Uskallanko raskaana Thaimaaseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mariia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mariia

Vieras
Hei vaan kaikille!

Varattiin syksyllä matka Krabille ja lähtö on tammikuun lopussa. Sain vuoden vaihteessa tietää olevani raskaana ja nyt alkoi epäilyttää matkaan lähtö - kiitos rakkaan huolehtivan äitini...Matkalle lähtiessäni olen 11. viikolla raskaana laskujeni mukaan, neuvolassa käyn ennen matkaa ensi kerran. Tietääkö joku noista lintuinfluenssoista ym. Olen muutaman kerran aimminkin Thaimaassa matkannut joten tiedän minne olen menossa. Pahoinvointia ei ole vielä ollut ollenkaan, toivotaan ettei tulekaan. 35 vuotiaana ensisynnyttäjänä otanko riskin jos lähden matkaan? Minulla on voimassa oleva hepatiitti rokoite ja mihinkään viidakkoon ei ole tarkoitus mennä.

Itse en lähtisi mihinkään ihan sen takia, että jos tulee jotain ongelmia niin en todellakaan haluaisi olla missään ulkomailla sairaalassa. Korkeintaan johonkin Eurooppaan muutamaksi päiväksi voisin lähteä.

Mutta todennäköisestihän mitään ei tule, ja tosi monet käyvät matkalla raskaana ollessaan. Pidät vaan huolen, että syöt vaan kunnolla kypsennettyjä ruokia, myös lintuinfluenssa on se, että voi tarttua JOS ruoka ei ole kypsennetty kunnolla. Eli ehkä söisin sitten vähän laadukkaammissa paikoissa enkä mistään katukeittiöstä. Osaavat varmaan sen verran sitten englantiakin, että niille voi sanoa että kypsentävät erittäin kypsäksi ruoan.

Kohtahan teillä sitten matka jo onkin. Hyvää matkaa!

minä lähtisin!! nyt teillä on vielä tilaisuus matkustaa kahden. sitten meneekin vähän aikaa ennen seuraavaa tilaisuutta.
menkää, nauttikaa lämmöstä, toisistanne, masuasukkaasta ja upeista paikoista!!! älä ota liikaa stressiä ruoista, maalaisjärjellä vain eteenpäin.

Tietenkin lähdet matkalle, ehdottomasti.
Onhan niitä odottavia äitejä joka puolella maailmaa! Ja vielä kun sinulla rokotukset kunnossa. Itsellä jäi raskauden takia hepatiitti A:n tehosterokote (siis se toinen) saamatta nyt loppuvuodesta, kun vuosi takaperin oltiin reissussa Thaimaassa. Ei kai siitä haittaa, pitää vaan ottaa rokotukset uusiksi, jos lähtee johonkin, se harmittaa, kun ei nekään ilmaisia ole ja olisi ollut pitkäaikainen suoja.

Oma käsihyienia on jo iso plussa. Kunhan puhdistaa ennen ruokailua kädet aina kunnolla saveteilla tms ja ottaa lugnisti. Tosiaan nauttii kahdestaan olosta, hoikasta vartalosta ;) auringosta ja eksotiikasta. Otahan kaikki ilo irti ja muista, että tämä tilaisuus kahden miehesi kanssa ei toistu... muutamaan vuosikymmeneen!!!

moikka!

Minä lähtisin sinuna... ja niin muuten lähdenkin, jo ylihuomenna! ;) Mulla vaan sikäli eri juttu, että hepatiittirokote EI ole kunnossa. Minua suorastaan pyöriteltiin tuon rokotusasian kanssa!

Ensin neuvolassa sanoi terkkari, että menet vaan reissuun, rokotuksia ei saa antaa raskaana ollessa (tai, no voit vielä tarkistaa..?) , mutta ole sitten oikein tarkkana mitä syöt jne. No sitten neuvolan gynis ilmoitti, että joku rokotus OLISI HYVÄ OLLA; mutta ei tiennyt mikä, eikä sanonut varmaksi, voiko edes ottaa jos on raskaana. Neuvoi soittamaan yksityisen rokotuspolille.
Soitin, siellä ei sanottu selvää sääntöä, sanottiin, että GAMMAGLOBULIIINI voi antaa raskaana ollessa (ja tää on sama eli suojaa hepatiittia vastaan). Mutta pitää olla lääkärin lähete.
Sitten otin yhteyttä omaan gynikseeni (lähetteen toivossa) - hän ilmoitti, että ei ole kyl satavarma kannattaako ottaa.. käski soittaa rokotusspesialistaiille. Soitin, varasin ajan, mutta kun menin, hoitaja ei antanutkaan sitä kun kuuli että olen raskaana. Ilmoitti, että itse ei ainakaan ottais jos raskaana olis, ja ei suosittele...!
... joten en sitten ottanut. Tämä hoitaja antoi mulle listan vaan miten huolehtia hygieniasta, eli desinfiointiaine mukaan, sillä käsittelee kädet, myös miehen. Ei syö mistään katukeittiöistä mitään vaan aina todella kypsäksi tehtyä ruokaa, ei syö valmiiksi kuorittuja hedelmiä (kuorii ite), ei syö majoa eikä maitotuotteita.

Mulle tuli melkoisen epävarma olo tuosta juoksutuksesta paikasta toiseeen.. mutta selvästi kukaan ei ""halunnut ottaa vastuuta"" asiasta. Minua pelotti ENEMMÄÄN rokotuksen ottaminen tässä vaiheessa, eli 11.vko lähtee nyt, kuin se matkalla olo tarkkana.

Ja kuitenkin haluamme lähteä, kun tosiaan sitten ei enää niin helposti pääsekään. Ajattelen just niin, että monet naiset on raskaana ympäri maailmaa ja matkustelee. Ollaan vaan tarkkana (mikä sekin voi tietty olla stressaavaa...) ja nautitaan matkasta!!

Hyvää matkaa!

Ai ihanaa! Lähde ihmeessä matkalle, kuten Kikka sanoi, vielä teillä on mahdollisuus nauttia matkasta kahdestaan. Olin mieheni kanssa viime kesänä Thaimaassa ja vieläkin muistelemme matkaa lämmöllä! Oli se vain niin ihana kokemus. Nyt olen raskaana, eikä taloudellisesti ole mahdollisuutta matkustaa -jos olisi, niin lähtisin vaikka huomenna! Oikein ihanaa ja rentouttavaa matkaa teille Taikamaahan lähtijät! Nauttikaa!

No ilman muuta lähdet! Itte olin vkolla 7 Kreikassa. Matka meni hyvin, ainut vaan että pahoivointi tietysti alkoi just sillon...Lentomatkat oli just ton pahoinvoinnin takia raskaita, kun suljetussa tilassa kaikki hajut ärsytti enemmän. Samoin rannalla makoilu oli välillä vähän raskasta. Mutta kaiken kaikkiaan reissu oli mahtava! Vkolla 17 oltiin Prahassa ja siellä kaikki menikin sitten jo paljon paremmin, kun ei pahoinvoinnista ollut enää tietoakaan. Muista olla vaan tarkkana syömisten kanssa, niin kaikki menee varmasti hyvin. Mutta toki, jos aiot koko raskausajan vaan pelätä jotain pahaa tapahtuvaksi, ni ehkä sitten paree istuskella vaan kotona... Mutta neuvoisin kyllä sinua nauttimaan raskaudesta täysillä ja älä murehdi turhia! Onnea odotuksellesi!

Kiitoksia vastauksista!

Sain tänään hermoheikon äitinikin rauhoitettua jota siskoni oli peloitellut. Kiva kun nyt löysin tällaisen keskustelufoorumin josta voi kysellä vähän tyhmiäkin. Tämä on vähän kuin uutta työtä opettelisi kun ei tiedä vielä mistään mitään. Kaitpa tässä pikkuhiljaa viisastuu. Ei ole ollut lähipiirissä paljoakaan pikkulapsia joten olen aivan ummikko...Matkaan lähdetään reippain mielin ja täysillä nauttimaan...

Vastaan sinulle vielä, että palasin itse juuri jouluna Thaimaasta. Olin siellä kolme viikkoa rv 20-23. Matka meni LOISTAVASTI! Älä ihmeessä raskauden takia peru mahdollisutta nauttia ja rentoutua lämpimistä lomapäivistä!ä huolehdin käsihygieniasta hyvin. Ei tullut mitään ongelmia! Nauti reissustasi! Voin vielä rauhoittaa sinua sillä, että siskoni on gynekologi, joka sanoi minulle matkaesteitä kysellesäni, että ""hauskaa reissua! Älä murehdi turhia!"". Olen myös itse ison perheen kasvastti ja olemme matkustaneet koko ikäni. Oli äiti ollut raskaana tai pikkusisarukset kuinka pieniä! jos ongelmia satuu, palvelua ja hoitoa saa sieltäkin!

Yhteistyössä