Urheillullinen. Voiko ylipainoinen nimittää itseään urheilulliseksi vai vaatiiko tuo "titteli" hoikkuuden?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietteitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietteitä

Vieras
Tuli vaan noista muista keskusteluista mieleen.

Urheilullisuus näkyy varmasti kropassa jollain tapaa. Oli sitten ylipainoinen tai normaaipainoinen.
Kuten monista keskusteluista kävi ilmi ja omaan näkemäänikin peilaten: ylipainoisia liikkujia on.
Enkä tarkoita mitään mopsin kävelyttäjiä, vaan treenaajia. Samalla salilla kanssani käy säännöllisesti (eli useammin, kuin kerran pari viikossa) selvästi ylipainoisia (10-20kg liikapainoa) naisia, jotka ovat kovassa kunnossa. Lapseni kummitäti, ystäväni, juoksee kanssani helposti 10km juoksulenkkejä ja onkin aktiivinen lenkkeilijä. Sama ystäväni sanoo BMI:nsä olevan 30. Hän on kieltämättä pullea/tukeva, mutta sporttisuus myös näkyy. Hänellä on hyvä ryhti, kiinteä peppu ja mahaa ei ole juuri ollenkaan.
Salin puolellakin treenaa usein ns. lihavia miehiä, jotka kuitenkin käyvät paljon salilla.
Tässäkin esimerkkinä serkkuni: ns. lihava mies, on mahaa ja ylimääräistä , mutta myös selkeästi lihasta ja tekee kovaa treeni.

Entäs sitten: Pentti 150kg on päättänyt jouluna 2011, että nyt lähtee läski. Pentti on aloittanut säännöllisen liikunnan ja treenaa kovasti. Yksi lepopäivä viikossa, mutta muuten käydään paljon salilla, uimassa, lenkillä ja kotonakin nostellaan puntteja ja poljetaan kuntopyörää kilmotritolkulla harva se ilta.
Pentti onkin treenin avulla laihtunut jo 115-kiloiseksi.

Mun mielestä Pentti on siis liikunnallinen/urheilullinen.

Kuten joku sanoi: Tuntee kovakuntoisen ja urheilullisen kuntosaliOHJAAJAN, naisen, joka vaatteet päällä näyttää lihavalta ja ylipainoiselta, mutta treenivaatteissa onkin yllättävän "tiukka pakkaus".

Kuka siis voi nimittää itseän urheilulliseksi? Jos tuo Pentti laittaisi vaikkapa treffi-ilmoitukseen olevansa urheilullinen, niin valehteleeko Pentti?

Moni kuitenkin yhdistää urheilullisuuden todella hoikkaan vartaloon, jolla ei välttämättä ole liikunnan kanssa tekemistä. Sporttista kumppania haettassa harva haluaa oikeasti seuraa salille ja lenkille, vaan sillä pyritään usein sanomaan asiallisemmin "olethan hoikka".

Jos joku hakee vaikkapa "liikunnalista naista elämänkumppaniksi", niin voiko silloin ylipainoinen liikkuja vastata hyvällä omalla tunnolla?

Itse olen naimisissa oleva, normaalipainoinen, jonkun verran liikkuva. Tämä ei koske minua. Älkää vastatko "mulle", vaan ihan yleisesti ottakaa kantaa.

Erittäin hyvä kysymys.

No, itse olen ylipainoinen ja käyn jumpassa/salilla 4-5 kertaa viikossa enkä miellä itseäni sporttiseksi tai urheilulliseksi, liikunnallinen ehkä..

JOS olisin normaalipainoinen ja saman verran liikkuisin sanoa itseni jo jopa sporttiseksi, urheilullinen on siinä ja siinä.

Vai onko urheilullinen se joka harrastaa ns. kenttälajeja (yleisurheilua) ja sporttinen joka käy ennemmin jumpassa/salilla?
Onko se tosiaan loppujen lopuksi niinkään siitä painosta kiinni vai siitä miten paljon liikkuu?
Koska kun ylipainoinen urheilee paljon pakostakin ei ole aina ylipainoinen (jos yhtään osaa syödä oikein)..

No minunkaan mielestäni Pentti ei valehtele.
Urheilullisuus ja hoikkuus tai urheilullisuus ja ylipainoisuus eivät välttämättä ole keskenään missään tekemissä. Varmasti urheilullisista ihmisistä suurin osa on normaalipainoisia, mutta varmasti on paljon ylipainoisiakin, jotka ovat urheilullisia. Toisaalta ei hoikkakaan välttämättä liiku yhtään ja moni ylipainoinen onkin sohvaperuna

Mitä treffi-ilmoituksiin tulee, niin jos on tärkeää, että vastapuoli on normaalipainoinen, niin silloin väärinkäsitysten välttämiseksi voi sanoa suoraan, että toivoo normaalipainoista treffiseuraa jne.

On kyllä ihan totta, että "sporttista seuraa" haettaessa ei aina ole se sporttisuus etusijalla, vaan sillä yritetään varmistaa se, että vastapuoli on hoikka.
Tätä taas on turha perustella silläkään "no en halua sohvaperunaa seurakseni" "Haluan, että myös puolisoni liikkuisi". Noh..voihan se pullukkakin lähteä sun kanssa aina lenkille ja salille, kun vaan pyydät. Se pullukka ei välttämättä edes viihdy sohvalla ja voi vaikkapa käydä tanssitunnilla viisi kertaa viikossa jne.

Nojuu, mutta nää on näitä ikuisuuskysymyksiä :)

Sä olit kyllä purkanut tämän asian niin hyvin, että olen samaa mieltä. Urheilullisella esim. deitti-ilmoituksessa tarkoitetaan varmaankin juuri hoikkaa ihmistä, ei liikunnallista läskiä :D Jos joku reilusti ylipainoinen kertoo olevansa sporttinen niin valitettavasti naurattaa sisäänpäin, vaikka itsekin olen ylipainoinen (n. 10kg) ja liikun melko paljon...

Minusta termi "urheilullinen" ei edes kuulu jatkumoon "laiha-hoikka-normaali-pullea-lihava". Nimenomaan juuri siksi, koska jokainen noista voi olla urheilullinen. Enemmän se kertoo juurikin kropan koostumuksesta ja harrastuksista kuin koosta.

Eli mielestäni urheilullinen on jokainen, joka urheilee paljon. Oli sitten laiha tai lihava. Samoin "urheilullinen ulkonäkö" voi olla laihalla ja lihavalla, ehkä kuitenkin ääripäitä (anorektikon tai sairaalloisen lihavan näköinen) lukuunottamatta.

Ylipainoinen voi olla myös muutoin, kun olemalla läski.

Mieheni on BMI:n mukaan ylipainoinen, mutta kyllä hän on kropaltaan erittäin urheilullinen. Hänellä ei ole edes mitään hamapötsiä, vaikka tosiaan ylipainoinen onkin.

Hän käy salilla 4 kertaa viikossa ja syö proteiinipitoista, vähähkörasvaista ruokaa. Hälle ei juuri herkut tai muut ätöt maistu.

Hällä ei ole kropassa muuallakaan sellaista löysää läskiä, mitä mulla on...vaikka mä puolestani olen normaalipainoinen.

Ja vaikka mä olen normaalipainoinen, niin olen kaikkea muuta, mutta en urhailullinen :D

Viimeksi muokattu:
Mulla on rautainen kunto, vaikka olen pullea. Liikun neljästi viikossa enkä autoile. Uskon, että moni laiha liikkumaton jää toiseksi kuntotesteissä. Kyllä, olen urheilullinen.

Tottakai voi yliapinoinenkin olla urheilullinen. Ongelma on vaan se, että myös jotkut sellaiset "mulla on käyttämätön kuntosalijäsenyys"- tai "olin lapsena satujumpassa"-tyypit mainostaa itseään urheilullisina...

[QUOTE="vieras";26981840]Tottakai voi yliapinoinenkin olla urheilullinen. Ongelma on vaan se, että myös jotkut sellaiset "mulla on käyttämätön kuntosalijäsenyys"- tai "olin lapsena satujumpassa"-tyypit mainostaa itseään urheilullisina...[/QUOTE]

Ja siis yliapinoisen lisäksi myös ylipainoinen voi olla urheilullinen :D

Mä olen usein miettinyt niitä tyyppejä, jotka ovat sitä mieltä, että haluavat normaalipainoisen/hoikan puolison, koska ei itsekään makaa sohvalla illat pitkä ja mussuta sipiä. Koska ovat itsekin aktiivisia ja tekevät kotiruokaa, niin kumppaninkin pitää ja plaa plaa lässyn lässyn.
Mä olen hoikka, mutta mä en harrasta yhtään liikuntaa ja mulla on tosi huono kunto. Mä vedän herkkuja joka päivä ja inhoan salaattia. Kurkku on ainut pupun ruoka, mitä voin syödä.

Kelpaisiko näillä "vaatijoille" sitten ylipainoinen kotiruokaa tekevä, joka harrastaa aktiivisesti liikuntaa?

Mun puolesta nainen saa olla ylipainoinenkin, kunhan urheilee. Kyllä se urheilullisuus karsii yli satakiloiset naiset pois, sillä jos nyt URHEILULLINEN on, niin tuskin yli 100 painaa. En edes pidä kovin hoikista noin ylipäätään.

Yhteistyössä