Uskalla jäädä sairauslomalle

  • Viestiketjun aloittaja Hellimelli
  • Ensimmäinen viesti
Hellimelli
Pännii yksi asia. Työkaverini on jäänyt juuri äitiyslomalle ja voisin sanoa, että VIHDOINKIN! Työmme on melko fyysistä: kiipeillään tikkailla, kontataan lattialla, kurotellaan ja kannetaan raskaita tavaroita. Olemme myös tekemisissä myrkyllisten aineiden, mm. erilaisten liuottimien kanssa.

Työkaverini olisi voinut useaan otteeseen raskautensa aikana jäädä sairauslomalle tai ennenaikaistetulle äitiyslomalle, joka on mahdollista meidän kaltaisillamme työpaikoilla. Lääkäri oli tämän asian ottanut heti puheeksi. Mutta hän ei halunnut! En voi käsittää, miksi ei?! Ei vain kuulemma sitten tullut ajatelleeksi asiaa, vaikka nyt äitiyslomalle jäätyään sanoi, että olisi pitänyt jäädä pois jo aiemmin.

Olen ihan samaa mieltä. Hän pyöri viimeisen kuluneen kuukauden työpaikalla, mutta ei käytännössä voinut enää tehdä oikeastaan juuri mitään. Sijaista ei tietenkään voitu palkata tai töitä jakaa, sillä hän oli edelleen töissä, vaikka työpanos oli ehkä kolmasosa tavalliseen verrattuna. Minusta olisi ollut myös vauvalle parempi ja turvallisempaa, jos äiti olisi jäänyt surutta sairauslomalle tai aikaistetulle äitiyslomalle.

Pidän itsekin kovasti työstäni, mutta jos minulla olisi tulossa jotakin niitä tärkeää kuin vauva ja lääkäri itse ehdottaisi pois jäämistä työstä, niin todellakin tarttuisin tilaisuuteen. Ei voi käsittää ihmisten ajatuksen kulkua.
 

Yhteistyössä