Hae Anna.fi-sivustolta

uskonnon määritelmä

Viestiketju osiossa 'Elämänkatsomus' , käynnistäjänä atte, 23.08.2005.

  1. atte Vierailija

    Lainausta Uskontojenuhrit ry:n sivuilta.

    ""Kaikissa uskonnoissa on tavallisen, jokapäiväisen tai empiirisen todellisuuden lisäksi toinen todellisuus ja usko tällaisen korkeamman tai yliluonnollisen (supranormaalin) todellisuuden olemassaoloon. Kyse ei ole vain käsitteistä, vaan suhteellisen konkreettisista ja kuvan tavoin ilmaistuista käsityksistä, kuten jumalista, demoneista, esi-isistä, hengistä, sielusta, tuonelasta, taivaasta ja helvetistä. Useissa uskonnoissa kehotetaankin lähtemään tietylle pelastuksen tielle, joka johtaa pois empiirisen todellisuuden rajoituksista. (Waardenburg 1986, 20-21)

    Myös pyhä ja profaani (epäpyhä, maallinen) erotetaan toisistaan. Uskontoon kuuluu ennen kaikkea pyhän kokeminen (Pentikäinen 1992, 14; Durkheim 1980, 54-57)

    Lähes kaikista uskonnoista löytyy uskonnollinen auktoriteetti, joka voi olla tästä tai toisesta todellisuudesta. Auktoriteetti voi olla historiallinen uskonnon perustaja ja/tai levittäjä, hän voi olla elävä johtohahmo kuten shamaani, pappi tai guru, tai sitten hän voi vaikuttaa toisesta todellisuudesta jonkun tai joidenkuiden ihmisten välityksellä.

    Uskonnollinen elämä vastaa tarpeeseen kohottaa ihminen itsensä yläpuolelle, jotta hänen elämänsä tuntuisi arvokkaammalle kuin siinä tapauksessa, että hän noudattaisi vain omia mielijohteitaan. Uskonnollisessa elämässä uskomukset ilmentävät tätä elämää mielikuvien avulla, riitit puolestaan säätelevät ja organisoivat toimintaa tässä elämässä (Durkheim 1980)""

     
  2. Lähimmäinen Vierailija

    Mitä usko on?

    Usko

    ”Usko” on käännetty kreikan sanasta pi´stis, joka välittää ajatuksen ennen muuta luottamuksesta ja lujasta vakaumuksesta. Joissakin tekstiyhteyksissä tämä kreikkalainen sana voi tarkoittaa myös ’uskollisuutta’ (1Te 3:7; Tit 2:10).

    Raamatussa sanotaan: ”Usko on sen vakuuttunutta odotusta, mitä toivotaan, selvä osoitus todellisuuksista, vaikka niitä ei nähdä.” (Hpr 11:1.) ”Vakuuttunut odotus” on käännetty kreikan kielen sanasta hy·po´sta·sis. Tämä sana on tavallinen muinaisissa papyrukselle kirjoitetuissa liikeasiakirjoissa. Siihen sisältyy ajatus jostakin, mikä on näkyvien olosuhteiden takana ja antaa takeen tulevasta omistuksesta. Moulton ja Milligan ehdottavatkin tämän vuoksi käännöstä: ”Usko on sen saantokirja, mitä toivotaan.” (Vocabulary of the Greek Testament, 1963, s. 660.) ”Selväksi osoitukseksi” käännetty kreikan sana e´leg·khos välittää ajatuksen sellaisten todisteiden esittämisestä, jotka osoittavat jotakin, varsinkin jotakin sellaista, mikä on vastoin sitä, miltä tilanne näyttää. Nämä todisteet tekevät siten selväksi sen, mitä ei ole aiemmin havaittu, ja osoittavat vääräksi sen, miltä tilanne on vain näyttänyt. ”Selvä osoitus” eli vakaumuksen todiste on niin vastaansanomaton ja voimakas, että sitä sanotaan uskoksi.
     
  3. Nasse-setä Vierailija

    Uskon ja uskonnon määrittelee jokainen yksilönä ja PISTE.
     
  4. atte Vierailija


    Mitä Nasse-setä (Wautsi, Meemi, pohtija jne.) tekee keskustelupalstalla, jos ei halua keskustella? Aloitus oli aloitus keskustelulle - aloituksen antamasta aiheesta.
     
  5. meemi Vierailija

    Tulin käymään, mutten jaksaisi keskustella tästä. Ihan kiva, että täällä on määritelmiä, joita voi verrata omiin käsityksiinsä. Uskonto, kirkko ja lahko ovatkin asioita, jotka menevät usein jotenkin sekaisin.

    Olen samaa mieltä siinä, että uskontoon kuuluu pyhän kokeminen - mutta en näe, että se välttämättä eroaa muusta elämästä, pikemminkin pyhä pyritään näkemään mahdollisimman monin tavoin ja monessa asiassa.

    Ehkä tästä vielä puuttui uskon käsite. Ihmisellähän on omakohtainen usko riippumatta siitä kuuluuko hän kirkkoon tai lahkoon tai tunnustaako tiettyä uskontoa.
     
  6. Uhrim. Aatami Vierailija

    Mitäpä tuohon lisäämään - täyttä asiaa...

    Sen ehkä voisi sanoa, että taipumus uskoa magiaan ja henkiolentoihin on osittain geneettistä ja palvelee tiettyjä tarkoituksia yhteisöllisessä elämässä. Uskonnon juurruttaminen ihmisiin perustuu yleensä loputtoman toistoon; opinkappaleet, pyhät veisut, rukoukset jne. toistetaan loputtomasti pyhissä seremonioissa uudelleen ja uudelleen ja uudelleen - lapsesta saakka.... ""isä meidän joka...""

     
  7. meemi Vierailija

    Rituaaleilla on tietysti tarkoituskin tehdä helpommaksi tietyn tajunnantilan ja kokemuksen saavuttaminen.

    Ihminen on muuten rytmiin ja toistoon elämänsä perustava olento. Lapsen elämän on oltava rytmissä, jotta lapsi pystyisi keskittymään, olemaan valpas, huomaamaan säännönmukaisuuksia jne. Elämän rytmi, juhla ja arki, on hyvin voimakkaasti ajattelun taitoihin ja ihmisen latautumiseen sidoksissa, ihan positiivisesti. Pätee vielä aikuisiinkin.

    Ateistilla toimii varmasti ihan samat tunne-elämän peruspilarit: muistot kävelyretkistä sunnuntaisin, koulun juhlat ja oma esiintyminen niissä, maamme-laulu ja siniristilippu, vuotuisjuhlat jne.

    Ei kannata heittää lasta pesuveden mukana.
     
  8. atte Vierailija

    Aatamille:

    Väität taipumusta uskoa magiaan ja henkiolentoihin osittain geneettiseksi. En ole samaa mieltä. Jos ihmislapsi saisi kasvaa täysin uskonnottomassa, harmoonisessa ympäristössä, tulisi hänestä automaattisesti ateisti. Kyllä uskonnnollisuus on ehdottomasti ihmisen kulttuurin aiheuttamaa.

    Sen verran voin myöntyä tuohon geneettisyyden taakkaan, että todennäköisesti mitä vähemmän älykäs geeniperimä lapsella on, sitä todennäköisempää, että hänestä tulee uskovainen. Tosin tämä pätee ainoastaan yhteiskunnissa, joissa uskonnollista propagandaa harjoitetaan. Jos tyhmä lapsi saisi elää ilman uskonnollisia vaikutteita, ei hän itse sitä uskontoa keksisi. Nämä väitteeni perustan tutkimuksiin joiden mukaan älykkyys ja oppineisuus korreloituvat positiisesti ateismin kanssa.
     
  9. meemi Vierailija

    Miksi sitten uskontoa on ollut niin vaikea kitkeä kansasta jopa vahvan ateistisen aivopesun avulla - kuten tehtiin Neuvostoliitossa ja tehdään nyt Kiinassa?
     
  10. inkeri Vierailija

    meemi
    Uskontojen kitkeminen kansasta politiikan voimakeinoin ei onnistu koskaan. Aivan samoin kuin ateismia ei ole voitu kitkeä kansasta polttamalla toisinajattelijoita roviolla. siperia ja rovio ovat vain vallanhimoisten, omien tavoitteiden saavuttamiseksi tarkoitettuja pelottelukeinoja.

    Kirkko ei estä ateismia eikä Punainen Tori uskontoa.

    Uskontojen merkitys kyllä himmenee tieteen saavutusten seurauksena ja ihmisten itsenäistyessä ajattelemaan ja pohtimaan asioita laajemmasta mittakaavasta kuin raamatun viitekehyksestä.
     
  11. eikö Vierailija


    Eikö atte kestä eriäviä mielipiteitä, sellaisenhan Nasse-setäkin vain esitti, samoin nuo toiset. Atte haluaa määritellä vastaukset tarkkaan, että ne palvelisivat hänen tarkoitusperiään.
     
  12. atte Vierailija


    Viime vuosisadan alun Venäjä oli feodaaliyhteiskunta. Suurin osa ihmisistä oli maaorjan asemassa. Uskonnon tehtävänä oli pitää kansa kurissa, jotta se ei nousisi valtaapitäviä vastaan. Papiston asema oli vahva. Ihmiset aivopestiin uskomaan uhkailemalla. Vertaa viime keskiviikon filmiä Englannin katolilaisuudesta 1930-luvulla (oma aiheensa tällä palstalla). Luonnollisestikin uskonto myös lohdutti kurjassa asemassa olevia, koska se lupasi taivaan ilot kuoleman jälkeen.

    Kun Neuvostovalta luotiin, luotiin se suoraan vanhojen uskomusten ja vanhan yhteiskuntarakenteen päälle. Ihmiset, joille oli pakkosyötetty uskontoa ja tuonpuoleista ikuista elämää koko ikänsä pakotettiin nyt luopumaan uskostaan.

    Marxin teorioiden mukaan taas kehitys kulkee kapitalismi - sosialistinen vallankumous - tuotantovälineitten yhteisomistus - ihmisten hidas kehittyminen kommunismiin, joka sisältää tasa-arvon ja ateismin. Neuvostoliitto oli siis kaukana Marxin teorioista.

    Mikään ei toimi, jos mennään nopeasti yhdestä äärimmäisyydestä toiseen. Ihminen oppii hitaasti ja elämänkatsomukselliset muutokset varsinkin tapahtuvat hitaasti. Kun uskonnolla on ahdistettu ihmistä koko elämänsä ajan, on uhkailtu ikuisilla helvetin tulilla yms, niin ei luku- ja kirjoitustaidoton entinen maaorja niin vain uskalla luopua uskostaan. ""Ehkä se sittenkin on totta...""

    Uskonnollisuus säilyi Neuvostoliitossa virallisen pinnan alla koko 1900-luvun ajan. Ihmiset harjoittivat uskontojaan salaa kodeissaan. Kukaan ei tiedä, kuinka laajaa tämä oli.

    Ehkä tämä selitys hieman valaisee asiaa - jos haluat sen valaisevan.

    Kiinasta lyhyesti, että Kiina on edelleenkin niin alkukantainen maa, että se on todella kaukana ateistisuudesta. Kaikenlaiset hokkuspokkus-uskomuksetkin ovat siellä vielä voimissaan. Kiinalainen ""lääketiede"" on esim. vastuussa monien satojen eri eläinlajien uhanalaisesta asemasta.
     
  13. atte Vierailija


    Aiheena oli uskonnon määritelmä. Aloituksessa oli yksi sellainen, minusta täysin neutraali ja asiallinen.

    Nasse-setä (pohtija, Wautsi, jep, eikö, juu, jaa, eipä... jne.) totesi, että jokainen määritelköön itse, jonka jälkeen hän huusi PISTE. Eikö Nasse-setä pisteellään halunnutkaan lopettaa keskustelun siihen? Jos ei halunnut, niin Nasse-sedän pitää kyllä mennä kirjoituskurssille oppimaan kirjoittamaan siten, että tulee ymmärretyksi.
     
  14. inkeri Vierailija

    atte
    Geneettinen taipumus uskoa magiaan ja henkiolentoihin, ei ole aivan perätön. Joskus aikaisemmin täällä oli keskustelua geenien vaikutuksesta ihmisen henkisyysasteeseen ja tutkittua tietoakin oli saatavilla. Mm. herkät, toisista riippuvaiset yksilöt hakeutuvat eri uskontopiireihin joissa valetaan uskon kautta erilaisin menetelmin rohkeutta ihmiseen kohdata tämä todellisuus jonkin itsensä ulkopuolisen ohjaajan (auktoriteetin) kautta arvokkaaksi.

    Mutta on tietysti sanomattakin selvää, ettei yksin geenit vaikuta ihmisen valintoihin vaan ympäristö ja kulttuuri muokkaavat omalta osaltaan uskontojen suurkuluttajiksi.
     
  15. atte Vierailija


    Pidän erittäin todennäköisenä, että heikot yksilöt helpommin hakeutuvat eri uskontojen piiriin. Sitä kuitenkin epäilen, voisiko tuo olla geneettisesti periytyvää toimintaa.

    Jos tällä heikolla yksilöllä ei olisikaan mitään uskontoa jonka piiriin hakeutua - hän eläisi täydellisessä uskonnollisessa tyhjiöyhteiskunnassa - mitä hän tekisi silloin?

    Jos nimenomaan uskonnollinen taipumus olisi periytyvää, keksisi hän varmasti sitten sen uskonnon itse. Muussa tapauksessahan ainoastaan heikkous olisi periytyvää ja selittäisi heikon yksilön hakeutuvan kenen tahansa vahvaksi tuntevansa hoiviin.

    Mielestäni ainoastaan heikkous sinänsä voi olla periytyvää, ei siis uskonnollisuus. Heikkouden ilmentymänä joskus sitten voi olla uskonnollinen tarve.
     
  16. näinkin Vierailija


    Ei ole tuo Uskontojenuhrit ry:n sivuilta otettu määritelmä uskovaisten tekemä. Uskonnon määritelmää täytyy kysyä uskovaisilta, kukaan muu ei voi sitä tietää. Eivät ulkopuoliset voi määritellä asioita. Tuo ei pidä pätkääkään paikkaansa.

    Tähän asti en ole pitänyt pahana asiana tätä Uskontojenuhrit ry:tä, mutta nyt täytyykin miettiä sitä uudestaan.
     
  17. eikö Vierailija


    Kyllä sulla atte ei nyt hyvin mene. Olet kovasti yrittänyt selittää ja todistaa kunka sinä olet viisaampi, kun suurin osa maailman ihmisista ja Jumala. Kaikki muut ovat heikkoja ja tyhmiä (asia jota jo kauan olet yrittänyt todistaa siinä onnistumatta).

    Kaikki täällä eri mieltä olevat ihmisetkin olet jo joutunut niputtamaan yhteen ja samaan. Yrittäen näin vähentää eri miltä olevien painoarvoa täällä. Kyllä sua nyt harmittaa, kun ihmiset eivät sinun useasta käskystäsi huolimatta vaikene ja häivy täältä vähin äänin, vaan lisäävät kritiikkiään.


     
  18. meemi Vierailija

    ""Uskontojen merkitys kyllä himmenee tieteen saavutusten seurauksena ja ihmisten itsenäistyessä ajattelemaan ja pohtimaan asioita laajemmasta mittakaavasta kuin raamatun viitekehyksestä.""

    Eikö todennäköisempää ole, että uskonnollisuus muotoutuu vain uudelleen siten, että tieteen ja uskonnon välille alkujaan rakennettu ristiriita katoaa.

    Tieteellä ja uskonnollisuudellahan ei ole mitään perustavaa ristiriitaa, ne vain kuvaavat todellisuutta eri tasoilla.

    Ja todellisuudestahan ihmisellä voi aina olla vain epätäydellinen malli.
     
  19. meemi Vierailija

    ""Mikään ei toimi, jos mennään nopeasti yhdestä äärimmäisyydestä toiseen. Ihminen oppii hitaasti ja elämänkatsomukselliset muutokset varsinkin tapahtuvat hitaasti.""

    Kuinka pitkä aika tarvitaan?

    Jos ""uskonnollinen tyhjiöyhteiskunta"" olisi ihmiselle ominaista, eikö olisi todennäköistä, että sellainen löytyisi jostain jo nyt tai että ainakin historia tuntisi sellaisen vaiheen?
     
  20. meemi Vierailija

    Päättelyn perustana on nyt se, että vain ”tyhmät ja heikot” ovat taipuvaisia uskomiseen mutta ”älykkäät ja vahvat” etsiytyvät vääjäämättä kohti ateismia.

    Eikö kuitenkin uskovissa ole riittävästi ”älykkäitä ja vahvoja” kumoamaan näin yksinkertaisen kaavan? Varsinkin kun käytetyt adjektiivit ovat yksikäsitteistä määrittelyä vailla. Voimme tietysti olettaa, että ateismi on itsessään ”älykkyyden ja vahvuuden” osoitus, jolloin olemme jo kehäpäätelmässä.

    Ovatko ateistit todella mielestään muita ”älykkäämpiä ja vahvempia”? Riittääkö tämän todistamiseen vain se, että tieteessä on vallalla ateistinen painotus? Eikö aatehistorialla olisi tarjolla muitakin selityksiä tälle ja myös sille, että eri tieteenaloilla uskonnollisuuden määrä vaihtelee?

    Käytetäänkö tässä nyt logiikkaa ja tieteellistä metodia todellisuuden mallintamiseen vai pelkästään tarkoitushakuiseen yksinkertaistamiseen?
     
  21. mm Vierailija

    Uskonto on ihmisen luoma kuten polittiikkakin. Uskonnossa ihminen muovaa oman käsityksensä maailmasta ja ""jumalasta"" sellaiseksi, kuin se hänelle itselleen tuntuisi sopivan.

    Elävä Jumala puolestaan ei ole ""uskonto"". Usko on kääntymistä Elävän Jumalan puoleen.
     
  22. kale Vierailija

    Politiikka palvelee käyttäjäänsä ja on siten tehty räätälöidysti juuri siihen tarkoitukseen. Pieni esim. Ennenkuin Suomi liittyi Euroopan yhteisö EU:hun, rummutivat lehdistö ja yleensä media tämän koalaattion tarpeellisuudesta suomelle. Valtion tutkija Teuvo Junka selitti Tiedonantaja (SKP;n äänenkannattaja) lehden sivuilla miten Suomi olisi jo ensimmäisestä vuodesta ""nettomaksajan"" roolissa. Tähän vastasi Iltalehti koko sivun vastineellaan, miten Junka oli laskenut väärin ja Iltalehti ylisti EU:n roolin tärkeyttä suomen kannalta mm;ssa juuri nettosaajana . Nyt Seura lehti kirjoitti siitä, miten tämä valtion tutkija oli ollut aikoinaan oikeassa ja myöhemmin myös Keijo Korhonen samaisessa lehdessä tallasi EU:n suomen maatalouden tappajaksi.

    Politiikka vastaa siis osaltaan samaa kuin uskonto, -ihmiselle.
    Molemmat käyttävät suurta valtaa ihmiseen. Meidän pitää ajatella sitä, miksi sitten ihminen hyväksyi ilman kritiikkiä suuren poliittisen kuplan (EU) tai vastaavasti Raamatun kirjoitukset, ilman niiden kyseenalaistamista? Nyt tullaan siihen miten ihminen kokee tällaisen informaation itsessään. Onhan selvää se, että lapsikin ""unelmoi"", niin ihminenkin unelmoi. Vaikka sisimmässään epäilisi asian oikeudellisuutta niin ""järki"" ei missään vaiheessa ota ylivaltaa unelmilta. Näitä unelmia saattaa olla mikä tahansa, varsinkin jos ne unelmat ovat yhdenmukaiset ihmisen toiveiden kanssa ja palvelevat ihmisen haluamia toiveita.

    Kun ihminen uskoo Jumalaan ja on integroitunut Häneen, on ihmistä vaikeata irroittaa Hänestä, juuret ovat liian syvällä. Sinä nim. mm, olet elävä esimerkki tällaisesta ihmisestä, sinua on vaikea irroittaa yhtälöstä: Sinä ja Jumala. Mikä sitten olisi pelastus tästä sidonnaisuudesta, että se ei siirtyisi seuraavaan sukupolveen jälkeläisissäsi? Onneksi kehitys siinäkin asiassa etenee ja uusi sukupolvi luo uutta toivoa ihmiskunnalle ja näin myöskin höltyy se side, joka sitoo ihmisen mielen epäolennaisiin asioihin. Jo nyt on näkyvissä nuorisomme tervehtyminen kaikenlaisesta mielen saastasta. Vanhempi sukupolvi vaikuttaa vielä tähän siirtymis ""prosessiin"", luodessaan nuorisolle yhä enemmän ja enemmän ansoja saadakseen heidät kulutusyhteiskunnan kilteiksi uhreiksi ja näin siirtämään heidän ajatuksensa siihen, mitä tarkoiteaan ""kerskayhteiskunnalla"". Tästä kielteisestä kehityksestä vastaa mm:ssa televiso osaltaan näillä tekstiviesti ohjelmillaan.
    ""Elävää"" Jumalaa ei ole, se on kylläkin ihmisen aivoissa mutta ei elävänä, vaan fantasiana, ikävä kyllä nämäkin fantasiat loppuvat siinä vaiheessa kun ihminen vetää viimeisen henkäyksensä, tai aivoissa tapahtuu ""oikosulku"" jolloin ihminen ikäänkuin herää kauniista unesta arkielämän raadollisuuteen.
    Silti:
    Annetaan ihmisen unelmoida, eihän siinä niin hirveän pahaa ole ellei hän unelmillaan satuta muita ihmisiä.
     
  23. meemi Vierailija

    ""side, joka sitoo ihmisen mielen epäolennaisiin asioihin""

    En näe, että kaikki ateistit jakaisivat tämän arvopäätelmän. Vaikka he eivät kenties pysty uskomaan Jumalaan, monet kuitenkin näkevät, että uskonnollinen ulottuvuus on ihmisessä olemassa ja sen on luonnollista näkyä myös maailmankuvassa.

    Ateismia näyttää myös olevan useampaa lajia. Esimerkiksi täällä jo esitelty Metsola-sivusto sisältää mielenkiintoisia ateismin muotoja:

    http://www.funet.fi/~magi/metsola/esittely.html

    (luultavasti tuohon linkkiin tulee ylimääräinen tyhjälyönti (%20), joka pitää poistaa ennen linkin toimimista)
     
  24. mm Vierailija

    ""Kun ihminen uskoo Jumalaan ja on integroitunut Häneen, on ihmistä vaikeata irroittaa Hänestä, juuret ovat liian syvällä. Sinä nim. mm, olet elävä esimerkki tällaisesta ihmisestä, sinua on vaikea irroittaa yhtälöstä: Sinä ja Jumala.""

    Voi jee! Kiitos Kale, kerrankin sanoit mulle jotain mukavaa ja sydäntälämmittävää :)
     
  25. kale meemille Vierailija

    Tietysti ateismia on olemassa ontakin versiota, tarkoitin kyllä puhdasta ateistia ilman mitään muuta versiota. Olen tutkinut jonkinverran tätä Metsolan linkkiä ja kyllä se vieläkin tulee sieltä esiin hvin helposti.
    Ateismihan on lähinnä epäuskomista Jumaliin, siihen saattaa sopia mitä tahansa uskomusta, mutta ei missään tapauksessa uskoa Jumaliin, sillä silloinhan se ei ole ateismia.
     

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti