen asuntolainan ottaa maksettavaksi ja miten raha-asiansa
hoitaa. Jos valitsee leveän elämäntyylin lasten ollessa hyvin pieniä, toki voi olla rahallisesti
niin tiukkaa, että on pakko palata töihin nopeasti.
Olen äiti ja erittäin onnellinen, etten pistänyt liian varhain lastamme päiväkotiin, vaikka
silloin vielä nuorempana kuvittelin sen olevan turvallinen ja OK ympäristö lapselle.
Totuus on, että jos äidit oikeasti näkisi sen touhun lapsiryhmässä, heitä itseään alkaisi
ahdistaa.. Ura voi odottaa, mutta lapsen kehitys VAATII toisenlaista hoivaa ja aikaa
kuin mitä päiväkodissa hoitajilla on mahdollista antaa - valitettavasti.
Siksi nimitys URAÄITI on mielestäni täysin oikea - ura menee tuossa siis lapsen tarpeiden
edelle.

[QUOTE="ellis";28058086]Se on oma valinta, minkä suuruisen asuntolainan ottaa maksettavaksi ja miten raha-asiansa
hoitaa. Jos valitsee leveän elämäntyylin lasten ollessa hyvin pieniä, toki voi olla rahallisesti
niin tiukkaa, että on pakko palata töihin nopeasti.
Olen äiti ja erittäin onnellinen, etten pistänyt liian varhain lastamme päiväkotiin, vaikka
silloin vielä nuorempana kuvittelin sen olevan turvallinen ja OK ympäristö lapselle.
Totuus on, että jos äidit oikeasti näkisi sen touhun lapsiryhmässä, heitä itseään alkaisi
ahdistaa.. Ura voi odottaa, mutta lapsen kehitys VAATII toisenlaista hoivaa ja aikaa
kuin mitä päiväkodissa hoitajilla on mahdollista antaa - valitettavasti.
Siksi nimitys URAÄITI on mielestäni täysin oikea - ura menee tuossa siis lapsen tarpeiden
edelle.[/QUOTE]

*Taidat olla aika paljon alle 30v?
*Mitä tarkoitat leveällä elämäntyylillä?
*Mitä mieltä olet siitä, että olen 40v ja saanut lapset vasta nyt. Leveästä elämäntyylistä ei voi puhua, kun mies on ollut vuoden lomautettuna.
*Kuinka kauan URA voi mielestäsi 40 vuotiaalla odottaa?

[QUOTE="Åsa";28058177]*Taidat olla aika paljon alle 30v?
*Mitä tarkoitat leveällä elämäntyylillä?
*Mitä mieltä olet siitä, että olen 40v ja saanut lapset vasta nyt. Leveästä elämäntyylistä ei voi puhua, kun mies on ollut vuoden lomautettuna.
*Kuinka kauan URA voi mielestäsi 40 vuotiaalla odottaa?[/QUOTE]

Olen 23v. ja todella kokenut päiväkotimaailmasta.
Ymmärrän et on erilaisia tilanteita ja että vanhemmalla iällä jos lapsen saa niin
työelämässä jää paljon kesken ja ehkä paljon mahdollisuuksia jää taakse, jos on pitempään
kotona. Mutta eihän se lapsi ole pieni kuin aika lyhyen hetken ;) Sen ajan jos voisi sinnitellä
siellä kotosalla ja järjestellä asiat niin, että itekin jaksaa sitä.
1 vuotias kärsii siitä mekkalasta ja hälinästä oikeasti, eikä me hoitajat ja opet voida sitä
estää. Lisäksi lapset sairastelee JÄRKYTTÄVÄN paljon kun bakteerit (erityisesti yksityisellä koska
ei ole siivoojia) kulkeutuu suusta suuhun lasten kesken ja on tosi säälittävää nähdä lapsia
lähes jatkuvasti sairauskierteessä :/
Ajatelkaa lapsenne tarvetta rauhalliseen ja turvalliseen kasvuympäristöön, sekä
kiintymyssuhteen tärkeyttä... SItä ei voi millään korvata!!

En halua tuomita tai loukata, mut ikävä kyllä tämä on faktaa ja jos vanhemmat aidosti
ajattelevat lapsensa parasta he pysyvät kotona.

[QUOTE="ellis";28058187]Olen 23v. ja todella kokenut päiväkotimaailmasta.
Ymmärrän et on erilaisia tilanteita ja että vanhemmalla iällä jos lapsen saa niin
työelämässä jää paljon kesken ja ehkä paljon mahdollisuuksia jää taakse, jos on pitempään
kotona. Mutta eihän se lapsi ole pieni kuin aika lyhyen hetken ;) Sen ajan jos voisi sinnitellä
siellä kotosalla ja järjestellä asiat niin, että itekin jaksaa sitä.
1 vuotias kärsii siitä mekkalasta ja hälinästä oikeasti, eikä me hoitajat ja opet voida sitä
estää. Lisäksi lapset sairastelee JÄRKYTTÄVÄN paljon kun bakteerit (erityisesti yksityisellä koska
ei ole siivoojia) kulkeutuu suusta suuhun lasten kesken ja on tosi säälittävää nähdä lapsia
lähes jatkuvasti sairauskierteessä :/
Ajatelkaa lapsenne tarvetta rauhalliseen ja turvalliseen kasvuympäristöön, sekä
kiintymyssuhteen tärkeyttä... SItä ei voi millään korvata!!

En halua tuomita tai loukata, mut ikävä kyllä tämä on faktaa ja jos vanhemmat aidosti
ajattelevat lapsensa parasta he pysyvät kotona.[/QUOTE]

*Kyllä monet yrittävätkin sinnitellä kotona, mutta jos ei raha riitä niin se ei riitä....
Ja kuten jo sanoinkin kyllä itsekin olisin kotona, mutta täytyy laskutkin maksaa. Kaikilla ei ole hyväpalkkaista miestä/vanhempia joka/jotka elättävät. Sekin on vain faktaa.
*Ymmärrän pointtisi kyllä. Ja olen itsekin sitä mieltä että olisi kiva ja lapsen kannalta parasta, jos heidät voisi hoitaa kotona. Ja varmaan nuo sairastelutkin "ehkä" jäisivät vähemmälle.
*Tiedätkö kuinka paljon hoitovapaalla on hoitorahan suuruus?

[QUOTE="Åsa";28058217]*Kyllä monet yrittävätkin sinnitellä kotona, mutta jos ei raha riitä niin se ei riitä....
Ja kuten jo sanoinkin kyllä itsekin olisin kotona, mutta täytyy laskutkin maksaa. Kaikilla ei ole hyväpalkkaista miestä/vanhempia joka/jotka elättävät. Sekin on vain faktaa.
*Ymmärrän pointtisi kyllä. Ja olen itsekin sitä mieltä että olisi kiva ja lapsen kannalta parasta, jos heidät voisi hoitaa kotona. Ja varmaan nuo sairastelutkin "ehkä" jäisivät vähemmälle.
*Tiedätkö kuinka paljon hoitovapaalla on hoitorahan suuruus?[/QUOTE]

niinhän se varmasti monilla on, ettei rahapolitiikka anna periksi ja pakko palata töihin.
Mutta onko siihen sitten varaa tässä yhteiskunnassa, että saadaan lisää mielenterveys - ja
päihdeongelmia kun lapsuus on ollut turvaton ym.? Ne seuraukset ei ole pelkästään
yksilötasolla ikävät vaan ihan ylipäätään tätä tulisi ajatella laajemmassa perspektiivissä.
Uraäidit eivät halua myöntää sitä mikä on toisaalta inhimillistä, mut tosi valitettavaa.
Saako kysyä millä alalla itse olet ja oletko kokoaikaisesti työssä?

Juu :) Ei ollut tarkoitus loukata siis ketään äitiä ja en ole kukaan sanomaan, että siitä
ongelmia tulee jos pienen lapsen laittaa päiväkodin vaikka isoimpaan lapsiryhmään. Mutta siis tältä musta on vain hieman alkanut tuntua tuolla pk:ssa ollessa. Silti ei syyttely eikä pirujen maalaileminen auta mitään. Kaikki äidit varmasti tekee parhaansa oman elämäntilanteensa mukaisesti ja se riittää.

No hyvä....Minäkin ehkä provosoiduin tuosta URAÄITI nimikkeestä liikaa. Hyvää jatkoa sinulle lastentarhanopettajana. Toivottavasti sinä yrität osaltasi parantaa lasten päiväkotiaikaa, kun työskentelet siellä. Jos kaikki lastentarhanopettajat olisivat yhtä ajattelevaisia ja tahtoisivat lasten parasta, lapsillahan olisi hyvät oltavat päiväkodeissa :-)

kiitos samoin! heh kovasti yritetään ja voi kun oliskin äitinä ja ihmisenä aina niin ajattelevainen! :)
Ei voi missään nimessä ajatella et on uraäidit ja sitten oikeat äidit, sillä kyllähän jos äiti on tyytyväinen ja kotona on kaikki hyvin, niin on lapsikin joten tuo oli tosi typerästi sanottu multa. Ja minusta hyvä äiti voi olla tosi monella tapaa, esim. oma äiti oli yksinhuoltaja ja silti pystyi antamaan aikaa ja olemaan riittävän hyvä meille.

[QUOTE="ellis";28058255]kiitos samoin! heh kovasti yritetään ja voi kun oliskin äitinä ja ihmisenä aina niin ajattelevainen! :)
Ei voi missään nimessä ajatella et on uraäidit ja sitten oikeat äidit, sillä kyllähän jos äiti on tyytyväinen ja kotona on kaikki hyvin, niin on lapsikin joten tuo oli tosi typerästi sanottu multa. Ja minusta hyvä äiti voi olla tosi monella tapaa, esim. oma äiti oli yksinhuoltaja ja silti pystyi antamaan aikaa ja olemaan riittävän hyvä meille.[/QUOTE]

Ei äitejä voi jakaa uraäiteihin sen mukaan, minkä ikäisenä heidän lapsensa menevät päiväkotiin. Itse pidän itseäni uraäitinä, mutta lapsi meni hoitoon vasta 2-vuotiaana eikä silloinkaan vielä päiväkotiin.

Tiedän myös erään ns. todellisen uraäidin, joka palasi täyspäiväiseen työhön vauvan ollessa vielä pieni, mutta lapsen isä jäi kotiin, joten siinäkään tapauksessa lapsi ei silti mennyt pienenä päivähoitoon, vaikka äitinsä onkin erittäin kiinnostunut urastaan ja panostaa siihen täysillä.

Päivähoitoon saattaa sen sijaan mennä lapsi, jonka vanhempi on ollut pitkään työttömänä, eikä uskalla kieltäytyä töistä, kun sattuu sellaisen saamaan.

Mä en tunne kai kuin kaksi uraäitiä, siitä huolimatta että tosi moni tutuista on vienyt lapsen päivähoitoon noin 1v iässä. Syynä opiskelujen jatkuminen tai töihin paluu, ehkä uuden työpaikan löytyminen. Ehkä et sitten puhu mun tutuista jotka on tavallisia työssäkäyviä ihmisiä jotka tarvivat palkkaa elääkseen tai haluavat saada opinnot suoritettua jossain tietyssä ajassa.

Mä ihmettelen miksi puhut vain äideistä. Miksi ura- tai työssäkäyvien isien ei pitäisi miettiä asioita lapsen kannalta? Jos äiti on sen vuoden ollut kotona lapsen kanssa ja isä ei yhtään niin kummalla sun mielestä menee ura tai työ lapsen edelle?

Yhteistyössä