Uskallatteko käsitellä/käyttää kananmunia ihan normaalisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Leivon täällä ja mua koko ajan vaivaa se, että niissä ilmeisesti on salmonellaa. Pelkään, että lapset huomaamattani koskee niihin tai että johonkin pöydälle lentää pieni roiske ja siitä vaikka leivän mukana suuhun ja sitten avot - salmonella iskee.

Tosi hieno käyttää tollasia kananmunia.

Käytän ihan normaalisti. Käsittelyn jälkeen pesen kyllä käteni, enkä anna lasten maistella nyt taikinaa jossa munaa on. Mutta mä oonkin salmonellavaaraan tottunut, käsittelen myös meidän liskoa pelkäämättä... :D

Juu juu. NE salmonellaan saastuneet tilat on tyhjillään ja niiden munat on poistettu markkinoilta. Munissa on leimat, joilla munien liikkeitä voidaan seurata.

Myönnän siti, että olen huolehtinut munaruokien varmasta kypsymisestä ja vähän katteluut munankuorien perään tarkemmin ja pessyt käteni hyvin...

Mutta minä käytin äsken ensin pois sellaisia munia joissa päiväys 1.4. ja jotka olen ostanut jo varmaan ennen kuin tuo salmonella jupakka alkoi tai ainakin niillä main. Oliko nyt typerää käyttää niitä? Teen siis kakkupohjia. Kolmanteen pohjaan vasta meni eilen ostettuja munia.

Alkuperäinen kirjoittaja X:
Juu juu. NE salmonellaan saastuneet tilat on tyhjillään ja niiden munat on poistettu markkinoilta. Munissa on leimat, joilla munien liikkeitä voidaan seurata.

Myönnän siti, että olen huolehtinut munaruokien varmasta kypsymisestä ja vähän katteluut munankuorien perään tarkemmin ja pessyt käteni hyvin...

Mutta tilojahan tulee koko ajan lisää ilmi.. Eli käytän, mutta olen supervarovainen.

Käytän normaalisti, ja syön raakanakin taikinassa ja löysäksi keitettyinä.

Ei munista ole vielä löydetty salmonellaa, vain tiloilta. Ja kyllä ne varmasti ovat testanneet kaikki mahdolliset vähänkään munaa muistuttavat esineet kolmeen kertaan ympäri Suomen.

Enpä ole munien tai lihan käsittelyäni muuttanut. Tähänkin asti ollaan huolehdittu siitä, että aina lihan ja munien käsittelyn jälkeen pestään kädet ja välineet. Samaten pidetään huolta etteivät pääse kosketuksiin kypsentämättömän elintarvikkeen kanssa.
Siis noinhan on opetettu jo peruskoulun köksässä. Eikä se minusta ole koskaan ollut mitenkään hysteeristä huolehtimista puhtaudesta.

Yhteistyössä