Hae Anna.fi-sivustolta

Uskomatonta uskonnosta

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä iäkäs elli, 28.12.2009.

1. iäkäs elli Vierailija

En voisi tätä uskoa, jos ei itselleni olisi sattunut.

Tapasin sattumalta kahdenkymmenen vuoden takaisin työkaverin kaupungilla. Työpaikkamme oli silloin toisella puolella Suomea. Juttelimme niitä näitä teekupposen ääressä. Hän oli jo työaikana hurahtanut erääseen uskoon tai lahkoon, miten vain, mutta sehän on jokaisen oma asia eikä siinä mitään. Mutta että näiden vuosien jälkeen hän TAAS aloitti käännytystyön eli yritti aloittaa. Vaikka sanoin heti suoraan, että en ole aiheesta kiinnostunut enkä omasta kannastani muuksi tule, niin hänhän ei rauhoittunut. Julkaisuja oli antamassa, mutta kieltäydyin ottamasta sanomalla ihan sopuisasti, etten halua. Lisäksi hän mitätöi juuri tulemassa olevan joulun, joka nyt on tavallisille suomalaisille jo perinnejuhla, jos ei muuta.

Tapaaminen päättyi siihen, että kaikesta huolimatta toivotin hyvää joulua ja vointia ja lähdin ehkä hieman nopeutetusti pois. Rouva kysyi nykyistä osoitettani, mutta sanoin, että katso Enirolta, jos tarvitset. Nähtäväksi jää, tuleeko postia vielä perässä.

Tämä kuuluisi toiselle palstalle, mutta kirjoitin tänne siksi, että tällaista tosiaan voi tapahtua ikäihmistenkin kesken.

2. Iäkäs elli Vierailija

Kerron lopunkin, kun kerran aloitin.

Tänään sain rouvalta kirjeen. Siinä oli vinoileva kiitos hauskasta tapaamisesta ja pari selvästi provosoivaksi tarkoitettua sanomalehtileikettä, joissa mollattiin kahta maailman valtauskontoa. Kirjeessä oli myös lähettäjän osoite, mutta ei enää julkaisuja.

Minua ei helposti provosoida enkä vastaa kirjeeseen, koska tässä on vähän sama tilanne kuin koulutettavan koiran kanssa. Jos osoitat huomiota vaikka pelkällä katseella väärässä paikassa, niin siitä ei hyvää seuraa.

3. Kutova Elli Vierailija

Tuollaisiin kirjoituksiin ei todellakaan kannata vastata. Mutta samanlaisia hihhuleita liikkuu Elleissäkin, ja onneksi heille voi aina väittää vastaan. Heti tulee mieleen kälviäläinen Mikko Lahti, joka tituleeraa itseään saarnaajaksi. En haluaisi tavata häntä ikinä, sen verran vastenmielisiä ovat hänen viestinsä.

4. iäkäs elli Vierailija

Tämä henkilö oli työkaverina mukava ja meillä synkkasi hyvin siihen asti, kun hän lähti mukaan siihen mihin lähti. Oli ihan virkistävää nyt sattumalta tavatessakin vähän muistella menneitä ja kuulla, mitä vanhoille työkavereille kuului, hän kun tiesi kertoa heistä. Itse olin jättänyt sen kaupungin eikä sinne jäänyt yhteyksiä, koska olin siellä vain muutaman vuoden. Nyt vain kävi niin kuin kävi.

5. böönä Vierailija

Vastaavan tyyppistä minullekin on tapahtunut. Kysyin tältä "käännyttäjältä", että mitä hän tykkäisi, jos alkaisin häntä käännyttää johonkin muuhun, vaikka budhalaisuuteen, niin hän vastasi "en hetkeäkään kuuntelisi, minulla on niin vahva usko".

Ja minullako sitten ei?

6. seropin emäntä Vierailija

Mikään ei ole vastenmielisempää, kuin "uskonnon" tuputtaminen!
    Minua ei kyllä käännytetä, äitini sanoin: "jokainen tulee uskollaan autuaaksi".

Jokainen saa uskoa vaikka oman pihansa harmaaseen kiveen, jos se hänen elämääänsä auttaa.

7. MVa Vierailija

Minullakin on kahdenkymmenen vuoden takaa työkaveri, joka "kauppaa" lehtiään kaupungilla. Tapasimme monen vuoden jälkeen kaupungilla ja hän tuli hymyillen kysymään, mitä kuuluu, Jäin juttelemaan niitä näitä ja pian oltiinkin asiassa, eli hän tarjosi NIITÄ lehtiä. Häkellyin niin, että ostin lehden. Siinä sitten toivoteltiin hyvät jatkot ja meikäläinen lähti lehti laukussa kotiin. No arvannette mihin se lehti kotona joutui. Nyt osaan jo varoa kyseistä lehdenmyyjää, kierrän kaukaa tai valitan kiirettäni.

Minulla on "oma uskoni" ja se riittää.

8. iäkäs elli Vierailija

Jo melkein hätkähdin, että onko sama ihminen, mutta ei. Minun vanha työkaverini oli vain käymässä tässä kaupungissa ja asuu edelleenkin siellä kaukana, missä olimme töissä samassa paikassa. Tämä henkilö ei kulkenut lehti kädessä vaan törmäsimme ihan vain sattumalta eräässä tavaratalossa.

En ole minäkään käännytettävissä, vaikken kauhean kirkkouskovainen olekaan. Uskon, että ihmisessä on sisäsyntyisesti tietoisuus "oikeasta ja väärästä" elipä missä maailman kolkassa tahansa.

9. engel48 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    "Menkää ja tehkää kaikki maailman kansat minun opetuslapsikseni "

Tuo lause kiihottaa kiihko-krisseliä käymään ihmisten "kimppuun"ja armottomaan käännytystyöhön.

Olen keskustellut näiden hihhuleiden kanssa lukemattomia tunteja ja yhteistä heille kaikille on sokea usko.
    Rationaalinen ajattelu on vierasta, eivätkä he ota sellaista puhetta edes kuuleviin korviin.
    He ovat valmiita uskomaan minkämoisiin järjettömyyksiin hyvänsä, jos se on raamattuun painettu. Tieteen tutkimuksilla ei ole mitään painoarvoa.

10. seropin emäntä Vierailija

Vahva usko vie vaikka läpi harmaan kiven

Nämä ovat niitä aivopestyjä mielestäni.
    Esim. Jehovan lahkolaisethan ovat jo lapsesta asti kasvaneet siihen.
    Vaatii kyllä melkoisen luonteen, että kehtaa käydä jatkuvasti ihmisten ovilla käännyttämässä heitä.

Olen edelleen sitä mieltä, että kun/jos on johonkin kristilliseen srk:aan jäseneksi lapsena kastettu, ei ole mitään syytä mennä vaihtamaan uskontoa.
    Sitäkin kritisoidaan, että lapsia kastetaan.
    Jos taivas ja helvetti on olemassa, niin silloin Jumalakin on olemassa.
    Ja se taas on mielestäni yksi ja ainut, miten se voisi olla Buddha tai Jehova tms?
    Kyllä on kaunista kun lapset opetetaan uskomaan suojelusenkeleihin, Jeesukseen jne.
    Se oppi kantaa vielä aikuisenakin.

11. Kastettu Vierailija

Ei minulta ole kysytty kastetaanko tai ei. Suurin osa suomalaisista on kastettu ihan vaan tavan vuoksi, ei mistään uskonnollisesta syystä.Vanhemmaksi tullessani tein itse oman päätöksen erota kirkosta.. Vanhempani kävivät kirkossa vihkiäisissä, rippiäisissä ja hautajaisissa, eivätkä oleet lainkaan uskonnollisia , mutta tekivät kuten muutkin suomalaiset. Iltarukous opetettiin "tavan vuoksi". Kukahan kuuluu kirkkoon siksi että uskoo - ei varmaan moni.

12. engel48 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tutkimusten mukaan n. 30% kirkon jäsenistä uskoo pappien tarinoita . Loput ovat kirkon jäsenyydestä huolimatta käytännössä ateisteja.

13. vierailija Vierailija

Kerro ystävällesi että lukee huolella Matt. 24:23-26 sen jälkeen kun on tehnyt itselleen selväksi kristittyjen historian ja sen profeettojen laittomuus opit.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri