Hae Anna.fi-sivustolta

Useamman lapsen yksinhuoltajan taloudellinen tilanne?

Viestiketju osiossa 'Yksinhuoltajuus ja uusperheet' , käynnistäjänä leona, 31.01.2014.

1. leona Vierailija

Oletko useamman lapsen yksinhuoltaja tai lähivanhempi? Kuinka olet pärjännyt taloudellisesti? Oletko löytänyt asunnon omistus/vuokra, vai jäänyt entiseen asuntoon lasten kanssa? Saatko mitä tukia? Mistä olet saanut neuvoja ja apua esim. yhteisen asunto, omaisuus ja laina asioiden selvittelyyn?
    Olen harkitsemassa vakavasti eroa, lapset ovat kouluikäisiä 3kpl. Tuloni noin paritonnia bruttona. Lainaa noin satatonnia nykyistä asuntoa varten otettuna. Minulla on avioehto, jonka mukaan kummallakaan ei ole oikeutta toisen omaisuuteen.
    Taloudellinen puoli herättää kysymyksiä, joihin mielelläni kuulisin kokemuksianne.
    Mistähän kannattaisi lähteä selvittelemään tilannetta esim. asuntolainan suhteen? oikeusaputoimisto?
    Käytännön kokemukset ja vinkit ovat tervetulleita.

2. aikoja sitten Vierailija

Erostani on jo aikaa.

Mitään apuja en mistään sen kummemmin hakenut. Pankkiin kannattaa mennä kaikista raha-asioista ensimmäisenä kyselemään. Laina on nyt halpaa eli jos vaan saat niin suosittelen oman asunnon hankkimista (tai nykyisen lunastamista täysin itsellesi), se tulee kuitenkin pitkässä juoksussa edullisemmaksi. Vuokran sijaan makselet hyvinkin lainaa. Entiseen yhteiseen taloomme en olisi millään jäänyt, halusin aloittaa puhtaalta pöydältä joten meidän talomme myytiin, maksettiin lainat pois ja loput jaettiin. Otin pankista lainaa ja ostin meille talon.

Lapsista ja elatusmaksuista pitää tehdä sopimus, parempi kirjallisena. Ellette pääse sopuun, viranomaiset tekee. Isä maksaa jos jaksaa, minä jouduin lopulta laittamaan ne ulosottoon kun isä ei jaksanut.

En ole koskaan saanut mitään erityisiä tukia, muuta kuin sen ruhtinaallisen yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään. Töissäkäyvät ei juuri koskaan saa mitään ekstraa. Omistusasuntoonkin voi kyllä saada asumistukeakin joissakin tapauksissa. Tiukkaa on, se on selvä kun yksillä tuloilla samat laskut maksetaan, ei paljon jää. JOkainen perhe voisi kokeilla pistää toisen puolison liksan aina sivuun ja koittaa elää yhdellä. Sillä pärjää mutta tiukkaa on. En silti missään nimessä suosittele jäämään avioliittoon vain rahan takia (mitä tiedän monien tekevän). Kyllä se henkinen vapaus ja hyvä ilmapiiri kotona antaa lapsille paljon paremmat eväät elämän varrelle kuin raha.

Lapset eivät ole voineet harrastaa aina mitä olisivat halunneet. Olen kuitenkin aina pitänyt omistusasunnon ja auton. Mökinkin olen ostanut tässä vuosien saatossa, tosin lainaakin on edelleen riittämiin. En kuitenkaan lainaa ole koskaan pelännyt, ilman sitä ei oikein mitään isompaa pysty hankkimaan. Olen myös jo aikuisia lapsiani avustanut opiskeluaikana (molemmilla ylempi korkeakoulututkinto). Eli kun tiukasti elää, säästää ruokakaupassa ja vaatteissa, kampaajassa ym. niin pärjää. Ja toivoo ettei satu mitään yllättävää. Raha-asiat eivät minusta kuitenkaan ole sitä rankinta, vaan sitä on se arkinen vastuu yksin.

Kaikesta tästä ihana palkinto on kun näkee, että lapsilla menee hyvin, voin huokaista. Molemmat ovat kiertäneet maailmaa aikuisena reppureissuilla, ovat tasapainoisia ja sosiaalisia. Isäänsä he ovat pitäneet hyvät välit vaikka minä en ole nähnyt exääni ainakaan kymmeneen vuoteen edes vilaukselta. Ei ole tullut lastensa rippijuhliin, ei ylioppilasjuhliin, ei valmistujaisjuhliin. Saa nähdä tuleeko aikanaan häihin. Se on hänen oma valintansa, kutsuttu on aina.

3. Maller Vierailija

- harrastukset ovat melkein ilmaisia
    - ruoassa en ole aina säästänyt; usein heseen ja pizzalle
    - pihistin aikanaan ja olimme ulkomaan matkoilla; kuin korvasi isättömyyttä...
    - nyt kun lapsi on jo 18, laskut vain suurenee- saa nähdä, miten selvitään ilman suuria opintolainoja tms...
    - lukiokirjat oli io investointi, myös- ja nykyaikaiset vaatteet toinen erä
    - kun tuli hetken työttömyys, tuli myös huoli rahasta suuremmaksi
    - Hyvää jatkoa.

4. Marjetta Vierailija

Me erosimme sovussa yhteisellä päätöksellä 4 vuotta sitten.
    Lapset olivat 8, 12, 14, 15 vuotiaita eron hetkellä.
    Omakotitalo myytiin, kauppahinta ja säästöt jaettiin puoliksi, kumpikin osti itselleen uuden asunnon, minä kerrostalosta 3h ja keittiön, mies rivitalonpätkän. Kumpikin otti lainaa uutta asuntoaan varten. Itse myin pois myös auton kun nykyinen asunto on hyvien liikenneyhteyksien varrella.
    Asuntomme ovat vajaan 10 km etäisyydellä toisistaan ja näemme toisiamme lähes viikottain muksujen liikkumisten tiimoilta tai jos satumme ruokakauppaan samaan aikaan.

Meillä on yhteishuoltajuus, lapset asuvat kummassa kodissa tahansa ilman mitään erityisiä järjestelyitä. Puhelinsoittovarmistus riittää. Elatusapujärjestelyä ei ole. Yhdessä sovitaan kumpi ostaa ja mitä ostaa. Vähän vähemmän on ollut kummallakin rahaa käytössä omiin menoihin eron jälkeen, mutta ei se ole ollut meille mikään ongelma.
    Eron hetkellä 2 lapsista oli minun verokortilla ja toiset 2 miehen verokortilla. Vanhin ja myös nuorin lapsista on asunut enemmän isällään. Vanhin on aina ollut isän tyttö ja nuorin sen takia kun hänen paras koulukaverinsa asuu isän naapurissa, eli siinä on ollut hänelle leikkikaveri koulun jälkeen vieressä. Keskimmäiset taas ovat olleet enemmän minun luonani.

Tukia emme ole hakeneet kun on tuntunut siltä, että pärjäämme näin ilmankin.
    Lapsilisät on käytetty kunkin lapsen omiin tarpeisiin, vaatteisiin, urheiluvälineisiin, harratuksiin tai pistetty säästöön. Siinä vaiheessa kun lapsilisät loppui tuli pieni romahdus omiin rahavaroihin, mutta pikkuhiljaa muksut ovat löytäneet iltaduunia opiskelun oheen. Nämä rahat he saavat pitää lyhentämättämänä itsellään, ostavat mm. vaatteensa niillä rahoilla.

Itselläni tulot ovat 3200€ brutto, miehellä pari sataa enemmän. Kummallakin on enää 1 huollettava verokortilla, vaikka kaikki muksut opiskelevat ja asuvat vielä kotona. Lukion kirjat + ammattikoulun työvälinehankinnat on tehty meidän aikuisten säästöistä eikä se ole tuottanut ongelmia.
    Meillä tehdään kummassakin huushollissa joka päivä itse ruokaa, ei siis osteta eineksiä eikä puolivalmisteita. Limsoja ei juoda eikä sipsejä syödä. Karkinkaan perään meidän lapset ei ole olleet koskaan. Etenkin nyt kun ruuan kulutus on ollut isompaa kun tyttö/poikakavereitakin on harva se päivä syömässä, itse tehden saa selvää säästöä.

Jos minä olisin sinä ap, aloittaisin keskustelun erosta ja sen järjestelyistä aviopuolison kanssa ensin.
    Jos se ei ole mahdollista pahoinpitelemisen, sairaalloisen mustasukkaisuuden tms. takia, menisin perheneuvojalle ja sen jälkeen pankkiin selvittämään vaihtoehdot asumisen suhteen ja vasta sitten tekisin isompia ratkaisuja elämän suunnan suhteen.

5. rosani Vierailija

No minulle ei avioliitosta lasten isältä jäänyt kuin velkaa. Vuokralla asun kolme lapseni kanssa ja olen pienipalkkaisessa työssä. Olen totaalisesti yh. eikä sukulaisia ole. Ensi vuonna esikoinen täyttää 15-v. Mistä mopokortti, mopo, rippijuhlat joissa ei tietenkään osanottajia lahjoineen?
    Joulu ja syntymäpäivät verottavat jo miinuksen puolelle.
    Onko muita samassa tilanteessa olevia. Miten pärjäätte?????

6. Katrin Vierailija

kolmen lapsen yksinhuoltajana. Kaksi lapsista lukioikäisiä, yksi vielä ala-asteikäinen. Hoitoalalla olen töissä, en vuorotöissä, joten palkka ei suurensuuri ole. Käteen jäävästä tulosta (palkkatulot) menee 60% asumiskuluihin. Lopuista on riitettävä vakuutusmaksuihin, sähkölaskuun, auton bensakuluihin ja ruokaan. Vain nuorimmaisesta saan lapsilisää. Se raha menee lasten harrastusmaksuun, vaatteisiin, koulukirjoihin ja taskurahaksi. Lasten isä maksaa elatusmaksuja sen verran kuin stm-suositus on, sopimus vahvistettu lastenvalvojalla. Elarirahat menevät täysin lasten kuluihin. Säästöön ei oikeasti tahdo jäädä mitään ja se ahdistaa joskus paljon. Olen kuitenkin onnellinen lapsistani, sekä siitä että meillä on koti ja ruokaa ja minulla työpaikka. Voisivathan asiat olla huonomminkin.

7. Hei,

Olemme sosionomiopiskelijoita Laurea Otaniemestä ja teemme tutkimusta yksinhuoltajien palveluiden saatavuudesta. Tutkimusta varten teetimme pienimuotoisen kyselyn, johon vastataan täysin nimettömästi. Olisi mahtavaa, jos mahdollisimman moni teistä vastailisi siihen! Pyrkimyksemme olisi havannoida kyselyn avulla yksinhuoltajien tietämystä heille tarkoitetuista palveluista, kartoittaa heidän hyvinvointia ja päätellä, onko näillä asioilla yhteyttä toisiinsa.

Tässä vielä lisätietoa pyrkimyksistämme:

Suomessa on tällä hetkellä yli 118 000 yksinhuoltajaperhettä. Prosentuaalisesti se on 20,5 %, joten joka viides lapsi viettää aikaa ainoastaan toisen vanhempansa kanssa.

Foorumeita selaillessa kävi ilmi, että monet yksinhuoltajat kokevat arjen hyvin rankaksi sekä olonsa kovin yksinäisiksi. Lisäksi kuulemma tuen ja neuvojen saaminen on vaivalloista ja tieto on ’’kiven takana’’. Yksinhuoltajien asemaa ei tuoda juurikaan esille, vaikka muutos jäädessä yksinhuoltajaksi on todella suuri.
    Tavoitteenamme on lisätä yksinhuoltajaperheiden tukiverkostoa ja tietoa yksinhuoltajavanhemmille tarkoitetuista tuista niin arkiaskareissa, kuin vanhemmuudessakin.

Tulemme tiedustelemaan erilaisilta foorumeilta, sosiaalisesta mediasta ja järjestöistä, miten yksinhuoltajat kokevat tilanteensa. Saavatko he tarpeeksi apua ja mistä? Tuntevatko olonsa yksinäiseksi? Minkälaisia hankaluuksia tai haasteita on kokenut liittyen yksinhuoltajuuteen? Tietävätkö yksinhuoltajat mitkä tahot järjestävät tukitoimintaa ja ylettääkö tieto yksinhuoltajavanhemmille asti. Toivomme myös, että pääsisimme myös haastattelemaan yksinhuoltajia.

Saamiemme tietojen perusteella pyrimme tuomaan epäkohdat/parannettavat asiat yleiseen tietoon ja mietimme ratkaisua, miten niihin saisi muutosta aikaan.

Kyselyyn vastaaminen vie aikaa vain pienen hetken, eli jos haluat vaikuttaa yksinhuoltajien asemaan niin klikkaa alla olevaa linkkiä niin pääset vastaamaan kyselyyn! Apusi on meille erittäin kallisarvoista!

Ystävällisin terveisin,

Laurea Otaniemen sosionomiopiskelijat

KYSELYN LINKKI:

http://goo.gl/forms/TljlrXefxC
    TAI
    https://docs.google.com/forms/d/1_hVlh_Z3dGLe7edXOorpLSXtEKk3oyw_w-rFyzJDuOU/viewform?c=0&w=1

8. vierailijayhäiti Vierailija

Joo kyl henkinen hyvä ilmapiiri tärkeämpää kuin raha. Ei ole määräävää huutavaa miestä meillä enää. Ei pauhaa televisiosta jääkiekko. On ihana rauha. Ennemmin elän näin:)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri