Uskallanko tehdä ls-ilmoituksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätoivoinen"

Vieras
Mulla on kauhee olo, kun en tiedä mitä tekisin. Kyseessä siis siskoni perhe, jossa lasten isä pahoinpitelee/käyttäytyy pelottavasti lapsiaan ja joskus jopa vaimoaan kohtaan. Itse väkivaltaisen lapsuuden kokeneena tiedän, mitä jatkuva pelkääminen kotona voi aiheuttaa itsetunnolle ja psyykkeelle.

Mun sisko on vanhoillislestadiolainen ja naimisissa. Heillä on suurperhe, lapsia yli 10. Vanhin taitaa olla jotain 16-17 välimaastosta. Mies on jostain kivikaudelta. Ei osaa puhua mistään asioista vaan jöröttää ja mököttää tai sitten suuttuu ihan nanosekunnissa kuin raivohärkä. Se kontrolloi tosi paljon lapsiaan, varsinkin näitä teini-ikäisiä, ja pieksee lapsiaan. Kuulin nyt ihan vasta, että oli taas raivostunut yhdelle lapsistaan (en tiedä syytä) ja moukaroinut itsensä lukitusta ovesta sisään lapsensa huoneeseen. En tiedä mitä oli tälle teinille tehnyt, mutta pienemmät sisarukset olivat olleet ihan hysteerisiä ja kyselleet hädissään äitiltään, mikä heidän isäänsä vaivaa. Milloin menee ovet säpäleiksi, milloin heitetään teinien puhelimia lattiaan, kun tämä isä raivostuu. Saattaa raivostuessaan antaa niin kovia selkäsaunoja, että jopa äitini, joka hyväksyy ruumiillisen kurituksen, on aivan kauhuissaan ja pelkää lasten terveyden puolesta. Tämä mies siis menee ihan sokeaksi raivostaan, eikä hahmota omien voimiensa käyttöä kurittaessaan näitä lapsiaan.

Mun sisko on yrittäny hakea apua miehelleen, tilannut aikoja mt-toimistoon ym. mutta tämä mies ei suostu menemään. Siskoni on zombie, joka yrittää selviytyä suurkatraan hoidosta joten kuten ja mielestäni hän on jo luovuttanut. Hän ei mene lastensa ja miehensä väliin enää, koska on homma menisi kuulemma pahemmaksi. En voi kuvitella, miten joku voi äitinä jättää puolustamatta lapsiaan. Varmaan sellainen äiti, joka ei enää pysty muuta, on tilanteeseen niin väsynyt?

Mä tiedän näistä tapahtumista, mun osa sisaruksista tietää sekä meidän äiti. Kaikki vain taivastelee, mutta kukaan ei tee mitään. Onhan se nyt ihan kauheata, jos joutuisi omasta sisaruksestaan ls-ilmoituksen tekemään, mutta en voi olla miettimättä näitä lapsia, jotka joutuvat pelkäämään omassa kotonaan. Mä itse olen kokenut sen pelon ja nähnyt silmitöntä raivoa toisen vanhempani harjoittamana, että en soisi sitä kenellekään.

Onko muita vaihtoehtoja?

tee ilmoitus välittömästi. ihan oikeasti eikö kukaan välitä lähimmäisistään nykypäivänä. jos sinä tiedät niin älä anna lasten enään kärsiä ja peloissaan pelätä isäänsä ja itkeä kun toinen hakkaa, voi pieniä

Mä tiedän, että mun pitäisi tehdä, mutta... ajatuskin tuntuu kauhealta. Lähinnä tämän siskoni takia, en haluaisi hänen elämäänsä enempää murheita. Tiedän, että hän rakastaa lapsiaan yli kaiken, mutta on liian lamaantunut jo voidakseen tehdä mitään tai nähdäkseen asioiden oikeat mittasuhteet.

Ihanko oikeastisinulla ei ole sen vertaa inhimillisyttä lapsia kohtaan, että tekisit tilanteelle jotain? Annat heidän kärsiä ja taivastelet kamalaa isää. Itseasiassa lain mukaan sinun PITÄÄ tehdä ilmoitus kun tuollaisesta tilanteesta tiedät. Se edes ei ole sinun valintasi.

• Tykkää
Reactions: Kurmeli
[QUOTE="Äiti";24440225]Ihanko oikeastisinulla ei ole sen vertaa inhimillisyttä lapsia kohtaan, että tekisit tilanteelle jotain? Annat heidän kärsiä ja taivastelet kamalaa isää. Itseasiassa lain mukaan sinun PITÄÄ tehdä ilmoitus kun tuollaisesta tilanteesta tiedät. Se edes ei ole sinun valintasi.[/QUOTE]

Mä tiedän. Ja kerään huomiselle rohkeutta, että sen teen.
Mutta saako ls-ilmoitusta tehdä nimettömänä?

[QUOTE="a p";24440218]Mä tiedän, että mun pitäisi tehdä, mutta... ajatuskin tuntuu kauhealta. Lähinnä tämän siskoni takia, en haluaisi hänen elämäänsä enempää murheita. Tiedän, että hän rakastaa lapsiaan yli kaiken, mutta on liian lamaantunut jo voidakseen tehdä mitään tai nähdäkseen asioiden oikeat mittasuhteet.[/QUOTE]

Siinä tilanteessa siskosi ei ehkä ymmärrä, että oikeasti autat häntä ja lapsia. Mutta pidemmällä aika välillä puuttuminen saattaa pelastaa lasten mielenterveyden. Siskosi joutuu tödennäköisesti kohtaamaan paljon suurempie murheita tulevaisuudessa, jos tilanteeseen ei puututa.

Oletteko siskon kanssa väleissä? Puhutteko puhelimessa jne? Itse ottaisin tossa tilanteessa jopa poliisiin yhteyden. Lapset todistamaan äidin kera. Ja aivan ehdottomasti lastensuojeluilmoitus! Soita vaikka päivystävään numeroon.

[QUOTE="a p";24440218]Mä tiedän, että mun pitäisi tehdä, mutta... ajatuskin tuntuu kauhealta. Lähinnä tämän siskoni takia, en haluaisi hänen elämäänsä enempää murheita. Tiedän, että hän rakastaa lapsiaan yli kaiken, mutta on liian lamaantunut jo voidakseen tehdä mitään tai nähdäkseen asioiden oikeat mittasuhteet.[/QUOTE]

siis miten niin enemmän murheita? sinäkin näet asian täysin väärin. jos teet ilmoituksen niin siskollasi on yksi murhe vähemmän. elämä tasoittuu ja pelot, väkivalta ym poistuu. tiedätkö että kadut sitä loppuelämän jos et tee ilmoitusta.
sinä ajattelet kuin siskosi, siskosi antaa väkivallan tapahtua että lapset on hakattavana.
sinä ajattelet vain siskoasi että sille ei tule mitään.
kuka ajattelee lapsia? lapset jotka on vanhempien armoilla joutuvat hakatuksi

Eräältä lestaadiolaisäiti joka eroaa miehestään on huora olkoot syynä eroon sitten miehen mielenterveys ja lasten huostaanotto. Vaimo ei miehen rinnalta poistu jos mies sairastuu :(

Mies on saanut teidät muutkin pelkäämään. Vaivihkaa olette kaikki miehen puolella ja hänen tekosiaan peittelemässä.

Asia on kuitenkin niin, että mies rikkoo lakia. Mies pahoinpitelee perhettään, aiheuttaa suunnatonta henkistä ja fyysistä vahinkoa lapsilleen. Mikään ei muuta tätä asiaa muuksi, vaikka ajattelisi miten tahansa. Ei ole ainuttakaan syytä olemassa miksi nämä teot pitää salata. Asiasta on NYT tehtävä julkinen (l.lastensuojeluilmoitus) se on ensimmäinen askel.

Osaatteko kertoa, miten tuo ls-ilmoituksen teko etenee? Kuinka vanhemmille tästä ilmoitetaan? Puhelimitse vai käymällä paikan päällä?

Tiedän, että yksi näistä perheen lapsista on uhannut isälleen tekevänsä ls-ilmoituksen itse (on jotain 13 v.), mutta luulen ettei ole sitä tehnyt kuitenkaan. Pelkään siis sitä, että jos sos.toimistosta soitetaan, että teistä on tehty ls-ilmoitus niin pääseekö perheessä helvetti irti ja pieksetään tämä tyttö tms? varmaan mun kannattais mainita tämmösestä mahdollisuudsta..

Toivottavasti siitä ls-ilmoituksesta EI sitten seuraa sitä että lapset huostaanotetaan, nimittäin se jos mikä olisi väärin äidille ja niille lapsille! Ukko tuosta pitäisi saada pois pelistä että mieluummin keräisitte yhteisvoimin apua tuolle äidille että pystyisi eroamaan väkivaltaisesta miehestä, kun ei edes suostu apua itselleen hakemaan! Tuossa on nimittäin suurena uhkana se että lapset lähtee hippulat vinkuen. Minä miettisin kaikki muut vaihtoehdot ensin ennenkuin sossua sotketaan peliin. siitä ei tule muuta kuin tragediaa ja tiedän mistä puhun!

[QUOTE="a p";24440309]Osaatteko kertoa, miten tuo ls-ilmoituksen teko etenee? Kuinka vanhemmille tästä ilmoitetaan? Puhelimitse vai käymällä paikan päällä?

Tiedän, että yksi näistä perheen lapsista on uhannut isälleen tekevänsä ls-ilmoituksen itse (on jotain 13 v.), mutta luulen ettei ole sitä tehnyt kuitenkaan. Pelkään siis sitä, että jos sos.toimistosta soitetaan, että teistä on tehty ls-ilmoitus niin pääseekö perheessä helvetti irti ja pieksetään tämä tyttö tms? varmaan mun kannattais mainita tämmösestä mahdollisuudsta..[/QUOTE]

pitää mainita. pitää kertoa ihan kaikki. luultavasti tilanteessa on tarvetta hyvin nopeaan puuttumiseen.

Älä vaan tee mitään muuta kuin taivastele täällä palstalla. Ihmettele vielä viikon päästäkin täällä että,mitä sitä tekis asian eteen!! Anna lasten kärsiä vaan. HALOOOOOOO! Joo, ei se niin helppoo ole tehdä sitä sitä ls.ilmoitusta mutta luuletko että sinne siskonlapsen hautajaisiin sitten on helppo mennä kun sillä isällä on napsahtanut lopullisesti korvien välissä? Ota nyt järki käteen jo hyvä ihminen.

[QUOTE="hmm";24440324]Toivottavasti siitä ls-ilmoituksesta EI sitten seuraa sitä että lapset huostaanotetaan, nimittäin se jos mikä olisi väärin äidille ja niille lapsille! Ukko tuosta pitäisi saada pois pelistä että mieluummin keräisitte yhteisvoimin apua tuolle äidille että pystyisi eroamaan väkivaltaisesta miehestä, kun ei edes suostu apua itselleen hakemaan! Tuossa on nimittäin suurena uhkana se että lapset lähtee hippulat vinkuen. Minä miettisin kaikki muut vaihtoehdot ensin ennenkuin sossua sotketaan peliin. siitä ei tule muuta kuin tragediaa ja tiedän mistä puhun![/QUOTE]

No tätä minäkin tietysti pelkään, mutta uskon ja toivon, että lastensuojelun tavoitteena olisi edelleenkin ensisijaisesti taata lapsille mahdollisuus vanhempaansa/iinsa. Ja toivottavasti tukimuodot olisivat tätä tukevia... Tiedän, että siskoni ei sitä kestäisi, jos lapset häneltä vietäisiin.

[QUOTE="hmm";24440324]Toivottavasti siitä ls-ilmoituksesta EI sitten seuraa sitä että lapset huostaanotetaan, nimittäin se jos mikä olisi väärin äidille ja niille lapsille! Ukko tuosta pitäisi saada pois pelistä että mieluummin keräisitte yhteisvoimin apua tuolle äidille että pystyisi eroamaan väkivaltaisesta miehestä, kun ei edes suostu apua itselleen hakemaan! Tuossa on nimittäin suurena uhkana se että lapset lähtee hippulat vinkuen. Minä miettisin kaikki muut vaihtoehdot ensin ennenkuin sossua sotketaan peliin. siitä ei tule muuta kuin tragediaa ja tiedän mistä puhun![/QUOTE]

tuosta voi seurata tilapäinen ho, joka puretaan kun äiti voimaantuu ja saa elämänsä järjestykseen.

[QUOTE="moi";24440265]lisään vielä, eräästä tutustani oli tehty ilmoitus, eivät saaneet selville kuka oli tehnyt. sitä ei ikinä kerrota vanhemmille[/QUOTE]

Ei vai? Huostaanotossa ap luultavasti kutsutaan todistajaksi oikeuteen että sillein...

Yhteistyössä