Meillä on 3v ja n. 7 kk lapset ja päivät menee suunnilleen näin:
Heräillään klo 7 maissa, 8 jälkeen aamupala, puuroa molemmille ja itselle myös. Sitten aamupesut ja pukemiset. Jos vauva alkaa olla väsynyt ennen kuin esikoinen on suostunut itse pukemaan, niin lähden nukuttamaan vauvan pihalle ja esikoinen parkuu silläa aikaa sisällä kun ei ehtinyt mukaan. Me asutaan rivarissa ja ulos on helppo nukuttaa vauva, vaikka esikoinen olisi sisällä.
Sitten ulkoillaan kun vauva nukkuu ja puolen päivän maissa tullaan sisälle syömään. Vauva syö herättyään ja esikoinen kun tullaan sisälle ja itse syön myös jossain välissä.
Iltapäivä ollaan sisällä ainakin siihen asti kun vauva alkaa olla väsynyt. Esikoinen ei enää nuku päikkäreitä, joten hän puuhailee jotain itsekseen kun teen kotihommia tai sitten leikitään tai luetaan yms. yhdessä. vauvan seuraavien päikkäreiden aikana sitten ollaan joko sisällä tai ulkona, miten nyt parhaalta tuntuu.
Klo 17-18 meillä on iltaruoka ja sen jälkeen esikoinen ulkoilee välillä lastenhoitajansa kanssa, jonka olen saanut avuksi illoiksi, kun mies on myöhään töissä. Illalla siis joko ulkoillaan tai sitten ei, vähän päivästä ja säästäkin riippuen.
Iltarutiinit menee yleensä niin, että ensin siivotaan lelut n. 19.30-20 ja sen jälkeen iltapalaa molemmille pojille, iltapesut ja yöpaita päälle esikoiselle, sitten iltasatu olkkarin sohvalla ja sen jälkeen esikoinen laitetaan omaan sänkyynsä kuuntelemaan jotain CD:tä jos haluaa kuunnella, aina ei halua. Ja jos hyvin käy, niin nukahtaa sinne itsekseen aika nopeasti.
Sen jälkeen kun esikoinen on saatu nukumaan on vauva helpompi nukuttaa rauhassa, vaihdetaan vaippa ja yökkäri, tissitellään ja rauhotellaan ja laitetaan puolinukuksissa sänkyynsä ja toivotaan että rauha on maassa.
Ainakin nyt talvella on helpointa ulkoilla sillon kun vauva nukkuu, koska hän ei viihdy vielä kovin kauaa hereillä ollessaan ulkona eikä kylmään maahan viisti laittaa ryömimään. Lunta tässä odotellaan lisää, että päästään pulkkailemaan ja toisaalta kesää jo kovasti odottelen, että ulkonlähteminen taas helpottuu.