Uskaltaisiko irtisanoa lapsivakuutuksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harkinnassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harkinnassa

Vieras
Lapsella ollut Tapiolan lapsivakuutus, joka siis korvannut yksityissektorilla lääkärinvastaanotollakäynnit. Nyt lapsi neljä vuotias ja ollaan oltu korvatulehduskierteestä jo vuoden verran vapaana. Lapsivakuutus on suhteellisen kallis ja ajatellut, että uskaltaisiko vakuutuksen muuttaa tapaturmavakuutukseksi ja ottaa tämän lisäksi henkivakuutuksen.

Jotenkin vaan pelottaa, että hetki jotain tapahtuu, kun vakuutuksen irtisanoo. Onko muita, jotka ovat jossain vaiheessa päätyneet vakuutusmuodon muuttamiseen?

meillä ei ole koskaan ollut kun tapaturma ja henkivakuutus, päivystykseen on päässy aina kun tarve, kolme korvakierteistä lasta, joista kaksi putkitettu ja risaleikattu..

En kyllä korvatulehduskierteen takia ottaisi kallista vakuutusta. Jos lapsella taipumusta sairastella paljon niin mikäs siinä jos omavastuu on pieni
Miksi henkivakuutus pienelle lapselle?

henkivakuutuksesta saa rahaa, joten voi olla vaikka töistä poissa jos tuntuu että ei jaksa. onpahan otettu, en silti toivo että pääsisin niihin rahoihin käsiksi. kaikilla meillä on.

Miten kallis teillä se vakuutus on kun se on sun mielestä kallis? meillä on ifiltä vakuuutukset lapsilla ja ne on tosi kalliita kaks ekaa vuotta mutta sen jälkeen tosi halpoja. Meidän 5vuotiaalla vuosimaksu on 70-80 euroa eli kuukautta kohti ei tee kuin alle kympin. Mun mielestä se on tosi halpaa kun huomioi kuitenkin että vakuutus korvaa 90% kaikista 100e omavastuun ylittävistä lääkäri- ja lääkekuluista. Tuo omavastuu on siis vuosiomavastuu johon sisältyy KAIKKI lääkäri- ja lääkekulut, ei siis sairaus- tai käyntikohtainen omavastuu.

Sukulaispojan vakuutus lopettiin 5-vuotiaana. 6-vuotiaana puhkesi diabetes (ei ole suvussa ). Eipä sitä koskaan voi ennustaa, mutta yleensä lapset on aika terveitä, jos ekat vuodet ovat menneet hyvin. Tärkeämpää olisi, että aikuisilla on vakuutukset kunnossa, jos ikää on 40 tai yli.

Alkuperäinen kirjoittaja No joo:
En kyllä korvatulehduskierteen takia ottaisi kallista vakuutusta. Jos lapsella taipumusta sairastella paljon niin mikäs siinä jos omavastuu on pieni
Miksi henkivakuutus pienelle lapselle?

Meillä suvussa kaikilla on aina ollut henkivakuutus, joten pidän sitä jotenkin itsestään selvänä vakuutusturvana.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Miten kallis teillä se vakuutus on kun se on sun mielestä kallis? meillä on ifiltä vakuuutukset lapsilla ja ne on tosi kalliita kaks ekaa vuotta mutta sen jälkeen tosi halpoja. Meidän 5vuotiaalla vuosimaksu on 70-80 euroa eli kuukautta kohti ei tee kuin alle kympin. Mun mielestä se on tosi halpaa kun huomioi kuitenkin että vakuutus korvaa 90% kaikista 100e omavastuun ylittävistä lääkäri- ja lääkekuluista. Tuo omavastuu on siis vuosiomavastuu johon sisältyy KAIKKI lääkäri- ja lääkekulut, ei siis sairaus- tai käyntikohtainen omavastuu.

Tuli otettua jo enne lapsen syntymää tuo vakuutus. Vakuutus maksetaan kertamaksuna kerran vuodessa ja huomattavasti hinnakkaampi kuin tuo teidän vakuutuksenne.
Sain kilpailevasta yhtiöstä kaikista perheemme vakuutuksista tarjouksen, mutta koska olemme joutuneet käyttämään lapsivakuutusta sairauskulujen hoitoon, niin kilpailevan vakuutusyhtiön lääkäri sulki vakuutuksesta pois jo sairastettujen sairauksien korvaamiset. Joten vakuutusyhtiötä ei kannata vaihtaa enää tässä vaiheessa.

En itse irtisanoisi lastemme vakuutuksia. Niin helppoa ja nopeaa, kun lääkäriä tarvittaessa pääsemme sinne minne haluamme, sille lekurille kelle haluamme ja mihin aikaan haluamme, ja käymme aina lastenlääkärillä, korvista korvalääkärillä. Terv.keskukseen en ihan hevillä lapsen kanssa menisi...

Alkuperäinen kirjoittaja Kohta kolmen äiti:
En itse irtisanoisi lastemme vakuutuksia. Niin helppoa ja nopeaa, kun lääkäriä tarvittaessa pääsemme sinne minne haluamme, sille lekurille kelle haluamme ja mihin aikaan haluamme, ja käymme aina lastenlääkärillä, korvista korvalääkärillä. Terv.keskukseen en ihan hevillä lapsen kanssa menisi...

Pääsee sinne yksityiselle ilman vakuutustakin... ;) Meillä ei isommalla vakuutusta (paitsi tapaturma) ja yksityisellä käydään se mitä tarvitaan eli 1-3 krt/vuodessa. Korvatkin putkitettiin kunnallisella hintaan 72 e.

Alkuperäinen kirjoittaja Kohta kolmen äiti:

Sama täällä. Varsinkin kun meidän kunnassa arvausasemalle ei saa aikaa sitten millään... ja palvelu ei muutenkaan ole ollut kovin asiantuntevaa :(

Meillä on esikoisen vakuutus maksanut kuluja kuopuksenkin vakuutuksen edestä takaisin, kuopus kun ei ole käytännössä koskaan sairastanut. Emme silti irtisano vakuutuksia missään tapauksessa. Meidän vakuutukset ovat voimassa aikuisenakin kun ne kerran on otettu.

Ei tulisi mieleenikään mennä tk:n yleislääkäriin tai jonnekin opetussairaalan täysin ala-arvoiseen harjoitteluhoitoon kun ei ole pakko.

Alkuperäinen kirjoittaja harkinnassa:
Alkuperäinen kirjoittaja km:

Tuli otettua jo enne lapsen syntymää tuo vakuutus. Vakuutus maksetaan kertamaksuna kerran vuodessa ja huomattavasti hinnakkaampi kuin tuo teidän vakuutuksenne.
Sain kilpailevasta yhtiöstä kaikista perheemme vakuutuksista tarjouksen, mutta koska olemme joutuneet käyttämään lapsivakuutusta sairauskulujen hoitoon, niin kilpailevan vakuutusyhtiön lääkäri sulki vakuutuksesta pois jo sairastettujen sairauksien korvaamiset. Joten vakuutusyhtiötä ei kannata vaihtaa enää tässä vaiheessa.

Juu jos on olllu jotain sairauskierrettä niin sitten on turha enää vakuutuksia vaihtaa muualle kun ne ei sit enää korvaa mitään.

Mitä oon kavereiden ja tuttujen vakuutusehdoista ja -maksuista ym kuullut (koskien lasten vakuutuksia) niin oon kyllä tosi onnellinen ja tyytyväinen meidän vakuutuksiin. MOnella firmalla on esim se, että vuosittainen omavastuu on 50e/sairaus ja jos lapsi käy 5 kertaa lääkärissä 5 eri taudin takia niin vakuutus ei käytännössä korvaa juuri mitään. Meillä tuohon 100 euroon sisältyy kaikki sairaudet joiden takia vuoden sisään käydään lääkärissä tai saadaan lääkkeitä. Ja korvausten maksaminen on nopeaa ja helppoa: puhelinsoitto tai ilmoitus netissä ja rahat on 3 päivän kuluessa tilillä. Ei tarvi lähetellä mitään lippuja eikä lappuja minnekään eikä niitä tarvi kerätä kauheaa kasaa kuten niissä yhtiöissä joissa korvaukset maksetaan kerran vuodessa. VOi vaikka yhtä lääkäri/lääkelaskua kerrallaan ilmoittaa ja ne sisältyy kaikki silti samaan omavastuuseen.

Ollaan jouduttu hakea korvauksia myös saman firman autovakuutuksesta ja sekin sujui tosi nopeasti ja vaivattomasti ja korvaukset oli paljon isompia kuin uskallettiin edes haaveilla. Että itse kyllä suosittelen kyseistä yhtiötä lämpimästi :)

Meillä lapsi 3v ja just puhuttin et mitä vakuutuksen kans. Korvakierre oli ekana talvena mut sen jälkeen ei ole tarvittu. Mut toisaalta ei "uskalla" irtisanoa kun jos sit jotain sattuis. Ja on me ehkä käyty lääkärissä tän vakuutuksen turvin herkemmin mitä ois terveyskeskukseen tullut mentyä. Omavastuu on nelisenkymppiä/sairaus joten kuitenki pientä harkintaa on ettei ihan joka näppyä tuu mentyä lääkäröimään.

Me ollaan aina otettu raskausaikana vakuutus ja lopetettu se viim. vuoden iässä, jonka jälkeen ollaan otettu tapaturmavakuutus.Vakuutus on lähinnä otettu siksi, jos on syntymästään joku sairaus tai ekan vuoden aikana ilmenee jotain poikkeavaa.
Tottahan se on, että sairaus voi iskeä myöhemmin, parin vuoden iässä, kouluiässä tai aikuisena. Toistaiseksi meillä on ohimenevissä sairaustapauksissa toiminut julkinen sairaanhoito niin hyvin, että en ole katsonut aiheelliseksi jatkaa kenenkään lapsen kohdalla lapsivakuutusta.

Me ollaan aina otettu raskausaikana vakuutus ja lopetettu se viim. vuoden iässä, jonka jälkeen ollaan otettu tapaturmavakuutus.Vakuutus on lähinnä otettu siksi, jos on syntymästään joku sairaus tai ekan vuoden aikana ilmenee jotain poikkeavaa.
Tottahan se on, että sairaus voi iskeä myöhemmin, parin vuoden iässä, kouluiässä tai aikuisena. Toistaiseksi meillä on ohimenevissä sairaustapauksissa toiminut julkinen sairaanhoito niin hyvin, että en ole katsonut aiheelliseksi jatkaa kenenkään lapsen kohdalla lapsivakuutusta.

Tuli tuosta vakuutuksesta vielä mieleen sekin, että itse en luota enää terveyskeskulääkäreiden amattitaitoon esim korvatulehduksen diagnosoimisessa. Kävimme reilu 1v tytön kanssa terv kesk lääkärillä ja diagnosoi korvatulehduksen korvien punoituksen perusteella ja määräsi antibiootit. Tämän jälkeen diagnoosi "varmistettiin" yksityisellä kun meillä on Ifistä lapsivakuutus, eikä korvissa ollut mitään vikaa!! Korvalääkäri sanoi, että monesti korvat voivat punottaa ihan itkustakin. Pakosta alkaa miettiä, miten eri arvoisessa asemassa ihmiset ovat eli joutuvatko ne joilla ei ole mahdollisuutta käydä yksityisellä, syöttämään turhia antibioottikuureja lapsilleen. Nuo terv keskuslääkärin laitteet eivät taida olla tarpeeksi tarkkoja..

Mutta alkuperäiseen asiaan..itse en aio irtisanoa vakuutustamme, vaikka tytöllämme ei ole mitään sairauksia ollutkaan. Täyttää syksyllä 2v kun pikkusisarus syntyy ja otamme hänellekin lapsivakuutuksen. Tosiaan Ifillä nuo hinnat ainakin reilusti laskevat parin ensimmäisen vuoden jälkeen. Mutta jos teillä on todella kallis tuo vakuutus, sitten miettisin. Mikä on vuosimaksu, entä omavastuu?

En irtisano lasten vakuutuksia, ennemmin tingin jostain muusta. Henkivakuutusta en ottais erikseen lapselle, musta sitä ei tarvis olla noissa tapaturma- ja sairauskuluvakuutuksissakaan.

olen miettinyt josko nuo lapsivakuutukset lopettais. Meillä esikoinen nyt reilu 2v ja vakuutusmaksut jotain 240(?) vuodessa. Pienempi on nyt 10kk ja sillä luonnollisesti isommat vakuutusmaksut. Me ei olla kertaakaan tarvittu mitään korvauksia vakuutusyhtiöstä, mutta jotenkin pelottaa jos sitten vakuutuksen peruuttamisen jälkeen jotain ilmeniskin..

Luultavasti nuo vakuutukset saa nyt olla vielä entisellään.. Ehkä sitten joskus 4v ikäsenä vois miettiä että muuttais niitä.. En tiedä.

Mun pojalla kans tuo Tapiolan. En pidä kalliina edes pienipalkkaisen yh:n maksamana; noin 130 vuosi.
Se on turva kuitenkin jos jotain sattuu. Ja lapsivakuutushan halpenee aina vähän vuosi vuodelta.
Itse säästäisin mokoman muussa, tuo on pikkusumma.

Kannattaa muistaa, että jos sitten haluaisittekin ottaa vakuutuksen uudestaan, niin korvakierteestä varmaan tulee jotain rajoituksia uuteen vakuutukseen. Jos koette sen tarpeettomaksi ja kalliiksi, voi olla hyvä juttu irtisanoa vakuutus.

Itse mielummin maksan vaikka varmuudeksi, kuin olen ilman vakuutusta (kun on kyse siis lapsen vakuutuksesta). Kyllä meilläkin on terveyskeskukseen päästy, mutta mielummin yksityiselle esim. viikonloppuna, kuin lähden sairaalan päivystykseen jonottamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja minäkin:
olen miettinyt josko nuo lapsivakuutukset lopettais. Meillä esikoinen nyt reilu 2v ja vakuutusmaksut jotain 240(?) vuodessa. Pienempi on nyt 10kk ja sillä luonnollisesti isommat vakuutusmaksut. Me ei olla kertaakaan tarvittu mitään korvauksia vakuutusyhtiöstä, mutta jotenkin pelottaa jos sitten vakuutuksen peruuttamisen jälkeen jotain ilmeniskin..

Luultavasti nuo vakuutukset saa nyt olla vielä entisellään.. Ehkä sitten joskus 4v ikäsenä vois miettiä että muuttais niitä.. En tiedä.

Onpa teillä isot vuosimaksut. minkälaisella omavastuulla teillä se on?
Meillä 2vuotiaan vakuutusmaksu on n 150e/vuosi (alle 2vuotiaana se oli ton 240e/vuosi) ja 5 vuotiaan vakuutusmaksu on 75e/vuosi. Ja vakuutus korvaa 90% 100e omavastuun ylittävästä osasta. Omavastuu on siis vuosikohtainen ja sisältää KAIKKI sairaudet ja lääkkeet. Meillä vakuutukset maksaa itsensä takaisin joka vuosi moneen kertaan kun kumpikin lapsi on astmaatikko ja allergikko, lääkärikäyntejä siis riittää. Eikä aiota vakuutuksia koskaan irtisanoa ko asian takia. Jos irtisanotaan niin eivät saa enää muualta vakuutuksia noiden sairauksien takia.

Silloin kun esikoiselle otettiin vakuutusta, niin kilpailutettiin firmoja ja esim yhdessä toisessa firmassa oli vakuutus samanlaisilla vakuutusehdoilla ja korvaussummilla sata euroa kalliimpi kuin tä meidän oma. Eli kannattaa kilpailuttaa eikä suoraa ottaa vaan sieltä mistä on ennenki tottunu ottamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja MIU:
Mun pojalla kans tuo Tapiolan. En pidä kalliina edes pienipalkkaisen yh:n maksamana; noin 130 vuosi.
Se on turva kuitenkin jos jotain sattuu. Ja lapsivakuutushan halpenee aina vähän vuosi vuodelta.
Itse säästäisin mokoman muussa, tuo on pikkusumma.

Niin, tuo tekee jotain 11e/kk joten kuukautta kohti laskettuna ei ole mikään iso summa. Se varmasti säästää vaikka karkkiostoksista :D

Yhteistyössä