Tähän on pakko kommentoida. Olen itse lastentarhanopettaja ja ystäväpiiriini siis kuuluu monia kollegoja. Juuri äsken kävi kylässä eräs LTO-ystäväni, joka hoitovapaansa jälkeen aloitti työt.. Paljon keskustelimme varhaiskasvatuksen ongelmista, joka on ihan arkipäivää vähänkin suuremmissa kaupungeissa: paisuvat ryhmäkoot, liian vähän henkilökuntaa jne. Tällä hetkellä hän on ryhmässä, jossa 18 lasta, heistä puolet 1-vuotiaita, vain kolme aikuista tällä hetkellä... totesi vain, että ei itse laittaisi tuohon ryhmään lastaan. Sanoi, miten oli työpäivän jälkeen todennut, että on surullinen olo kun ei kunnolla ehdi olla lasten kanssa päivän aikana. Liukuhihnalla menee tilanteet, jotta ehtivät kaikki syöttämiset, pukemiset, vaipanvaihdot jne. Kaikissa paikoissa ei tietenkään näin ole, mutta jotain kertonee sekin, että lähes kaikki tuntemani LTO:t ja lastenhoitajat ovat todenneet, etteivät itse laittaisi lastaan päiväkotiin alle 2-vuotiaana.
Ymmärrän toki, että monen lapsen on mentävä hoitoon hvyin pienenä erilaisista syistä, sille ei aina voi mitään. mutta tutkimusten mukaan 1-vuotias EI TARVITSE virikehoitoa tai varsinaisesti leikkikavereita. Hän tarvitsee omien vanhempiensa läsnäoloa ja tavallisia arkisia puuhia, selkeät rutiinit. On hienoa, ap, että lapsellasi on mennyt hyvin päiväkodissa, mutta muista, että hän ei sitä TARVITSE mihinkään. Eri asia sitten isompi lapsi, jolle virikehoito saattaa tietyissä tilanteissa olla paikallaan. Ja se, mitä hoitajat sanovat, ei välttättä valitettavasti ole koko totuus, niin kuin "hoitajaäiti" kirjoitti tuolla aiemmin.. Hyvin "pärjääminen" ei myöskään aina kerro koko totuutta siitä, mitä lapsen mielessä liikkuu. Lapsi oppii selviämään ja sopeutumaan, mutta se ei ole yhtä kuin, että hän olisi onnellinen, välttämättä.
Jos joku nyt kaipaa tähän jotain tutkimusta viitteeksi tms, niin sanoisin, että menkää kirjastoon ja etsikää käsiinne 0-3 - vuotiaiden kasvua, kehitystä ja varhaiskasvatusta käsittelevää kirjallisuutta. Ja ei ole tarkoitus kenenkään ratkaisuja arvostella tai tuomita, mutta minua häiritsee se, että aikuiset yrittävät joskus perustella ratkaisujaan väärillä tiedoilla (Esim tuo mitä tälläkin palstalla olen lukenut, että alle 2-v tarvitsisi virikehoitoa).