usean e-pillerin unohtaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja unohtaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

unohtaja

Vieras
Mulle tuli viime viikolla kertakaikkinen oikosulku. Aloitin pillerit normaalisti maanantaina taukoviikon jälkeen. Torstai-sunnuntai olen sitten jostain syystä ollut siinä uskossa, että taukoviikko vielä menossa ja 4 pilleriä jäi siis ottamatta. Sunnuntaina harrastin seksiä. Eilen maanantaina aloitin uuden liuskan ja sitten tajusin vasta, mikä moka on sattunut. Raskaus on siis mahdollinen. Kuinka pian voi testata?

Mitä kannattaa tehdä? Syönkö loppuun nyt nämä kaksi viikkoa vai en? Kuukautiset alkoivat nyt tietysti uudestaan, kun ehdin kolme pilleriä alussa ottaa ja sitten jäikin neljä ottamatta. Tämän kuun lopussa olen vasta menossa gynekologille.

Pillerimerkkini on Diane nova.

Kiitollinen neuvoista!

raskaudenkeskeytyspillereitä (katumuspillereitä) saa ilman reseptiä apteekista, mutta ne pitää ottaa todella pian yhdynnän jälkeen. Käy heti kysymässä apteekista neuvoa, vieläkö voit käyttää niitä.

Terveyskeskuksestakin saa varmasti soittamalla neuvoja.

Jälkiehkäisy pitäisi ottaa 72 tunnin sisällä eli sen ehtisin ottaa, koska olin yhdynnässä viime sunnuntaina illalla. Mietin vaan, että onko teho kuitenkaan riittävä, koska unohdin ottaa neljä peräkkäistä pilleriä heti ensimmäisellä viikolla. Apteekistahan tuo selviää. Vauvasuunnitelmat sitten aikaistuvat puolella vuodella jos tässä nyt raskaaksi tultiin...

Pakko päästä korjaamaan tuo "katumuksen" termi, eli raskaudenkeskeytys ja katumuspillerit ovat aivan eri asioita. Katumuspillereitä saa apteekista, mutta raskaudenkeskeytyspillereitä annetaan sairaalassa kun jo todettua raskautta keskeytetään.

NorLevo on apteekissa myytävä jälkiehkäisyvalmiste (keltarauhashormonia), 72 tuntia on raja jonka sisällä se pitää ottaa. Teho on sitä paremmin mitä pikemmin sen ottaa, 72 tunnin jälkeen tehosta ei tietoa mutta on kyllä tuohon mennessä jo laskenut, eli hetimiten kannattaa hakea. Ap, sillä ei ole mitään väliä kuinka monta pilleriä olet unohtanut ottaa, teho on laskenut jos on (ja todennäköisesti onkin jos 4 pilleriä jäänyt ekalla viikolla ottamatta) ja mikä nyt merkkaa on se kuinka pitkä aika yhdynnästä on kulunut. Mutta jos olet ollut yhdynnässä noin viikon aikana ennen unohdusta, myös se merkkaa koska siittiöt pystyvät elämään vajaan viikon naisen elimistössä.

Jos on unohtanut ottaa useamman pillerin, kannattaa ensiksi tsekata pillerimerkkinsä ohjeet unohdustilanteiden varalle. Riippuu vähän missä vaiheessa kiertoa pillerit unohtaa. Jos unohdus on alkukierrosta, jatkaisin koko kierron normaalisti loppuun lisäehkäisyn kera jottei kierto mene ihan sekaisin.

Ihan hyvin voit olla raskaana tai sitten et. Kaiken pitää todella natsata kohdalleen, että oisit onnistunut raskaaksi tulemaan. Itselläni kävi niin, että pillereiden syönnistä huolimatta tulin raskaaksi. En ollut uskoa silmiäni, kun sain raskaustestin tulokset eteeni. Näin on elämä ihmeellistä. Mutta minun "vahinkoni" oli tosi hyvä, josta olen ollut ikionnellinen.

Hei! Lähdin reissuun ja tietysti unohdin pillerini kotiin. Minulla jää siis ottamatta lliuskasta 2. viikon torstai, perjantai ja lauantai. Miten minun tulisi menetellä? Olin keskiviikkona yhdynnässä, onko mahdollista että tulen raskaaksi? Haluaisin äkkiä apua tähän tilanteeseen!

Kiitos jo etukäteen, toivottavasti osaatte vastata!

Pillerimerkki jota käytän on Yasminelle